Förhållanden för malawi

#1 - 22 april 2007 16:56
Jag är lite nyfiken på om mina förhållanden i mitt akvariumet är goda för att mina malawis ska trivas:

*Juwel rio 180 L
*fiskar och bild enligt "signaturen"
*10-11 timmars ljus
*26 grader i vattnet
*gör rent filtren 2 gånger i månaden samt städar 1 gång, med slamsug och ca 75%igt vattebyte mm.
*ph ungefär 7
*karbonat ungefär 3-6
*hårdhet runt 7
*nitrit OK
*nitrat max 25mg/l
*matar med räkmix och med Sera granugreen 0-1-2 gånger om dagen
*tillför bikarbonat och salt vid vattenbyte (mix från akvariumlagret)
*brukar släppa i Sera activant någon gång i månaden

Jag kan ha missat något! Samtliga mätvärden är enligt Aquavital multistick.
Troligen har jag för mjukt vatten, de är jag medveten om! Eventuellt att jag har lite för mycket fisk också!

Jag skulle vara tacksam på respons, samt åtgärder för eventuella fel/brister!
#2 - 22 april 2007 18:14
Det är ganska lagom med fisk i burken om man ser till volymen, men tänk på att det ska finnas gömställen för de är ganska re3virhävdande Malawisarna.
Mera Bikarbonat försök att få upp pH till 7,5 helst 8 då kan du räkna med lek..Bort med Guramin den vill ha det surare...
75% vatten byte är onödigt mycke högst 50% det försvinner mycke gott också i ett vattenbyte...
Lycka till...
#3 - 22 april 2007 18:16
Att rengöra filtret 2 ggr i månaden är för mkt om det nu inte verkligen proppas igen. Skulle rekomendera att ha kalksten i karet för att få pH värdet att ligga kvar runt 8.
#4 - 22 april 2007 18:34
palleh skrev:
Att rengöra filtret 2 ggr i månaden är för mkt om det nu inte verkligen proppas igen. Skulle rekomendera att ha kalksten i karet för att få pH värdet att ligga kvar runt 8.

Om det är ett ytterfilter ja då är det mycke men ett inner så kan det funka men skölj/krama ur det i vattnet som du byter så försvinner inte så mycket av de goda bakterierna..
Kalksten är bra men du får en dipp när du byter vatten, så om du byter lite mindre men behåller samma mängd bikarbo så blir det nog bättre pH. :p
Bilagor:
#5 - 22 april 2007 19:09
okey tack så mycket för era tankar! jag ska lägga i mer bikarbonat, om jag uppfattade de rätt så höjs ph då med?

jag har en kalksten i vattnet nu! en relativit stor sådan, men kanske måste lägga i lite löst kalk.
#6 - 22 april 2007 19:26
Skippa rengöringen av filtret helt, rengör det bara om flödet blir märkbart sämre och gör då som i dom tidigare tipsen.

Vore jag som du skulle jag byta ca 30% vatten i veckan och flyttta guramin till ett annat akvarium.

Jag tror inte du har för mycket fisk sett till antalet.
#7 - 22 april 2007 19:39
albjohn skrev:
Skippa rengöringen av filtret helt, rengör det bara om flödet blir märkbart sämre och gör då som i dom tidigare tipsen.

Vore jag som du skulle jag byta ca 30% vatten i veckan och flyttta guramin till ett annat akvarium.

Jag tror inte du har för mycket fisk sett till antalet.

Okey. Ska dra ner på rengörningen av filtren. Om jag gör 30%igt vattenbyte ska jag göra de med slamsug och samla upp skit på en gång?
#8 - 23 april 2007 13:59
Jepp anv slamsugen och öka bikarb det höjer pH.. bikarb är som löst kalk och är för att höja pH. Vanligt salt gör att vattnets buffringsförmåga blir bättre, pH svänger inte mellan natt och dag.
#9 - 23 april 2007 15:14
okey. då ska jag slamsuga lite och sen lägga i mer bikarb. + saltlösning...

har hittat ett fosterhem åt min gurami också!

tack zigismund!
#10 - 23 april 2007 15:24
Men slamsug nu inte botten helt och hållet, utan sug istället upp skiten genom att dra slamsugen precis vid sanden. Förstår du hur jag menar?
Jag ligger på lite högre i temp, ganska nära 28 grader, och mina malawisar leker, men din temp ligger bra.
#11 - 24 april 2007 09:03
Miina skrev:
Men slamsug nu inte botten helt och hållet, utan sug istället upp skiten genom att dra slamsugen precis vid sanden. Förstår du hur jag menar?

Jag ligger på lite högre i temp, ganska nära 28 grader, och mina malawisar leker, men din temp ligger bra.

jag förstår! hinner inte slamsuga hela akvariumet om jag bara ska byta 30% ändå!

Annons