Förberedande frågor inför ett litet projekt

#1 - 17 februari 2011 20:11
Äntligen är allt på plats och nu är akvariet fyllt med vatten men innan fisken inhandlas så har jag lite frågor!
Kortfattad information om projektet: Jag hade tänkt mig att försöka mig på att odla Scalarer, detta genom att först låta dem para ut sig. Jag hade tänkt mig att ha med en fiskuppsättning på 5-6 Sclarer till att börja med och sedan när dem parat ut sig ha kvar 1 par av dessa. Hur låter detta?

Fiskarna kommer troligtvis vara ganska små när jag inhandlar dem så till att börja med hade jag tänkt att försöka få upp dem i storlek relativt snabbt. Hur gör man detta på bästa sett? Ska jag köra helt utan inredning? Skulle Scalarerna bry sig om den tomma omgivningen i så fall? Vilket foder bör jag mata med?

Många frågor på en gång och troligtvis kommer det komma fler! Jag uppskattar även tips och förslag.

MVH Simon :)
#2 - 19 februari 2011 12:08
Någon som kan hjälpa mig? :)
#3 - 19 februari 2011 19:32
Kan någon hjälpa mig? :)
#4 - 19 februari 2011 19:42
Hur stort är karet?
Rent generellt skulle jag nog föreslå ett inrett akvarium. Dels för fiskens skull, sedan även för din egna då det är mycket roligare att ha ett akvarium som ser trevligt ut:).
Visst funkar det med ett oinrett akvarium, men så mycket fortare kommer de inte att växa om du inte kör på med högre temp, matar med proteinrikt foder samt byter vatten var dag kanske 50%. På det sättet växer de fortare, men du riskerar även att få dålig vattenkvalité, fisk som växer lite för fort osv. och du tjänar inte mycket på det. Skalarer växer ganska fort ändå.

En annan väg att gå är att kolla efter lite större skalarer, eller rent av ett redan etablerat par så det räcker med bara dessa två individer:).
#5 - 19 februari 2011 20:00
Akvariet är 222 liter, jag har funderat lite och tänkte att jag kanske kunde ha ett halvinrett akvarie. Med det menar jag ett inrett akvarie men utan något bottenmaterial, detta skulle underlätta städningen av akvariet. Jag hade faktiskt tänkt mig att mata lite mer än vad man gör "normalt" och därför även byta vatten oftare.

Jag tycker det andra alternativet låter betydligt enklare men jag tror ändå att jag vill köpa lite mindre skalarer och sedan låta dem växa upp tillsammans för att senare låta dem para ut sig. Min lokala djuraffär har även vid tidigare tillfällen sagt att hon inte har någon möjlighet att ta hem några stora scalarer, utan bara "mindre" Scalarer till försäljning. Antagligen för att den hon köper in fisk ifrån inte kan erbjuda några större Scalarer. :)

Skulle jag kunna använda mig av fryst artemia, frysta mygglarver och torrfoder som foder?
#6 - 19 februari 2011 20:05
Ok, det låter som en bra plan.
Vill du ha lite grönska kan du ha sand i en kruka av lera och plantera växterna i, på så sätt är det fortfarande lätt att städa karet:).
Det bästa att mata upp fisken med är omväxlande levande foder om du kan få tag i(kanske kläcka artemia själv), frusen artemia, räkmix, och skalad artemia. Mata 4-5 ggr/dag och byt 30-40% vatten varannan dag så kommer de snart att bli stora:)!
Bilagor:
#7 - 19 februari 2011 20:15
Att plantera växter i lerkrukor låter som ett riktigt bra förslag, aldrig fel med växter som livar upp lite. Det finns ingen risk att det är några farliga tillsatser i lerkrukor som skulle förstöra vattenkvaliten? Inga gifter eller så?

Jag förstod att det med levande foder skulle komma på tal, jag har försökt odla artemia några gånger och jag har ALDRIG lyckats. Jag hade till och med en speciell burk som var till för att odla artemia i men utan resultat. Äggen bara flyter runt men kläcks aldrig. Jag vet inte om jag gjorde något fel men följde i alla fall beskrivningen på paketet. Det skulle inte vara tillräckligt att mata med enbart frysfoder av varierad sort? :)
#8 - 19 februari 2011 20:42
Jodå, det räcker säkerligen. Kan du sedan göra egen räkmix behöver du inte fodra med något annat heller plus att det blir väldigt billigt i längden:).
Levandefoder kan du snart fånga själv, har du inte någon liten pöl i närheten där du kan fånga cyklops, mygglarver mm?

Lerkrukor funkar fint, de som är terrakottafärgade är utmärkt:)!
#9 - 19 februari 2011 20:58
Jag kan ju alltid försöka mig på att leka kock ;). Det ska nog gå bra, får bara leta fram något bra recept på detta :).
Så man kan fånga levandefoder själv? Trodde inte det var att rekommendera men det låter ju riktigt bra, här finns det troligtvis snart många pölar att fånga mygglarver m.m i :).
#10 - 19 februari 2011 21:04
Detta kör jag med och det är inget recept som är hugget i sten, så du kan minska eller öka någon av ingredienserna om du vill eller inte hittar vad du ska ha. Mixa dem en i taget, och en del av dessa grejer är ganske torra så för att få en jämn fin smet kan man behöva tillsätta vatten, men det är lugnt då bindemedlet fixar detta efteråt[:)].

2 kg räkor med skal
1 kg vitfisk (torsk, pangasius, bleka osv.)
2 påsar frusen seafood mix (musslor, bläckfisk crabsticks mm)
1 förpackning frusna gröna ärtor
1 förpackning grönsaksmix
1 förpackning broccoli
några vitlöksklyftor
1 påse agar-agar
3 msk spiroulinapulver

Det blir ganska mycket, så det är inte fel att vara ett par stycken på en sådan här sats...
#11 - 19 februari 2011 21:10
Okej, tack så jättemycket för alla svar och receptet. Jag börjar nog med att göra en lite mindre sats och ser hur det blir. Allt i receptet finns att köpa i en matvaruhandel eller? Lite fundersam på vad agar-agar och spiroulinapulver är, kan du förklara detta och var kan detta köpas om det inte finns i en vanlig mataffär? :)
#12 - 19 februari 2011 21:14
Jag har hört att man kan få in ohyra om man fångar mygglarver o sånt själv. i så fall är det nog bettre att frysa det först, men då blir det inte levande foder och mygglarverna får en plågsam död. så jag skulle köpa fryst foder i affärn.
#13 - 19 februari 2011 21:24
Det känns dock som att det finns en risk för det men jag har ingen aning själv då jag aldrig testat det. Frysfoder är alltid enkelt att använda sig av men sen är det alltid roligare när man har möjlighet att mata med levande foder. Just nu känns det inte som att våren börjar närma sig så det här med att fånga levande foder ute kommer troligtvis ändå dröja ett bra tag...

På måndag ska jag inhandla scalarerna, hoppas verkligen det är fina examplar som hon får in och att dem inte är allt för små.

Nu har jag en fråga till som ploppade upp i huvudet, kan man plocka egna rötter ute i skogen och lägga ner i akvariet efter en ordentlig avtvättning eller medför detta en stor risk för försurningar i vattnet osv?

Mvh Simon
#14 - 19 februari 2011 21:27
Bakterierna på roten dör ju om man kokar roten men mer vet jag inte. jag skulle nog köpa rötter i affärn.
Bilagor:
#15 - 19 februari 2011 21:30
små fiskar dör lättare än stora oxå
#16 - 19 februari 2011 21:39
Så det skulle fungera om man kokade roten? Rötter utsöndrar inget som kan vara farligt för levande djur i vatten eller så? Någon som kanske har erfarenhet eller en tydlig åsikt om detta med att plocka egna rötter ute? :)
#17 - 19 februari 2011 21:48
Simon--B skrev:
Okej, tack så jättemycket för alla svar och receptet. Jag börjar nog med att göra en lite mindre sats och ser hur det blir. Allt i receptet finns att köpa i en matvaruhandel eller? Lite fundersam på vad agar-agar och spiroulinapulver är, kan du förklara detta och var kan detta köpas om det inte finns i en vanlig mataffär? :)

Agar är ett bindemedel, jag köper mitt i en asiatisk affär, spiroulinapulver finns hos hälsokostäffärerna:).
Simon--B skrev:
Så det skulle fungera om man kokade roten? Rötter utsöndrar inget som kan vara farligt för levande djur i vatten eller så? Någon som kanske har erfarenhet eller en tydlig åsikt om detta med att plocka egna rötter ute? :)

Du bör veta vad det är för rötter du plockar och har i karet, rötter från barrträd bör du inte använda då de innehåller terpentin om de inte är tillräckligt urlakade.
#18 - 19 februari 2011 21:51
Okej, då får det bli ett att besöka en asiatisk affär och en hälsokostaffär snart då! Det blir mycket shoppande inför fiskstarten :D.
Okej, men lövträf skulle fungera då? Björk, ek osv? Det finns ingen risk med gifter som avsöndras om man kokar och rengör dem ordentligt? :)
#19 - 19 februari 2011 21:54
Ek kan vara lite lurigt då den innehåller garvsyra, i övrigt funkar det :).
#20 - 19 februari 2011 22:00
Jaha okej, då får man undervika ek då! Imorgon får det bli att ta med hunden till skogen och leta rötter då :). Kan ju alltid försöka publicera bilder på rötterna här imorgon så jag inte har råkat få med mig något konstigt träslag hem, inte speciellt duktig på sådant!
Tack för all hjälp så återkommer jag troligtvis med mer frågor när fiskhämtningen närmar sig! :)
#21 - 19 februari 2011 22:05
Kolla hellre i en å eller liknande så får du rötter som är vattentyngda redan, kruxet oavsett torra eller blöta kan vara att artbestämma dem...
#22 - 26 februari 2011 22:50
Det fick bli en till rot från djuraffären istället, det fanns dåligt med fina rötter i skogen eller så är jag helt enkelt dålig på att leta....

Men i alla fall, nu har Scalarerna gått i karet i ungefär 1 vecka. Det är så himla roligt att dem älskar mat och äter med god aptit, finns det något tråkigare än fiskar som aldrig nöjer sig med maten dem får? Scalarerna är nu cirka 6-7 cm från fena till fena, vilken storlek brukar dem ha uppnått innan dem börjar para ut sig?

Mvh Simon

Annons