Förlora jobbet!

#1 - 3 december 2008 20:11
Vet inte om det redan finns en tråd om krisen som pågår just nu, jag hittade ingen, så jag skriver en ny tråd här.
För min del är det katastrof att jag förlorar mitt jobb pga det som sker idag. När jag blev anställd i juni var orderböckerna på företaget i princip fulla, nu är de nästan tomma =O har jobb till 30 januari sedan är det kiss kiss goodbye..
Räknade lite idag.. kommer kosta mig ungefär 30 000:- att ta körkort.. läraren trodde på 30-35 lektioner.. 840:- gånger 35, nästan 30 000:- plus avgifterna för teoriprov och uppkörning.. jag kommer inte ha råd =( vet inte vad jag ska göra..
#2 - 3 december 2008 20:17
Om du nu måste ta körkort så kanske privatkörning skulle vara något?
Annars är det riktigt tråkigt att folk förlorar sina jobb, något som jag själv råkade ut för under byggkrisen i början på 90-talet.
Fy f*n!
#3 - 3 december 2008 20:29
ansjo skrev:
Om du nu måste ta körkort så kanske privatkörning skulle vara något?

Annars är det riktigt tråkigt att folk förlorar sina jobb, något som jag själv råkade ut för under byggkrisen i början på 90-talet.

Fy f*n!

..jo, men problemet är att mina föräldrar inte vet hur man kör ''rätt'' idag..
#4 - 3 december 2008 20:32
Vem gör det:p?
Får man inte gå en handledarkurs först, och du kan kanske köra mängden med föräldrarna men finesserna med trafikskolan?
#5 - 3 december 2008 20:33
Du är ju ung, börja plugga! Perfekt tajming att komma ut om tre år lagom tills nästa högkonjunkur! Och gå något program så att du får en examen. Det är säkert så det var menat. Lycka till vad du än gör.
#6 - 3 december 2008 21:20
Temeraire skrev:
..jo, men problemet är att mina föräldrar inte vet hur man kör ''rätt'' idag..

Vad var det för en galning till körlärare du träffat på!!?? [:(!]

Jag tog mitt körkort för ganska exakt ett år sen, tog en intensivkurs på puschad av min sambo. Jag hade knappt kört något innan, var säkert två år sen jag satt bakom en ratt när jag satte mig bakom ratten på körskolan!
Jag fick dela upp min intensivkurs på tre veckor istället för två pga att sambon jobbar på annan ort. Så på de tre veckorna pluggades det teori, kördes dubbla lektioner varje dag i två veckor, halka vilket var skitkul!! :D, teoriprov två uppkörningar med bilhyra, det gick löst på runt 15000:-

Efter kursen och avklarat teoriprov, tog det på första försöket!, körde jag upp och kuggade fick ny uppkörning till dagen efter och grejade lappen!!

Att köra rätt idag handlar om att släppa gasen istället för att bromsa! Det är ganska lätt och väldigt ekonomiskt att köra så.

Jag vill föreslå dig att gå till en annan körskola, kolla vad en intensivkurs går på, chansa och kör samtidigt med dina föräldrar, mycket handlar om att köra köra köra, ju mer du kör ju lättare blir det och se det som en chans att få lära dina föräldrar ekodriving! ;)

Lycka till!!!
#7 - 3 december 2008 21:43
800 pengar för en lektion???? Är dom galna, eller är det monsterlektioner?
På "min tid" (dvs 2001) så kostade det 240:- á trekvart körning.
30-35 lektioner låter också väldigt i överkant!
Skulle gissa på hälften.
#8 - 4 december 2008 00:33
Jag blev av med mitt jobb i torsdags,har jobbat varje dag i sju år...det känns inget vidare a´tt alltid ha ställt upp och sen bara få gå. men jag är lastbils chaufför och hoppas ju på att jag har ganska enkelt att få nytt jobb när det vänder.....låter helt galet med dina körlektioner.
#9 - 4 december 2008 17:39
En lektion på en 1h & 20min kostar 840:-
34 lektioner behövs i genomsnitt, säger de.

Angående att börja studera: Har tänkt att göra det om jag inte får jobb. Ska söka till högskolan nästa höst, samma program som jag sökt tidigare.. kom in då men tackade nej.. systemteknik/nätverksteknik och webdesign.
#10 - 4 december 2008 17:44
När jag tog körlektioner var en lektion på 40 minuter och en dubbellektion på 1h20min och jag tror det är så även idag och att det således är en missuppfattning.
Kolla med körskolan om de verkligen tycker du behöver så många dubbellektioner, isf bör du byta körskola;).
#11 - 4 december 2008 18:57
Som ansjo skriver, 68 körlektioner skulle ev behövas om du var en blind dyslektiker med tourettes syndrom, med privat körning i bagaget för att vänja dig vid att sitta bakom ratten på en stor parkering och kanske öva start i backe borde du klara det på 10-15 normal lektioner.

Nu är frågan om trafikskolan ligger i Mörrum för då tippar jag på att dom vill att ni ska ligga ock köra landsväg in till sölvesborg eller karlshamn men sån körning är ren bs och slösar bara din tid, ring runt bland dom olika trafikskolorna och be om ett kostnadsförslag på teori, 10 körlektioner(40 minuters) samt ev lån av bil vid uppkörning. Sammanställ resultaten och ring åter upp trafikskolorna och börja förhandla, får du svaret att "det kostar så här mycket" så be att få tala med ägare eller ansvarig, är det ansvarig eller ägare i telefonen så förklarar du att du kommer att läsa större delen av teorin hemma och även ta körlektioner privat, lyckas du "ärva" eller köpa körskoleteorin vid sidan om så är även detta någonting som ska beaktas i förhandlingen.

En annan sak du kan göra är att leta upp Bonniers Trafikskola 2009

Lycka till!
#12 - 4 december 2008 19:49
Gaffel skrev:
Som ansjo skriver, 68 körlektioner skulle ev behövas om du var en blind dyslektiker med tourettes syndrom, med privat körning i bagaget för att vänja dig vid att sitta bakom ratten på en stor parkering och kanske öva start i backe borde du klara det på 10-15 normal lektioner.

Nu är du väl ändå lite optimistisk? Jag har tagit snart 20 körlektioner, och uppkörningen känns fortfarande jäkligt långt borta. Min mamma körde i evigheter innan hon fick körkort, min bror likaså. Och säg inte att det bara är vi som är tröga. :)
#13 - 4 december 2008 19:56
Maria, är det 20 enkla lektioner eller dubbla?
Är det enkla så har du 44 enkellektioner kvar innan du har kört så många som Temeraire´s körskola tycker, och det borde du klara;)?
#14 - 4 december 2008 19:58
Ja, det är enkla. Men det känns ju skönt att jag har så mycket tid på mig. Jag kör ju bara en gång var annan eller var tredje vecka, för där är alltid fullbokat, så jag har väl körkortet om minst 88 veckor då..
#15 - 4 december 2008 23:20
så väldigt olika....jag tog mitt hoj kort för 5 år sen och körde 4 enkel lektioner och sen uppkörning...hade iof kört en hel del innan jag tog kortet med ;)
#16 - 4 december 2008 23:25
Jag var ett helt hopplöst fall när jag tog körkort för 7 år sen. Då tog jag 8 körlektioner...
Kuggade uppkörningen

2 lektioner till

kuggade uppkörningen IGEN

2 lektioner till.

Klarade uppkörningen. Dvs 12 40 min lektioner för 300 kr st... + 1x halkbana 1x teoriprov 3x uppkörning = ca 7500 kr och då var jag som sagt ett "hopplöst fall" :)

35 lektioner verkar som sagt helt sinnessjukt...
#17 - 4 december 2008 23:50
Jag gjorde ALLT privat utom 2 helt värdelösa körlektioner på körskola!
Mitt körkort kostade runt 3500 kr.

30-35 lektioner?? Jisses..
Alla tar väl max 10-15?
#18 - 5 december 2008 16:14
Jag tog mitt Kort på ½år, från lämp till kort då., och då fick jag vänta 2mån att få köra upp!...
10-15 lektioner á 40min, (år 2001), körde med föräldrarna lite oxå, men inte direkt att det hjälper när ens mor vill att man skall parkera i nerförsbacke, lägga i 1-an och släppa kopplingen och inte rulla framåt!
jag fick förklara för henne att för att kunna motverka i en nedförsbacke så måste jag använda backen...
men det var inte det lättaste,,, *sucka*

nåja., körskolläraren sa ju SJÄLVKLART att jag behövde fler lektioner, men då röt jag ifrån och sa te han att det é bra så , boka in mig för prov, det é jag som é kunden här (försökte mjölka mig på pengar liksom)så han fattade ju att jag inte var dum....
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 5 december 2008 16:17
Mitt körkort kostade totalt 150 kr inkl. läkarintyg och uppkörningsavgift;)

Himla tråkigt att du blir av med jobbet och det är ju ingen större tröst att du inte är ensam om att drabbas - hoppas att det löser sig ändå på något sätt
#20 - 5 december 2008 18:09
..''det finns jobb, det finns jobb... bla bla bla bara att söka..'' är dem helt bortblåsta på arbetsförmedlingen? ja, visst finns det jobb.. men jag är liksom ingen ekonom eller konsult, rektor eller lärare..
#21 - 5 december 2008 18:19
Temeraire skrev:
., rektor eller lärare..

Vem f*n vill bli lärare frivilligt år 2008 när satungarna är mer ouppfostrade än nånsin? :confused:
#22 - 5 december 2008 19:57

Med häst och vagn???:p
#23 - 5 december 2008 19:59
långås skrev:
med häst och vagn???:p

:)
#24 - 5 december 2008 20:12
Jenny054 skrev:
Vem f*n vill bli lärare frivilligt år 2008 när satungarna är mer ouppfostrade än nånsin? :confused:
Du får väl styra upp det då? :) ;)
#25 - 5 december 2008 20:18
DAHLBERG skrev:
Du får väl styra upp det då? :) ;)

Aldrig i livet. ;)
Jag är nöjd med mina jobb som trucker och akvarist. :p
#26 - 5 december 2008 20:27
35 lektioner sade de på min trafikskola när det begav sig att de som inte kunde köra nått privat brukade landa på innan de lyckats ta kortet så det låter inte helt orimligt faktiskt.

Jag gjorde så att jag tränade ett moment i skolan och sen övade jag hemma på det tills det var dags för nästa lektion, gör du på det sättet borde du klara dig på kanske 15 lektioner istället. Tränar du samtidigt teorin och köper nån interaktiv kurs så ska du se att det kommer gå bra med körkortet. Hoppas du inte behöver vänta två månader på teoritid bara...

Jäkligt trist att bli av med jobbet! Samma hände mig senaste dykningen.
#27 - 5 december 2008 21:22
doctor skrev:
35 lektioner sade de på min trafikskola när det begav sig att de som inte kunde köra nått privat brukade landa på innan de lyckats ta kortet så det låter inte helt orimligt faktiskt.

Det kan jag hålla med om, men då är det nog enkellektioner som menas.
Jag skulle tro att genomsnittet ligger mellan 20-30 lektioner numera då det är lite andra krav som krävs från tiden jag tog körkort i slutet på 80-talet. Ecodriving, vad är det:p?
#28 - 5 december 2008 21:34
Jag tog 10 dubbellektioner, plus att jag körde privat. En lektion i veckan + kanske 2-4 ggr privat. Det är inte lönt att köra 1 gång varannan månad! Man måste hålla igång. Sen är det ju såklart olika från person till person, men kör man 4 ggr i veckan så har man nog goda förutsättningar att komma under 10 000 kr.
#29 - 5 december 2008 21:35
ansjo skrev:
Ecodriving, vad är det:p?

Bensinsnålt och miljövänligt...
#30 - 5 december 2008 21:44
Bensinsnålt och miljövänligt...

Jo det vet jag;), men inget som var aktuellt då jag tog körkort och var tvungen att lära sig.
#31 - 5 december 2008 21:46
Idag är det ett måste,min yngste son tog licensen nyligen så han vet...
#32 - 5 december 2008 22:49
ansjo skrev:
Ecodriving, vad är det:p?

Absolut INGENTING viktigt... :)
Hard Driving är det som gäller både med personbil och lastbil. ;)
#33 - 5 december 2008 23:05
Jenny054 skrev:
Absolut INGENTING viktigt... :)

Hard Driving är det som gäller både med personbil och lastbil. ;)
Miljön är viktig [:o] HAHA jo visst är den det, men tyvärr tänker jag inte på det när jag tycker ner plattan i botten [B)] tänker inte på min plånbok heller...
#34 - 5 december 2008 23:47
Lite svårt med ecodriving när man kör grabbens Pontiac Firebird på ca:350 hk...
#35 - 5 december 2008 23:58
Lite svårt med ecodriving när man kör grabbens Pontiac Firebird på ca:350 hk...

Eller med ett fel-lastat ekipage på 25 meter blir svårt.
Speciellt när nötterna lastat så in i norden fel. :p
#36 - 6 december 2008 00:16
Gjorde själv som jag föreslog i förra inlägget och begärde in offert från 6 trafikskolor i Göteborg på 10 enkel lektioner, teori samt lån av bil vid uppkörning, kom undan med 3200:- plus den förbannade lekskolan till halkan, men så hade jag också kört lite blandade fordon utan körkort i drygt 20 år.
#37 - 6 december 2008 09:02
Ja, själv flyttade man hemifrån vid 17, så nån övningskörning hemma blev det inte. Som tur är kan jag övningsköra med sambon nästa år, så jag får väl sätta igång igen då. Jag gick ut gymnasiet sommaren 2007 och hade turen att få chansen att välja körkortsteori som kurs i skolan. Fick MVG på kursen - så teorin kan jag iaf redan.

Min sambo blev varslad igår... han har jobb fram till första veckan i januari. Själv är jag sjukskriven för depression utan sjukpenning eller a-kassa (har inte jobbat tillräckligt då jag studerat och bara är 20 år). Så nu är det socialen som gäller för min del och af som gäller för hans del.

Det är svårt och jobbigt för många nu.
Bilagor:
#38 - 6 december 2008 11:47
Nu har jag oxå hamnat i samma sits som du och e snart arbetslös oxå.......bilbranschen suger fett för stunden kan man säga :(

Får se om man hinner hitta nåt nytt innan det är dax att söka a-kassa för första gången i livet.
#39 - 6 december 2008 11:47
maria_ skrev:
Nu är du väl ändå lite optimistisk? Jag har tagit snart 20 körlektioner, och uppkörningen känns fortfarande jäkligt långt borta. Min mamma körde i evigheter innan hon fick körkort, min bror likaså. Och säg inte att det bara är vi som är tröga. :)

ansjo skrev:
Maria, är det 20 enkla lektioner eller dubbla?

Är det enkla så har du 44 enkellektioner kvar innan du har kört så många som Temeraire´s körskola tycker, och det borde du klara;)?

Freakmange skrev:
så väldigt olika....jag tog mitt hoj kort för 5 år sen och körde 4 enkel lektioner och sen uppkörning...hade iof kört en hel del innan jag tog kortet med ;)

Ja, det är ju jätteolika hur många gånger man behöver köra.. Jag jobbade ihop med en kvinna som hade försökt att ta körkor i flera år utan att lyckats, det hade kostat henne 20´ och hon hade fortfarande inget körkort när jag bytte jobb.. Min karl är en naturbegåvning och behöver bara klara teorin och ratta bilen/lastbilen/släpet/bågen lr vad det är någon timme lr så så är det klart... Han tar sina kort hur lätt som helst.. Teorin är enda hindret, så att säga...
Men jag tror också att det finns firmor som försöker mjölka "osäkra" kunder.. :) Satsa på all form av utbildning, är mitt råd också.. ;)
#40 - 6 december 2008 20:26
Katharina skrev:
Ja, det är ju jätteolika hur många gånger man behöver köra.. Jag jobbade ihop med en kvinna som hade försökt att ta körkor i flera år utan att lyckats, det hade kostat henne 20´ och hon hade fortfarande inget körkort när jag bytte jobb.. Min karl är en naturbegåvning och behöver bara klara teorin och ratta bilen/lastbilen/släpet/bågen lr vad det är någon timme lr så så är det klart... Han tar sina kort hur lätt som helst.. Teorin är enda hindret, så att säga...

Men jag tror också att det finns firmor som försöker mjölka "osäkra" kunder.. :) Satsa på all form av utbildning, är mitt råd också.. ;)

jag har samma "problem" som din karl...jag har alla körkort,och allt har gått hur bra som helst,så mina kort mc,bil,lastbil med släp och buss har inte kostat mig överdrivet mycket pengar...och det är man ju glad för att man är duktig på nått ;)
#41 - 6 december 2008 21:06
Freakmange skrev:
jag har samma "problem" som din karl...jag har alla körkort,och allt har gått hur bra som helst,så mina kort mc,bil,lastbil med släp och buss har inte kostat mig överdrivet mycket pengar...och det är man ju glad för att man är duktig på nått ;)

Ja, det är synd att du bor så långt bort för karln har eget och det går jättebra nu.. Han är nerlusad med jobb..Ett tips till folk som är arbetslösa är att söka på små företag... Det går bättre för små firmor nu när de stora skakar i grundvalarna.. Jag har supermycket på mitt jobb också och det var samma sak under förra lågkonjukturen säger min chef..
För alla företag går det inte dåligt nu, så upp med hakan!! :) Satsa på utbildning under tiden också.. ;)
#42 - 7 december 2008 14:25

Himla tråkigt att du blir av med jobbet och det är ju ingen större tröst att du inte är ensam om att drabbas - hoppas att det löser sig ändå på något sätt

Satt och funderade på hur gammal jag var för mitt kort kostade mig 950 spänn men det kostade nog farsan en del efterom jag privatkörde:)

Tillbaka till trådskaparen, själv pluggade jag en andra omgång, nu var det inte för jag blev arbetslös utan av annan anledning. Poängen var att det var mycket roligare andra gången. Största anledningen var att motivationen att plugga då, var mycket större efter att ha arbetat lite och fått distans till skoltröttheten som var efter första rundan.
En annan poäng var att det var lättare ur det perspektivet att erfarenheten från jobbet gjorde det lättare att knyta teorin till nyttan i praktiken. Kan bara säga att i förlängningen tjänande jag på det, både i lön och trivsel med jobbet.
Så tveka inte, utbildning kan ingen ta ifrån dig
#43 - 7 december 2008 14:37
ansjo skrev:
Det kan jag hålla med om, men då är det nog enkellektioner som menas.

Jag skulle tro att genomsnittet ligger mellan 20-30 lektioner numera då det är lite andra krav som krävs från tiden jag tog körkort i slutet på 80-talet. Ecodriving, vad är det:p?

Jag tog om mitt körkort(nej jag blev inte av med det utan det var för att jag tog BE-behörighet) för 2 år sedan och det var ingen större skillnad som när jag tog det -85
Lite nya regler bara, och ja , jag fick pik av körläraren på att jag var för snabb med att trycka ner kopplingen i samband med inbromsningar hade med just det du beskrev.
#44 - 9 december 2008 07:17
Temeraire skrev:
Vet inte om det redan finns en tråd om krisen som pågår just nu, jag hittade ingen, så jag skriver en ny tråd här.

För min del är det katastrof att jag förlorar mitt jobb pga det som sker idag. När jag blev anställd i juni var orderböckerna på företaget i princip fulla, nu är de nästan tomma =O har jobb till 30 januari sedan är det kiss kiss goodbye..

Räknade lite idag.. kommer kosta mig ungefär 30 000:- att ta körkort.. läraren trodde på 30-35 lektioner.. 840:- gånger 35, nästan 30 000:- plus avgifterna för teoriprov och uppkörning.. jag kommer inte ha råd =( vet inte vad jag ska göra..

Oj oj, det va inte billigt, jag privatkörde och tog mitt körkort för 3 veckor sen, slutsumman blev runt 7500kr inkl. uppkörning+teori+körkort. exkl. Bensin.
jag hade runt 4 lektioner varav 1 Dubbel lektion.
#45 - 11 december 2008 22:38
Jo det här med lågkonjuktur och hela sk*ten som händer nu är surt som fan.. Har med blivigt varslad pågrund av arbetsbrist, började sommarjobb efter skolan 2004 på volvo här i eskilstuna och efter 4½ år så har man ju i huvudet att nu har jag skaffat en framtid osv, men efter nästan 5 år arbete så är tacken en spark i häcken så nu har jag jobbet kvar tills 31 mars.. Vet inte vad jag ska ta mig till nu, kanske blir norge men jobbigt att lämna allt och alla här hemma. Får väl ta det när det kommer, har ju trots allt lite mera en 3 månader kvar men det känns surt .. skit också !!!!
#46 - 12 december 2008 08:05
Här på Åland är det verkligen mycket lättare att ta körkort. 8 st en-timmes lektioner (beroende på hur duktig du är osv) och 3 st teorikvällar av 2 timmar. Iaf år 2000. Sen är det teoriskrivning och uppkörning. Klarade man inte det var man tvungen att vänta 3 dagar innan nästa uppkörning. Alltså inte dagen efter. Sen får man ett tillfälligt kort och inom 3-18 månader måste du göra andra skedet som det heter. Klarade man den som även innehåller ecodriving så får man den riktiga lappen. Mellanskedet som det heter är det meningen att du skall lära dig själv att köra och bemästra din bil innan andra skedet. Ingen bilskola för det. För mig kostade det ca 1500 mark.
#47 - 13 december 2008 17:45
Mitt körkort kostade 20700kr (i Malmö)
Det tog ca 4-5 månader innan jag hade kortet i min hand.
2 uppkörningar & ett prov.
Allt kördes på körskola (inga kompisar har körkort :/ )
Året var 2004.
#48 - 13 december 2008 19:18
Jösses, man skulle ena slå sig på körskolebranchen innan det blir helt förbjudet att framföra fordon i det här sketlandet.
Maffia666
#49 - 13 december 2008 19:26
Gaffel skrev:
Jösses, man skulle ena slå sig på körskolebranchen innan det blir helt förbjudet att framföra fordon i det här sketlandet.

Hmmm då är det ju tur att en del tar körkort när de ska och inte kör runt utan körkort, hmm som en del tydligen gjort.......;);););).
#50 - 13 december 2008 20:04
En världslig sak, dessutom kör man inte med lappen.

Blev stoppad en natt för några år sedan och fråntagen körkortet med motiveringen att jag enl polisens databasregister saknade behörighet, fick tillbaks kortet två veckor senare och det hade mystiskt börjat delaminera sig, dom klåparna satt väl och muttrade om välgjorda polska körkort samtidigt som dom med lösningsmedel och rakblad försökte klura ut hur det var ihopsatt..
Maffia666
#51 - 13 december 2008 20:43
Gaffel skrev:
En världslig sak, dessutom kör man inte med lappen.

Blev stoppad en natt för några år sedan och fråntagen körkortet med motiveringen att jag enl polisens databasregister saknade behörighet, fick tillbaks kortet två veckor senare och det hade mystiskt börjat delaminera sig, dom klåparna satt väl och muttrade om välgjorda polska körkort samtidigt som dom med lösningsmedel och rakblad försökte klura ut hur det var ihopsatt..
Hahahaha! Ja du Gaffel du är en skön människa. Helt rätt (angående lappen), för jag har undrat många gånger hur en del har "fått" körkort. Själv så blåste jag polisen vid en kontroll genom att ge min 5 år äldre brorsas personummer när jag själv var 17. Och polisen bara sa till mig att "nästa" gång blir det böter om du inte har körkort med dig.

Annons