Förbättrat ljus

#1 - 19 mars 2007 19:32
Hej

Jag skulle behöva lite tips om hur man kan få bättre ljus för växterna i ett Juwel 125L med originalarmatur (har nya lysrör-grolux bak, aquastar fram och reflektorer).
#2 - 19 mars 2007 19:59
om det finns plats i rampen så kan man väl montera in ett rör till?
#3 - 19 mars 2007 20:44
Byt ut groluxröret. Det är ett värdelöst växtrör.
MVH
Magnus
#4 - 19 mars 2007 21:07
Jag har funderat lite om man kanske kunde sätta dit ett rör till men jag behöver nog lite monteringstips och råd vad jag behöver köpa till då :)
Det vore bra att ha lite vägledning eftersom jag är en rätt ovan "elektriker" :)

Vilket rör är bra för växter i stället för grolux då?? Jag vill speciellt försöka framhäva den röda färgen i växterna jag har.
#5 - 19 mars 2007 21:36
Då är frågan, vill du att det ska växa bra eller vill du framhäva färgerna på växterna så länge de har det;)?
Ett bra rör är Philips Aquarelle, och köp även en reflektor så får du se om du vill ha mer ljus sedan.
Vill du ha rött ljus kan du kolla in tex http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att kolla vilket ljus du gillar.
#6 - 19 mars 2007 21:55
Ska du montera extra-rör så finns det färdiga "kit" där man bara behöver sätta ditt ett rör, inget "kopplande" alls. (tex. Arcadia el. Glomat)
#7 - 19 mars 2007 21:57
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

oj. i love grolux. har hjälpt mina plantor rätt bra.

men 3 frågor.

1: varför är grolux dåliga?
2: vilka rör är bättre?
3: varför är de bättre?
#8 - 19 mars 2007 22:57
ansjo skrev:
Då är frågan, vill du att det ska växa bra eller vill du framhäva färgerna på växterna så länge de har det;)?

Ett bra rör är Philips Aquarelle, och köp även en reflektor så får du se om du vill ha mer ljus sedan.

Vill du ha rött ljus kan du kolla in tex http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att kolla vilket ljus du gillar.

Tack för länken! Den var bra.