Förgiftning?

#1 - 4 oktober 2005 14:44
Behöver veta vad som är fel i mitt akvarium. råkade tappa enflaska algol i mitt
akvarium. Bytte då vatten (ca. hälften) 112L och hoppades på det bästa. jag har slöjstjärtar och zebrafiskar samt några pansarmalar i det. Efter några dagar
så dog några zebrafiskar och efter ytterligare några dagar dog även tre slöjstjärtar. Jag har försökt att byta ännu mera vatten för att klara resten av
fiskarna, men ser att även de andra slöjstjörtarna mår dåligt. De står mest och hänger och andas snabbt. De andra fiskarna verkar däremot att må bra. Har testat vattnet och allt verkar vara bra utom GH värdet. Vad kan ha hänt?
Blev de förgiftade av algolet och vad ska jag göra?
Inger
#2 - 4 oktober 2005 15:31
Vad är Algol?

Om man tappar något giftigt i vattnet, så gör man flera, snabba STORA vattenbyten. Helst tar man ur fiskarna ur karet och sätter i en hink med rent vatten så länge. När fisken väl har giftet i kroppen är det lite sent att rädda dem.

Om du i alla fall vill försöka, så kanske 3st minst 75% vattenbyten med 2 timmars mellanrum kan vara något, då finns det i alla fall inte så mycket gift kvar.

Ring gärna giftinformationen, kan nås på nödnumret 112, och fråga om det finns något motmedel som kan hjälpa till att rädda dina fiskar.
#3 - 4 oktober 2005 16:27
Om man ringer 112 för några fiskars skull kommer larm- och giftinformationscentralen bli jävligt putta. Ursäkta uttrycket men ring INTE 112 det vore ett utomordentligt korkat missbruk av nödnumret. Giftinfornmationscentralen har ett icke-akutnummer slå upp på eniro, eller försök via apotekets kundtjänst.
#4 - 4 oktober 2005 19:52
att ringa 112 angående detta är straffbart enligt lag.

Adressuppgifter
Giftinformationscentralen
171 76 STOCKHOLM 112
I icke brådskande fall kontorstid 08-33 12 31
Administrativa ärenden 08-610 05 00
Fax 08-32 75 84
#5 - 4 oktober 2005 20:16
Varför skulle det vara straffbart att ringa Giftinformationscentralen när det kan vara akut risk för något.
Att svara om ett ämne är farligt är deras uppgift.
Om det är en hund eller fisk som riskerar bli sjuk är oväsentligt, eller tycker Raven att en fisk inte är värd att rädda.
#6 - 4 oktober 2005 20:38
För er som anser att man kan ringa SOS för ovanstående kommer här två ord:

JÄVLA IDIOTER!

Jag står fullständigt för det grova språk jag härvid använt mej av och den åsikt det återspeglar! Att ringa SOS för att få information om ett gift man lyckats hälla i akvariet är både onödigt dumt och brottsligt. Det är definitivt inte vad giftinformationscentralen eller SOS-alarm är till för. Ni kommer förmodligen inte ens bli framkopplade om ni ringer via 112.

Om ni skulle bli framkopplade så kan ni ju fundera på vad apotekaren (eller möjligtvis läkaren) som svarar kommer tycka om er när han blivit tvungen att avbryta ett nödsamtal från en panikslagen förälder som försöker hjälpa sitt akut förgiftade barn, bara för att svara på frågor om akvariefiskar. (Ovanstånde är inte på något sätt otroligt eftersom giftinformationscentralen alltid svarar på alla samtal även om alla telefonister är upptagna).

Läs igenom länkarna nedan och fundera NOGA på vad som egentligen är ett nödsamtal. Om ni absolut inte orkar läsa igenom så kan kortfattat sägas att giftinformationscentralen är till för MÄNNISKOR och hälften av alla samtal som kommer in till SOS är onödiga eller icke-akuta.

Om ni skulle ringa på ickeakut-numret till giftintformationscentralen kan de nog mycket väl informera om vad som finns i produkterna ni undrar över. De lär dock inte kunna ge några medicinska råd till era fiskar.

http://www.giftinformationscentralen.se/intro.asp?CategoryID=6334

http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Ring%20for%20livet%20-%20rapport%20om%20nodsamtal.pdf

http://www.sosalarm.se/112/fakta.asp

http://www.sosalarm.se/112/fragorfakta.asp?Q=11
#7 - 4 oktober 2005 20:44
förvisso går fiskar under egendom som man kan ringa för men värdet i fiskar ligger oftast rätt lågt vilket gör att jag har svårt att tro att det skulle va acceptabelt.
att döma av ovanstående är det inte bara jag som finner det lite skevt att ringa.
dom fiskar som är dåliga finns det inte så mycket att göra åt till en rimlig kostnad men går ju alltid gå till veterinären med dom.

har skickat mail till sos alarm återkommer när jag fått svar.
#8 - 4 oktober 2005 20:53
Om min hund äter upp min medicin och jag ringer och frågar om det är farligt, då skulla jag enligt Raven tydligen få ett straff, vad blir det, böter.
#9 - 4 oktober 2005 20:58
Algol är JBL algbekämpningsmedel för sötvattensakvarium, innehåller troligen koppar som dödar fisk vid kraftig överdosering.
#10 - 4 oktober 2005 21:14
(Svar på hundfrågan)
Kanske, kanske inte. Sen vet jag inte hur många som faktiskt blir dömda för att ringa SOS i onödan. Om någon blivit dömd handlar det nog snarare om att man uppsåtligt ringt in utan riktigt ärende till SOS. Ringer man in för en förgiftad hund har man inte haft uppsåt att ringa och "skoja" utan att rädda sin hund. Med samma resonmang hamnar man nog inte framför skranket pga sjuka fiskar. Rättsväsendet har nog viktigare brott att ta itu med.

SOS är ju trots allt till för fara för egendom bl.a. En hund kan ju långt över 10 000 och skulle nog kunna få hjälp. Jag tror däremot inte att den genomsnittlige operatören har koll på att ett stort, väletablerat discus-akvarium är mer värt än så.

Men som sagt. Giftis är till för människor vilket står att läsa på tidigare bifogad länk. Men de svarar också på frågor om husdjur framförallt hundar och katter som ju kan få i sig hushållskemikalier om olyckan (eller snarare flaskan) är framme.

Oavsett orsak till varför man ringer SOS bör man fundera på om det är akut eller ej. Om många ringer samtidigt så kommer någon att bli bortprioriterad eller åtminstone få sämre service eller hamna hos larmcentralen i grannstaden som inte har någon lokalkännedom över din bostadsort.

Fundera själva på hur det skulle kännas om ni hamnar i ett nödläge (värre nödläge än förgiftade fiskar) och hjälpen blir försenad pga att någon undrar vad de ska göra när deras hamster knaprat i sig en huvudvärkstablett?
#11 - 4 oktober 2005 21:16
[QUOTE=Kramfors]Algol är JBL algbekämpningsmedel för sötvattensakvarium, innehåller troligen koppar som dödar fisk vid kraftig överdosering.[/QUOTE]

Och motverkas i så fall genom att tillsätta EDTA vilket finns i låg koncentration i vattenberedningsmedel.
#12 - 5 oktober 2005 07:30
Ursäkta efred, men jag tycker nog att du är en jävla idiot när du skriver så!
Personen i fråga försökte hjälpa dig, men istället ger du honom en rejäl avhyvlning.
Fiskar är djur, har de blivigt förgiftade så tycker jag inte det är så jävla fel att ringa 112 få hjälp (eller kanske bli kopplad). Men i detta fallet så verkar det inte ha varit så akut, och då ska man inte ringa ett nödnummer. Personligen skulle jag ha ringt 118118 och blivigt kopplad den vägen istället.
Skulle olyckan vara framme när det gäller någon av mina djur så skulle jag utan tvekan ringa 112! Det är ju inte direkt så att någon person skulle ligga och dö för att 112 pratar med mig om mina fiskar/katter/hundar. De har som sagt prioriteringssystem på 112, har de många akuta samtal så går de givetvis före mitt. Sen ska man absolut inte missbruka det nummret på något sätt. Men är det akut så tycker jag att man kan ringa det nummret, vare sig det gäller djur eller människor.
Om de nu inte vill att man ska ringa det nummret för djur så får de uppge ett annat nummer man ska ringa. Kanske finns något sådant, jag vet inte. Skulle det finnas så tycker jag att de borde annonsera mer om det så man kan det nummret också.
Säg 112 för människor, 113 för djur. Smidigt och bra och alla kommer ihåg det. Då slipper sos svara på frågor om djur om de nu inte vill det.
Att ringa eniro och bli kopplad tar bara dyrbar tid om det är akut.
#13 - 5 oktober 2005 13:11
Tack för ditt mail. Du har helt rätt i att om det endast är fara för livet så skall man ringa 112. I detta fall är det inte frågan om en livshotande situation och vederbörande ska i detta fall vända sig direkt till Giftinformationscentralen, och inte till 112.

fick detta svaret från sos alarm idag.
således är det fela tt ringa 112 i detta fallet.
#14 - 5 oktober 2005 13:50
[QUOTE=y0da].
Skulle olyckan vara framme när det gäller någon av mina djur så skulle jag utan tvekan ringa 112! Det är ju inte direkt så att någon person skulle ligga och dö för att 112 pratar med mig om mina fiskar/katter/hundar. De har som sagt prioriteringssystem på 112[/QUOTE]

Det innebär att dom ska svara på alla samtal som kommer in för att avgöra prioriteringsgrad. Det innebär att om det bara sitter en handläggare och svarar så måste han svara när du ringer om tre fiskar även om han pratar med en mamma om en treåring som har stoppat i sig något riktigt farligt, för att avgöra om ditt fall är värre...
Så det kan vara så att någon dör p.g.a fiskarna, och då kan du försöka övertyga dom anhöriga att ditt fall var lika viktigt, vilket kanske inte är jättetroligt men möjligheten finns. Det finns ju ett nummer för mindre akuta fall, så varför inte ringa det?
#15 - 5 oktober 2005 14:11
[QUOTE=inger.leet]Behöver veta vad som är fel i mitt akvarium. råkade tappa enflaska algol i mitt
akvarium. Bytte då vatten (ca. hälften) 112L och hoppades på det bästa. jag har slöjstjärtar och zebrafiskar samt några pansarmalar i det. Efter några dagar
så dog några zebrafiskar och efter ytterligare några dagar dog även tre slöjstjärtar. Jag har försökt att byta ännu mera vatten för att klara resten av
fiskarna, men ser att även de andra slöjstjörtarna mår dåligt. De står mest och hänger och andas snabbt. De andra fiskarna verkar däremot att må bra. Har testat vattnet och allt verkar vara bra utom GH värdet. Vad kan ha hänt?
Blev de förgiftade av algolet och vad ska jag göra?
Inger[/QUOTE]

Som sagt, många svar om SOS eller inte i den här tråden... Svar på frågan bör du ju ha fått iaf, stora täta vattenbyten!

I övrigt, ersätt inte de döda fiskarna med nya. Jag ser att du fortfarande har flera slöjstjärtar kvar i akvariet, trots att ett flertal har dött. Du har alldeles för många i ditt akvarium, så passa på att i all olycka anpassa fiskbeståndet till akvariestorleken...

Annons