Förgiftning!

#1 - 27 juni 2007 12:14
Vakna på morgonen och såg att vattnet var grumligt... Tänkte "det är nog inget" men såg att alla fiskarna andades vid ytan o visste direkt det va något, nitrit halten va jättehög (ca 2.5)... Tog ut alla fiskarna o har tömt karet till under halva, bör ja tömma det ännu mer o byta vatten eller räcker de? bör jag byta filtret med? snabba svar tack :(:(:(:(
#2 - 27 juni 2007 12:17
berätta gärna ifall det e nått mer jag bör göra, jag e ny :(
#3 - 27 juni 2007 12:21
[LIST]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Byt inte filtret, och rengör det inte då tar du bort ännu mer av dom goda bakterierna.[/COLOR][/FONT]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mata in förrän nitriten varit nere på noll några dagar och då sparsamt[/COLOR][/FONT]
[*][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Häll i filterbakterier på flaska[/COLOR][/FONT][/LIST]
#4 - 27 juni 2007 12:23
Häll i filterbakterier på flaska? Hur menar du? Räcker det att jag har tömt till halva o häller i nytt? ska jag sätta på filtret medans jag gör det?

förlåt för alla frågorna men tycker synd om fiskarna, tack för svar
#5 - 27 juni 2007 12:47
.........[:-9]
#6 - 27 juni 2007 12:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det finns vattenberedningsmedel att köpa, typ Nitrivec som man kan hälla i för att hjälpa upp nyttobakterierna.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sök i forumet på nitrit så får du massor med information.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som aktutåtgärd om du inte har någon Nitrivec eller liknande så gör delvattenbyte med jämna mellanrum (ett 2-3 timmar emellan tills du är nere, rengör inte filtret och mata inte.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Eller be någon god vän med inkört akvarium att få vatten med urkramat filter och häll i detta så att du får bakterier som kan börja bryta ner nitriten och omvandla det till nitrat istället.[/COLOR][/FONT]
#7 - 27 juni 2007 12:58
Köp Nitrivec som är bakterier på flaska. Kör en behandling på det i ca 10 dagar och kolla under tiden att nitrithalten inte blir för hög.
#8 - 27 juni 2007 13:00
Där var du snabbare än mig Maria
#9 - 27 juni 2007 13:20
ska jag ha filtret på medans jag gör allting??? eller e de dåligt
#10 - 27 juni 2007 14:40
Filtret kan vara på, bara det inte går torrt om du tömmer ur vatten. Generellt skall man undvika att slå av filtret mer än nödvändigt (korta stunder är ingen fara).
#11 - 6 juli 2007 15:17
ja e nybörjare! hur mäter man ph värdet??

svar snabbt tack!
#12 - 6 juli 2007 15:51
Det finns ph stickor, dessa är svåra att läsa av exakt. sen tror jag det finns någon typ av provrör man kan köpa som är mer exakta har dock inte provat det men jag ska.

någon annan vet säkert mer ;)

/lmo
#13 - 6 juli 2007 21:21
ja e nybörjare! hur mäter man ph värdet??

svar snabbt tack!

Bästa sättet är att köpa ett dropptest. Ett provrör, och en droppe, så säger färgen vilket pH det är. Den noggrannheten räcker för de flesta. Sedan finns det elektroniska pH-mätare också av olika sorter, som här: http://www.hannainst.se/acatalog/HI_98127_waterproof_pH_mete_for_agriculturer.html

-För bara 754 pix...som hittat, eller? ;)
#14 - 7 juli 2007 09:25
tack för hjälpen!;)
#15 - 7 juli 2007 11:05
Vakna på morgonen och såg att vattnet var grumligt... Tänkte "det är nog inget" men såg att alla fiskarna andades vid ytan o visste direkt det va något, nitrit halten va jättehög (ca 2.5)... Tog ut alla fiskarna o har tömt karet till under halva, bör ja tömma det ännu mer o byta vatten eller räcker de? bör jag byta filtret med? snabba svar tack :(:(:(:(

Hur har det gått allting? Vad bestämde du dig för att göra?
#16 - 8 juli 2007 02:15
morrhoppa skrev:
Hur har det gått allting? Vad bestämde du dig för att göra?

Först tog jag ut alla fiskarna och la dom i en rätt så stor balja och tömde nästan hela karet och fyllde på me nytt... Så fortsatte jag att byta tills jag såg att nitritet gått ner... Men 1 fisk dog så de va inge kul :(

Förresten så kanske jag ska säga varför det hände:
Jag läste en massa om grönsaker osv här på forumet och tänkte att jag skulle testa på att lägga i zuccini... När jag först la in en skiva (visste inte hur jag skulle skära elr storlek men la i en skiva) så tänkte jag att något var fel... Den e ju rätt så hård... Läste massa trådar men kunde inte hitta nånstans där någon berättat hur man skulle göra... Så jag koka den... Stoppa in, tänkte att den kunde ligga där tills på morgonen och så såg de ut så på morgonen... Zuccini skivorna var hela t.o.m :confused:
#17 - 8 juli 2007 07:19
Vad tråkigt att en fisk dog :(
Ser det bättre ut nu då?
Jag råkade ut för en liknande sak en gång när jag matade med broccoli fast fiskarna såg aldrig ut att må dåligt då. Så jag bytte ca 20 % vatten varrannan dag i en vecka sen såg det bättre ut. Nu får mina malar enbart ärtor och algtabletter.

Annons