Förklaring, bikarbonat

#1 - 1 maj 2006 09:42
Har läst att man kan använda bikarbonat för att ändra vattenvärde i akvarie.. Hur fungerar det, samt vilka värde ändras och är det "vanligt" bikarbonat som man använder i köket?

Tacksam för svar!
#2 - 1 maj 2006 10:13
helt vanligt bikarbonat kan användas för att höja karbonathårdheten (KH).
#3 - 1 maj 2006 10:23
2-3 gram bikarbonat per 100/l höjer KH med 1, hur mycket pH höjs beror på vilket pH du har när du tillsätter bikarbonaten så det måste du mäta.
Många fiskarter tycker inte om snabba förändringar av pH.
#4 - 1 maj 2006 16:50
Oki, då kan man sluta köpa seras dyra KH/PH+ för funktionen verkar ju vara samma..
#5 - 1 maj 2006 19:51
[QUOTE=Radial]Oki, då kan man sluta köpa seras dyra KH/PH+ för funktionen verkar ju vara samma..[/QUOTE]

Inte bara funktionen är detsamma, inehållet också.
MVH
Magnus
#6 - 1 maj 2006 23:25
tänk också på att ph höjning gör att en större mängd ammonium övergår till ammoniak som är ytterst giftigt..
vattenbyte bör göras innan för att sänka ammoniumnivåerna.
#7 - 27 maj 2006 17:29
Är det någon speciell sort av bikarbonat ni pratar om eller är det bara sånt som man andvänder i köket.
#8 - 27 maj 2006 17:32
sånt man använder i köket ja, brukar va natriumbikarbonat.
#9 - 27 maj 2006 17:56
ok
#10 - 27 maj 2006 17:57
Hur högt höjer bikarbonat kh:t och ph:T ?
#11 - 27 maj 2006 18:15
beror på vilket ph man höjer från och vilket ph man vill till.
går åt mer för att höja från 6-7 än 5-6.

det enklaste är att ha i lite och sen mäta.
#12 - 27 maj 2006 20:10
Jag har ett ph på typ 7.5 höjer det då till 8.5 har ju malawi så vill ha upp värdet lite.
#13 - 27 maj 2006 20:10
Kh:t är på 3 så det borde gå lätt att höja allt.
#14 - 27 maj 2006 20:13
8.5 kan du glömma att få med bikarbonat utan runt 8.0-8.3 är vad du kommer få med bikarbonat, lite beorende också på hur många påsar bikarbonat du vill använda per vattenbyte.
#15 - 27 maj 2006 20:47
[QUOTE=Raven]8.5 kan du glömma att få med bikarbonat utan runt 8.0-8.3 är vad du kommer få med bikarbonat, lite beorende också på hur många påsar bikarbonat du vill använda per vattenbyte.[/QUOTE]

Beror ju naturligtvis på hur mycket vatten man byter men, Flera Påsar????

Mig veterligen går det bara åt ca 1tsk/100liter för att höja 1KH, vill man då höja från 3 till 8 tex. borde det inte gå åt mer än ca 6tsk/100l nytt vatten. 5 om man räknar matematiskt rätt, men eftersom det är "segare" att höja ju längre upp man kommer, kompenserar jag med +1tsk.
Eller är jag helt ute och cyklar igen?[:o]
#16 - 27 maj 2006 21:04
[quote=DaTrucka]Flera Påsar????[/quote]
ju mer vatten man byter och ju större akvarie och ju högre ph ska ju mer går åt ;)
jo flera påsar va överdrift men inte så mycket som det låter för vissa.

Mig veterligen går det bara åt ca 1tsk/100liter för att höja 1KH,

jo hört det också men även hört att höjningen sker "logaritmiskt" och då går det åt lite när ph är lågt och mycket när ph är högt.

dom gånger jag använder bikarbonat har jag börjat med vattenbyte sen blandat till en 0.5L petflaska med stark lösning och sen haft i lite åt gången tills rätt ph uppnåts.
#17 - 27 maj 2006 21:09
KH höjs lika mycket oberoende av vilket pH vattnet har.
#18 - 27 maj 2006 21:20
[QUOTE=Raven]ju mer vatten man byter och ju större akvarie och ju högre ph ska ju mer går åt ;)
jo flera påsar va överdrift men inte så mycket som det låter för vissa.[/QUOTE]

Håller med.

jo hört det också men även hört att höjningen sker "logaritmiskt" och då går det åt lite när ph är lågt och mycket när ph är högt.

Har inte hört talas om detta men det verkar logiskt.

dom gånger jag använder bikarbonat har jag börjat med vattenbyte sen blandat till en 0.5L petflaska med stark lösning och sen haft i lite åt gången tills rätt ph uppnåts.

Kör med samma grej, men eftersom jag har malawi och bikarbonaten inte höjer ph till mer än max 8.3 så försöker jag sträva efter ett kh på runt 8.
Kranvattnet ligger på kh 3 här, ph på 7. Vilket borde he mig ett PH på 8.3, hoppas det iaf. vet ju inte om testerna visar rätt. Kört med seras tester, har hört att dom suger.
Har beställt saliferts tester, enligt vad jag hört ska dom funka bra. Dom används ju av saltvattenaktivister, men ska tydligen funka på sötvatten oxå.
#19 - 27 maj 2006 21:23
[quote=Raven]dom gånger jag använder bikarbonat har jag börjat med vattenbyte sen blandat till en 0.5L petflaska med stark lösning och sen haft i lite åt gången tills rätt ph uppnåts.[/quote]

Hur länge kan man ha den där mixen i flaskan flera dagar eller veckor... eller ska det förvaras kallt?
#20 - 27 maj 2006 21:33
[QUOTE=Kramfors]KH höjs lika mycket oberoende av vilket pH vattnet har.[/QUOTE]
Ah..
Då fick vi svar på det.

Tackar.
#21 - 27 maj 2006 21:41
[quote=tetra 1]Hur länge kan man ha den där mixen i flaskan flera dagar eller veckor... eller ska det förvaras kallt?[/quote]

blandar bara till för dagen.
#22 - 27 maj 2006 21:43
[quote=Kramfors]KH höjs lika mycket oberoende av vilket pH vattnet har.[/quote]

och Kjell Fohrman säger tvärtom, att när ph är lågt höjs ph snabbt men är ph högt krävs det mycket mer bikarbonat för att höja lite

för att göra en lång historia kort det finns ingen konsensus om vad som gäller utan hittills bara sett åsikter om hur det är.
#23 - 27 maj 2006 21:55
Det får bli ett mysterium. ;)
#24 - 27 maj 2006 21:58
kanske inte, har lite destillerat vatten som borde gå att experimentera med och se hur det funkar men tror ja ska kolla upp lite innan ja experiemnterar så ja inte får ett snedvridet resultat.

för om nu ph ökar linjärt så underlättar det rätt mycket är man ska dosera jämfört med om det ökar logarytmiskt.
#25 - 28 maj 2006 06:03
"när ph är lågt höjs ph snabbt men är ph högt krävs det mycket mer bikarbonat för att höja lite". ja när det gäller pH, men KH höjs lika mycket med bikarbonat oberoende av hur högt pH är.
#26 - 28 maj 2006 07:12
[QUOTE=Kramfors]"när ph är lågt höjs ph snabbt men är ph högt krävs det mycket mer bikarbonat för att höja lite". ja när det gäller pH, men KH höjs lika mycket med bikarbonat oberoende av hur högt pH är.[/QUOTE]

Det var det jag trodde, men nu fick jag det bekräftat.

Tack igen
#27 - 28 maj 2006 08:37
pH tester främst remsor är inte att lita på när KH är lågt tex KH 1-2.
Höj KH till 4 och testa sedan pH.
pH kommer sedan att sjunka, hur mycket beror på filterstorlek och hur hårt filtret jobbar.
#28 - 29 maj 2006 16:25
blandar mig lite i debatten om pH.

Jag gjorde lite snabbtester på jobbet idag. Tyvärr har jag inte mätt hårdheten eftersom jag inte fick tag på rätt test. Total hårdhet är ju inte samma sak (?).

Baserat på 20ml kranvatten som har pH 7,00:

Tillsatt natriumbikarbonat/pH
-----------
0.0105g/pH 7,20
0,0698g/pH 7,79
0,1498g/pH 8,03
0,2846g/pH 8,07
0,5419g/pH 8,01
1,1293g/pH 7,92

Tillsättning av natriumbikarbonat i en pH buffert på 4.00 (volym 20ml)
0,0098g/pH 4,27
0,0333g/pH 4,92
0,1153g/pH 6,37
0,3833g/pH 7,36
0,7939g/pH 7,73
1,1151g/pH 7,85
Sen orkade jag inte göra mer..

Värt att notera är att när kranvattnet börjar bli mättat är att pH:t går tillbaka konstigt nog.
Felmarginaler i experimentet kan vara lösningen av natriumkarbonatet eftersom jag bara snabb-blandade. Dessutom inväntade jag bara stabilt värde av pH-metern i 5-10 sekunder.

Men att nå pH på 8.5 med bikarbonat är inte möjligt..

Men en rolig tanke slog mig.. om jag tar en pH-buffer 9.00, går pH:t ner då om jag tillsätter bikarbonatet, och isåfall hur snabbt.
#29 - 30 maj 2006 07:06
i sådana experiment som du gjort måste man köra utan luft (som innehåller koldioxid).

och i en lösning med ett ph högre än 8,3 kommer bikarbonat fungera som en syra och sänka ph't. men jag vet inte med hur mycket eller hur fort.
#30 - 30 maj 2006 11:37
mja, då blir det ju inte realistiskt. Som akvarist använder du ju kranvatten (?) och jag utgick med mitt test från det.

Dock grämer jag mig att det på jobbet inte fanns någon kontroll av KH utan endast dgh.. Och att köpa KH-test själv känns ganska onödigt (för privat bruk) då det ej ändrar sig (nämnvärt) om man inte fipplar med salter etc i sitt akvarium..
#31 - 30 maj 2006 12:39
Kh är en direkt angivelse av mängden karbonat och bikarbonat i ett akvarium. Varje grad anger 17,86 mg/l. DVS Mängden bikarbonat som behövs för att höja kh 1 är detsamma oavsett var på skalan man befinner sig. Skalan är därmed linjär.

PH däremot är den negativa logaritmen av vätejonen. Ju mer vätejon desto lägre ph.

Det stämmer som Kjell Fohrman säger att ph reagerar snabbare på bikarbonattillsats vid lågt ph och mindre vid högre fram till 8,3. Vid ph över 8,3så kommer bikarbonattillsats att sänka ph. Hur snabbt det sker vet jag inte, men jag antar att det analogt med ph höjningen krävs lite för att ändra ph mycket om ph ligger högt och mindre ju närmare 8,3 man kommer. Vill man höja ph mer än 8,3 så behöver man starkare grejor, tex natriumkarbonat. Men i riftkar anser jag att enbart bikarbonattillsats räcker. Mängden tillsatt är då inte så viktigt, efterssom det inte går att överdocera. Själv tog jag en påse vid vattenbyte till mitt riftkar för att jag inte ville ha öppna påsar ståendes.
MVH
Magnus
#32 - 30 maj 2006 17:08
Det vart en riktigt lång kemitråd det här. :)
#33 - 30 maj 2006 19:37
[QUOTE=Tropfrog]Själv tog jag en påse vid vattenbyte till mitt riftkar för att jag inte ville ha öppna påsar ståendes.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Med påse menar du domdär små 40g påsarna?
Det råkar inte vara så att du mätte Kh vid detta tillfälle?
Till hur mycket vatten avände du denna mängd?
#34 - 30 maj 2006 20:31
[QUOTE=Sintei]mja, då blir det ju inte realistiskt. Som akvarist använder du ju kranvatten (?) och jag utgick med mitt test från det.[/QUOTE]

det var lite dåligt svarat av mig...

för att komma upp i ph 8,3 mha bikarbonat måste det vara utan koldioxid eller andra syror/baser.

men i akvarium har man ibland tilsatts av koldioxid från tub eller förmultning så det kan bli lite fel även med sånna här tester. men poängen som du kom fram till stämmer hur som hellst, man kan dumpa i hur mycket bikarbonat som hellst utan att man får jättehögt ph.

för att röra till tråden ytterligare så spelar även faktorer som temperatur, ph, kolsyreinnehåll roll för vad för KH man har, även om man börjar med samma vatten. Detta spelar dock ingen roll för alla akvarister som inte kör med avancerade laborativa tester. (det spelar så lite roll at vi inte bryr oss om att det inte är helt exakt, vem bryr sig om man har KH3,54 eller KH3,27 t.ex.)
#35 - 31 maj 2006 14:13
[quote=averater] vem bryr sig om man har KH3,54 eller KH3,27 t.ex.[/quote]

haha, finns det folk som mäter med den nogrannheten så betyder det nog något för dem :p
#36 - 31 maj 2006 14:20
[QUOTE=DaTrucka]Med påse menar du domdär små 40g påsarna?
Det råkar inte vara så att du mätte Kh vid detta tillfälle?
Till hur mycket vatten avände du denna mängd?[/QUOTE]

Ja, en standardpaket från kryddhyllan.
Jag försökte att mäta en gång men dropparna tog slut runt 12.
Det var ett hemmabyggt akvarium med ca 300 liter.
MVH
Magnus
#37 - 3 juni 2006 20:44
Hur går det med era experement??
#38 - 14 juni 2006 18:08
ammonium

hur mäter man ammoniumhalten?
#39 - 14 juni 2006 18:46
med ett ammoniumtest, fungerar liknande som nitrittest.

kan stå nh4 på kartongen.
#40 - 16 juni 2006 15:11
Tackar och bugar för alla tips nu när jag har tagit bort alla lakan som har mörklagt akvariet så ser jag att det ser väldigt bra ut inte något grummel alls så jag tack för tipsen. :) och växterna har klarat sig plus att dom är gröna. ;)
#41 - 18 juni 2006 10:22
Många bra svar, vill bara påpeka att många som kännt sig förvirrade har läst fel/blandat ihop kh och pH onh det är en väldig skillnad, Tropfrog förklarar det hela mycket bra tycker jag. Glöm inte heller vad Raven säger om förhållandet pH -ammonium/ammoniak, Vid pH 7 och högre övergår mer ammonium till ammoniak ju mer pH-värdet ökar, Ser ingen anledning att anstränga sig för att höja pH-värdet i ett sötvattensakvarium över 7,5. Att däremot se till att ha tillräckligt med kalk (kh, dh, dgh, mät vad du vill!) i vattnet för effektiv biologisk nedbrytning och buffert är självklart viktigt för till exempel malawi och tanganikaciklider.

Annons