Förbättrat ljus

#1 - 19 mars 2007 19:32
Hej

Jag skulle behöva lite tips om hur man kan få bättre ljus för växterna i ett Juwel 125L med originalarmatur (har nya lysrör-grolux bak, aquastar fram och reflektorer).
#2 - 19 mars 2007 19:59
om det finns plats i rampen så kan man väl montera in ett rör till?
#3 - 19 mars 2007 20:44
Byt ut groluxröret. Det är ett värdelöst växtrör.
MVH
Magnus
#4 - 19 mars 2007 21:07
Jag har funderat lite om man kanske kunde sätta dit ett rör till men jag behöver nog lite monteringstips och råd vad jag behöver köpa till då :)
Det vore bra att ha lite vägledning eftersom jag är en rätt ovan "elektriker" :)

Vilket rör är bra för växter i stället för grolux då?? Jag vill speciellt försöka framhäva den röda färgen i växterna jag har.
#5 - 19 mars 2007 21:36
Då är frågan, vill du att det ska växa bra eller vill du framhäva färgerna på växterna så länge de har det;)?
Ett bra rör är Philips Aquarelle, och köp även en reflektor så får du se om du vill ha mer ljus sedan.
Vill du ha rött ljus kan du kolla in tex http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att kolla vilket ljus du gillar.
#6 - 19 mars 2007 21:55
Ska du montera extra-rör så finns det färdiga "kit" där man bara behöver sätta ditt ett rör, inget "kopplande" alls. (tex. Arcadia el. Glomat)
#7 - 19 mars 2007 21:57
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

oj. i love grolux. har hjälpt mina plantor rätt bra.

men 3 frågor.

1: varför är grolux dåliga?
2: vilka rör är bättre?
3: varför är de bättre?
#8 - 19 mars 2007 22:57
ansjo skrev:
Då är frågan, vill du att det ska växa bra eller vill du framhäva färgerna på växterna så länge de har det;)?

Ett bra rör är Philips Aquarelle, och köp även en reflektor så får du se om du vill ha mer ljus sedan.

Vill du ha rött ljus kan du kolla in tex http://saurama.aqua-web.org/index.htm för att kolla vilket ljus du gillar.

Tack för länken! Den var bra.
Växterna växer rätt bra som det är nu (med tanke på att jag inte har kolsyra eller tillsätter växtnäring- däremot har jag en näringsrik botten) men jag vill gärna att de ska kunna utveckla sina röda färger bättre, t.e.x. har jag något jag tror heter Stellata. Den växer bra och är tät och fin men jag tror att den kan bli rödare i topparna än den är nu.
#9 - 19 mars 2007 23:05
heeke skrev:
Ska du montera extra-rör så finns det färdiga "kit" där man bara behöver sätta ditt ett rör, inget "kopplande" alls. (tex. Arcadia el. Glomat)

Tack för tipset. Det låter som jag skulle kunna fixa det ;)
#10 - 20 mars 2007 08:47
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

Och det grundar du vad på?

Bytte ut ena Aquastar mot grolux o nu har jag växtbubbel utan co2
#11 - 20 mars 2007 09:05
Grolux är ett rör som är gjort för att ge gröna fina växter. Därför skickar de ut en massa energi i det spektrumet som växterna bara reflekterar, dvs inte utnyttjar.

Om man tror sig se bättre tillväxt med mindre ljusv (tex aquastar/groluxbytet) så kan det bero på att man har gött lite på gränsen innan. Mindre ljus gör att gödningen räcker till befintlig fotosyntes helt enkelt.

Vill ni lära mer om växtljus kolla Daniels artikel:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87
MVH
Magnus
#12 - 20 mars 2007 09:59
går inte att öppna länken..?

då är ju inte grolux dåliga i sig själv egentligen, men man kanske bör kombinera med t ex ett daylight då?
#13 - 21 mars 2007 20:56
Nu vet jag inte vad du menar med "dåligt i sig självt". Men inte f.n blir min volvo mycket bättre för att polaren tar med sin porshe på vår gemensamma söndagstur.
MVH
Magnus
#14 - 21 mars 2007 21:05
Tropfrog skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med "dåligt i sig självt". Men inte f.n blir min volvo mycket bättre för att polaren tar med sin porshe på vår gemensamma söndagstur.

MVH

Magnus

vad jag menar är att om du säger att grolux bara gör plantorna gröna men inte får dem att växa maxiamalt, så är det bara att kombinera olika rör.
t ex 2 grolux, 1 daylight och någonting till.

vilka anser du var de bästa växtrören, och varför?
#15 - 22 mars 2007 04:21
Har själv använt grolux under många år, men nu helt gått över till aquastar.

Bytte rör av en slump först, för att jag inte fick tag på groluxrör. Hade ju fått lära mej att grolux var bra för växterna och ville därför använda det.

För mej fungerar aquastar mycket bättre. Kompaktare finare växter och jag klarar att odla fler ljuskrävande sorter nu, än under groluxtiden. Då vissa blev rangliga och tacklade av.

Dessutom 2 stora plus med aquastar, 1: toffs och skäggalger älskar grolux, så dem har jag ytterst lite av efter att jag slutade köra grolux och aquastar i samma ramp. 2: jag tycker fiskar och växter får naturligare färger med aquastar, som ett friskt och frodigt solbelyst vattendrag.

Är inte så hemma på våglängder. Men om jag förstått saken rätt när jag forskat lite. Så innehåller grolux mindre av de spectra som växterna kan urnyttja för sin fotosyntes. Groluxrören gör också att våra ögon tycker växterna se grönare ut, men det betyder ju inte att de är det.

Aquastar och philips aquarelle har ett ljus som är optimalt för en välfungerande fotosyntes, läs tillväxt. Men det kräver självklart lite mer gödning för att det ska fungera då.

Aldrig mer grolux efter 5 år med aquastar, för min del.

MVH/Anita
#16 - 22 mars 2007 08:55
bena skrev:
vad jag menar är att om du säger att grolux bara gör plantorna gröna men inte får dem att växa maxiamalt, så är det bara att kombinera olika rör.

t ex 2 grolux, 1 daylight och någonting till.

vilka anser du var de bästa växtrören, och varför?

Visst kan man kombinera, men groluxröret blir aldrig ett bra rör för det. Om du bara har ett enda grolux i din ramp så kan du fortfarande få bättre ljus genom att byta ut det mot något annat.

Jag anser att de ljusrör som har högst PUR är de bästa växtljusrören, kolla i listan jag länkat till tidigare.
MVH
Magnus
#17 - 22 mars 2007 09:05
Tropfrog skrev:
Visst kan man kombinera, men groluxröret blir aldrig ett bra rör för det. Om du bara har ett enda grolux i din ramp så kan du fortfarande få bättre ljus genom att byta ut det mot något annat.

Jag anser att de ljusrör som har högst PUR är de bästa växtljusrören, kolla i listan jag länkat till tidigare.

MVH

Magnus

blir väl till att byta ut rören succesivt till [FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]Philips Aquarelle (Saurama spectrum) då.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]tur att jag byter ett rör var 3dje månad då (har 4st 58w's) så att de stabiliseras lite.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT='Times New Roman'][FONT=Verdana][SIZE=2]men for the record. växer som tusan i min tank ;)[/SIZE][/FONT][/FONT]

Annons