Rubriken säger allt..
Vad är fördelar/nackdelar med sand och grus?
abbimicke skrev:Hur jobbigt är det med sand egentligen? smutsar det ner akvariet? Hur gör man för att rengöra utan att sand följer med i slangen?
Så jag tror det är bäst finkornigt grus så det blir nästan som sand och det är lättare att rengöra akvariet samt smutsar det inte akvariet. Det är också fördel med filtermassa som Azur nämnde tidigare.
mayday skrev:du kan inte slamuga på samma sätt som med grus
men du får mer naturligare former på botten pga fiskar som kräver o strömt vatten.
skölj sanden noga o länge så du blir av med allt dam bara,
En nackdel med sand är att du kan få svavelgaser i den då det är så kompakt och den har inte samma biologiska filtrering som grus får så du får inget bonus filter men gör oftast inget.
Kjaer skrev:Kan svavelgaser døda fiskarna och hur undvikar man det?
Sara1111 skrev:Hur fungerar det att ha både grus och sand i akvariet? Gruset där man ska ha växter och sand på resten.
Rainbowalker skrev:Jag kan inga namn på växterna men provat med ett par olika. )kanske finns nån på bild via min sign.) Ingen klarade sig, men de kan ju vara mitt vatten som e käck oxå...
Finns säkert många som får det att växa uttav bara den i sanden. Jag är dock INTE en av dom =)
ew0 skrev:Kanske dum fråga, men vad kvalificeras som grus? Min. storlek?
Mr B skrev:Du har gjort en grovt felaktig uppskattning av slutresultatet. Du har ett par cm djupt lager av blandad sand/fint grus. Hade du haft sand i botten, och grus ovanpå hade det kanske förblivit separerat i ett par dagar, men i den ordningen du beskriver det, blandar det sig med en gång. Jag har en blandad sand i mitt Malawi kar, det gjorde underverk för det visuella, men verkar ha fått nästan alla invånarna att sluta filtrera sanden i jakt på käk.
B!
Vinter skrev:Min sand är på 0,8 - 1,2 mm. Och för att suga upp skit som kommit ner i sanden så stoppar jag först in ett par toarulle ark i häverten så den suger mindre. Då kan man köra ner den långt ner utan att det följer med nån sand alls.
Och på köpet så har man ju då grävt runt lite i sanden så det inte bildas gaser.
Mr B skrev:Det ska vara skadligt, men innan du får skadliga nivåer, luktar vattnet illa. Sila sanden genom fingrarna när du städar, eller skaffa malaysia sniglar som luckrar upp sanden så är det inte ett problem.
B!
addo skrev:Sand är snyggt men hamnar alltid mellan magnetskrapan och glaset, vilket leder till repor!
addo skrev:Sand är snyggt men hamnar alltid mellan magnetskrapan och glaset, vilket leder till repor!
Sara1111 skrev:Hur fungerar det att ha både grus och sand i akvariet? Gruset där man ska ha växter och sand på resten.