Fördela vikten, akvarieställning.

#1 - 1 december 2004 09:24
Hej

Har precis införskaffat ett beg 310-liters aluminiumramakvarium och ställning med 6 ben. Längst ner på benen finns en liten rund plastplutt som är ställbar i höjdled. Akvariet ska stå i en lägenhet på ett parkettgolv. Tror att golvet är rätt stabilt så jag är inte orolig för vikten som sådan, däremot funderar jag på om man borde ha nnånting under benen för att inte riskera märken på golvet. Har läst på forumet att folk använder hockeypuckar för att fördela vikten.

Min första fråga är om ni tror att det överhuvudtaget behövs nånting under benen. Och så undrar jag om det i sådana fall finns något annat alternativ till hockeypuckar, vill helst inte att akvariet ska hamna högre upp än det gör nu.

MVH
#2 - 1 december 2004 09:35
Något behövs säkerligen. Med en snabb uppskattning så väger det karet cirka 400 kg och dessa 400 kg ska fördelas på 6 ben vilket ger att varje ben trycker med cirka 66 kg mot golvet. Sen är frågan hur stora plastputtarna är? Själv har jag klätt in en golvspånskiva som mitt 222 liters står på blir inte lika högt som en hockeypuck men det höjer karet
#3 - 1 december 2004 09:46
Räknade att mitt 540-kar lämnar strax under 50 kg/cm2 (600 kg fördelade på 6 ben som är ca 2,25 cm2). Om du jämför med en dam på 50 kg på klackar lämnar 200 kg/cm2, skulle hon väga mer och/eller ha mindre klackar kommer hon upp i åtskilliga hundratalet kg (låt oss säga att klacken är 0.5 cm* 0.5 cm dvs 50 kg/0.25cm2 samt att trycket på tårna är försummbart) så är det inte så farligt. Dock har jag tagit det säkra före det osäkra och ställt karet på 3 st plankor.

Edit: Nä... nu har jag räknat helt fel, damer med höga klackar brukar åtminstone ha två ben... :o) Dvs hon kommer upp i 100 kg/cm2 i exempelt ovan.
#4 - 1 december 2004 10:02
Flyttade mitt 450 kar i fredags.
Det har stått på en 6-bent alu-ställning.
Hittade inte ett endaste märke i parketten :)
#5 - 1 december 2004 10:04
Jag hade ett 500-liters på parkettgolv utan att det blev märken....
#6 - 1 december 2004 10:50
annars så finns det juh såna där småunderlägg som man får till Ölen på krogen.....om inte annat så är det juh en ursäkt för att gå på pupen för att köpa öl..... "måste juh fixa nått till akvarieställningen.... du vet.. så att det inte repar parketten"

men allvarligt..... jag hade ett antal av dessa hårda pappersunderlägg till ölglas hemma som jag använde... det funkar bra och bygger juh inte på höjden.
#7 - 1 december 2004 12:43
Tack för tipsen allihopa

tror jag fixar nått för säkerhets skull, flickvännen blir nog inte så glad om det blir märken på hennes parkett.

Det där med ölunderlägg låter faktiskt riktigt smart, man kan ju även ta lite hårdare sådana som man köper och har hemma.
#8 - 1 december 2004 12:48
Nu har vi inte lagt in trägolv än, men jag kommer nog att lägga nånting under, inte minst med tanke på hur mycket man slabbar och spiller o har sig. För det gör väl ni också...? Hur fixar ni det?
#9 - 1 december 2004 12:55
Hej

Har precis gjort det du är ute efter (förra veckan)Provade med små plattor 65 mm i diam.Golvet bågnade precis där fötterna står.Det slutade med att jag köpte en frigolit skiva och en bit bänkskiva i samma storlek som ställningen.La frigoliten på golvet och skivan uppepå.
//FÅ
#10 - 1 december 2004 16:36
Pianofots underlägg skulle ju kunna funka...

Annons