Förbereda bruna löv?

#1 - 17 september 2007 22:32
Jag var ute på landet i helgen och passade på att plocka en påse eklöv från lövhögen. Jag ska ge det till min lilla Crystal Red räka och hans kompisar som ska inhandlas i veckan.

Hur ska jag förbereda löven? Jag tänkte att det säkert är en massa bakterier på dom som inte är så bra att få ner i karet. Ska jag koka dom först?
#2 - 17 september 2007 22:42
Jag brukar koka löven - för att de ska sjunka.
#3 - 17 september 2007 23:03
Jag la ner löv för någon månad sedan till mina crystal black och dessa löv var från förra hösten. Jag kokade dom inte eller något och det har fungerat fint för mig:)
#4 - 18 september 2007 03:30
Brukar skölja av dom och sen lägga i varmt vatten i några minuter.

//C
#5 - 18 september 2007 12:47
Varför??

Varför eklöv till räkor för??

Äter dom verkligen det?

Nästan så man ska plocka lite själv då. Kryllar ju av stora fina ekar vid stallet och gårdägaren blir nog bara glad om jag plockar upp lite så slipper han kratta själv.. :p
#6 - 18 september 2007 13:15
Jenny054 skrev:
Varför eklöv till räkor för??

Äter dom verkligen det?

Nästan så man ska plocka lite själv då. Kryllar ju av stora fina ekar vid stallet och gårdägaren blir nog bara glad om jag plockar upp lite så slipper han kratta själv.. :p

Det står i artbeskrivningen av [COLOR=blue]Red Crystal räka[/COLOR] att "En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad".

Jag vet inte varför men om det står så kan man ju slänga ner några löv :p
#7 - 18 september 2007 14:28
Jag läser här att dem flesta kokar dem men mina sjunker alltid ner direkt när jag släpper ner dem jag kör alltid boklöv.
#8 - 18 september 2007 14:32
Förstår inte detta tvättande och kokande....

Jag slänger i löv och bös (bok kottar tex) som det är.. visst det sjunker ju inte på direkten men jag für ju inte bestämma själv var de skall ligga ändå.. det gör mitt innerfilter är jag rädd för..

Dessutom har jag sett fisskarna äta daggmaskar och sånt.. varför inte?
#9 - 18 september 2007 16:01
jag gör heller inget mer än att lägga i löven i karet och så småningom sjunker de och hamnar där de hamnar.
#10 - 21 september 2007 20:53
bara släpp i dem....
#11 - 3 oktober 2007 14:07
Hej!
Jag har alldeles nyss varit och plockat en hel påse nyss! Vet inte riktigt hur mycket man behöver :) Men min fråga till er är, vart ska jag förvara löven för att de ska bli bäst?
Mvh Erica
#12 - 3 oktober 2007 15:45
Hej jag brukar ha mina i en papperspåse, plast är för tätt.
#13 - 3 oktober 2007 16:17
Okej, och sen är det bara att lägga undan dem någonstans?
Hur länge ska man vänta med innan man slänger i dem?
/E
#14 - 1 november 2007 14:45
Jag har idag plockat boklöv. Finns det några akvariefiskar som INTE gillar det, som tar skada?
Nån som har erfarenhet?
#15 - 1 november 2007 18:49
Ingen som vet?
#16 - 1 november 2007 19:15
svea skrev:
Jag har idag plockat boklöv. Finns det några akvariefiskar som INTE gillar det, som tar skada?

Nån som har erfarenhet?

Jo, bladen gör vattnet surare och passar inte fiskar som lever i basiskt vatten, tex malawi och tanganyika.
#17 - 1 november 2007 19:17
Dubbel.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 november 2007 19:21
Vic skrev:
Jo, bladen gör vattnet surare och passar inte fiskar som lever i basiskt vatten, tex malawi och tanganyika.

Nja boklöv surar väl inte vattnet så mycket, det gär däremot eklöv.

Man skall inte lägga i för många löv i akvariet eftersom de med tiden multnar ner och blir slaggprodukter i akvariet. Det räcket ju med ett blad i ett litet räkkar, 2 i ett stort.
Själv plockar jag ihop vinterransonen under hösten. Sköljer rent dom och låter dom sedan torka och lägger dom sedan i en påse och plockar fram vid behov. Är dom fuktiga när man lägger dom i påsen så börjar de lätt ruttna.
#19 - 1 november 2007 19:26
Ok. tack. Då kanske jag ska ta upp ett blad från räkorna. 2 mindre blad i 50 liter blir för mycket inser jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 1 november 2007 20:32
svea skrev:
Ok. tack. Då kanske jag ska ta upp ett blad från räkorna. 2 mindre blad i 50 liter blir för mycket inser jag.

2 i ett 50-liters funkar säkert
#21 - 1 november 2007 20:36
Jag har aldrig hört förut att akvariefiskar äter löv. Jag har guppies, svärdbärare, platy, malar, tetror. Dessutom guldfiskar och pleco.
Ute på tomten står en stor fin bok, tror nån att mina firrar skulle bli glada?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 1 november 2007 21:11
Mumin skrev:
Jag har aldrig hört förut att akvariefiskar äter löv. Jag har guppies, svärdbärare, platy, malar, tetror. Dessutom guldfiskar och pleco.

Frågan gällde räkor och inte akvariefiskar
#23 - 1 november 2007 21:17
Ok, tack, jag läste nog Sveas inlägg slarvigt!
#24 - 1 november 2007 21:20
Hur många löv kan man ha i ett 275 liters utan att det surar ner för mycket?
#25 - 2 november 2007 10:35
/E
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 november 2007 10:51
morrhoppa skrev:
Hur många löv kan man ha i ett 275 liters utan att det surar ner för mycket?

Det beror på vilka löv du använder och vilka fiskar du har
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 2 november 2007 10:52
Plarsen skrev:

/E

Man lägger i nya när de gamla är förbrukade
#28 - 2 november 2007 16:10
Eklöv tänkte jag mig, hajmalar, ancistrus och eldbukar. Tänkte att det kunde vara roligt för dem att böka i.
#29 - 3 november 2007 09:27
Mumin skrev:

Du har uppenbarligen inte läst tråden innan du skrev, väldigt få fiskar äter löv (däremot gömmer de sig gärna mellan löven, t.ex. Apistogramma-arter), äter löv gör däremot RÄKOR med stor förtjusning. Dina fiskar kommer ignorera löven inbillar jag mig....
#30 - 3 november 2007 09:28
morrhoppa skrev:
Eklöv tänkte jag mig, hajmalar, ancistrus och eldbukar. Tänkte att det kunde vara roligt för dem att böka i.

Kan nog funka bra till dem, men tänk på att löven bryts ner med tiden.;)
#31 - 3 november 2007 10:58
tummen skrev:
Kan nog funka bra till dem, men tänk på att löven bryts ner med tiden.;)

Joo, har en kasse med löv så jag kan lägga ner några åt gången, men med tanke på att jag inte vill ha för surt kunde det vara bra att veta hur många som kunde fungera åt gången. :confused::)
#32 - 3 november 2007 19:32
Så man kan i princip lägga ner löven direkt efter att man har plockat dem? /Erica
#33 - 3 november 2007 20:50
Nu blir det ut och plocka löv ! :D
#34 - 4 november 2007 16:31
Hej, Jag har ett gäng Red Crystal i ett 31 L akvarium tillsammans med några fiskar. Undrade bara om det bara är ek och boklöv som funkar eller om lönn och körsbärsblad går lika bra?

Ville också passa på att tacka alla som tar sig tid att svara här på zoopet, ni är en stor hjälp:-) Tack tack
#35 - 7 november 2007 21:30
Tänk också på att när löven bryts ner så går det åt en del syre till det, till mikroorganismerna. Så det är nog en bra idé att byta ut löven innan de blir allt för mosiga ;)

Annons