Fördel med två gurami honor?

#1 - 4 mars 2004 07:42
Hej det var ett tag sedan sist!
Jag funderar lite över det här med dvärgguramis och om det finns några fördelar med att ha två honor till en hane. Både vad det gäller parnings- chans men också allmänt?
Tackar för alla svar Jenny
#2 - 4 mars 2004 10:44
Hej Jenny!
Fördelen skulle vara att hanens eventuella aggressioner i så fall blir mer uppdelade så att inte en hona behöver ta allt stryk ensam. Dvärggurami brukar dock vara ganska fredliga, så om du har täta växter i akvariet (som alla gurami gillar) går det säkert bra att ha dem parvis också.

Olle
#3 - 6 mars 2004 16:02
jag har haft ett par nu och hanen jagar iväg honan hela tiden... har just kommit hem från affären med en hona till som håller på att ställa om sig. Kan berätta vad jag sett för förändringar sen
#4 - 6 mars 2004 17:27
nu när hon legat i i lite mer än en timma kan jag konstatera: i början var hanen på båda... nu simmar den nya fritt och han bryr sig inte men gammla honan gömmer sig... fråga: tror ni det går över eller kommer det vara så? Lider honan som gömmer sig av det, hon har ändå ett fint ställe att vara på bland 6 tätt planterade växter? Sen undrar jag även en sak om odling.... om man vill odla dvärgguramis... går det att ha siamesiska algätare och en gibbi i samma akvarie? har tänkt ha kardinalerna i ett annat eftersom nån sa att dessa gärna åt nyfödda yngel.
#5 - 6 mars 2004 19:13
Odling av guramin, egen erfarenhet.
Det går bra att ha olika fiskar i akvariumet, bara de kommer undan när hanen skyddar boet. Dvs mycket växter, och en del flytväxter som hanen kan bygga bo bland. När de sedan leker, så kommer hanen att skydda boet tills ynglen blir frisimmande. Då är det dags att flytta ynglen (med kopp eller djup tallrik) till ett litet akvarium (eller plastkar typ IKEA eller Clas Ohlsons) på ca 20-40 liter. Du kan ha kardinalerna bland guramin, men inte när ynglen blir frisimmande.
Jo, det kan ta en eller två byggen innan hanen bygger bra bon.
#6 - 6 mars 2004 20:34
nu har hanen satt skräck i den nya guramihonan me... skulle det tjäna till att köpa en till eller skulle de bli samma sak med henne- att hon gömmer sig bland växterna för han jagar henne annars?
#7 - 7 mars 2004 17:12
ingen som vet?
#8 - 9 mars 2004 10:55
Mitt förslag är att du skaffar en till hane. De är vana vid att konkurrera med varandra och kan ta det. Så var svaret jag fick av en person som jag upplever som kunnig. Har du två guramipar kan hanarna få ut sina aggressioner på varandra och honorna lämnas ifred. Jag har inte provat det ännu, men sak skaffa ett till par snart för min hona är lite "blek om nosen" efter att ha blivit runtjagad. Dock blev det bättre för min del sedan jag hade i en massa nya växter i karet. Men jag är som sagt inte nöjd ännu. Och inte honan heller.
#9 - 13 mars 2004 18:25

Hur är det champ, har karln lugnat ned sig ??

Min hanne är som ett lamm emot sina 2 honor trots att jag just plockat honom ur yngel-akvariet...

Han kanske kände sig befriad ifrån ansvar och glad över det :)

/Ove

Annons