Inte redskap, men ett test. Generellt sägs dropptest vara bättre än sticka, jag låter det vara osagt dock. Dropptesterna är dyrare, men de räcker länge. (Jag har både sticka och dropptest, men kan just ang nitrit inte säga så mkt då jag inte får minsta spår av nitrit ens när jag 'borde').
Men nitrit är det som är viktigast, så ska du bara köpa ETT test ska det vara ett nitrittest. Nitrit är giftigt för fiskarna, och uppstår lättare i nya kar, speciellt om man har lite för mycket fisk. Matrester som inte ätits upp, fiskbajs och liknande 'avfallsprodukter' som hela tiden hamnar i akvariet måste tas om hand av god bakterier. Om det finns tillräckligt många goda bakterier och avfallet inte är mer än det klarar av, så tar de hand om avfallet så att det inte blir nitrit (utan nitrat, som är något helt annat, så tänk på skillnaden nitrit och nitrat när du ska köpa test - det finns för båda två).
Däremot i ett akvarium som är ganska nyuppstartat, så det tar ett tag för de goda bakterierna att bildas och bli tillräckligt många. Har man i mer fisk än bakterierna klarar av så får man problem med nitrit. Och då kan fisken må dåligt och om halterna bli högre dö. Och du har ett ganska nystartat kar och ganska mycket fisk. Du behöver inte ha förhöjd nitrit, men det finns en rätt stor risk. Om du mäter så kan du ta till åtgärder innan det blir så höga halter att fisken dör. Och om du har nitrit så har du nog svaret varför fiskarna inte riktigt beter sig som förväntat.
Sen kan man köpa tester för nitrat, pH, hårdhet, klor och allt möjligt annat. De är också bra att ha, men viktigast för dig är nitriten så ska du bara köpa ett test så.. Har du långt till affären kan man köpa det i alla akvariewebshopar i princip, och det dyker upp tester på Tradera med med jämna mellanrum.