Förlorat ögonen

#1 - 30 mars 2007 19:56
Hej, min pansarmal tappade för typ en vecka sedan sitt ena öga, nu har den tappat även de andra? Jag undra vad detta kan bero på å vad jag rimligen ska göra? Ska jag ta bort fisken? Jag menar den kan ju fortfarande hitta mat. Jag har ju haft fisken i över ett år, å det har aldrig förekommit några direkta våldsamheter av vad jag har kunnat se, så jag misstänker ju sjukdom eller liknade.
#2 - 30 mars 2007 20:10
Det beror på att nån av dina andra fiskar bitit ut ögat. Tigerbarber är experter på att bita ut ögon, men även andra fiskar kan göra sånt.
#3 - 30 mars 2007 20:14
Ett öga borta: Inte ovanligt.
Båda ögonen borta: Början på slutet?;)
#4 - 30 mars 2007 20:38
detta hände även mina pansarmalar för ett par år sedan och det var mina makropoder som var boven till det och flyttade dem genast... pansarmalar har inga som helst problem att klara sig utan ögon! i sällsynta fall kan ögonlossning orsakas av parasiter men troligast är att det är nån elak fisk!
Kan du räkna upp vilka olika arter du har så kan vi försöka hitta den skyldige...[:(!]
#5 - 30 mars 2007 20:45
ot: Azur: Jag hade inte alls tänkt mig att du skulle se ut så där!! ;)
Fasen vad kul det är med oväntade avatarer!!!! :D
#6 - 30 mars 2007 21:13
Så jag behöver inte avliva den bara för den har förlorat ögonen då?:)

Jag har Eldstjärt, guppys, en algätande mal (som jag har glömt bort namnet på), å sen några svart å gul randiga botior.

Men liksom jag har ju haft dessa fiskar tillsammans ganska så länge nu, varför nu å inte tidigare?:confused:
#7 - 30 mars 2007 22:19
HenrikE skrev:

Nejdå. :)
Fiskar har sin sidolinje, och malar har bra luktsinne. Den klarar sig bra även utan ögon.
#8 - 1 april 2007 17:29
HenrikE skrev:

Jag har Eldstjärt, guppys, en algätande mal (som jag har glömt bort namnet på), å sen några svart å gul randiga botior.

Men liksom jag har ju haft dessa fiskar tillsammans ganska så länge nu, varför nu å inte tidigare?:confused:
Jadu både eldstjärt och botior kan bära skulden men det lutar nog mest mot eldstjärten dem kan vara väldigt griniga och värre kan dem bli med åren så även om det har gått bra tidigare så kan dem utveckla en mer aggresiv sida... du bör nog sära på dem om malarna ska få vara ifred!

Annons