Förgiftning?

#1 - 28 mars 2008 02:34
Hjälp!
På grund av att det förra gick sönder var jag igår tvungen att köpa ett nytt innerfilter. Jag sköljde igenom det noggrant för att undvika att det spred något skit i vattnet.
Efter att ha kört det i ett dygn såg jag att tre av mina tetror hade dött. Jag har haft dom i samma kar i snart 2år och dom har klarat precis allt. Nu börjar dom dö, en efter en.

Först blir dom slöa, lite trasiga på fenorna- som om det vore någon kemisk skada, och sen åker dom bara omkring i strömmen.
Dom andra fiskarna, malar och svärdbärare åker upp till ytan och snappar med jämna mellanrum så något är fel.

Kan det bero på det nya filtret, något giftigt som fanns i det? Och vad ska jag göra?

Har bytt 30% av vattnet men det märktes inte någon skillnad på fiskarna. Flyttade även över dom mest härjade tetrorna till ett karantänkar med garanterat "bra" vatten. Men inte heller i det piggnar dom till :S Tanken slog mig att det kanske är något med kranvattnet, att reningsverket ändrat på något, att det blivit annorlunda ph eller dyl. Kan sånt märkas?

Har kollat nitrit/nitrat = noll.

Börjar bli smått desperat här, så om någon vet, snälla hjälp! :)
#2 - 28 mars 2008 08:32
Linn34 skrev:
Hjälp!

På grund av att det förra gick sönder var jag igår tvungen att köpa ett nytt innerfilter. Jag sköljde igenom det noggrant för att undvika att det spred något skit i vattnet.

Efter att ha kört det i ett dygn såg jag att tre av mina tetror hade dött. Jag har haft dom i samma kar i snart 2år och dom har klarat precis allt. Nu börjar dom dö, en efter en.

Först blir dom slöa, lite trasiga på fenorna- som om det vore någon kemisk skada, och sen åker dom bara omkring i strömmen.

Dom andra fiskarna, malar och svärdbärare åker upp till ytan och snappar med jämna mellanrum så något är fel.

Kan det bero på det nya filtret, något giftigt som fanns i det? Och vad ska jag göra?

Har bytt 30% av vattnet men det märktes inte någon skillnad på fiskarna. Flyttade även över dom mest härjade tetrorna till ett karantänkar med garanterat "bra" vatten. Men inte heller i det piggnar dom till :S Tanken slog mig att det kanske är något med kranvattnet, att reningsverket ändrat på något, att det blivit annorlunda ph eller dyl. Kan sånt märkas?

Har kollat nitrit/nitrat = noll.

Börjar bli smått desperat här, så om någon vet, snälla hjälp! :)

Nej, nya innerfilter för akvariebruk brukar inte innehålla ämnen som är giftiga för fiskarna...;):)
Jag vet inte vad du har för tetror men har du haft dem i två år och köpt dem som vuxna så kan de eventuellt betecknas som gammla och möjligen kan även en liten nitritstegring ha fått dem att droppa av. Mätresultat är sällan helt tillförlitliga. Du skrev att fenorna "trasades"...inträffade det möjligen efter vattenbytet, samt var det första vattenbytet på lång tid?
#3 - 28 mars 2008 09:49
Om det gamla filtret stod stilla så kan du ha fått nitritspik i karet!!! Byt vatten och se till att du har ordentliga vågor på ytan för syresättningen.. [:-174]
#4 - 28 mars 2008 11:10
A C-son skrev:
Nej, nya innerfilter för akvariebruk brukar inte innehålla ämnen som är giftiga för fiskarna...;):)

Jag vet inte vad du har för tetror men har du haft dem i två år och köpt dem som vuxna så kan de eventuellt betecknas som gammla och möjligen kan även en liten nitritstegring ha fått dem att droppa av. Mätresultat är sällan helt tillförlitliga. Du skrev att fenorna "trasades"...inträffade det möjligen efter vattenbytet, samt var det första vattenbytet på lång tid?

Nej eller hur! Jag har aldrig haft problem med något filter heller, men tjejen på zooaffären sa till mig att skölja det noga utifall. Därför jag blev nojig.
Hur som helst, när jag vaknade imorse var jag beredd på massdöd. Till min förvåning såg alla fiskar ut som vanligt :D
Det var inte första vattenbytet på länge, men jag har kört ett pyttepump, anpassad för 40-60l i 1½ vecka i väntan på löning, så vattenkvaliten har inte varit den bästa men dom har mått prima. Förmodligen där boven ligger.

HUr som helst, nu är fiskarna glada igen, och jag kan tänka mig att det är som ni säger båda två, nitrit. Och dom är gamla dom små rackarna, så dom kanske helt enkelt inte pallar så mycket som dom en gång gjort :)

Tack för svaren! :)
//Linnea
#5 - 28 mars 2008 11:23
Linn34 skrev:
HUr som helst, nu är fiskarna glada igen, och jag kan tänka mig att det är som ni säger båda två, nitrit. Och dom är gamla dom små rackarna, så dom kanske helt enkelt inte pallar så mycket som dom en gång gjort :)

Tack för svaren! :)

//Linnea

Om pumpen har varit trasig och stått stilla så blir filtret syrefattigt och då dör alla "snälla" bakterier.
Man ska alltid skölja ur filtret om pumpen har stått stilla ett par timmar...
Skönt att resten mår bra iaf... [:-174]
#6 - 29 mars 2008 02:27
Hej!
Tänk på att filtret inte bara sitter i pumpen. All bottenmassa tjänar som filter & bör rörar om & slamsugas om man inte tar ut gruset & filtrerar det i ett durkslag.
#7 - 29 mars 2008 09:03
Tack för svaren. Som sagt, pumpen gick sönder för ganska länge sen, och jag har kört en annan undertiden. Det är ingen som har stått still och vid installationen av den nya, jag bytte alltså pump HELT, tog bort den gamla + filter och hela konkarongen, å satte dit en ny.
I samband med detta bytte jag vatten (vilket alltid sker med slamhävert som tar bort det mesta av böset i gruset) och tillsatte bakterieflora. Så bakteriebrist råder inte. Dessutom skulle inte nitrit/nitrat på grund av bakteriebrist märkas så fort som bara några timmar efter installationen av den nya pumpen. Speciellt inte som vattnet just var bytt och jag inte matat eller gjort något dylikt.

Men hur som helst, fiskarna mår prima nu så slutet gott, allting gott :D
#8 - 30 mars 2008 08:57
Fabrikat på filtret?

I tillverkningsprocessen används ofta släppmedel för att plasten skall släppa från formarna - det har hänt att det följt med färdiga pumpar - därför rådet om att skölja noggrant innan användningen. I detta fall tror jag inte på detta utan - nytt filter, nytt vatten och nysuget bottensubstrat låter som idealförhållande för en ammoniaktopp speciell såsom filtreringen varit lite så och så tidigare. Var dessutom pH lågt innan vattenbytet så tror jag problemet stavas ammoniak (och den toppen kommer fort) - ev kan det vara en kombination.

MVH Lasse

Annons