Hej
Jag skulle behöva lite tips om hur man kan få bättre ljus för växterna i ett Juwel 125L med originalarmatur (har nya lysrör-grolux bak, aquastar fram och reflektorer).
ansjo skrev:Då är frågan, vill du att det ska växa bra eller vill du framhäva färgerna på växterna så länge de har det;)?
Ett bra rör är Philips Aquarelle, och köp även en reflektor så får du se om du vill ha mer ljus sedan.
Vill du ha rött ljus kan du kolla in tex http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att kolla vilket ljus du gillar.
Tropfrog skrev:Nu vet jag inte vad du menar med "dåligt i sig självt". Men inte f.n blir min volvo mycket bättre för att polaren tar med sin porshe på vår gemensamma söndagstur.
MVH
Magnus
bena skrev:vad jag menar är att om du säger att grolux bara gör plantorna gröna men inte får dem att växa maxiamalt, så är det bara att kombinera olika rör.
t ex 2 grolux, 1 daylight och någonting till.
vilka anser du var de bästa växtrören, och varför?
Tropfrog skrev:Visst kan man kombinera, men groluxröret blir aldrig ett bra rör för det. Om du bara har ett enda grolux i din ramp så kan du fortfarande få bättre ljus genom att byta ut det mot något annat.
Jag anser att de ljusrör som har högst PUR är de bästa växtljusrören, kolla i listan jag länkat till tidigare.
MVH
Magnus