Förgiftning av keramikföremål?

#1 - 5 april 2014 19:52
Hej!
Jag är ny både på forumet och i akvarievärlden.

Jag har skaffat ett 112 liters akvarium, och följt alla konstens regler när jag startade upp det - tvättade sanden, kokade och skrubbade stenar, planterade växter, använde vattenförbättringsmedel osv. Efter att allt var klart så väntade jag en vecka innan jag hämtade fiskarna (pga att jag själv var sjuk, vet att man inte behöver vänta så länge).

Idag hämtade jag 10 st rödmunstetror och 2st pansarmalar. I början verkade de må bra, de simmade omkring, pansarmalarna var halvtokiga och bökade omkring, tuggade på växterna osv.

Men nu har tetrorna börjat dö, efter bara några timmar. Först dog en, men jag tänkte att den kanske var svag eller så, och dog av chock (40min bilresa från djuraffären). Men nu har två andra också dött. De andra verkar slöa, pansarmalarna också.

PH-värdet var ok innan jag satte i fiskarna, temperaturen 25 grader som killen i affären sa att de ville ha.

Nu har jag funderat om orsaken till fiskdöden kan vara en keramikkruka som jag hade satt i akvariet? Den är laserad i en blå färg, och nu har jag i efterhand läst att lasyren kan innehålla skadliga ämnen.

Ifall det nu är krukan som är boven i dramat (eller kan det vara något annat?), hur gör jag då för att rädda resten av fiskarna, alternativt få bort det skadliga innan jag sätter i nya fiskar, ifall det nu går så illa att alla dör?

Tacksam för svar!!
#2 - 5 april 2014 20:08
Vet inget om just den färgen men det är möjligt att en färg läcker ut och kan skada/döda fiskarna men något som är betydligt vanligare i nya akvarier är nitrit (och ammoniak över pH 7)

Har du möjlighet att testa nitrit för att utesluta det?
#3 - 5 april 2014 20:10
Hej och välkommen till forumet!

När det gäller sånna här saker och dylikt så använd gärna mallen under 'sjukdomar'-fliken.

Jag skulle ha flyttat över fiskarna i något annat akvarium, alternativt hinkar och tömt och sköljt sand och skrubbat inredning göra rent helt enkelt, (om det nu handlar om ämnena) men först och främst ta ur krukan.

Jag kör 26-27c i mitt SA-kar där jag har bland annat C.Julii (leopardpansarmal) och P.Axelrodi (Kardinaltetra); kolla artbeskrivningen, tetrorna ska ha 25-26c och eftersom du inte har skrivit något namn på pansarmalarna så vet jag inte med dom men det bör inte vara något problem. Hur är det med salten i vattnet, vet att Pansarmalar är känsliga för salt.

Du skriver att fiskarna ser slöa ut, hur är det med cirkulation och ytrörelse?
#4 - 5 april 2014 20:12
Själv tycker jag att det låter konstigt att det skulle vara konstigt med nitrit då lamano köpte fiskarna idag..
#5 - 5 april 2014 20:37
V8Bear skrev:
Vet inget om just den färgen men det är möjligt att en färg läcker ut och kan skada/döda fiskarna men något som är betydligt vanligare i nya akvarier är nitrit (och ammoniak över pH 7)

Har du möjlighet att testa nitrit för att utesluta det?

Kan det vara nitritförgiftning då jag bara haft fiskarna några timmar? Jag har ju inte ens hunnit mata dem.
#6 - 5 april 2014 20:39
man nam1 skrev:
Hej och välkommen till forumet!

När det gäller sånna här saker och dylikt så använd gärna mallen under 'sjukdomar'-fliken.

Jag skulle ha flyttat över fiskarna i något annat akvarium, alternativt hinkar och tömt och sköljt sand och skrubbat inredning göra rent helt enkelt, (om det nu handlar om ämnena) men först och främst ta ur krukan.

Jag kör 26-27c i mitt SA-kar där jag har bland annat C.Julii (leopardpansarmal) och P.Axelrodi (Kardinaltetra); kolla artbeskrivningen, tetrorna ska ha 25-26c och eftersom du inte har skrivit något namn på pansarmalarna så vet jag inte med dom men det bör inte vara något problem. Hur är det med salten i vattnet, vet att Pansarmalar är känsliga för salt.

Du skriver att fiskarna ser slöa ut, hur är det med cirkulation och ytrörelse?

Jag har en pump som "blåser" omkring vattnet lite, inte så mycket att växterna fladdrar, men det blir några små luftbubblor på ytan och man ser att vattnet cirkulerar. Vet inte riktigt hur mycket det ska cirkulera.
#7 - 5 april 2014 20:45
Okej, men du ser att ytan rör sig? står det något på pumpen eller liknande?
#8 - 5 april 2014 20:46
man nam1 skrev:
Okej, men du ser att ytan rör sig? står det något på pumpen eller liknande?

Jo, det syns att ytan rör sig. Pumpen heter Aquael Fan filter 2, om det säger dig något :)
#9 - 5 april 2014 20:50
#10 - 5 april 2014 21:01
man nam1 skrev:

Jo så ser den ut. Jag köpte ett startpaket så både den och doppvärmare följde med.

Nu har 5/10 tetror kolat vippen. Malarna ligger stilla på botten och rör sig knappt. :(
#11 - 5 april 2014 21:03
Krukan tog jag förresten ut direkt när jag började misstänka den...
#12 - 5 april 2014 21:05
Hm, jag skulle som sagt flytta över dom till hinkar eller dylikt med nytt vatten i...
#13 - 5 april 2014 21:07
man nam1 skrev:
Hm, jag skulle som sagt flytta över dom till hinkar eller dylikt med nytt vatten i...

Kan jag ha dem i hinkar över natten? Har ingen möjlighet att skura akvariet nu, utan jag måste vänta till morgonen...
#14 - 5 april 2014 21:17
Jo, har du en stor hink som du kan flytta över pump och doppvärmare till? Dessa måste dock sköljas av också
#15 - 6 april 2014 05:46
man nam1 skrev:
Jo, har du en stor hink som du kan flytta över pump och doppvärmare till? Dessa måste dock sköljas av också

Tack för dina råd, jag lyckades rädda malarna (hittills lever de åtminstone, om än lite slöa), men alla tetrorna dog under natten i sin hink :(
Hur ska jag göra nu för att säkert få bort allt skadligt från akvariet, räcker det med att skölja allt (inklusive sanden) eller behöver jag koka allt? Hur gör jag med växterna, sköljer av dem också?
#16 - 6 april 2014 07:57
lamano skrev:
Tack för dina råd, jag lyckades rädda malarna (hittills lever de åtminstone, om än lite slöa), men alla tetrorna dog under natten i sin hink :(

Hur ska jag göra nu för att säkert få bort allt skadligt från akvariet, räcker det med att skölja allt (inklusive sanden) eller behöver jag koka allt? Hur gör jag med växterna, sköljer av dem också?

Finns det något annat som kan orsaka såna här problem? Jag har läst nu att rödmunstetrorna kan vara ganska känsliga för stress och vattenförändringar, och började fundera på om jag gjort allt rätt trots allt...

När jag fyllde på vatten i det tomma akvariet tillsatte jag Sera Aquatan. Efter tre-fyra dagar planterade jag lite växter, och fyllde på med vatten ända upp till kanten. Sen satte jag i växtnäringstabletter i gruset samt något som hette Evolution Happy-Life, enligt rekommendation från djuraffären, och nu har jag blivit lite skeptisk, då jag ser att det också finns något som heter Happy-Start, som kanske hade varit bättre att ha i? Vad tror ni?
#17 - 6 april 2014 08:43
Jag är super nybörjare så mina råd skall tas med en stor nypa salt! Tror inte det spelar någon roll vilket preparat du använder så länge handlaren rekommenderat det, de verkar ganska snarlika i innehåll. Just blå färg i glasyr innehåller gifter, men vet inte om det gäller all blå glasyr! Jag har också haft fiskar som dött oförklarligt så det kan ju vara påfrestningen av flytt. Tappa inte sugen!
#18 - 6 april 2014 08:51
Juni skrev:
Jag är super nybörjare så mina råd skall tas med en stor nypa salt! Tror inte det spelar någon roll vilket preparat du använder så länge handlaren rekommenderat det, de verkar ganska snarlika i innehåll. Just blå färg i glasyr innehåller gifter, men vet inte om det gäller all blå glasyr! Jag har också haft fiskar som dött oförklarligt så det kan ju vara påfrestningen av flytt. Tappa inte sugen!

Tack för ditt svar... jag vet inte hur jag ska hitta motivationen igen, för nu har de allihopa dött, också malarna. :( Måste ta ut sanden och alla dekorationer, växter, pump och värmare, skölja/skura allting och sen börja om från början.
#19 - 6 april 2014 09:42
Nej vad tråkigt! Sitter själv och vakar över min mal som bara ligger utan att röra sig. Jäkligt frustrerande när man inte har förklaring på varför de dör, man vill ju inte göra om samma misstag igen. När min 4e fisk dog efter att ha haft fullt friska fiskar i nån timme efter att de kommit från affären, så erbjöd sig handlaren att komma hem och kolla vad som inte stämde. Alla vattenvärden var idealiska och jag gav bra foder mm. Sedan dog ingen fisk på ett bra tag (även fast handlaren inte gjort något) Nu en månad efter är det malens tur och man blir bara ledsen.... Städa ur karet och gör något kul idag. (Om du har kvar vatten så spara lite för ev vattentest) Ta tag i akvariets framtid en annan dag! :(
#20 - 6 april 2014 10:10
Som Juni skrev, tappa inte sugen!

Jag kände samma sak när mitt ena kar släppte i silikonet bara någon månad efter uppstart och då tog det typ ett halvår för mig att få tummen ur att börja laga det och nu är det igång.

När jag startar upp ett kar så använder jag bara beredningsmedel, men jag tror inte heller det spelar någon roll i ditt fall. Jag tycker att det ser ut som att du har gjort allt rätt, det kan kanske ha vart sjukdom från butik? eller så var det bara den krukan, det kan bara ett vattentest bestämma.. Jag vet inte men jag tycker det är konstigt att de dog såpass fort.

Jag tycker du ska ta akvaristiken när du väl blir sugen på det, för min del var det som sagt bara att få tummen ur sen gick det på en vecka och karet var redo igen. Antar att det enda rätta att säga är: 'Gör om gör rätt' tråkigt men sant :(
#21 - 6 april 2014 15:38
Malarna bara lurade mig, de var inte alls döda. :confused: En av dem låg och flöt upp och ner i morse, den andra rörde sig inte ens då jag plockade upp den med håven ur karantänhinken. Jag satte båda i en mindre hink med vatten i (ville inte göra mig av med dem medan dottern såg på), medan jag tömde hela akvariet, och då ropade min dotter plötsligt att de levde! Jag skyndade mig att skura alla stenar, sköljde alla växter, pumpen och doppvärmaren. Fyllde på med nytt vatten med Sera Aquatan i, och värmde till rätt temperatur.

Nu har jag flyttat malarna tillbaka in i akvariet och de simmar omkring, går upp till ytan i rekordfart ibland och tar luft, bökar omkring i sanden osv.

Hoppas att de överlever stressen och sin nära-döden-upplevelse... ifall de gör det så ska jag köpa flera av samma sort, då de väl gärna vill vara ett helt stim. Det kunde ju killen i butiken ha sagt, förresten, då jag frågade hur många det är lämpligt att ha...
#22 - 6 april 2014 15:41
Åh vad skönt att de inte dött! Jag håller tummarna för att de kommer att trivas och må väl nu.
#23 - 6 april 2014 16:12
Sarodyroc skrev:
Åh vad skönt att de inte dött! Jag håller tummarna för att de kommer att trivas och må väl nu.

Ja, väldigt skönt! Märkligt att de kunde överleva trots att de verkade helt stendöda!

Barnen hade "nöddop" och döpte de två stackarns firrarna, så nu heter de Timo och Lina, säger man det snabbt så blir det Timolina. :D
#24 - 6 april 2014 16:53
Så bra! Tänk vad ett nöd dop och lite kristen lekamen kan göra i hemmet;) det var riktigt kul! Min mal kämpar på och jag bara väntar .......
#25 - 6 april 2014 17:30
Jag har också haft akvariekris idag. Dålig kardag idag tydligen.
#26 - 6 april 2014 18:13
Riktigt roligt att höra, hoppas de bättrar sig och att det inte blir mer krångel!
#27 - 7 april 2014 06:00
Juni skrev:
Så bra! Tänk vad ett nöd dop och lite kristen lekamen kan göra i hemmet;) det var riktigt kul! Min mal kämpar på och jag bara väntar .......

Hur går det med din mal? Lever den ännu?

Mina lever, igår kväll var de ganska aktiva och simmade omkring, åt lite (det måste väl vara ett positivt tecken) och simmade ut och in i alla grottor som finns. Idag är de lugnare, men det kanske är normalt, de måste väl vila nångång också? Eller är något på tok med dem?
#28 - 7 april 2014 06:01
man nam1 skrev:
Riktigt roligt att höra, hoppas de bättrar sig och att det inte blir mer krångel!

Ja verkligen, *håller tummarna*!
#29 - 7 april 2014 06:02
Sarodyroc skrev:
Jag har också haft akvariekris idag. Dålig kardag idag tydligen.

Äsch så trist. :( Vad har hänt i ditt kar?
#30 - 7 april 2014 06:15
Doppvärmaren höjde tempen till 31 grader... Det passar inte mina firrar :( Håvade en mängd döda inatt, nu ska jag ner och se hur natten gått men vågar knappt. Ja och jag gjorde givetvis mitt yttersta för att få ner tempen när jag upptäckte det och fick också ner den, men de hann fara illa.
#31 - 7 april 2014 06:28
Min söndriga doppvärmare for iväg och höjde rejält. Försökte sänka tempen sakta, men ändå med en gång?! Alla fiskar klarade sig, Malawi ciklider verkar tuffa. Däremot stryker de med av annat? Hittar inte min mal idag och det ser jag som ett gott tecken. Igår kväll låg han mitt i akvariet på botten och alla blåste sand över honom utan reaktion. Antingen är han död i någon grotta eller så har han tagit sig i kragen och dragit sig undan!
#32 - 7 april 2014 06:36
Hittade Malte död på botten nu:( Alltid lika trist!
#33 - 7 april 2014 18:05
Juni skrev:
Hittade Malte död på botten nu:( Alltid lika trist!

Åh nej :(
#34 - 7 april 2014 19:24
Hur går det själv?
#35 - 8 april 2014 07:08
Överdriven rengöring och stora vattenbyten är ofta av ondo. Inga bra saker kommer snabbt i akvarium. Lugn och ro är det som gäller annars kommer man aldrig rätt. Rätt grejor från början och sedan lugn och ro med akvariet. Det är bättre att byta lite vatten och ofta än sällan och mycket.
#36 - 9 april 2014 21:03
Juni skrev:
Hur går det själv?

Jo Timolina mår bra, de är pigga och lite lustiga, väldigt lekfulla och roliga att titta på. :) Imorgon ska jag köpa fler av samma sort, och kanske våga mig på neontetror eller platys, måste se vad de har i butiken.

Annons