Företagsjulklapp !

#1 - 20 december 2005 08:55
[font=Comic Sans MS]Tja ![/font]
[font=Comic Sans MS] [/font]
[font=Comic Sans MS]Igår hade vi möte på jobbet och en snubbe från facket sa hur bra bilprovningen gick och gjorde massor miljoner i vinst.[/font]
[font=Comic Sans MS]Idag kom julklappen i form av nåt jävla gåvokort på delicard värt 265:- som man kunde lösa in och få en av sex olika delikatesser som var rena skämtet.[/font]
[font=Comic Sans MS]Som vanligt så tänkte inte företaget på medarbetarna denna jävla jul heller.[/font]
[font=Comic Sans MS]Blir nog inte en jul till hos bilprovningen kan jag konstatera.[/font]
[font=Comic Sans MS]Några fler i landet som fått liknande skit i julklapp ?[/font]
#2 - 20 december 2005 08:59
japp!ingenting:eek:
#3 - 20 december 2005 09:08
[font=Comic Sans MS]Det var som fan Uffe.....du kunde fått min om jag inte varit snabb och gett bort skiten till en kund nyss ;)[/font]
#4 - 20 december 2005 09:09
Inget här heller, ska väl bara va glad att man får behålla arbetet.
#5 - 20 december 2005 09:12
[QUOTE=Solen]Inget här heller, ska väl bara va glad att man får behålla arbetet.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Nä fy fan....Solen skärp dig, chefen ska va glad han har oss anställda.[/font]
#6 - 20 december 2005 09:24
vi brukar få fina saker..förra året fick vi en väldigt bra kökskniv och iår har vi inte fått nått än...förutom en gemensam som vi fick reda på för etag sen..det är en en resa till sthlm till mamma mia å sen en natt på hotell..så det var ju snällt
#7 - 20 december 2005 10:04
Jag får heller inget, är sjuksköterska i kommunen så det är väl julklapp nog verkar det som ;)....
#8 - 20 december 2005 10:07
drd, vad vill du ha då?

tycker att företgen ska skänka gåvor i julklapp till olika organisationer typ rädda barnen...
#9 - 20 december 2005 10:54
Allt hänger väl på hur mycket man själv engagerar sig i tex. fackliga frågor och driver på! Vissa företag har olika former på vinstdelning/bonusar. Sånt kommer inte företagen på själva utan det är något som förhandlats fram. Att sedan sitta å gnälla på "ngn från facket" när man inte själv orkar bry sig känns lågt.. ;)

Sedan kan jag väl tycka att om nu Bilprovningen går så mycket med vinst kan väl det spegla av sig i de anställdas löner och att dom gott kan sänka priset för oss bilister! :D
#10 - 20 december 2005 17:13
Vi brukar få en gåvochekck på hela 300 kronor!!! :eek: *ironisk* Den kan då utnyttjas i någon företagets butiker, men bara i en butik då checken måste utnyttjas hela på en gång. Så i slutändan kostar våra julklappar inte företaget mer än 50-100 spänn på sin höjd. :( Alla fastanställda får även en låda korv med kort utgångsdatum. Vissa år har vi fått julklappar i form av stekpanna eller skitfula värmeljushållare från Höganäs istället. Överblivna stekpannor delas numera ut till vikarier som inte får något annars.

Yeah!! I år fick vi inte ens checken innan jul, så vi kan inte köpa något förrän i februari, när butikerna är öppna igen.
#11 - 20 december 2005 17:14
Lite lyx kan man väl iaf ändå få av sin chef när det är jul!

Och jag tror inte att man ligger på chefens bättre sida om man sliter för facket.... facket är ju det som i grund och botten gör företagande dyrt.
#12 - 20 december 2005 17:17
[QUOTE=drd][QUOTE=Solen]Inget här heller, ska väl bara va glad att man får behålla arbetet.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Nä fy fan....Solen skärp dig, chefen ska va glad han har oss anställda.[/font][/QUOTE]

Jo, det har du rätt i, men det har passerat förbi min arbetsgivare skulle jag tro ;)
#13 - 20 december 2005 17:18
[QUOTE=aqua J]Jag får heller inget, är sjuksköterska i kommunen så det är väl julklapp nog verkar det som ;)....[/QUOTE]

Jo, det är nog så med vårt yrke här i Skaraborg
#14 - 20 december 2005 17:38
Denna vecka har vi samlat in pengar till jul-klappar åt våra två chefer och tillika ägare till företaget där jag jobbar...
#15 - 20 december 2005 17:45
[QUOTE=cobra]Denna vecka har vi samlat in pengar till jul-klappar åt våra två chefer och tillika ägare till företaget där jag jobbar...[/QUOTE]

Wow! Era chefer har det bra. :D
#16 - 20 december 2005 17:48
Jo visst men vi anstälda har det ännu bättre å trivs med dom så då blir det så...
#17 - 20 december 2005 18:33
Faktiskt fått julklappar från två olika arbetsgivare i samma landsting. :)
Förutom ett mindre presentkort från landstinget självt.
En massa godis i en snygg trälåda samt en maffig ost.
Men jag medger att klapparna har en tendens att bli mer ätbara med tiden.
Men egentligen skall man väl egentligen vara glad.
I ett annat landsting där jag jobbade under 1980 och 1990-talen har jag inget minne av några julklappar att tala om i alla fall. :mad:

Dock bör man väl påpeka att det internationellt inte ovanliga systemet med en 13:e månadslön vore välkommet även i Sverige. :D
#18 - 20 december 2005 18:38
vi fick en fleecefilt =) hurra... en jul sa vdn att nu i år så blir det inga julklappar till er vi skänker det till räddabarnen... Helt ok...om det fanns bevis på att dom verkligen fått pengarna, bukar man inte få ett diplom eller nåt som tack??? Bäst va ju när assa abloy köpte en jättesegel båt för våra julklappspengar =)...hmmm undra när det är min tur att få låna den;)
#19 - 20 december 2005 18:46
[QUOTE=anna7607] Bäst va ju när assa abloy köpte en jättesegel båt för våra julklappspengar =)...hmmm undra när det är min tur att få låna den;)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]*LOL* den skutan har jag seglat med några gånger.....helt ok i 20 knop med segel och inte motor :D[/font]
#20 - 20 december 2005 19:03
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS]Tja ![/font]

[font=Comic Sans MS]Igår hade vi möte på jobbet och en snubbe från facket sa hur bra bilprovningen gick och gjorde massor miljoner i vinst.[/font]

[font=Comic Sans MS]Idag kom julklappen i form av nåt jävla gåvokort på delicard värt 265:- som man kunde lösa in och få en av sex olika delikatesser som var rena skämtet.[/font]

[font=Comic Sans MS]Som vanligt så tänkte inte företaget på medarbetarna denna jävla jul heller.[/font]
[font=Comic Sans MS]Blir nog inte en jul till hos bilprovningen kan jag konstatera.[/font]

[font=Comic Sans MS]Några fler i landet som fått liknande skit i julklapp ?[/font][/QUOTE]

Mattias finns det risk för ert missnöje går ut över kunderna. Skall snart besiktiga bägge bilarna.:D Eller ska man hälsa att man känner Drd i Löddeköping:) ev åka dit o besiktiga.
#21 - 20 december 2005 19:59
[QUOTE=Gummiankan]Lite lyx kan man väl iaf ändå få av sin chef när det är jul!

Och jag tror inte att man ligger på chefens bättre sida om man sliter för facket.... facket är ju det som i grund och botten gör företagande dyrt.[/QUOTE]

Vad är det som får dig att tro på det påståendet?? :confused:

Även Facket är intresserat av att det går bra för företaget, eller??
Vi hade väl ALDRIG fått vara med å "dela" på vinsten om inte företaget trodde att det vi hade att komma med skulle vara ngt "dom" tjänar på???

Btw, vi fick 850:-/anställd månad i år, för mig alltså 12x850:- minus ca 3700:- till statskassan, pension och alla kommunanställda!! ;)
#22 - 20 december 2005 20:13
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS]Tja ![/font]

[font=Comic Sans MS]Några fler i landet som fått liknande skit i julklapp ?[/font][/QUOTE]
du får gå med i jehova, så slippar du dom bekymmer:p ;)
mvh janne
#23 - 20 december 2005 20:15
[QUOTE=janne dansk
mvh janne[/QUOTE]

Blir man inte av med minst 10 % av lönen direkt då????
#24 - 20 december 2005 20:16
VA???? har du åkt min båt??? [:P]
Bilagor:
#25 - 20 december 2005 20:17
[QUOTE=drd][QUOTE=anna7607] Bäst va ju när assa abloy köpte en jättesegel båt för våra julklappspengar =)...hmmm undra när det är min tur att få låna den;)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]*LOL* den skutan har jag seglat med några gånger.....helt ok i 20 knop med segel och inte motor :D[/font][/QUOTE]

VA???? Har du åkt min båt... fy va fusk [:P]
#26 - 20 december 2005 20:22
Varför är det då en sådan debatt angående utländska arbetare...? Ingen hade väl egentligen varit intresserad av utländsk arbetskraft om den inte hade varit billigare? Och varför är den billigare...?

Ex. Polska och holländska chaufförer som saknar fackliga förbindelser kör mer och mer för svenska åkare. Om nu arbetsgivaren hade velat att de anställda hade varit anslutna till facket hade han väl anställt svenska chaufförer...? Men pga facket så är de svenska chaufförerna dyrare... Transports lilla hittepå angående timmertrafik var ju ett lysande exempel på en icke helt genomtänkt handling. Faktum var/är att mycket timmer låg på marken och blev förstört medans de masade om att chaufförernas förhållanden var vedervärdiga. Till saken hör att det omöjligt hade funnits tillräkligt med svenska chaufförer att tillgå. Polackerna var/är fler och de krävde/kräver mindre betalt, vilken arbetsgivare tackar nej till det?
#27 - 20 december 2005 20:33
[QUOTE=kaj.p][QUOTE=janne dansk
mvh janne[/QUOTE]

Blir man inte av med minst 10 % av lönen direkt då????[/QUOTE]
ingen aning har inte med dom att göra:D
mvh janne
#28 - 20 december 2005 22:00
[QUOTE=kaj.p][QUOTE=drd][font=Comic Sans MS]Tja ![/font]

Mattias finns det risk för ert missnöje går ut över kunderna. Skall snart besiktiga bägge bilarna.:D Eller ska man hälsa att man känner Drd i Löddeköping:) ev åka dit o besiktiga.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Nä'rå Kaj det är ingen risk att det gör tack o lov. Och som tur är så finns det ingen bilprovning i lödde heller så då får du köra ner dom till malmö så ska vi leta 3:or på dina vagnar.Not...hehe go jul förresten allesammans :D[/font]
#29 - 20 december 2005 22:50
En chockladask, en bok (om företaget tror jag, har inte fått grejerna än) och ett varsel på 41Pers :p
#30 - 20 december 2005 23:28
Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???
#31 - 21 december 2005 00:45
[QUOTE=kaj.p]Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???[/QUOTE]

Tycker det låter konstigt helt klart. Du kan ge den till mig istället. Lovar att använda den ;)
#32 - 21 december 2005 01:23
[QUOTE=Sacrium][QUOTE=kaj.p]Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???[/QUOTE]

Tycker det låter konstigt helt klart. Du kan ge den till mig istället. Lovar att använda den ;)[/QUOTE]

Hade gärna gjort det om det vore avdragsgillt. :D
Dock är det så att i bästa fall löser 20% någon form av gym/sim kort eller annat (trots fritt val) Av dessa är de bara några få som nyttjar det för vad det är värt.
Så detta konto är år efter år ett pluskonto. Givetvis är det inte bra.
#33 - 21 december 2005 05:15
[QUOTE=kaj.p][QUOTE=Sacrium][QUOTE=kaj.p]Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???[/QUOTE]

Tycker det låter konstigt helt klart. Du kan ge den till mig istället. Lovar att använda den ;)[/QUOTE]

Hade gärna gjort det om det vore avdragsgillt. :D
Dock är det så att i bästa fall löser 20% någon form av gym/sim kort eller annat (trots fritt val) Av dessa är de bara några få som nyttjar det för vad det är värt.
Så detta konto är år efter år ett pluskonto. Givetvis är det inte bra.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Såååå.....jag har en idé Kaj ;) sätt in stålarna på mitt amazonas 06 konto så kan jag garantera att det inte längre är ett pluskonto :p[/font]
HazelCR
#34 - 21 december 2005 05:24
[QUOTE=kaj.p]Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???[/QUOTE]

Ska det inte vara fiskvårdscheck?
#35 - 21 december 2005 05:32
[QUOTE=HazelCR]
Ska det inte vara fiskvårdscheck?[/QUOTE]

Här ser vi den sanna andan...:D
#36 - 21 december 2005 06:47
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=kaj.p]Som företagare då vill jag säga att alla får bl.a en friskvårdscheck på 2500:- Få använder dock denna. Vad nu det kan bero på.???[/QUOTE]

Ska det inte vara fiskvårdscheck?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][size=4]*LOL* så måste det förstås vara :p[/size][/font]
#37 - 21 december 2005 12:17
På vårt jobb fick vi jättefina vinterjackor, med den roliga loggan (älg) på ryggen och med företagsnamnet på bröstet. Skitfina var dom!

Och så bjöd dom alla i personalen på oxfilé med tillbehör, vi hade julklapps-byte och innan vi gick hem fick vi mumsig lyx-choklad.
#38 - 21 december 2005 12:26
En MP3-spelare
#39 - 21 december 2005 12:27
[QUOTE=Gummiankan]Varför är det då en sådan debatt angående utländska arbetare...? Ingen hade väl egentligen varit intresserad av utländsk arbetskraft om den inte hade varit billigare? Och varför är den billigare...?[/QUOTE]

Nu blir jag lite förgrymmad, du ser det alltså som ett PROBLEM att facket har kämpat till sig bra löner och förhållande för svenska arbetare? Vi du istället vara anställd utan försäkringar och rättigheter? Vill du ha ett jobb där arbetsgivaren kan säga "du ska jobba för 50 kr/h!" och tackar du nej kan han avskeda dig med omedelbar verkan? Det känns lite 1800-tal tycker jag.

Anledningen att inte svenska arbetare kan arbeta för samma löner som till exempel polska är ju helt enkelt att levnadsomkostnaderna i polen är mycket lägre än i sverige, således kan en polsk arbetare jobba halva året i sveriga och sen leva ganska gott på de pengarna i polen resten av året. Hade de polska arbetarna och deras familjer bott i sverige hade de ju naturligtvis inte klarat sig på de svältöner som svenska företag erbjuder dem. Bara för att de låga lönerna de får i sverige är högre än de i polen är det knappast ett "generöst" erbjudande från svenska företag, det är snarare så att de uttnyttjar den dåliga ekonomiska situationen i Polen för att få billig arbetskraft sominte kräver så mycket.

För övrigt tycker jag inte att man ska klaga på att man inte får någon fin julklapp från chefen. Chefen är inte din kompis och ska inte vara det. Att klaga på en dålig julklapp är att sila mygg och svälja elefanter. Kräv högre lön och kortare arbetstid istället. Och anser du att du har schysst lön och bra arbetstider använd då dem till att köpa fina julklappar till dig själv.
#40 - 21 december 2005 12:43
Vi fick Nationalencykopledins spel där det ingick ½års fri användning av deras sida på nätet. Älskar frågesportspel så jag blev jätteglad - är väl mitt 5e i ordningen! :D

Däremot hade det varit trevligt att få gå ut och äta för de pengarna istället (nåt över 300). Borde ha varit valbart för varje avdelningschef tycker man. Trist att inte göra någonting med arbetskamrater och chefer tillsammans...

Men att få nåt är alltid bra - annars kan man ge bort det! ;) I grund och botten så behöver ju företaget inte ge någonting. Sen vissa som klagar på bra kvalitégrejer även om de själv inte vill ha just det förstår jag inte. Sälj dem då isf eller ge bort dem!

God jul allesammans!
#41 - 21 december 2005 12:47
Utländska chaufförer har tyvärr den nackdelen att de svenska chaufförerna står utan jobb och de som har jobb får jobba under rätt taskiga förhållanden för annars anställer de bara nån annan. Tror inte jag känner till någon bransch (förutom restaurang) där det är så mycket mygel och fiffel som i den. Facket är bra i alla hänseenden och det enda jag och min kille (som kör trailerdragare) hoppas på nu är att de kommer fram till en lösning som gör att de inte kan underbetala sina anställda bara för att de är utländska. Byggnads hade visst som förslag för ett tag sedan att de skulle sätta en minimilön vilket skulle göra det lika gynnsamt att anställa utländsk arbetskraft som svensk vilket skulle jämna ut oddsen lite. Då får ju de utländska arbetarna det också bättre. Alla tjänar på det.:)
#42 - 21 december 2005 13:34
precis vad jag menar, varför ska både svenska OCH utländska arbetare nöja sig med låga löner?
#43 - 21 december 2005 13:50
Någon företagsjulklapp har jag inte fått. Däremot har jag fått en fin föreningsjulklapp fån NCS - en kalender med 13 kanonfina ciklidbilder i A4-format.
#44 - 21 december 2005 14:09
Tycker hela grejen med julklappar är överreklamerat ;) Tycker det är roligare att ge bort presenter än att få presenter. Ett antal av våra leverantörer har även slutat med julkort. Istället står det på fakturorna "I år ni inget julkort får, istället 10.000kr till rädda barnen går". Det tycker jag är väldigt fint! =)
Ser hellre sådana julklappar än något materiellt ting.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 21 december 2005 14:11
[QUOTE=Micke]Någon företagsjulklapp har jag inte fått. Däremot har jag fått en fin föreningsjulklapp fån NCS - en kalender med 13 kanonfina ciklidbilder i A4-format.[/QUOTE]
Samma här:D
#46 - 21 december 2005 17:46
Facket är jättebra i vissa fall, men det måste till ett nytt tänkande! Visst bättre arbetsvillkor och högre löner är trevligt. Men finns det någon som gör jobbet billigare och tolererar sämre förhållanden så kommer arbetsgivarna vända sig till dem. Vad är bäst...? jobba för 50 kr/timmen eller inte jobba alls...? Kända klädföretag låter ju sy upp sina kläder utomlands, varför...? Hur gärna man än vill tro på att alla vill varandra väl så är det oftast pengar som kommer i första hand.

Om facket är så fruktanskvärt bra i alla avseenden så borde det väl vara lag på att vara med i facket...? Varför inte? Vore det inte fint om man lät folk själva bestämma under vilka förhållanden/för vilken lön de vill arbeta? I Sverige är det ju inte så att folk svälter om de inte har ett jobb för tillfället...

Alternativen som jag ser det är antingen...
-en lagändring så att alla som arbetar i Sverige måste vara fackligt anslutna
-att stänga gränserna för utländs lågutbildad arbetskraft
-att till vissa fall få sänka sina krav angående lön och arbetsförhållanden.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 21 december 2005 18:39
Vad är bäst...? jobba för 50 kr/timmen eller inte jobba alls...?

Så du menar alltså att bara för att det finns barnarbetare i vissa asiatiska länder som jobbar för 1 kr timmen så skall svenska arbetare sänka sig till den nivån.
Självklart skall man ha en bra lön anpassad till svenska förhållanden om man jobbar i Sverige.
#48 - 21 december 2005 19:10
I mina ögon är julklappar en bonus.

Man ska vara glad om man får några. Vi är alldeles för bortskämda i sverige.
#49 - 21 december 2005 19:35
[QUOTE=gladys]I mina ögon är julklappar en bonus.

Man ska vara glad om man får några. Vi är alldeles för bortskämda i sverige.[/QUOTE]

Jag håller med dig.

Jag tycker också det pratas för mycket bakom ryggen om cheferna. Säg till dom: om vi ska få Julklappar av företaget så ska det vara något som alla kan glädja sig över annars får det vara. Det är bara borkastade pengar annars. De kunde läggas på bättre saker då.

När det gäller facket, så tycker jag det ska vara valfritt att vara med i. Jag har aldrig varit med i facket. Jag tycker att jag klarar förhandla lönen själv. Jobbar jag bra så märks det och chefen är beredd att höja min lön. Är han inte så få jag fundera hur har mina prestation varit jämfört med andra?
Och tycker jag inte min chef lyssnar på mig och jag är värd mycket mer, då kanske jag bör tänka på byta arbetsplats/yrke eller gå med i facket.
#50 - 21 december 2005 19:41
I dag fick vi våra julklappar på jobbet och vi blev inte besvikna...
#51 - 21 december 2005 19:43
[QUOTE=Gummiankan] I Sverige är det ju inte så att folk svälter om de inte har ett jobb för tillfället...[/QUOTE]

nä men det kommer det bli om utlänningar kommer hit och jobbar för "svältlöner" för då blir utgifterna så höga att akassa kanske skrotas helt i slutändan eller ersättningen sänks samt höjda skatter för att kompensera.

en polack till exempel som kommer hit kan leva kungligt i en lastbil.
är inga problem att få in en säng kylskåp och tv och inte ens nu när det kan bli -20 nattetid på vissa ställen är det några problem för dom.

eller är det meningen att dom som arbetar ska behöva gå från 40 till 60 kanske rentav 80 timmar i veckan för att få mat på bordet ?

fri konkurrans är inte fel men det ska va på lika villkor.
#52 - 21 december 2005 19:48
[QUOTE=cobra]I dag fick vi våra julklappar på jobbet och vi blev inte besvikna...[/QUOTE]

Jaha... och vad fick ni då? ;)
#53 - 21 december 2005 20:26
Neej, men hur i hela fridens namn kan du få det till det...? Barnarbete för 1kr/timmen är inte okej och neej självklart är det inte bra om det blir så i Sverige. Men hur blir det egentligen utan förändringar...? Billig arbetskraft kommer in utifrån och tar jobb ifrån svenskar som kräver högre lön... Vad blir resultatet av det...?

Är det din åsikt att passivitet i detta fallet är lösningen på problemet...? Att utländska arbetare borde få samma lön och arbetsvilkor är självklart allas dröm, men vad är då meningen för en svensk företagare att ta hit dem...? Kostar det lika mycket går svenska arbetare före, MEN kommer det ens upp i diskussion så skall regeringen ha en miljon år på sig att hitta på ett nytt lagförslag och efter den miljonen år så kommer EU på att det här förmodligen bryter mot flera EU regler.

Självklart anser jag inte att folk skall plågas på sin arbetsplats, men plågas verkligen de utländska tandläkarna som kommit hit och arbetar för halva priset....? Plågas vi av att få billigare tandvård...? Vad händer med de tandläkare som tar det skyhöga priset...?

Det är en ordentlig skillnad på barnarbete och att gå med på att sänka lönen litegrann, lite enkelspårigt av dig att tycka att om man accepterar det ena så accepterar man det andra.
#54 - 21 december 2005 20:33
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gummiankan] I Sverige är det ju inte så att folk svälter om de inte har ett jobb för tillfället...[/QUOTE]

nä men det kommer det bli om utlänningar kommer hit och jobbar för "svältlöner" för då blir utgifterna så höga att akassa kanske skrotas helt i slutändan eller ersättningen sänks samt höjda skatter för att kompensera.

en polack till exempel som kommer hit kan leva kungligt i en lastbil.
är inga problem att få in en säng kylskåp och tv och inte ens nu när det kan bli -20 nattetid på vissa ställen är det några problem för dom.

eller är det meningen att dom som arbetar ska behöva gå från 40 till 60 kanske rentav 80 timmar i veckan för att få mat på bordet ?

fri konkurrans är inte fel men det ska va på lika villkor.[/QUOTE]

Nej, det vill väl ingen, men nu gör de det iaf. Det är ju fritt fram för utländska arbetare nu för tiden vare sig vi vill det eller inte. Och de arbetar förmodligen mer än 40 timmars veckor. Och billigare än de som är anställda i Sverige. Vad resulterar det i om inte att jobben går utomlands...? Jag vill inte att folsk skall ha svältlön, men någon förändring måste ske och om inte regeringen ändrar på vissa saker kan svältlön bli ett framtida senario... Just i det här fallet är tyvärr inte konkurransen på lika villkor...
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 21 december 2005 20:35
Att utländska arbetare borde få samma lön och arbetsvilkor är självklart allas dröm, men vad är då meningen för en svensk företagare att ta hit dem...?

Nej självklart vill företagaren ha det så billigt som möjligt, men det innebär väl inte att det för den sakens skull är OK.
Jobbar man i Sverige skall man självklart göra det enligt svenska regler vad gäller löner och arbetsmiljö. Det är också märkligt att det enda som diskuteras när det gäller sänkning av löner så är det för arbetare - inte sjutton pratar man om att sänka politikerlöner och direktörslöner till U-lands nivå.
Dvs som vanligt de som tjänar mest skall få ännu mer och de som tjänar minst skall få det ännu sämre.

Vad man inte heller tänker på är att det definitivt inte är höginkomsttagarna som står för det mesta i skatteväg (höga direktörer och politiker har avdrag för det mesta) och om då skatteintäkterna försvinner så lär de som har det sämst återigen drabbas hårdast av neddragningarna.
#56 - 21 december 2005 21:01
[QUOTE=mam][QUOTE=cobra]I dag fick vi våra julklappar på jobbet och vi blev inte besvikna...[/QUOTE]

Jaha... och vad fick ni då? ;)[/QUOTE]

Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder...
#57 - 21 december 2005 21:02
[QUOTE=cobra][QUOTE=mam][QUOTE=cobra]I dag fick vi våra julklappar på jobbet och vi blev inte besvikna...[/QUOTE]

Jaha... och vad fick ni då? ;)[/QUOTE]

Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder...[/QUOTE]

Naajs.... :D
#58 - 21 december 2005 21:02
Jo "svensk lön" för alla som arbetar i Sverige låter ju rimligt men det är ju inte så det är i verkligheten tyvärr. Det finns heller inget som kan göra att det blir lika lön för alla utan det är verkligen darwins lära som gäller, den bäst anpassade överlever, i det här fallet är den bäst anpassade den som kräver minst.

En hel del politiker skulle behöva en rejäl lönekapning, inte minst "torparen" och Laila Freivalds som är mer som en rymdblomma än en seriös politiker... Innom den privata sektorn så betalas det ut enorma löner till de som anses som viktiga för företaget (inte arbetarna), men det är ju "privata" pengar, meningen med ett företag är ju att det skall dra in pengar. Jag tycker inte att man kan missunna tex Ingvar Kamprad ett enda öre av de pengar han har tjänat ihop.

Staten däremot borde ha mycket bättre koll på sina pengar, allt sköts inte riktigt som det borde (vem har lust att betala 75000:- + per månad för Leila Freivalds tjänster...?). Lite därför jag röstar blått, ett regeringskifte är verkligen på tiden eftersom de som sitter, sitter lite för säkert. Pengar slösas på både det ena och det andra utan att det blir några påföljder... Är det riktigt illa kanske Persson kommenterar det hela med det gamla vanliga; "Vi ser mycket allvarligt på det som inträffat och vi skall genast tillsätta en kommission som skall utreda detta...".

Jag är lite kritiskt mot svensk politik, märks det...? :D
#59 - 21 december 2005 21:03
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är också märkligt att det enda som diskuteras när det gäller sänkning av löner så är det för arbetare - inte sjutton pratar man om att sänka politikerlöner och direktörslöner till U-lands nivå.
[/QUOTE]
Kanske inte till ulandsnivå - som vad gäller direktörslöner för stora företag ibland kanske kan överträffa svensk nivå.
Somliga svenska direktörslöner är givetvis obscena och bör sänkas rejält.
Politiker i Sverige däremot borde i alla fall gå skadeslösa - förutom överbetalda direktörer...
Annars är det väl bara från offentlig sektor och partiorganisationer de kan rekryteras.
Och alla politiker kan väl inte hitta en t ex systembolagsdirektör för att kunna gifta sej rikt. :D
#60 - 21 december 2005 21:04
[QUOTE=cobra]Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder..[/QUOTE]

Myrorna;)
#61 - 21 december 2005 21:05
[QUOTE=Zone][QUOTE=cobra]Ett stort presentkort på ett företag som säljer kläder..[/QUOTE]

Myrorna;)[/QUOTE]

HAHA!! Klockren! :D
#62 - 21 december 2005 21:08
Japp stämmer bra så nu kommer vi att se fina ut på firman, alla i "NYA kläder"...
#63 - 21 december 2005 21:09
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Kjell Fohrman]Det är också märkligt att det enda som diskuteras när det gäller sänkning av löner så är det för arbetare - inte sjutton pratar man om att sänka politikerlöner och direktörslöner till U-lands nivå.
[/QUOTE]
Kanske inte till ulandsnivå - som vad gäller direktörslöner för stora företag ibland kanske kan överträffa svensk nivå.
Somliga svenska direktörslöner är givetvis obscena och bör sänkas rejält.
Politiker i Sverige däremot borde i alla fall gå skadeslösa - förutom överbetalda direktörer...
Annars är det väl bara från offentlig sektor och partiorganisationer de kan rekryteras.
Och alla politiker kan väl inte hitta en t ex systembolagsdirektör för att kunna gifta sej rikt. :D[/QUOTE]
är dett svensk avundsjuka.om du satt i den sits att du kunne få 120000 kr i mdn ,skulle du tacka nej?????:p
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 21 december 2005 21:42
är dett svensk avundsjuka.om du satt i den sits att du kunne få 120000 kr i mdn ,skulle du tacka nej?????

Oavsett om jag, du, Erikthur eller någon annan också skulle tacka ja om vi fick chansen så gör det väl inte det heller rättvisare heller.
Lite märkligt också att de dessa mångmiljonlöner brukar motiveras med att de har ett så stort ansvar och att de får sparken när de gör ett dåligt jobb. Visst sjutton får de sparken + mängder av miljoner i fallskärm.

Apropå uslast julklapp så kan man väl annars utse de teleanställda som nyligen fick besked om att deras pension blir uppskjuten med 5 år pga att företaget sålts.
I 20-30 år har de i avtalsförhandlingana avstått från en högre lön mot att de skulle få gå i pension när de fyllde 60. Nu skrotades detta retroaktivt - jag vet en som fyller år den 3 januari och som nu får jobba 5 år längre än om han fyllt år 3 dagar tidigare - snacka om julklapp [:(!]
#65 - 21 december 2005 21:46
[QUOTE=Kjell Fohrman]Apropå uslast julklapp så kan man väl annars utse de teleanställda som nyligen fick besked om att deras pension blir uppskjuten med 5 år pga att företaget sålts.
I 20-30 år har de i avtalsförhandlingana avstått från en högre lön mot att de skulle få gå i pension när de fyllde 60. Nu skrotades detta retroaktivt - jag vet en som fyller år den 3 januari och som nu får jobba 5 år längre än om han fyllt år 3 dagar tidigare - snacka om julklapp [:(!][/QUOTE]

500 spänn på att dom inte får nån höjd lön retroaktivt och kommer släpa efter för evinnerlig tid.
#66 - 21 december 2005 21:56
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Apropå uslast julklapp så kan man väl annars utse de teleanställda som nyligen fick besked om att deras pension blir uppskjuten med 5 år pga att företaget sålts.
I 20-30 år har de i avtalsförhandlingana avstått från en högre lön mot att de skulle få gå i pension när de fyllde 60. Nu skrotades detta retroaktivt - jag vet en som fyller år den 3 januari och som nu får jobba 5 år längre än om han fyllt år 3 dagar tidigare - snacka om julklapp [:(!][/QUOTE]

Jag är mållös!! :eek:
#67 - 22 december 2005 08:19
Ett inlägg bara om detta med utländska chaufförer, i senaste facktidningen för transport (tror jag det var) så stod det att de utländska chaufförerna får ut ca 1800:- efter skatt i månaden av svenska åkerier!!:eek: Hur en svensk på något sätt ska kunna konkurera med detta är omöjligt. Sen inom åkeribranschen och längre distanskörningar så är 40 timmars arbetsvecka obefintligt. Närmare det dubbla är inte ovanligt.. konstigt att det inte händer mer med lastbilar än det gör.. läskigt...
#68 - 22 december 2005 08:25
Igår kväll kom min chef hem till mig med en stor kasse med mat. Jag blev jätteglad! Idag köpte jag en trisslott till honom i julklapp.
#69 - 22 december 2005 09:38
[QUOTE=mckvinnan]Ett inlägg bara om detta med utländska chaufförer, i senaste facktidningen för transport (tror jag det var) så stod det att de utländska chaufförerna får ut ca 1800:- efter skatt i månaden av svenska åkerier!!:eek: Hur en svensk på något sätt ska kunna konkurera med detta är omöjligt. Sen inom åkeribranschen och längre distanskörningar så är 40 timmars arbetsvecka obefintligt. Närmare det dubbla är inte ovanligt.. konstigt att det inte händer mer med lastbilar än det gör.. läskigt...[/QUOTE]

Precis, det finns inget rimligt sätt att konkurrera med det... Och 40 timmars veckor är ett ovanligt fenomen... Men när det är fritt fram så är det, finns inget som gör att facket kan lägga sig i och stoppa det heller. Lite regler och lagar angående det här vore trevligt faktiskt... Hade facket omfattat precis alla som jobbade i Sverige hade organisationen fungerat mycket bättre. Som det är nu så försöker de i vissa fall att få åkare att schema lägga arbetstiderna... skall chauffören bara stanna mitt på vägen och gå hem...?

På ett visst holländskt företag har de det systemet att de som klagar, får sparken. De som kör av vägen med sin bil får sparken, de som inte kör tillräckligt mycket får sparken. De som överväger facket får sparken...
Ett exempel är att de inte får vinterdäck till sina bilar när de kör i norden på vintern, istället har de någon form av stor hockey puck med hål i som däck som de kör med året runt... Men vem vågar säga till chefen att de behöver nya däck...?

Facket är ifrån början ett jättefin idé, men det funkar ju inte i praktiken.
#70 - 22 december 2005 10:04
För det första ni som vill ha dyra fina julklappar från chefen. Det finns en gräns på hur mycket företaget kan ge i gåva utan att vi som anstälda ska förmånsbeskatta för det. Tror det är i området 200-300 kronor.
Sen är det ju svårt att göra alla anstälda glada, alla gillar ju inte samma saker.

Vad det gäller direktörslöner och politikerlöner så undrar jag om det inte är den svenska avundsjukan som gör sig rejält påmind här. Värden är inte rättvis, alla kan inte ha lika mycket pengar. Ni som vill se lägre politiker/direktörs löner, sadla om och kämpa er upp till toppen, sänk sedan er egen lön, och alla andras under er också, till vad en vanlig komunanställd har. Då ska ni se på rättvisa.
#71 - 22 december 2005 10:18
[QUOTE=Gummiankan]
På ett visst holländskt företag har de det systemet att de som klagar, får sparken. De som kör av vägen med sin bil får sparken, de som inte kör tillräckligt mycket får sparken. De som överväger facket får sparken...
Ett exempel är att de inte får vinterdäck till sina bilar när de kör i norden på vintern, istället har de någon form av stor hockey puck med hål i som däck som de kör med året runt... Men vem vågar säga till chefen att de behöver nya däck...?

Facket är ifrån början ett jättefin idé, men det funkar ju inte i praktiken.[/QUOTE]

Vinterdäck har nästan inga lastbilar idag... snökedjor är det som finns...

Det som är bra med det holländska bolaget du pratar om är att de ger folk en andra chans, alltså anställer fd fångar och så. Inte bara negativt med andra ord.
#72 - 22 december 2005 11:17
[QUOTE=mckvinnan]
[/QUOTE]

Visst finns det väl däck till lastbilar anpassade för vinterförhållanden???
Här byter iaf dom flesta till just "vinterdäck" på sina lastbilar, fast dubb finns ju inte så klart... Men så e det ju med personbilar oxå! ;)

Fråga speditiörer vad dom gillar chafförer som inte kan språket, inte hittar, inte har ngt kontaktnät ang. reparationer mm. Visst finns det utländska chafförer som kör i Sverige, men så fort det rör sig om ett lass "stycke" med kanke 25 stopp kör det ihop sig..

Det finns tom åkerier som har blivit portade på vissa ställen för att deras chafförer inte gör sig förstådda, inte hörsammar ordningsregler och skiter i det mesta. Fast då gäller det inte enbart utländska chafförer utan även vissa svenska!

Det bästa vore om varenda "polsk" chafför kom hit å körde som attans och fick tjäna pengar som attans.. Då skulle han oxå höja sin standard, vilja ha mera och (om man ska tro vissa) bli mindre lönsam.

Alla som har företag är inte av åsikten att arbetarna ska ha så lite som möjligt, resten i min ficka. Många tycker att det är rimligt att viss del även går till dom som gör jobbet.. Sedan tror jag att det säkert skiljer på stora/små arbetsplatser, familjeföretag/statliga, mm.

Oavsett vilket, var glad för det man får och försök ge bort minst lika mycket! :D
#73 - 22 december 2005 11:47
[QUOTE=Torstensson][QUOTE=mckvinnan]
[/QUOTE]

Visst finns det väl däck till lastbilar anpassade för vinterförhållanden???
Här byter iaf dom flesta till just "vinterdäck" på sina lastbilar, fast dubb finns ju inte så klart... Men så e det ju med personbilar oxå! ;)

Fråga speditiörer vad dom gillar chafförer som inte kan språket, inte hittar, inte har ngt kontaktnät ang. reparationer mm. Visst finns det utländska chafförer som kör i Sverige, men så fort det rör sig om ett lass "stycke" med kanke 25 stopp kör det ihop sig..

Det finns tom åkerier som har blivit portade på vissa ställen för att deras chafförer inte gör sig förstådda, inte hörsammar ordningsregler och skiter i det mesta. Fast då gäller det inte enbart utländska chafförer utan även vissa svenska!

Det bästa vore om varenda "polsk" chafför kom hit å körde som attans och fick tjäna pengar som attans.. Då skulle han oxå höja sin standard, vilja ha mera och (om man ska tro vissa) bli mindre lönsam.

[/QUOTE]

Jovisst finns det vinterdäck för lastbilar men det är inte så många som använder dem tyvärr. :(

Sen finns det en hel del företag som tar in BARA utländska förare för att det ska bli billigare. Jag vet om dem som portar och blir trötta och irriterade på vissa chaufförers nonchalans oavsett härkomst men sen vet jag mååånga chaufförer som behandlas illa av sina åkerier men vet att de åker ut om de protesterar. Tyvärr är det ju åkerierna som bestämmer över sina chaufförer och dessa kan ju tyvärr inte trolla med knäna och få det juste och så som de vill och vet är rätt.

Knäpp bransch om jag får säga det. Nu har jag iofs mest vetskap om södra Sverige men efter vad jag hört så är det rätt landstäckande beteende tyvärr. :(

Håller helt med om att polackerna och ungrarna mfl inte skulle acceptera så låga löner utan höja sin egen och alla andras standard - det skulle alla tjäna på. Så enkelt i teorin men så svårt i praktiken. [:-4]

Tycker det är suveränt med de åkerier som kvalitetsmärker sitt bolag - fler såna tack! :D
#74 - 22 december 2005 12:32
[QUOTE=mckvinnan]Vinterdäck har nästan inga lastbilar idag... snökedjor är det som finns... [/QUOTE]

vinterdäck är nästintill obefintligt även på bussar, dom flesta körs på såkallade åretrunt däck.
#75 - 22 december 2005 16:06
Vinterdäck till lastbilar finns det en hel del av, och de flesta seriösa åkare köper in det till sina bilar. Kedjor är bara för backar och jobbiga partier, med kedjor får man dessutom köra i 50km/h. Kör man fortare går de ofta sönder och det blir i slutändan dyrare än att köpa vinterdäck...

Så för att de är föredetta fångar så är det okej att låta dem ha det skit på jobbet? Visst att en andra chans är bra att ge folk men många ex fångar faller tillbaka till skiten igen och då är det inte så kul att veta att tex f. d. knarksmugglare kör lastbil över gränserna...

25 stycke lass och loss skulle bli påfrestande för en svensk också, men som du säger så är det betydligt svårare för de utländska chaufförerna. Grejen med det är att då kan de som inte hittat/fattar/mm lasta av godset på terminal och därifrån körs godset ut med dist. bilar... och det är på fjärrkörningen pengarna görs, inte på det lokala virrandet. Hur komplicerat det än kan tyckas vara så är det i slutändan billigare och det är ju det som styr.

Visst finns det företagare som är måna om sina arbetare i första hand, men de är inte så många tyvärr... För 90% av företagarna är nog pengarna mer avgörande, annars hade väl inte facket bildast från första början?

Sverige borde dumpa EU och göra det likvärdigt för alla som jobbar i landet, hela världen får det inte bättre men det blir bättre för den delen av världen som vill komma hit och jobba.
#76 - 22 december 2005 22:25
Hej!

Angående julklappar. Jag jobbar på ett företag inom braskaminer o varmvattenberedare mm.

1999: En grön ful väska. (har aldrig använt den)
2000: Lasse Åberg ölglas 2st (står o bara drar damm)
2001: Orrefors hockey puck (värmeljushållare) + en vhs film om företagets 50åriga historia. Åkte i soparna av många.
2002: Kockkniv (bra kniv funkar än idag.
2003: Fleacefilt (funkar alltid)
2004: Termos (så kass i kvaliteten att företaget fick beställa nya) + dubbelbingolott.
2005: juicepress + 4st kosta boda glas

av facket Metall har vi inte fått nått på två år nu. Sånt liv det är när alla frågar mig vad vi får av facket. Jag har i alla fall fått gå massa utbildningar som metall har fått stå för så jag är nöjd. Mvh Starman_
#77 - 22 december 2005 22:40
Ekonomi är alltid intressant att diskutera. Brukar alltid bli vilda diskussioner. Ang Julklapp så att gränsen 400:-. Utöver denna summa får ni betala skatt på julklappen.

Ni får göra som jag, driva eget företag, då får ni ju välja julklapp själv:-)

När man diskuterar höga chefslöner så tycker jag att man bör betrakta att många av dom har försakat stora delar av sitt liv för att komma dit. Skulle du vilja byta bort din familj mot en fet lön? Sen skall det självklart alltid vara rimligt.

På tal om låga löner, i Kina finns över 200 miljoner människor som har mindre än 1 dollar per dag i lön. Inte konstigt att de kan tillverka billiga saker. Men stackars människor...
#78 - 22 december 2005 23:02
[QUOTE=Gummiankan]
Visst finns det företagare som är måna om sina arbetare i första hand, men de är inte så många tyvärr... För 90% av företagarna är nog pengarna mer avgörande, annars hade väl inte facket bildast från första början?
QUOTE]

Det där ser jag som ren "bullshit" Gummiankan, det vore kul o se var du fått dom sifforna ifrån. Skjut ni på multibolagen men de ligger i en helt annan dimension än småföretagarna. Sverige kan för tusan inte drivas av offentlig sektor även om vissa tror det. Sedan när det gäller fack det finns bra o det finns dåliga som med allt annat. Ett bra exempel är ju Vårdförbundet där Ewa Färnvall drev en förnyelse som också generat till medlemmarna. LO däremot tycker jag är byråkratins högborg o det gynnar varken medlemmarna eller småföretagarna.

Har sedan en annan liten historia. Har en kompis som kör tradare sverige -spanien. Han berättade om en åkare som anställde en polsk chafför. Allt funkade o han gjorde ett gott jobb varvid lönen höjdes så han kom upp i samma förhållande som de svenska chafförerna. När bilen kom tillbaka efter löneförhöjningen satt en annan polack i bilen. Frågan var klar var är den anställde varvid den nye svarade, hemma det är min chef. Om det är sant eller inte vet jag ej. Men träffa de också ett annat östeuropeiskt arbetslag som låg här i månader. Ställde frågan, när ni är här flera månader vem gör ert jobb hemma. Svaret var arbetslösa vitryssar.
#79 - 23 december 2005 06:26
Jul klapp

I år fick vi julbonus på 3000! vi brukar inte få något på mitt jobb dom tycker att jippon på julfesten är julklappen men i år har något hänt och det tackar vi för
/B
#80 - 23 december 2005 06:49
Tja, min mor som jobbar innom det sociala får inte ens en julmacka. En liten check på 160:- i nån av de få butiker i den lilla staden. Julbord fick de betala själva, medans komun nissarna åkte på en hejdundrande julfest med mat och dryck.

När jag jobbade som städare innom ett mindre företag fick vi ett resturangbesök med hela städkompaniet (skippade trad. julbord och beställde vad vi ville 3-rätters :) ) och efter det gick vi på "After dark" revyn. Inte att klaga från min sida...

Det där med gåvor från företag vid jul är rätt komiskt. Min man fick när han jobbade på Volvo en giggantisk duk.. som vi aldrig anvädit... Den är giggantisk!! Kan nog ha den som dubbel lakan eller nått...

Men någonstans känns det inte så viktigt med julgåvorna. Som egen företagare utan anställda skänker jag hellre en slant till Barncancerfonden, Rädda barnen eller något annat. Känns bättre att göra så.

//Camilla
#81 - 23 december 2005 07:50
[CENTER][FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkRed] [:-121] [:-121] [:-121] [:-121] [:-121]
Vi har fått biobiljetter, chockladaskar, knäck och annat godis.
På det andra stället som jag slutade på före semestern i somras fick vi ingenting.
Det hette att det skulle göras besparingar, men efter hårt tryck från de fackliga föreningarna så vart det i alla fall en liten jullunch.
:) :) :) :) :) :) :)
Själva så sprang di däringa cheferna på det ena julbordet efter det andra och stoppade bakluckorna fulla med klappar. Det kändes liksom inget kul.
Man blir glad för man känner en helt annan uppskattning här.
Dock så är det inte klapparna som gör julen, det är själva känslan. få ha några dagar ledigt, äta gott och bara ha det mys. :p
Önskar alla en riktigt God Jul. :D [/COLOR][/FONT][/CENTER]
#82 - 26 december 2005 20:24
det blev lite fel,,, Boda nova glas hette dom. Dom var fruktansvärda fula kommer hamna på nån internet auktion inom närmaste tiden. Nån annan kan ha glädje av dom o jag köper nått jag kan behöva.

Annons