Och för att komma tillbaka till fordonsskatten så MÅSTE dom använda vartenda öre till vad vi TROR de går till, dvs vägar, järnvägar och andra farleder... Men det gör de inte..
Jag har definitivt inget emot att skattepengar fördelas på ett vettigt sätt och om det går tillbaka till just det som du skriver är inte så viktigt - det viktiga är att de används på ett förnuftigt sätt.
Sedan är det ju också så att bilar kostar samhället oerhört mycket mer än det du nämner som ökade sjukvårdskostnader och miljöskador.
Oavsett vilket så är det viktigt att se att skatter behövs för att bekosta sjukvård, skolor, dagis, polis etc. etc.
Idag sinar ju tyvärr tidigare mjölkossor som t.ex. skatt på sprit och cigaretter. Även om jag inte är nykterist så tyckte jag att det var ett mycket bra sätt att dra in skatt på eftersom det egentligen rör sig om helt onyttiga produkter. Så även om jag själv inte dricker mjölk men däremot gärna ta ta en nubbe så är det bättre med en rejäl skatt på sprit och ingen skatt på mjölk.
Inte nog med att spritskatten sjunker - samtidigt ökar ju också sjukvårdskostnaderna pga detta.
För svenska toppolitiker verkar inte fatta att kontentan av deras påhitt ständigt göt det sämre för de fattiga svaga och knappt märks för de starka rika. Klyftorna växer ifrån varandra i rasande tempo...
Håller helt med om att det är bedrövligt och sämre lär det bli. De som befinner sig högst upp på samhällstegen har aldrig behövt betala för sig - för dom finns det tusen och en möjligheter att slippa ifrån att betala skatt.
En sak som det gott kan sparas på är försvaret, men också här sker besparingen på ett sådant sätt att det är de små kommunerna som drabbas hårdast.
De borgerliga skriker i högan sky om detta men säger inget om att den främsta orsaken till sveriges höga kostnader för försvaret är det idiotisk JAS-planet som ingen vill ha. Självklart säger de inget om detta eftersom de alla var överens om att Svriege skulle ha ett stridsflygplan.
Om fordonskatten är jag lite kluven - visst är det fel att glesbygden drabbas där bil är en absolut nödvändighet och de som bor där borde kompenseras i så fall.
Men för de som bor i och kring storstäder där trafiken idag är ett jätteproblem känns det mera rätt, men kanske vore i så fall vägtullar ett bättre alternativ förutsatt att taxan i kollektivtrafiken sänks och tillgängligheten ökar.
Idag byggs en lång tunnel för massor av miljarder under en stor del av Göteborg. En ny tunnel under Göta Älv krävs inom kort och ytterligare ringvägar är nödvändigt. Allt till gigantiska kostnader orsakade av den ökade trafiken.
Samtidigt så ökar klasserna i skolorna, fritidsgårdar bommas igen, pensiorshem stängs, hemsjukvården blir sämre, sjukvården bantas. Detta kommer att kosta oss oerhörda summor i framtiden genom t.ex. ökad kriminalitet och ökade sjukvårdskostnader (finns nästan ingen förebyggande sjukvård längre).
Ja ja det var inte något kul inlägg detta - nu tänker vi på något annat och firar jul istället.
God Jul och Gott Nytt år på er allihopa