Förbättring av pelarskummare ?

#1 - 26 augusti 2002 12:52
Jag har planer på att förbättra min pelarskummare men är osäker på om mina åtgärtder blir till det bättre eller om det bara försämrar skummarens kapacitet...

Skummaren är 130 cm lång och en diameter på 15 cm
Jag har två syrestenar och en schego ws3 luftpump...
Jag har en maxijet pump på 1000 l/ h som pumpar in vatten från sumpen till skummaren och en uflödesslang som skulle klara av ett större inflöde av vatten än 1000 liter/h. Skummaren fungerar i dagsläget ganska bra men skulle kanske kunna fungera ännu bättre om..

Fundering 1.
Att skaffa yterligare en eller två syrestenar och en luftpump till för att generera ännu mer luftbubblor men jag är osäker på konsekvenserna.. Det kan kanske bli för mycket skum? eller

Fundering 2.
Att använda en större pump så att inflödet av vatten till skummaren ökar, Frågan är då. Kan vattnet passerar för fort genom pelarskummaren så att proteinet inte hinner fastna i den omfattning jag vill?

Det krävs en del borrande i pvc röret på skummaren så jag tänkte slänga ut dessa funderingar innan jag gör något som jag kanske får ångra...

// David

#2 - 4 september 2002 12:39
Hej,

Det finns formler för detta, tyvärr har jag dem inte i huvudet (antagligen ett hälsotecken). Om jag minns rätt så ger en WS3 c:a 300 l/h vilket bör matcha din vattengenomströmmning ganska väl. Det som i slutänden avgör den högsta möjliga kapaciteten på en skummare är diametern. Så länge höjden är över c:a 70 cm så är denna i stort sett betydelselös. Med en viss given diameter får du inte bättre skummning genom att öka vatten och luftgenomströmmningen över en viss nivå. Jag skulle anta att den maximala effekten kanske ligger vid 1200-1300 l/h vatten och 350 l/h luft i skummare med 15 cm diameter. Vill du öka på effekten torde det därför vara bättre att köpa/bygga ytterliggare en skummare alt. skaffa en med större diameter.

Hälsningar
Fredrik

#3 - 10 september 2002 20:11
Det som är viktigast är väl egentligen att luftbubblorna får så mycket kontakt med vattnet som möjligt? Det man vill maximera är kontaktytan och kontakttiden. Många och mindre bubblor ger störra total yta. Mer kontaktyta ger mer rening, längre kontakttid gör att bubblorna plockar upp desto fler ämnen. För kort tid och man har egentligen ingen rening alls även om man har mycket bubblor.

Totalt sett blir det lite bökigt att räkna ut var brytpunkterna ligger för när man tjänar på mer eller mindre flöde osv.

#4 - 17 september 2002 12:06
Hej igen,

Detta men kontaktytan och kontakttiden stämmer, höjden på skummaren är inte det avgörande (så länge den är tillräckligt hög).
Ett problem är den längd som luftbubblorna ska strömma genom vattnet, om denna är för lång så får man problem med storleken på bubblorna. Eftersom trycket sjunker så blir bubblorna större och större på sin väg mot vattenytan. Över c:a 90-100cm kontaktsträcka uppstår detta problem. Stora bubblor=mindre kontaktyta.

Ett annat problem är kontakttiden, det är lätt att tro att man kan öka vattenflödet genom skummaren och på så sätt ska det bli effektivare. Detta är fel eftersom kontakttiden då minskar, i viss mån kan detta kompenseras med mer luft. Tyvärr finns det en gräns för hur mycket luft som får plats, vid en ökad luftmängd uppstår till sist kraftig turbulens i skummaren och då sjunker effekten drastiskt.

Men om man då tänker sig att i stället sänka vattenflödet genom skummarer så borde väl reningen bli bättre! Nja, det vatten som kommer ur skummaren kommer att vara renare, men hur lång tid efter utfodring kommer det att ta innan "allt" vatten i akvariet kommer att vara "rent"? I stället hinner äggviteämnena brytas ned och vattnet blir smutsigare.

Det finns alltså ett optimalt förhållande mellan skummarens diameter och vattengenomströmmningen, luftmängden styrs därefter av vattengenomströmmningen. Hur stor diametern bör vara beror på akvariets belastning och hur "rent" vatten man vill ha. En 15 cm skummare borde vid normal belastning räcka till åtminstone ett 720L akvarium. Detta förutsatt att den hålls väl justerad och att man byter utströmmare var 3-6 vecka. Det är också viktigt att hålla stigröret rent, 1-2 ggr per vecka brukar räcka. Orkar man inte göra rent mer än kanske varannan vecka kan man med fördel ha två skummare där man gör rent en varannan gång, effekten blir då ungefär densamma som att ha en som sköts noga.

Hälsningar
Fredrik

Annons