Fördelar och nackdelar med sand/grus?

#1 - 9 juni 2007 07:18
Rubriken säger allt..

Vad är fördelar/nackdelar med sand och grus?
#2 - 9 juni 2007 10:17
Sand: snyggt, skiten lägger sig ovanpå så den är lätt att suga ut (och syns bra), växter verkar gilla sand också. Nackdelen är att den kan sugas in i pumpen, och att det gärna blir syrefritt nån centimeter ner i sanden.

Grus: ser inte så naturligt ut, skiten åker ner i gruset och kan inte sugas ut (men syns inte). Mitt intryck, som motsägs av många, är att grus också funkar bättre som "filtermassa" i akvariet pga att mer vatten strömmar genom gruset än genom sanden.

Bägge funkar.
Bilagor:
#3 - 9 juni 2007 11:16
Tack för svaret, men om man tar finkornigt grus som är 0.2 - 1.5 mm? Då blir det nästan som sand?
#4 - 9 juni 2007 12:08
Jag personligen gillar grovsand/finkornigt grus, ja.
#5 - 9 juni 2007 12:08
En annan fördel med sand är att grävande fiskar och många malar trivs med den
#6 - 9 juni 2007 12:18
Jag gillar sand bæst.
Tycker det ær snyggast och dom flesta fiskar tycker också bæst om sand.
#7 - 9 juni 2007 16:18
Hur jobbigt är det med sand egentligen? smutsar det ner akvariet? Hur gör man för att rengöra utan att sand följer med i slangen?

Så jag tror det är bäst finkornigt grus så det blir nästan som sand och det är lättare att rengöra akvariet samt smutsar det inte akvariet. Det är också fördel med filtermassa som Azur nämnde tidigare.
#8 - 9 juni 2007 16:20
abbimicke skrev:
Hur jobbigt är det med sand egentligen? smutsar det ner akvariet? Hur gör man för att rengöra utan att sand följer med i slangen?

Så jag tror det är bäst finkornigt grus så det blir nästan som sand och det är lättare att rengöra akvariet samt smutsar det inte akvariet. Det är också fördel med filtermassa som Azur nämnde tidigare.

Inte jobbigt alls tycker jag.
Det smutsar inte akvariet om man tvættar det och det ær lætt att rengøra.
#9 - 9 juni 2007 18:06
du kan inte slamuga på samma sätt som med grus
men du får mer naturligare former på botten pga fiskar som kräver o strömt vatten.

skölj sanden noga o länge så du blir av med allt dam bara,
En nackdel med sand är att du kan få svavelgaser i den då det är så kompakt och den har inte samma biologiska filtrering som grus får så du får inget bonus filter men gör oftast inget.
#10 - 9 juni 2007 19:30
mayday skrev:
du kan inte slamuga på samma sätt som med grus

men du får mer naturligare former på botten pga fiskar som kräver o strömt vatten.

skölj sanden noga o länge så du blir av med allt dam bara,

En nackdel med sand är att du kan få svavelgaser i den då det är så kompakt och den har inte samma biologiska filtrering som grus får så du får inget bonus filter men gör oftast inget.

Kan svavelgaser døda fiskarna och hur undvikar man det?
#11 - 9 juni 2007 23:44
Kjaer skrev:
Kan svavelgaser døda fiskarna och hur undvikar man det?

Det ska vara skadligt, men innan du får skadliga nivåer, luktar vattnet illa. Sila sanden genom fingrarna när du städar, eller skaffa malaysia sniglar som luckrar upp sanden så är det inte ett problem.
B!
#12 - 10 juni 2007 08:10
Mr B skrev:
Det ska vara skadligt, men innan du får skadliga nivåer, luktar vattnet illa. Sila sanden genom fingrarna när du städar, eller skaffa malaysia sniglar som luckrar upp sanden så är det inte ett problem.

B!

Okej. Tack:)
#13 - 10 juni 2007 08:33
De är är nog mest en smaksak vad du väljer, sand är snyggt och funkar bra men min favorit är nog den finaste engelska sjöstenen den ligger där den ska och växterna gillar den, jag vet ej om man ska kalla den grov sand eller fintkornigt grus men den är ca 2 mm.

Den går även bra att slamsuga om man nu skulle vilja göra det.
#14 - 15 juni 2007 12:31
Sand (som jag har för närvarande, ska byta till grus inom kort(diabas)

+ Snyggt som bara den.
Skiten lägger sig ovanpå så lätt att rengöra
Roligt för fiskarna att gräva i

- ÅKER in i pumpen, garanterat.
Virvlar runt lite överallt då fiskarna rejsar runt.
Skiten lägger sig ovanpå= syns så fort nån släpt sig en kabel
Fiskarna gräver så det blir aldrig som man inrett :)
Fiskarnas färger blir lite matta (tycker jag)
Lyckades inte få en växt att överleva.

Så det finns ju nackdelar med fördelarna o tvärt om :)

Personligen tror jag att det är lättare att underhålla avarie med grus i.
#15 - 15 juni 2007 14:00
Hur fungerar det att ha både grus och sand i akvariet? Gruset där man ska ha växter och sand på resten.
#16 - 15 juni 2007 14:04
Sara1111 skrev:
Hur fungerar det att ha både grus och sand i akvariet? Gruset där man ska ha växter och sand på resten.

Fungerar nog bra om du använder något för att dela upp de två, typ skifferplattor eller något. Om du inte gör det kommer det nog att blandas med tiden och inte alls se ut som du har tänkt dig.
#17 - 15 juni 2007 22:20
Jag undrar lite förstrött vad ni har för växter som inte klarar sanden? De flesta växter står trots allt i sand i det vilda.
B!
#18 - 18 juni 2007 20:48
Jag kan inga namn på växterna men provat med ett par olika. )kanske finns nån på bild via min sign.) Ingen klarade sig, men de kan ju vara mitt vatten som e käck oxå...

Finns säkert många som får det att växa uttav bara den i sanden. Jag är dock INTE en av dom =)
#19 - 19 juni 2007 06:05
Hej.

Jag har några med grus i & några med sand. Personligen tycker jag dom med sand e snyggare & fiskarna verkar gilla det bättre. Menar bottenfiskarna då. Jag har frodigare växter i sandkaren & dom växer snabbare där.

Men som redan e sagt, det finns för & nackdelar med allt.

Mvh Eva
#20 - 19 juni 2007 12:40
Kanske dum fråga, men vad kvalificeras som grus? Min. storlek?
#21 - 20 juni 2007 22:13
Jag kan inga namn på växterna men provat med ett par olika. )kanske finns nån på bild via min sign.) Ingen klarade sig, men de kan ju vara mitt vatten som e käck oxå...

Finns säkert många som får det att växa uttav bara den i sanden. Jag är dock INTE en av dom =)

Ett tips är då att köra växter som inte tar upp näring från botten. Vad akvariebutiken sa till mig, så är Hygrophila Polysperma en sådan växt. Och mycket sant, den har överlevt all möjlig konstig behandling av mig. Nertryckt i grusen eller klämd mellan stenarna har inte spelat så stor roll för denna rackare.
Javaormbunke funkar också fint. (den ska t.o.m. dö om du stoppar ner den i sanden. Rötterna ruttnar då)

Jag var på Biltema idag och köpte 25kg blästersand. Tänkte försöka byta till sand imorgon från min nuvarande engelska sjösten. Det ska bli mycket spännande!
#22 - 23 juni 2007 19:14
Min sand är på 0,8 - 1,2 mm. Och för att suga upp skit som kommit ner i sanden så stoppar jag först in ett par toarulle ark i häverten så den suger mindre. Då kan man köra ner den långt ner utan att det följer med nån sand alls.
Och på köpet så har man ju då grävt runt lite i sanden så det inte bildas gaser.
#23 - 24 juni 2007 18:16
ew0 skrev:

Finns väl inga bestämda regler. Fritt att kalla grus för sand eller sand för grus om man vill. Engelsk "sjösten" finns också på 2-3mm i den finkornigaste sorten har jag för mig. Det är väl finkornigt grus det, och inte sten tycker jag, men så tycker kanske inte alla. Sand är väl sånt som brukar finnas på en vanlig badstrand.:) Finns ju dessutom olika sand, grov och fin sand.:D
#24 - 26 juni 2007 20:06
Lånar

Jag lånar den här fina tråden lite =)

Jag har gjort som så att jag har ett några centimeter tjockt lager Engelsk sjösten ca 1-3mm som grund i bottnen och ovanpå det lagret har jag ett ungefär lika tjockt lager fin sand ca 0,1mm (SKIT FIN SAND!)
(Anledningen till att jag över huvud taget gjorde på det här sättet var för att jag missbedömde mängden sand jag trodde skulle räcka).

Nu undrar jag, vad ser ni för "För och Nackdelar" med detta att ha både grus och sand? :)
#25 - 26 juni 2007 20:28
Du har gjort en grovt felaktig uppskattning av slutresultatet. Du har ett par cm djupt lager av blandad sand/fint grus. Hade du haft sand i botten, och grus ovanpå hade det kanske förblivit separerat i ett par dagar, men i den ordningen du beskriver det, blandar det sig med en gång. Jag har en blandad sand i mitt Malawi kar, det gjorde underverk för det visuella, men verkar ha fått nästan alla invånarna att sluta filtrera sanden i jakt på käk.
B!
#26 - 26 juni 2007 23:21
Mr B skrev:
Du har gjort en grovt felaktig uppskattning av slutresultatet.

:D
#27 - 27 juni 2007 16:28
Mr B skrev:
Du har gjort en grovt felaktig uppskattning av slutresultatet. Du har ett par cm djupt lager av blandad sand/fint grus. Hade du haft sand i botten, och grus ovanpå hade det kanske förblivit separerat i ett par dagar, men i den ordningen du beskriver det, blandar det sig med en gång. Jag har en blandad sand i mitt Malawi kar, det gjorde underverk för det visuella, men verkar ha fått nästan alla invånarna att sluta filtrera sanden i jakt på käk.

B!

Hmm det lät inge vidare! Dock har jag haft det så i dryga 2 veckor nu och det ser ut som tidigare. Det händer väl antagligen grejer så fort jag sätter i mer fisk då antar jag :P haha jaja
#28 - 27 juni 2007 19:41
Vinter skrev:
Min sand är på 0,8 - 1,2 mm. Och för att suga upp skit som kommit ner i sanden så stoppar jag först in ett par toarulle ark i häverten så den suger mindre. Då kan man köra ner den långt ner utan att det följer med nån sand alls.

Och på köpet så har man ju då grävt runt lite i sanden så det inte bildas gaser.

ett tips på samma tema är att ta av botten på en petflaska och koppla andra ändan till slangen, då ser man tydligt när det inte kommer mer brunt...
#29 - 28 juni 2007 14:43
Mr B skrev:

B!

Hur ser malaysia sniglar ut? Själv har jag "några" sniglar i mitt akvarie och har inte en aning om vad det är för något. Jag tycker att de är vackra. De ser ut som spiral formade strutar typ. Ser jätte häftiga ut när de slickar med sin tunga:D. De brukar gräva i gruset och ibland sitter de på rutan, men är mest i gruset. Vissa vill inte alls ha sniglar. Kan någon förklara för mig varför man skall ha redspektive inte ha sniglar? Dessa sniglarna fanns med i mitt akvarie som jag köpte trodde först att det var dekoration men upptäckte att de levde, sparade 7st och nu förökar de sig i massor slängde 70st små här om dagen[:o]. Tänkte att lagom är bäst. Men funderar om man skall rensa bort dem helt eller om det faktigst gör något bra? [:o] Tacksam för svar trots att jag gått in och stört om sniglar på eran tråd.
#30 - 28 juni 2007 22:58
En bit ner här har du "Malaysian trumpet snail" och det är rätt sort, eller hur man nu kallar det.
Tacksamma sniglar då de inte rör växterna, och är i stort sett osynliga dagtid... Jag börjar se ett tiotal dagtid, men börjar jag rota genom sanden ser jag att jag har hundratals, om inte tusentals som inte syns. Mitt foder skräpar ner en otrolig massa, så jag är fullt medveten om vad de lever av, och är bara glad de käkar upp matresterna.

B!
#31 - 29 juni 2007 15:22
Tack så jätte mycket för ditt svar och bilderna var ju jätte bra:). Då vet jag att mina sniglar gör mer nytta än skada i akvariet. Så då får de stanna kvar:D
#32 - 2 juli 2007 11:39
Sand bör inte vara i alltför tjocka lager så att det skulle kunna uppstå syrefria zoner. Annars spelar det ingen roll med sand eller grus enligt min erfarenhet. Grovt grus är bra om man inte vill att grävande fiskar skall gräva upp vissa växter. Det kan vara extra bra i växtakvarier som dessutom har jord under gruset som inte får komma upp!
Men i stort sett är det en smaksak vad man vill ha.
#33 - 1 september 2007 15:08
ew0 skrev:

Grovt grus 8-20 mm
Mellangrovt grus 4-8 mm
Finkornigt grus 2-4 mm
Grovkornig sand 0,5-2 mm
Finkornigsand 0-05-0,5 mm
Gyttja < 0,005 mm

Hehe.
#34 - 1 september 2007 15:55
Sand är snyggt men hamnar alltid mellan magnetskrapan och glaset, vilket leder till repor!
#35 - 1 september 2007 17:39
addo skrev:
Sand är snyggt men hamnar alltid mellan magnetskrapan och glaset, vilket leder till repor!

Jäkla lustigt, jag har haft sand i flera år, men inte fått några repor för det... Förra ägaren av karet hade grus, och när jag köpte det var det ett par repor redan. Jag tror inte problemet ligget i sanden, utan i magnetskrapan. Jag har alltid sagt att det är en värdelös grej. B!
#36 - 6 september 2007 12:10
addo skrev:

Jag fick samma problemmed min sand. Brukade använda en disksvamp o rengöra rutan på insidan o sand som virvlade upp hamnade ofta emellan och skapade några små repor. Nu med gruset är det ingen fara, det ligger säkert på botten i virvlar inte ikring.

Sanden var fin, visst va den det men ack så enklare det är med grus.

Jag hade även bra mycket sand i mitt ytterfilter också när jag tog bort det. Kan inte va bra för pumpen.
#37 - 8 september 2007 10:01
I våra akvarier har vi olika typer av grus/sand. Jag upplever att nedbrytningen av "diverse föroreningar" är högre med sand än med grus. När jag slamsuger så kommer det bara mycket fina partiklar med ur sandakvarierna och i de som är grus i så kommer det mycket större partiklar. Funderade över det nu i veckan och detta verkar ju vara lämplig tråd att slänga in tankegången i. Fungerar den fina sanden bättre för nedbrytningen, någon annan som har funderat, vet?
#38 - 8 september 2007 13:59
Sara1111 skrev:

Jag har både grus och sand i mitt men kan säga att det ser betydligt frächare ut med grus efter ett tag eftersom på sanddelen syns all skit mycket mer (som redan nämnts) men sen tycker jag att det blir en grön/brunaktig rand vid sandkanten och en bit ner som inte ser så kul ut + att algskrapan gör att det lätt kan bli repigt om ett sandkorn kommer emellan.
Nu har jag malar som vill ha sand annars hade jag försökt ta bort den.
Vet inte om växterna trivs bättre i sand, jag har de flesta i grubottnen och dom växer som bara den.
#39 - 8 september 2007 22:46
Gruppy skrev:
Grovt grus 8-20 mm

Mellangrovt grus 4-8 mm

Finkornigt grus 2-4 mm

Grovkornig sand 0,5-2 mm

Finkornigsand 0-05-0,5 mm

Gyttja < 0,005 mm

Hehe.

Finns engelsk sjösten som gyttja tro? ;)

Annons