Förgiftad av ProFito? Är det möjligt?

#1 - 3 augusti 2010 08:59
Hej!

Hoppades att jag skulle slippa skriva något under rubriken "sjukdomar" ett bra tag framöver, men jag hade visst fel. :(

När jag gjorde ett större delvattenbyte i lördags doserade jag, precis som vanligt, ProFito och Easy Carbo enligt flaskornas anvisningar. Det som inte blev som vanligt var att jag pytsade ut lite ProFito över växterna på den plats där jag oftast utfordrar fiskarna. Jag tänkte mig inte för och snabbt som sjutton simmade ett helt gäng fisk rakt in i strålen/molnet av ProFito.

Strax efteråt ser jag en nätbarb som fällt ihop fenorna och ömsom far med strömmen, ömsom gör enorma språng mot ytan. Jag iakttog fisken under några timmar och tycker att den verkade återhämta sig något. Lät bli att avliva.

När jag upptäckte fisken gjorde jag ett nitrittest som gav utslag - 0,1. Har gjort fler test sedan dess och de har visat 0. Igår hällde jag ändå i Bio-Nitrivec för säkerhets skull.

Fisken såg ut att ha återhämtat sig bra under söndagen. Jag kunde inte med säkerhet avgöra vilken av dem det var som kvällen innan sett ut att vara i princip död. Igår (måndag) under dagen såg jag inte heller något konstigt, men under kvällen insjuknade den igen (antar att det är samma fisk som såg så risig ut för ett par kvällar sedan) och vi tog bort den i natt, då den var i riktigt dåligt skick. Ingenting såg konstigt ut på fisken.

Kan fisken ha drabbats av förgiftning till följd av ProFito-dusch (ev. i kombination med sjukdom som jag inte kunnat se), eller beror detta på något annat?

Annat som kan vara viktigt:
Jag har gjort många små vattenbyten under de senaste veckorna då fiskarna (som man kan läsa om i annan tråd) drabbades av syrebrist under värmeböljan. Är rädd att akvariet nu är "för rent" och att det i princip är att betrakta som nystartat. I så fall är kanske min lilla fiskbesättning inte så liten längre i förhållande till akvariets status.

Imorgon reser vi bort och kommer lämna fiskarna ensamma i en vecka. Är rädd att jag dragit på mig något som kommer leda till massiv fiskdöd under vår frånvaro. Eller kan ProFiton i kombination med "osynligt krasslig" fisk vara boven i dramat? Jag kan inte med säkerhet säga att just denna fisk ätit som vanligt osv.

Vad ska jag göra nu? Skickar med ifylld sjukdomsmall.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet? [COLOR=red]240 liter[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du? [COLOR=red]Ytterfilter Fluval 305[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? [COLOR=red]2010 04 06 flyttade första fiskarna in.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? [COLOR=red]2 betta coccina, 6 Tanichtys micagemmae, 4 Pseudomugil gertudae, 4 Puntius oligolepis, 4 amanaoräkor.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? [COLOR=red]Alla är små fiskar.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? [COLOR=red]Massor av växter. Mest snabbväxande sorter som Bacopa Carolinana, Hygrophilia Polysperma, Ludwigia arcurata..., någon sorts svärdplanta, yvig mossa på rötter, sötvattenstång, m.fl.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Stockholmsvärden. Har glömt exakt, men högt pH och lågt KH.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet [/COLOR][COLOR=red]pH 7-7,5, KH har inte kollats på ett tag, nitrit lördag kväll efter vattenbyte: 0.1, därefter: 0. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/COLOR][COLOR=red] Normalt ca 50 - 60 liter 1 gång i veckan. [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] 50 l i lördags strax innan detta inträffade. Senaste veckorna dessutom ganska många 10-20-liters vattenbyten med några dagars mellanrum.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Ja. Jag har möblerat om en del för ca. en vecka sedan. Det nya som tillförts är några växter.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] 4 amanoräkor 9/7. Ingen karantän. Samma dag återfördes bettorna från lekkaret.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? [/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red]Nej[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Nykläckt artemia är huvudfoder. Flingfoder ca. 1 gång/vecka. Ibland frusen artemia.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]15/ Har du nyligen bytt foder?[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Nej[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/COLOR][COLOR=black]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [/COLOR][COLOR=red]Ja, se inledningstexten[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/COLOR][COLOR=red] Ja, se inledningstexten.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Nej[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/COLOR][/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=red] Nej[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/COLOR][COLOR=red] Se inledningstexten.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=black]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/COLOR][COLOR=red] Ja [/COLOR][/FONT][/SIZE]
#2 - 3 augusti 2010 09:05
Kan tillägga att jag tidigare använde Easy-Life flytande filtermedium i samband med vattenbyte, men att jag slutat med det sedan någon månad. Skulle det kunna vara något i kranvattnet som gör att svaga fiskar inte klarar av att överleva i mitt akvarium?
#3 - 3 augusti 2010 11:10
Uppdatering: en till på g?

Alldeles nyss såg jag ytterligare en av nätbarberna bete sig konstigt. Den fällde ihop fenorna och flöt runt, för att sedan hämta kraft, fälla ut fenorna och bete sig mindre konstigt.

Denna fisk har inte varit uppe vid ytan, men simbeteendet (eller snarare bristen på det) är detsamma som efter vattenbytet och på den fisk som avlivades i natt. Att den ena stunden ser allvarligt sjuk ut, för att i nästa bete sig ganska normalt - vad kan det tyda på för sjukdom?

Misstänker att ProFiton inte har något med saken att göra. Men något är riktigt fel i mitt akvarium. Någon som har några tips?

Jag törs inte rengöra filtret eftersom jag inbillar mig att det skulle göra mer skada än nytta just nu, men skulle det kunna vara någon skit där i som orsakar detta? Jag kan inte med mina testers hjälp hitta felet. Jag ser inget konstigt heller. Plötsligt dyker det upp en fisk som uppvisar symptom på svår sjukdom. Förloppet verkar inte vara jättehastigt, men hittills har det ju slutat med död.:(

Om det är en syrebrist i akvariet som vissa försvagade fiskar inte kan hantera, kan man då lista ut vad orsaken till deras sjukdom - anledningen till att de är försvagade - är? Har låtit dem fasta i ett par dagar för att inte provocera fram nitrit.
#4 - 3 augusti 2010 20:36
Har kollat i mina böcker här hemma och generellt säger dom att om endast en art drabbas av något brukar det vara sjukdom, om olika arter drabbas brukar det bero på miljön (vattnet). Sen är vissa fiskar känsligare än andra gällande specifika faktorer som påverkar vattenkvaliteten, men den generella riktlinjen verkar vara så.

Samtidigt kan det vara något så "enkelt" som syrebrist. Stoppa ner en torr hand i karet och vänta i en minut. Om det hinner uppstå små bubblor på den kan det vara syrebrist. Om handen är fuktig uppstår inga bubblor, även om problemet kan finnas, så torka händerna väldigt noga efter att du tvättat dom och innan du stoppar ner dom i karet :)
#5 - 4 augusti 2010 04:09
Tack för tipset! Det ska jag anteckna för framtiden.

Den fisk som uppvisade sjukdomssymptom igår har efter att jag såg det inte sett dålig ut igen (när jag har sett) och åt med god aptit.

Jag tror att den stora temperaturhöjningen som innebar syrebrist i akvariet för några veckor sedan och den fortfarande något förhöjda temperaturen kan vara boven i dramat. Några fiskar pallar helt enkelt inte. Väldigt trist.

Jag åker bort nu i en vecka och hoppas att det faktum att ingen matar eller stressar upp dem genom vattenbyten och närgånget tittande ska vara dunderkuren som behövs. Vågar inte tänka på vad som skulle kunna hända...
#6 - 4 augusti 2010 07:06
Cyruz10 skrev:
Samtidigt kan det vara något så "enkelt" som syrebrist. Stoppa ner en torr hand i karet och vänta i en minut. Om det hinner uppstå små bubblor på den kan det vara syrebrist. Om handen är fuktig uppstår inga bubblor, även om problemet kan finnas, så torka händerna väldigt noga efter att du tvättat dom och innan du stoppar ner dom i karet :)
menar du att syrebrist i vatten synliggörs genom den koldioxid som avges från huden?
#7 - 4 augusti 2010 10:03
Gaffel skrev:
menar du att syrebrist i vatten synliggörs genom den koldioxid som avges från huden?

Det jag läst förklarar inte varför bubblor uppstår på en torr hand i ett kar med låga nivåer av upplöst syre. Stod bara att man kan använda det som ett test på om nivån av upplöst syre (dissolved/saturated) är någorlunda tillräcklig. Bubblor kan dock uppstå av andra orsaker, men flera böcker sa samma sak. Om det är väldigt låga nivåer av upplöst syre kan man se bubblor på dekor, glas och även runt fiskarnas munnar.
#8 - 4 augusti 2010 14:27
Hur gammal är boken du läst?
#9 - 5 augusti 2010 09:26
Johanski skrev:
Hur gammal är boken du läst?

Dom jag har är från 2000-2008 och alla säger i princip samma sak om tecken på låga nivåer av upplöst syre i karet. Kommer inte ihåg vilken utav böckerna som skrev att man kunde testa genom att stoppa ner handen i karet. Är jag helt ute och simmar i och med att det verkar finnas tvivel på forumet? Tar gärna emot ny info :)

Annons