Förbättring av prenumerationerna...

#1 - 29 september 2003 21:00
Hej!

Jag har ett förslag till förbättring av prenumerationstjänsten. Jag anser i alla fall att det är en förbättring, och dessutom borde det vara enkelt att genomföra.

Idag ser ett prenumerationsmail ut som följer:

<hr noshade size="1">
Hej Xyz

Qwerty har svarat på ett inlägg om Zoopet.com som du begärt uppdateringsinformation om. Angående ämnet - Ny akvaristförening i Växjö! (?).

Du kan läsa detta inlägg på http://www.zoopet.com/akvarium/forum/link.asp?TOPIC_ID=2341
<hr noshade size="1">

Det är väl rätt ok, men tänk om URLen alltid ledde mig till rätt sida med, det finns ju ett par trådar som har måååånga sidor som tex "vår" Växjö-tråd som är nämnd ovan..

Tänk om jag fick URLen
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2341&whichpage=71
istället så jag hamnade på sista sidan där de senaste inläggen är skrivna direkt istället... Skulle vara toppen...

Bara mitt enkla förslag.

/Peter
#2 - 29 september 2003 22:34
Du e inte så dum du...
Det borde, hoppas jag, vara enkelt att "fixa".

Jag "skickade ett ämne till en vän", sambon, och hon tyckte det va väldigt jobbigt att behöva klicka på "nästa" typ 70 gånger.. =)
#3 - 29 september 2003 22:37

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2341&whichpage=71

istället så jag hamnade på sista sidan där de senaste inläggen är skrivna direkt istället... Skulle vara toppen...

Problemet är att när du väl läser mailet (efter ett antal timmar) så är inte sidan 71 den aktuella längre och då hamnar du mitt i tråden.

Däremot borde "whichpage=last" kunna implementeras ganska lätt.

Ett annat sätt vore att helt enkelt bara få *ett* mail när någon börjar skriva en ny tråd när man har prenumeration på *hela ämnet*. På det sättet kan man åka på semester och inte behöva stänga av sin enda prenumeration på t ex växter (som jag har).

Om man däremot väljer att prenumerera på en enda tråd så kan man få kontinuerlig mail-upplysning.
#4 - 29 september 2003 22:42
Man är kanske inte intresserad av att hamna på sista sidan heller, utan just på den sidan där inlägget skrevs... Oftast har man ju inte läst dom som man får i lådan... Och dessutom så får man ju ett mail för varje inlägg så då kan man ju slänga alla utom det sista (precis som jag för övrigt gör idag), eller som sagt så kan man använda "lastpage"...

Well well, finns helt klart utrymme för förbättringar på den funktionen i alla fall, varför inte en valmöjlighet när man prenumererar tex? Som att kunna välja max X e-brev om dagen?

/Peter
#5 - 29 september 2003 22:47
En annan förbättring vore att subjekt-raden "Zoopet.com - Nytt inlägg" byts ut mot trådens rubrik eller en kombination därav så man lätt kan gallra utan att behöva titta på varje mail. På det sättet kan man hiva ner en hel tråd i papperskorgen på en gång genom några rappa ctrl-klicks..
#6 - 29 september 2003 22:50
Om man dessutom la till författarnamnet i subject-raden kan man dessutom sätta finurliga mailfilter så att vissa mail får högre prioritet än andra, och vissa helt ignorers *hehe* [:-68]
#7 - 30 september 2003 04:24
varför inte skriva en egen maildemon som varje gång den får ett mail om ett nytt inlägg, kontrollerar vem som skrivit det åt dig, och om det inte är nån som finns på din egen lilla ban-lista så sparar den en länk till tråden..och så lägger man till att så länge du inte tittat på just den tråden så sparas inga fler länkar till den.
inte så värst svårt faktist..hehe.. ska nog ta & göra det..
#8 - 30 september 2003 04:55
Tycker att ändra subjectraden kan vara en bra idé. Ska se om jag kan fixa det.
#9 - 30 september 2003 08:49

varför inte skriva en egen maildemon som varje gång den får ett mail om ett nytt inlägg, kontrollerar vem som skrivit det åt dig, och om det inte är nån som finns på din egen lilla ban-lista så sparar den en länk till tråden.

Synd att Zoopet inte har RSS-syndikering =)
#10 - 30 september 2003 09:35
Nu är det något riktigt knas med prenumerationerna! Jag får tre mail per inlägg.

Annons