Förbud mot olika kräftor?

#1 - 22 oktober 2007 13:38
Varför är det förbjudet att hålla vissa kräftor i Sverige och hur väl följs detta? Om det finns sidor på internet som säljer kräftor till Sverige, hur ska man då kunna kontrollera att de inte finns i akvarium här i Sverige?

Är det alltså bara de man själv fångar här i Sverige som man får hålla i akvarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 oktober 2007 13:40
På denna Zoopetsida så anges vilka regler som gäller http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210
#3 - 22 oktober 2007 15:03
Oki, jag vet inte hur det hänger ihop men varför finns det skötselråd på svenska för olika arter av kräftor om man ändå inte får ha dem i sina kar? Kan man söka tillstånd för att hålla dem i Sverige eller?

Lite tråkigt att man inte får ha dem tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 oktober 2007 15:19
Fridas skrev:
Oki, jag vet inte hur det hänger ihop men varför finns det skötselråd på svenska för olika arter av kräftor om man ändå inte får ha dem i sina kar? Kan man söka tillstånd för att hålla dem i Sverige eller?

Lite tråkigt att man inte får ha dem tycker jag.

Det är ju ändå som så att dessa djur de facto existerar - trots förbudet och då är det ju dels bra att veta hur man skall sköta dem, samt att man får reda på att de är olagliga (anges i alla skötselråd).

Hade det inte funnits skötelsråd så hade det ju knappast minskat antalet olagliga kräftor (snarare ökat eftersom då folk inte fått reda på förbudet) och de hade även fått en sämre skötsel.
Syftet med Zoopet är också att se till att djuren får ett bättre liv inte att tvinga folk att följa mer eller mindre dåliga lagar.
#5 - 22 oktober 2007 15:25
Du kan inte söka tillstånd för att hålla dom. Men du har ju redan så var rädd om dom
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 oktober 2007 15:31
Rent allmänt kan väl också sägas att anledningen till förbudet är den påstådda risken för att de skall kunna sprida smitta till våra "egna" kräftdjur eller t.o.m. kunna överleva i och ta över våra "egna" biotoper. Så "tanken" bakom förbudet är god.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 oktober 2007 15:34
eriahl skrev:
Du kan inte söka tillstånd för att hålla dom. Men du har ju redan så var rädd om dom

Jo det finns faktiskt en möjlighet att söka tillstånd för att hålla dom, men man lär knappast få något tillstånd om man inte kan påvisa att man håller på med något större vetenskapligt forskningsprojekt eller något sådant.
Så ALLA sötvattenskräftor utom den vanliga europeiska flodkräftan samt signalkräftan är förbjudna att hålla i akvarium, dammar eller liknande.
#8 - 22 oktober 2007 15:34
eriahl skrev:

Jag har inga kräftdjur alls, men vore de lagliga skulle jag inte tveka på att skaffa!
#9 - 22 oktober 2007 15:36
Okej, tack Kjell! Då förstår jag lite bättre hur det hänger ihop! :)
#10 - 22 oktober 2007 15:38
Oops. Tittade i din profil nu och såg det. Men du kommer från trevlig ort iaf (sambon är därifrån)
#11 - 22 oktober 2007 15:46
eriahl skrev:
Oops. Tittade i din profil nu och såg det. Men du kommer från trevlig ort iaf (sambon är därifrån)

Jaha, där ser man :D Världen är liten :)
#12 - 22 oktober 2007 19:32
Menade att en vanlig svensson inte får tillstånd.

Annons