Förintelsen, Dr ?

#1 - 27 februari 2009 13:59
Hej!
Jag såg precis en hemsk fakta film om förintelsen.

Fyfan vad hemskt det är, men det är itne det som detta ska handla om. Det jag vill veta i denhär tråden är:
- Det var en läkare i Auswitch (tror jag) som använde judar och fångar som försöks kaniner, gjorde hemska experiment, osv.

Tror namnet började på M eller W. Nån som kan ha en aning om vem det var? Ser fortfarande bilden av detdär psykiskt sjuka ansiktet framför mig.
#2 - 27 februari 2009 14:11
Dr Mengele är förmodligen den du letar efter.
Och han var verksam just som du säger i auswitch

Han som många andra mer eller mindre bestialiska nazzar under den tiden var högutbildad, kärleksfull familjefader, som älskade poesi och klassisk musik.

enligt utsagor, så rörde han inte en fena, ej heller log han när experimenten
utfördes, vilka till största delen faktiskt utfördes på barn.

exempelvis var han extremt intresserad av att få reda på hur barn till folk med
blåa ögon kunde få bruna ögon.....det stämde ju inte helt överens med de
tossiga teorier de hade.

fast rent krasst, mängden folk han hade ihjäl, är ganska liten jämfört med hur
många som läkarna i Dachau hade ihjäl.

.
#3 - 27 februari 2009 14:13
Han var det ja.

Det var inte antal döda som jag tyckte var så hemskt med honom, det var snarare experimenten som han utförde på dom.

Sen kanske Dachau läkarna gjorde lika hemska experiment, har faktiskt aldrig hört talas om dom.
#4 - 27 februari 2009 14:25
JojjeN skrev:
Han var det ja.

Det var inte antal döda som jag tyckte var så hemskt med honom, det var snarare experimenten som han utförde på dom.

Sen kanske Dachau läkarna gjorde lika hemska experiment, har faktiskt aldrig hört talas om dom.

vad som stack ut med Mengele, var att han utförde många experiment på
barn och tonåringar, sådant biter sig fast i folks minne.

I Dachau så var det mest ryska krigsfångar som råkade illa ut.

Ett "interessant" experiment som de utförde var att testa folks
känslighet för tryckförändringar, bland annat så satte man in folk
i en tryckkammare, pumpade ut luften så att det motsvarade
cirka 7000 meter över havet (vilket simulerade högsta höjden på
flygplanen på den tiden) och sedan släppte man på ventieln, så att
trycket gick från 7000 meters höjd till havsnivå på 1 sekund.

Läkarna var enormt konfunderade över det faktum att de flesta
faktiskt dog av detta.

Eftersom de inte fick reda på varför de dog i första experimentet, så
var de ju tvugna att gör om det. Ett antal gånger, finns uppgifter på
att de gjorde om det uppemot 300 gånger, utan att få reda på varför de dog.

Det mest interessanta med detta är kanske anledningen till att de gjorde det....jo, som en läkare sa i rättegången.....Warum nicht ?...

eller på svenska....Varför inte ?

särger lite om mentaliteten hs dessa nötter.

.
#5 - 27 februari 2009 14:50
har precis läst klart "flykten" av rudi vrba. otroligt bra bok som handlar om just rudis upplevelser från auswitch. och hur han faktiskt lyckades rymma därifrån! så det är en bok jag verkligen rekommenderar...

sen har jag fortf starka minnen från koncentrationslägret sachsenhausen som jag besökte i gymnasiet tillsammans med wannsee villan där jag såg breven från de höga ledarna som beslutade om den slutgiltiga lösningen...
#6 - 27 februari 2009 15:01
Har varit och besökt Auschwitz/Oświęcim.
Inget man glömmer bort överhuvudtaget.
Inget jag rekommenderar att göra heller, att besöka då alltså
Vissa saker kan man lika gärna läsa om.
#7 - 27 februari 2009 15:06
babydoc skrev:

det håller jag inte riktigt med om.

jag är av den åsikten att ALLA borde en gång i livet besöka
ett sådant läger.

det har en enormt upplysande faktor.

men alla har rätt till sin egen åsikt

.
#8 - 27 februari 2009 15:28
Vad det inte han som kallades för Döds Änglen??
#9 - 27 februari 2009 15:33
Vad det inte han som kallades för Döds Änglen??

jo, för att han var som en ängel i vänlighet, men alla visste att det
var lika med döden att komma in i hans värld.

.
#10 - 27 februari 2009 15:41
Kensa skrev:
jo, för att han var som en ängel i vänlighet, men alla visste att det

var lika med döden att komma in i hans värld.

.
Jag kom på var det inte Döds Stjärnan han kallades för eller det kanske var fel.
#11 - 27 februari 2009 15:46
nej, döds ängeln var det,

.
#12 - 27 februari 2009 15:47
Kensa skrev:
nej, döds ängeln var det,

.
Ok:)
#13 - 27 februari 2009 17:07
Kensa skrev:
vad som stack ut med Mengele, var att han utförde många experiment på

barn och tonåringar, sådant biter sig fast i folks minne.

I Dachau så var det mest ryska krigsfångar som råkade illa ut.

Ett "interessant" experiment som de utförde var att testa folks

känslighet för tryckförändringar, bland annat så satte man in folk

i en tryckkammare, pumpade ut luften så att det motsvarade

cirka 7000 meter över havet (vilket simulerade högsta höjden på

flygplanen på den tiden) och sedan släppte man på ventieln, så att

trycket gick från 7000 meters höjd till havsnivå på 1 sekund.

Läkarna var enormt konfunderade över det faktum att de flesta

faktiskt dog av detta.

Eftersom de inte fick reda på varför de dog i första experimentet, så

var de ju tvugna att gör om det. Ett antal gånger, finns uppgifter på

att de gjorde om det uppemot 300 gånger, utan att få reda på varför de dog.

Det mest interessanta med detta är kanske anledningen till att de gjorde det....jo, som en läkare sa i rättegången.....Warum nicht ?...

eller på svenska....Varför inte ?

särger lite om mentaliteten hs dessa nötter.

.

Du kallar dem för nötter Kensa. Det man också måste ta i beaktning är att de var oerhört hjärntvättade av propagandan som spreds som pesten. Judar ansågs ju som kreatur, någon man inte behandlade som likvärdig."Warum nicht?" var nog ganska vanligt under den tiden. Så nöten från början var Hitler.
#14 - 27 februari 2009 18:57
babydoc skrev:

håller jag inte heller med om. att läsa är en sak, att se och uppleva det på riktigt är en helt annan sak. som sagt, det borde vara plikt på att besöka ett konc-läger för att upplysa oss människor om vad som kan hända.

och som ett populärt citat lyder: av historian lär vi oss att vi inte lär oss av historian. så in med ett sådant besök i skolan. det borde minska rasism och nazism bland unga människor...
#15 - 27 februari 2009 19:21
[LEFT][COLOR=black][FONT=Verdana]Jag kan rekommendera en bra bok av Mietek Grocher som heter jag överlevde.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Han överlevde nio koncentrationsläger.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har varit på en föreläsning av honom, jag såg inte ett torrt öga efter föreläsningen.[/FONT][/COLOR][/LEFT]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Sen finns det nötter som tror att det aldrig har hänt[:(!][/FONT][/COLOR]
#16 - 27 februari 2009 19:42
Knappast det enda grisiga som hänt i vår trevliga värld..

Jag har kollat in "killing fields" och tortyrfängelser i kambodja tex. Massgravarna är inte "iordningställda" än, man går omkring bland halvmultnade skelett med kläder fortfarande på.. Lite surrealistiskt..
Sen har jag sett etniska utrensningar på balkan. Väldigt nära trygga sverige..
Eller stamkrigen i vissa delar av afrika, det pågår ständigt..

Sån är världen..
#17 - 27 februari 2009 21:00
Vissa människor är och kommer alltid vara helt sjukt grymma mot andra människor.
#18 - 27 februari 2009 21:14
Förintelsen är i sig mycket tragiskt, men ändå mycket intressant.
Nu idag är folk så "skadade" av all skit som finns, våld i tv, avrättningar live på nätet osv osv..
Men ändå så förintelsen gör en riktigt skärrad.
Min farmor satt i 2 läger under sin tonåring och kom till sverige med Vita Bussarna.
Tyvärr gick min farmor bort för tidigt, men å andra sidan.. Hur orkar man leva ett normalt liv efter månader/år i ett sådant vidrigt läger?

Har dessutom haft turen att få besöka Stutthof isommras.
Stutthof i sig är ju ett väldigt snällt läger eller hur man skall beskriva det.
Det är iallafall inte lika hemskt som Auswitch, men alla läger i sig är ju hemska..

Tur eller tur, jag är iallafall tacksam över att få se och försöka förstå hur det var.
Vem vet hur länge dessa "museum" finns kvar...
Förr eller senare kommer det väl nån idiot och säger att allt ska rivas för nu ska vi gå vidare..
#19 - 28 februari 2009 05:51
Det jag tycker är mest otäckt är hur genomtänkt allt var, i minsta detalj hade tyskarna planerat hur dom skulle göra.

Hur kan flera människor vara så sjuka att de kan liksom sitta och planera hur man ska döda 6 miljoner personer?

Det var en otäck grej också i filmen, för tillslut slutade man ju bry sig så mycket om siffrorna, det blev ju sådär "5000 där, och 4000 där, och 10'000 där" och så vaknade man till när det kom "40'000 där".

En annan sak där också var när de filmade 7 ton hår som tyskarna hade sparat. Tänk vad många kvinnor som måste dödats för det håret (Hår väger ju knappt något)
#20 - 28 februari 2009 08:22
Jenny054 skrev:
Förintelsen är i sig mycket tragiskt, men ändå mycket intressant.

Nu idag är folk så "skadade" av all skit som finns, våld i tv, avrättningar live på nätet osv osv..

Men ändå så förintelsen gör en riktigt skärrad.

håller med jojje här, det som gör en skärrad är hur de byggde upp dödsläger med avsikt att döda. hur judarna själva fick bygga upp de gaskamrar och ugnar som deras vänner, släktingar skulle passera.
#21 - 28 februari 2009 08:24
Människan är ibland en mycket grym varelse och gång efter gång visar hon att "mänsklig" lika väl kan vara värre än "djurisk".
Förintelsen är fruktansvärd i sin omfattning men glöm inte t.ex. Ruanda där en hel folk grupp bestämmer sig för att utplåna en annan och på mindre än ett år dödades mellan 800000 och en miljon mäniskor, större delen ihjäl huggna med machete.
Är själv kluven inför om förintelsens kalla byrokratiserade och "effektiviserade" folk mord eller de folkmord där en befolkningsgrupp går man ur huse och slår ihjäl en annan befolkningsgrupp är värst.
Vi är ganska bra på att höja mäniskan till skyarna som en god och fin varelse medans vi innerst inne bara är djur och ibland en synnerligen vidrig sorts djur.

Jag rekomenderar alla att se filmen Shooting dogs, särskilt om man planerar att åka på FN-tjänst.

Annons