Förlamade guppys?

#1 - 18 juni 2007 11:14
Hej! Min pojkvänn och jag skaffade vårt första akvarium på 120 l för två månader sedan. I början hade vi bara guppys men de dog en efter en tills bara två honor fanns kvar och de lever forfarande. Jag gissar att höga nitrithalter var boven när så många dog.

Många av fiskarna förlorade förelseförmågan i bakfenan och kunde tillslut bara flyta runt. Har sett många som skriver att samma har hänt med deras guppys.

Vet någon vad som händer? Är det svamp?

Vi har lärt oss en del sedan dess och har två silverhajar, två siamesiska algätare och 10 guppys med en massa yngel, och en L200 mal som busar runt.
#2 - 18 juni 2007 11:25
Svamp är det inte då det ser ut som en liten vit bomullstuss på det drabbade stället, men vad det är istället är svårt att säga.
Det är ändå kul att man kan lära sig något nytt hela tiden, och nu ska du få höra något mer;). De fiskar som du har bör ha ett lite större kar förutom guppyna. Så, nu har jag varit Bror Duktig och sagt det med så nu slipper du förhoppningsvis höra det fler gånger:p!
#3 - 18 juni 2007 13:05
ansjo skrev:
Svamp är det inte då det ser ut som en liten vit bomullstuss på det drabbade stället, men vad det är istället är svårt att säga.

Det är ändå kul att man kan lära sig något nytt hela tiden, och nu ska du få höra något mer;). De fiskar som du har bör ha ett lite större kar förutom guppyna. Så, nu har jag varit Bror Duktig och sagt det med så nu slipper du förhoppningsvis höra det fler gånger:p!

Tack för ditt svar!

Just nu är det inga problem med fiskarna, de är fortfarande små och när de vuxit upp bor de inte i det akvariet längre. Vi håller utkik efter större. Vi funderar på akvarier med en bredd mellan 1,5 och 2 meter med välvt glas.

Den sjukdomen jag tänkte på kanske inte heter svamp. Jag tänkte på när fenorna blir gråa och man måste saltbada dem för att det ska försvinna.
#4 - 18 juni 2007 14:34
Kanske fenröta du har i tanken? Jag vet inte om du kollat på Zoopets olika sjukdomsbeskrivningar, men det kan kanske vara lite till hjälp: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=18&id=124&Itemid=123
#5 - 18 juni 2007 14:40
Det kan vara torpedsjukan!
min guppyhane fick det och det du beskriver verkar stämma.

Annons