förhindra lek hos gurami

#1 - 11 maj 2007 19:21
Jag är en total nybörjade på guramifronten (om man bortser från att jag matat ihjäl min mammas guramisar med daggmask för 15 år sedan).
jag har på djuraffärens inrådan skaffat mig fyra blå gurami, 3 honor och en hanne. och jag undrar om det här med skumbobyggandet, om de inte kan bygga skumbon, låter de bli att leka och eventuellt bli dödade då?
#2 - 11 maj 2007 19:40
Nej det har ingen inverkan om dom inte får bygga skumbon och leka av sig, jag har ett gäng med guramisar som jag inte vill ska leka och har dom i ett akvarium med lite högre vatten cirkulation på ytan så skumbo bygge skulle inte vara möjligt och dom tar ingen skada av detta och går inte lös på varandra genom att slås eller liknande , dock så håller mina hannar nästan konstant en stark lekdräkt som bara är fint att se, dom äter alltså inte mindre , slås inte och ser inte ut att må dåligt .
#3 - 11 maj 2007 21:24
flundran: du missförstod mig, men det gör inget, det blev rätt ändå. =)

så ingen misstolkar mig, jag är inte ute efter att göra livet allmänt surt för mina fiskar, jag undrar mest om man genom att förhindra skumbobyggena också förhindrar leken.

Annons