Förbaskade Nitrat!

#1 - 8 januari 2008 20:37
[FONT=Century Gothic]Hej! [/FONT]
[FONT=Century Gothic]Jag startade upp mitt 54L förra onsdagen och dom jag köpte akvariet av sa att jag kunde köpa fiskar idag! :D[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Och innan jag for upptäckte jag att alla mina växter höll på att dö.[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Men jag for in till stan och hade med mig ett vattenprov för att vi skulle kunna se hur länge vi skulle vänja fiskarna med mitt vatten.[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Och då fick vi reda på dom tråkiga nyheterna... [/FONT]
[FONT=Century Gothic]Jag hade så mkt nitrat i mitt vatten att fiskarna skulle ha dött om jag stoppade i dom.:mad:[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Dom sa att jag skulle byta vattnet och ta bort dom döda växtdelarna och det har jag gjort.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Och min fråga är: Har ni något tips på annat jag skulle kunna göra för att få vattnet så bra som möjligt? :confused:[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Det här är mitt första akvarium så även om jag har läst väldigt mkt så vet jag inte vad jag ska göra.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]PS mitt kranvatten var det inget fel på bara det som var i akvariet! Tacksam för svar! [:-140][/FONT]
#2 - 8 januari 2008 20:50
Har du fisk i karet nu isåfall gäller nitrivec,täta vattenbyten,ingen mat och testa vattnet ofta,köp dropptest om du inte har detta.

Thomas
#3 - 8 januari 2008 21:00
Det känns som om något mer är fel om växterna dör så snabbt, de dör inte av nitrit. De lever på nitrit.
#4 - 8 januari 2008 21:01
Jag har ju inga fiskar skulle köpa dom idag. Men nu har jag gjort det dom på akvarie affären sa och ska dit igen på fredag och testa vattnet. Och DÅ kanske jag kan köpa fiskar. :D Jippie!
#5 - 8 januari 2008 21:05
Vad kommer nitratet ifrån?Det är något annat som är fel.Nitrat kommer när man inte har balans i karet och för mycket fisk har nog hänt dom flesta som startat nya kar mycket fisk=mycket bajs.

Thomas
#6 - 8 januari 2008 21:06
Jahaa då vet jag det men växterna dog ju inte helt men bladen typ ruttnade och endel gick bara av och gick sönder hela tiden.
Jag trodde det var för att pumpen sprutade på den ena och skulle flytta den.
Och jag var hur försiktig som helst men den näst intill pulveriserades! :(
Och den andra var fin igår men var helt död på morgonen.
#7 - 8 januari 2008 21:07
De lever inte på nitrit. Botten bakterier omvandlar nitrit till nitrat vilket växterna lever på. Men så är det så mycket mer än så....

Vad var det för växter du hade köpt och som dog. Det kan ha varit sumpmarksväxter som inte klarar sig under vatten. De ruttnar ganska fort. Det du bör satsa på är snälla snabbväxande och icke för ljuskrävande växter i början, sedan kan du ju byta ut demnär du fått balans i karet.
#8 - 8 januari 2008 21:13
Jag vet inte vad det var för växter det stog inte och jag frågade inte... :(
#9 - 8 januari 2008 22:57
Ante93 skrev:
Jag vet inte vad det var för växter det stog inte och jag frågade inte... :(

Läs på nybörjartråden... Köp bara en växt av varje sort så du kan prova vilka som trivs hos dig..
Jag hade en bakteriebomb ibörjan, en tablett, som gav "snälla" bakterier som omvandlar giftigt nitrit till ofarligt nitrat.. Som sagts ovan, nitrat lever växterna av och det är ofarligt för fiskarna tills karet börjar vara så ingrott skitigt att det gror.. men vid det laget tycker du själv att det ser ofräscht ut och vill göra rent iaf...

Lycka till och köp inte en massa fisk nu i början... ;)
#10 - 9 januari 2008 07:46
Blanda inte ihop nitrit och nitrat - skillnaden är stor! :)
#11 - 9 januari 2008 08:00
Instämmer med föregående talare.

Var det Nitrit (NO2) eller Nitrat (NO3) som var så högt att det skulle ta livet av fiskarna.

Med 99% säkerhet var det Nitrit (NO2) och inte Nitrat som rubriken säger.

Det ska mycket till om man har dödlig nitrat, speciellt i ett nystartat kar.
#12 - 9 januari 2008 14:14
Ojsan! Jag såg inte det. Jag skrev fel :D Självklart var det nitrit.
Förlåt! :)
#13 - 9 januari 2008 15:31
Du har bara fått en nitrit-topp, det du ska göra är att i lugn och ro låta akvariet sätta sig, vissa rekomendationer talar om en månad innan man kan sätta i fisk medans andra talar för att omk en vecka är lagom tid innan ett par tåliga fiskar kan sättas in för att skapa nyttiga bakterier, den bakterieprocessen har du redan lyckats dra igång.
#14 - 9 januari 2008 20:05
Dör växterna av hög nitrithalt???
#15 - 9 januari 2008 21:02
Pannecke skrev:
Dör växterna av hög nitrithalt???

Nej, de dör väl av att det inte finns någon nitrat än... Ingen näring.. bara gift och inga snälla omvandlingsbakterier... Näring och bakteriekulturer så löser det sig på lite sikt... ett par veckor eller så... ;)
#16 - 9 januari 2008 21:36
Får hjälpa till lite med Aquatan. Jag tror att det heter så, skall vara något medel för att bereda vatten för akvarieburk vid nyuppstart.
#17 - 9 januari 2008 21:45
Hur kan man få högt nitrit om man inte har fiskar i karet?
#18 - 9 januari 2008 22:32
Ante93 skrev:
[FONT=Century Gothic]Hej! [/FONT]

[FONT=Century Gothic]Jag startade upp mitt 54L förra onsdagen och dom jag köpte akvariet av sa att jag kunde köpa fiskar idag! :D[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Och innan jag for upptäckte jag att alla mina växter höll på att dö.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Men jag for in till stan och hade med mig ett vattenprov för att vi skulle kunna se hur länge vi skulle vänja fiskarna med mitt vatten.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Och då fick vi reda på dom tråkiga nyheterna... [/FONT]

[FONT=Century Gothic]Jag hade så mkt nitrat i mitt vatten att fiskarna skulle ha dött om jag stoppade i dom.:mad:[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Dom sa att jag skulle byta vattnet och ta bort dom döda växtdelarna och det har jag gjort.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Och min fråga är: Har ni något tips på annat jag skulle kunna göra för att få vattnet så bra som möjligt? :confused:[/FONT]

[FONT=Century Gothic]Det här är mitt första akvarium så även om jag har läst väldigt mkt så vet jag inte vad jag ska göra.[/FONT]

[FONT=Century Gothic]PS mitt kranvatten var det inget fel på bara det som var i akvariet! Tacksam för svar! [:-140][/FONT]
Mitt råd är att göra ett byte på 20-30% av vattnet, sedan lite överdosering med nitrivec i 14 dgr och inget vattenbyte första månaden och endast ett par fiskar som matas väldigt väldigt sparsamt! efter 1 mån försiktigt utöka antalet fiskar och matningen! de första fiskarna kan man koppa in dagen efter man startat med nitrivec:) anledningen till att man inte bör byta vatten fösta månaden är att kvävecyceln ska kunna etablera sig: http://www.bestfish.com/newtank3.html
#19 - 9 januari 2008 23:00
Fisklös inkörning av karet med hjälv av en st införskaffad och avliden(okokt) räka kanske.. [B)]
#20 - 9 januari 2008 23:01
Fisklös inkörning av karet med hjälv av en st införskaffad och avliden(okokt) räka kanske.. [B)]

Vad växterna beträffar kanske det var det vanliga köret med sumpväxter, utan kväve lär det gå rätt fort..
#21 - 12 januari 2008 20:03
Hej alla och tack för tipsen!
Jag var och kollade vattenvärdena nu på fredag och det var fortfarande nitrit i vattnet enligt testerna... MEN!
Då trodde dom på affären att det kanske var fel på testet och jag fick hem en fisk på prov och det var en liten blå gurami hona.
Och han sa att om det hade varit så mkt nitrit som det var enligt testerna så skulle fisken bara vara vid ytan och försöka få i sig luft...
Men så är det inte nu, den mår bara bra tar lite luft från ytan (eftersom det är en labyrintfisk) och är sedan nere i vattnet länge och utforskar sitt nya hem.

Och jag vet att det är lite litet med ett 54L till en blå gurami men dom på akvarieaffären sa att då den blev för stor kunde jag byta den mot en annan fisk.
Och nu är den liten så det går bra!

Men tack igen för tipsen så hörs vi kanske sen! :D:D:D:D
#22 - 12 januari 2008 20:35
Ante93 skrev:

Och jag vet att det är lite litet med ett 54L till en blå gurami men dom på akvarieaffären sa att då den blev för stor kunde jag byta den mot en annan fisk.

Och nu är den liten så det går bra!

Vilket lysande sätt att få dig att komma tillbaka och köpa ett nytt 200 liter inom kort :-) Jag är nog snart själv i din sits, men jag tror jag går direkt på ett större akvarium.
#23 - 12 januari 2008 20:43
Jaa men jag har inte råd med ett större e bara en liten fattig 14 åring :D
Jag ser att du e också nybörjare här på sidan.
Har du hållit på med akvarium länge?
#24 - 12 januari 2008 20:55
I huvudet ett par år, men jag har ännu inte köpt något. Kan bli inom kort, eller så har jag det kvar i huvudet ett tag till. Jag har en bra uppfattning om hur jag vill inreda, och vilka fiskar jag vill ha, men det kan ju ändras så lätt...
#25 - 12 januari 2008 20:56
Ante93 skrev:
Jaa men jag har inte råd med ett större e bara en liten fattig 14 åring :D

Jag ser att du e också nybörjare här på sidan.

Har du hållit på med akvarium länge?

Ja... Sen jag var liten...så det finns en känsla för när något är fel och när en fisk inte mår bra osv... ;) Men jag är inget proffs, jag har lärt mig mycket här så läs på trådarna.. :)

Annons