Ford Focus Kombi 01-04?!

#1 - 27 april 2007 17:17
Hallå!

Går i tankar att skaffa ny bil och har fastnat för denna. Egentligen ett ganska självklart val eftersom jag har escort nu, så jag byter bara upp mig till nästa modell.. Dock lite nyare;)

Har kikat på några stycken och fastnat för Ghia modellen, antar att det är den lite "lyxigare" varianten?

Skulla vara kul/intressant att höra vad ni som har/har haft denna bil tycker. Med största säkerhet kommer jag slå till på en 2,0 Ghia -04. Vore kul om någon som jobbar med bilar, typ bilprovning, verkstad etc kunde säga något om vanliga fel osv... ja ni vet, allt sånt man vill veta;)

/Hans
#2 - 27 april 2007 17:26
Jag har en -03. Har haft bilen i ett halvår nu och har inte haft några som helst bekymmer. Dock har jag tyvärr inte ghia, så risken för elfel minskar ju. Elframruta är bara det ett bra skäl att skaffa Ford... :)

Ett tips är att köpa en flexifuel. Mycket lägre skatt och gratis boendeparkering i stan. (i Göteborg) Att man sen kan välja mellan E85 och bensin är ju en fördel, då bensinpriserna knappast kommer att rasa.

Köp!!!
#3 - 27 april 2007 17:28
battalionP skrev:




Har kikat på några stycken och fastnat för Ghia modellen, antar att det är den lite "lyxigare" varianten?



Ghia är den lyxigare varianten. Bilen jag hade innan denna focus var en scorpio ghia -96.
#4 - 27 april 2007 17:31
Ja det där med elframruta, hur funkar det? Har en kompis som sa att det är som på bakrutan, det går elledningar i den, man jag ser inga ledningar???

Var på en firma där säljaren sa att etanol är värdelöst. Dels drar bilen ca 1,5 liter/mil och dels måste du använda motorvärmare när det är under +5?

Läste nånstans att Focusen är ganska lättrostad, hur är det med det?
Läste på samma ställe att bakrutetorkaren är riktigt usel. Den skrapar knappt halva rutan? kikade på just detta idag och det verkar stämma.... eller?

Vill inte bara höra positiva saker utan självklart negativa. om det nu finns några;) Vill inte göra bort mig när det handlar om så möe peningar!

/Hans
#5 - 27 april 2007 17:54
Trådarna är VÄLDIGT tunna, men dom ska finnas där. Det finns modeller utan, men i en ghia ska det finnas. Kolla så att det finns en knapp för både fram- och bakrutevärmare.

Jag skulle nog inte påstå att den drar 1,5 l/mil i etanol, men väl över en liter i alla fall. Fast då skiljer det ju på priset också. I går morse kostade bensinen 11:70 och E85 7:80. Priserna är ungefärliga. Jag tankade i alla fall 48L E85 för ca 370kr.

Om rost vet jag ännu inte, men jag bor på västkusten så det kommer nog oavsett vad jag har för bil.

Bakrutetorkaren tar faktiskt inte så bra. Har inte tänkt på det men när du säger det så...

Jag har "tyvärr" bara positivt att säga om focusen. Enda minus skulle vara utrymmet i baksätet. (har haft scorpio och mondeo tidigare)
Bagaget är rymligt och bra. Du får då in ett 275 liters akvarium + lite till där. (har testat...:D )

Någon bilmekaninker kan nog berätta mer om problemen.

Annars kan du ju kolla på:
http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide1.asp?lngCategoryId=1444

och:

http://begbilguiden.bilprovningen.se/
#6 - 27 april 2007 18:19
Herne skrev:
Bakrutetorkaren tar faktiskt inte så bra. Har inte tänkt på det men när du säger det så...


Då kan det inte vara ett så stort problem om du inte har tänkt på det;) skönt att höra!:)

Men tjänar man på att köra med etanol? eftersom den drar så mycket... Och hur påverkar det aceleration, start osv? Och hur är det med kylan, måste man ha MV när det är kallare än +5?

Jo kikade på rutan på en av bilarna, det gick tunna trådar där.. men trodde inte att det var såna trådar;) har hittat två olika knappar med "uppvärmd ruta" symbolen så jag antar att en av dom var till fram;)

Sen har jag en annan fråga. det är inte antisladd som standard tyvärr. är detta något man kan få ditsatt eller måste det finnas från början? Kanske en dum fråga men jag är helt okunnig på bilar så jag måste ställa den;)

/Hans
#7 - 27 april 2007 19:03
Om något år eller så, så tjänar du på etanolen. Tror jag...
Skatten är ju billigare, så det tjänar du på. Du MÅSTE ju inte köra med etanol fast du har en flexifuel. Jag gillar att ha alterativet att välja fritt mellan bensin och E85.
Vet inte om du fått med dig detta, men i en flexifuel kan du köra på BÅDE bensin och etanol. Det behövs ingen "switch" eller något, utan det är bara att tanka bensin eller etanol i samma tank och köra...

Det känns som att bilen behöver bli "varm" när man kör på etanol. Vet inte om jag inbillar mig, men så känns det.

Denna vinter har vi knappt haft kallare än 5+ och så då tjänade man på att köra med bensin, så jag tankade knappt någon E85 i vintras.

Jag vet inte heller om antisladd, mer än att jag har det.:p
#8 - 27 april 2007 19:13
Jag har en Mondeo från 96, och har haft den se´n i vintras, och än så länge är jag nöjd med den, om jag fattat rätt så var det runt mitten av 90-talet som Ford skärpte sig vad det gäller kvaliteten, och nyare Fordar brukar väl få bra betyg, så det är nog ett bra köp.

Lånar tråden lite, nå´n som vet hur Mondeo -96 är kvalitetsmässigt?
#9 - 27 april 2007 19:29
Herne skrev:
Om något år eller så, så tjänar du på etanolen. Tror jag...

Skatten är ju billigare, så det tjänar du på. Du MÅSTE ju inte köra med etanol fast du har en flexifuel. Jag gillar att ha alterativet att välja fritt mellan bensin och E85.

Vet inte om du fått med dig detta, men i en flexifuel kan du köra på BÅDE bensin och etanol. Det behövs ingen "switch" eller något, utan det är bara att tanka bensin eller etanol i samma tank och köra...



Jo då det visste jag;) Tänkte mer p åom man tjänar på att köra på etanol eller bensin, men det borde bli billigare med bensin. Men som sagt, skatt och (?) försäkring är ju billigare... Men det är inget jag letar efter, men hittar jag en så varför inte.

Micke: Jag har hört runt -01, men som sagt, jag är HELT värdelös på bilar så jag har säkert fel! Har en escort -95 nu och det är inga fel på den... så du kanske har rätt;)

/Hans
#10 - 27 april 2007 21:16
Ja, läste nå´n artikel, tror det var från Trafikmagasinet, där det stod att Fordar från mitten av 90-talet är helt ok :) däremot så verkar de mindre bra i slutet av 80, början av 90.
#11 - 27 april 2007 21:19
*Ingen Ford på våran gård* ;)
#12 - 27 april 2007 21:29
Jag gillar min Mondeo, 11 år gammal, men ändå smidig och bekväm att köra, och koppling och växellåda samarbetar fint :)
#13 - 28 april 2007 00:12
Jag hade en mondeo -94. Den bästa bil jag ägt någonsin. Tyvärr så krockade min fru med den. (inte hennes fel)
#14 - 28 april 2007 16:51
Sådärja då var bilen köpt:) Vart den första jag provkörde, Focus Ghia 2,0 kombi -04... Har inte fått den än men snart så. Inte så dumt:)

/Hans
#15 - 28 april 2007 18:55
*Ingen Ford på våran gård* ;)


Ungefär så brukar vi skoja på jobbet på Bilprovningen oxå :D

Men till sanningen är dock att det är väldans sällan större konstigheter på focusarna numera.
Dom har liksom spottat upp sig ett snäpp sedans lanseringen av fikusmodellen.
En stor del av dom har dock lite klydd med lampor som går verkar det som, för det är döofta man anmärker på trasiga p-ljus eller halvljus men det är ju bara slarv från ägarna igentligen.
Dock så rostar dom lite här och var undertill ändå, det verkar inte finnas nån större lust hos ford att se till så deras modeller har bra rostskydd nånstans som vanligt.;)
#16 - 29 april 2007 07:48
drd: Pratade med säljaren och enligt han så var enda problemet med rost att fogarna längst ner på dörrarna var riktigt usla. Men så fort man upptäckte rost så bytte firman/ford ut dörren/dörrarna gratis, i tio år. det var riktigt bra tycker jag... Frågade hur det var med underredet men där sa han att dom inte var sämre än någon annan bil?! stämmer det? du om nån borde ju veta;)
Om det är väldigt dåligt så kan man väl rostskydda på något sätt? eller?

/Hans
#17 - 29 april 2007 08:06
En dum fråga. Och ja, jag vet att jag borde ha kollat det;)
Visst finns det uttag för kupe och motorvärmare??

/Hans
#18 - 29 april 2007 09:25
Som sockerconny sa Ingen ford på våran gård är de bästa citatet:DÄr de 10 års rostskydds garanti så lär du nog få byta ut hela bilen :D
#19 - 29 april 2007 09:26
Kenny*92 skrev:
Som sockerconny sa Ingen ford på våran gård är de bästa citatet:DÄr de 10 års rostskydds garanti så lär du nog få byta ut hela bilen :D
Volvo har ju slutat tillverka sina "miljövänliga" bilar. för miljöbränslet blir dyrare en bensin i slutet den kostar nästan lika mkt som bensinen + att den suger i sig 20% mer en va en bensin bil gör så de blir dyrare i längden
#20 - 29 april 2007 09:47
Kenny*92 skrev:
Som sockerconny sa Ingen ford på våran gård är de bästa citatet:DÄr de 10 års rostskydds garanti så lär du nog få byta ut hela bilen :D


Njae alltså dom byter bara ut dörrarna i tio år;) antar att det är till bilen är tio år och inte när jag har haft den i tio år...

/Hans
#21 - 29 april 2007 10:19
Av mina egna erfarenheter när vi åkte runt och provkörde olika bilmärken årsmodell -04 (ville köpa helt nytt då) så fastnade jag inte för focusen (combi). Tyckte den var ostadig på vägen, bullrig i kupen och rätt obekväm.

Några bilar jag tycker är värda att prova är:
Peugeot. De lagom stora bilarna är otroligt sköna att köra. Tysta i cupen och bra lastutrymmen. Hade själv valt deras största kombimodell om vi inte snublat över en Opel Astra till bra pris.

De nyare oplarna är bra kvalite. Se till att välja en modell med ECOtekmotorn (nya motorn) Tror de kom -03-04. De har blivit betydligt mycket bättre i rostskydd!! Idag kör vi en opel zafira -00, och är nöjda med den. Att ha 2 småbarn och skita ner i baksätet i en ny bil kändes inte som en höjdare!!

Vad är du ute efter i storleksmässigt?? Bensinsnål??
#22 - 29 april 2007 10:26
har ju redan köpt en focus;) Jag kan bara jämföra med min escort 95 så då är focusen rena drömmen. Blir nog hur som helst nöjd med den...

/Hans
#23 - 29 april 2007 10:32
Ja med den jämförelsen så är focusen bättre.. :D ;)
//Camilla
#24 - 29 april 2007 11:21
Kenny*92 skrev:
Volvo har ju slutat tillverka sina "miljövänliga" bilar. för miljöbränslet blir dyrare en bensin i slutet den kostar nästan lika mkt som bensinen + att den suger i sig 20% mer en va en bensin bil gör så de blir dyrare i längden


Nope, Volvo har slutat tillverka sina bi-fuels, dvs bensin/gas. För liten marknad insåg man. Och för få tankningsstationer för gas.
Men, man har börjat med bensin/etanol som i focusen (samma kanske?), så kallad flexifuel. Detta kan man se med ett F på bakluckan. Vet inte om det finns till alla modeller, men på V50 är det ganska vanligt har jag sett.
#25 - 29 april 2007 16:00
vance skrev:


Men, man har börjat med bensin/etanol som i focusen (samma kanske?), så kallad flexifuel. Detta kan man se med ett F på bakluckan. Vet inte om det finns till alla modeller, men på V50 är det ganska vanligt har jag sett.


Som jag har fattat det så har man helt enkelt satt i fordmotorn och skrivit volvo på;)

/Hans
#26 - 29 april 2007 18:00
eco tech motoren kom som 16 ventil , dett är bara en benämning på motoren,
dett största problem med dom motorer är att , om du servar på en opelverkstad får du rede på att kamremsbyte är 6000 mil , om du servar på en annan auktiserat verkstad så står det i serviceboken att dett är 12000mil ,,,, om kamremmen havarerer så kostar dett multum. om du har denn nya motor med kam kjedja .så koster dett mycket mera .
mvh janne
#27 - 2 maj 2007 16:27
battalionP skrev:
Var på en firma där säljaren sa att etanol är värdelöst. Dels drar bilen ca 1,5 liter/mil och dels måste du använda motorvärmare när det är under +5?





Har precis testat hur mycket E85 som min focus drar. 506km på 44 liter etanol. Under 1L/mil. Inte illa faktiskt.
#28 - 3 maj 2007 06:07
Dessutom är det ju alltid en bra idé att använda motorvärmare under +5.
#29 - 4 maj 2007 18:41
:D Har idag hämtat min bil:D på dom ca 10 mil jag kört idag så är den vääldigt najs:) Värd varenda krona, än så länge!!

/Hans
#30 - 6 maj 2007 17:19
OT- finns det nått vettigt forum för bilfrågor? Vet att det finns ett BMW-forum men det har jag inte kört sedan jag övningskörde *s*
#31 - 9 maj 2007 09:09
Angående E85 eller Bensin.

Bilen drar mer när man kör med etanolen, men man får i utbyte några fler hästkrafter pga högre oktan halt..

I snitt drar "bilen" (inte specifikt ford) 30% mer med E85 än bensin.
Priset skiljer väl ungefär lika mycket så kostnaden borde bli ungefär den samma, men lite mer krut i motorn som sagt med etanolen.

Vanlig bensin innehåller för övrigt 5% etanol.

Mer information finns hos SPI: http://www.spi.se/produkter.asp?kat=1











Annons