Förbannade trådalger och cyano!

#1 - 16 februari 2006 10:43
Usch så jävla trött man blir.

Har varit på semester i 2 veckor och bror har tagit hand om huset..

cyano i hela jävla karet och en jävla massa trådalger. Vad göra?

mörkläggning tar väl inte trådalgerna eller?

Usch, någon som har några råd att ge?
#2 - 16 februari 2006 10:57
Trist som attan, hade samma problem, kom hem i måndags och mitt kar var inte direkt fullt med alger, med det var en hel del.

Är inte mörkläggning en av de enda metoder som fungerar mot cyano, kanske ska testa det:confused:
#3 - 16 februari 2006 11:05
Mörkläggning funkar, men det ska var totalmörkt. Inte en gnutta ljus får komma in i karet. Tetramedica Fungistop och Tetramedica General Tonic går också bra, men det är bara en lösning på problemet, inte orsaken.

Efter mörkläggning eller Tetras mediciner bör man hålla upp nitratnivåerna i karet, annars kommer Cyano tillbaka.. ;)
#4 - 16 februari 2006 12:00
Jao, vet att jag får bort cyanon den vägen, men det tar väl inte trådisarna?
#5 - 16 februari 2006 12:16
Trådar och Cyano låter som du bara kör med TMG. Har du KNO3? Hur mycket doserar du av det isåfall?
#6 - 16 februari 2006 12:34
Jag kör PMDD, doserar enligt beskrivningen..
#7 - 16 februari 2006 19:43
[quote=defdac]Trådar och Cyano låter som du bara kör med TMG. Har du KNO3? Hur mycket doserar du av det isåfall?[/quote]

Vaddå, får man Cyano och trådalger av TMG? Varför då och törs man inte fortsätta använda det?

/ Maria
#8 - 16 februari 2006 20:02
Ja indirekt iom att växterna börjar käka kopiösa mängder kväve när man börjar använda TMG, speciellt i kombination med CO2. Akvariet rusar in i kvävebristväggen, växterna stannar i växten och speciellt Cyano klarar kvävebegränsade miljöer. Trådalger liknar växter ganska mycket men är inte lika beroende av makroämnen (klarar lägre makronivåer), så dom diggar TMG enormt.
#9 - 16 februari 2006 20:33
[quote=defdac]Ja indirekt iom att växterna börjar käka kopiösa mängder kväve när man börjar använda TMG, speciellt i kombination med CO2. Akvariet rusar in i kvävebristväggen, växterna stannar i växten och speciellt Cyano klarar kvävebegränsade miljöer. Trådalger liknar växter ganska mycket men är inte lika beroende av makroämnen (klarar lägre makronivåer), så dom diggar TMG enormt.[/quote]

Aj då! Men hur ska man göra då för att det ska bli bra? TMG i kombination med något annat eller PMDD enligt alla konstens regler eller vad? Hur ser Cyano ut? Jag har en hinna som inte borde vara där (övermatar inte), ser ut som vanlig proteinhinna.... det kan väl inte var cyano eller? Blev lite orolig nu.....:(
#10 - 16 februari 2006 20:58
Cyano-plågan!

[QUOTE=Björken]Vaddå, får man Cyano och trådalger av TMG? Varför då och törs man inte fortsätta använda det? [/QUOTE]

Det verkar konstigt när TMG kommer från en akvarieväxtodlare, men det är hela tiden balansen mellan kväve, fosfater, microämnen, belysning, växtbestånd, filter och fiskbesättning som ska stämma för att lyckas. Det är inte lätt, ibland har man tur och sedan kan problemen komma ett efter ett. Jag har själv cyanoproblem för tillfället (precis när allt såg så förbaskat bra ut), och provat minska på fosfaterna samtidigt som jag plockat och vispat runt bland det blågröna slemmet, bytt vatten och sugit bort allt man kan se för ögat och ändå bara kommer det mer och mer. Klart att man blir knäckt! Nu har jag köpt tetra fungistop(för jag har inga räkor) och det dödar den förbaskade cyanobakterien, men frågan kvarstår: Var finns källan till detta blågröna Hel-te? Den måste hittas, annars kommer de tillbaks som ett brev på posten. Jag har läst alla cyanoproblemen här på forumet, men blir inte riktigt klok på detta mer än de olika ämnenas balans. Tydligen kan det vara så känsligt som att byta filtervadd till en annan sort som innehåller mer fosfater än den som man har kört med tidigare och då får en annan balans mellan kväve och fosfat, fast den sköljes under rinnande ljummet vatten innan den läggs i. Det finns alltså massor med orsaker till detta BLÅGRÖNA PROBLEM !
#11 - 16 februari 2006 21:01
Men hur ser det ut? Sådär grönt och slemmigt som vid en vanlig algblomning i våra sjöar eller?
#12 - 16 februari 2006 21:08
Nitratnivå?

[QUOTE=M.W]Mörkläggning funkar, men det ska var totalmörkt. Inte en gnutta ljus får komma in i karet. Tetramedica Fungistop och Tetramedica General Tonic går också bra, men det är bara en lösning på problemet, inte orsaken.

Efter mörkläggning eller Tetras mediciner bör man hålla upp nitratnivåerna i karet, annars kommer Cyano tillbaka.. ;)[/QUOTE]

Hur håller man nitratnivåerna uppe efter medicineringen?
#13 - 16 februari 2006 21:12
Undrar bara hur länge en såndär mörkläggning ska vara?
#14 - 16 februari 2006 21:18
[QUOTE=Björken]Men hur ser det ut? Sådär grönt och slemmigt som vid en vanlig algblomning i våra sjöar eller?[/QUOTE]

Kolla http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery
#15 - 16 februari 2006 21:22
[QUOTE=ernie]Undrar bara hur länge en såndär mörkläggning ska vara?[/QUOTE]

Den bör vara i minst 3 dygn, och då får du linda in akvariet i svarta sopsäckar, helst dubbla. Det får alltså inte komma in något tillstymmelse till ljus!
#16 - 16 februari 2006 21:22
[quote=HQI]Kolla http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery[/quote]

Hittade inget där. Men jag är mest bara intresserad av att veta om min hinna kan vara cyano..... Den är vitaktig, inte blågrön alls. Kan det ändå vara cyano?
#17 - 16 februari 2006 21:28
Nej, det tror jag inte. Var har du den hinnan?
#18 - 16 februari 2006 21:40
[quote=HQI]Nej, det tror jag inte. Var har du den hinnan?[/quote]

På ytvattnet
#19 - 17 februari 2006 03:57
kan det va proteinhinna ?
kan komma från mat.

eller oljehinna ?
kan komma från olika stenar bl.a skiffer.
#20 - 17 februari 2006 07:11
HQI, Cyano kommer när kvävenivåerna blir för låga - t ex om du är duktig med vattenbyten, har en del växter och bara göder med TMG. Växterna käkar en ohygglig mängd nitrat per dag om dom trivs i övrigt. Kolla t ex hur mycket nitrat (KNO3) M.W. får dosera för att hålla sig undan Cyanon:
http://253liter.blogspot.com/

Att minska fosfatet och öka nitratet kan vara effektivt till en början. När hårda prickalger börjar dyka upp på framrutan har man tagit fosfatbegränsningen för långt.

Cyano diggar även all brun mulm så om man ökar nitrathalterna och suger upp så mycket mulm man kan inför varje vattenbyte brukar dom bli väldigt slöa.
#21 - 17 februari 2006 08:31
"om du är duktig med vattenbyten" - Enligt www.pmdd.se ska man ju byta 50% i veckan , är det fel alltså? Suck..
#22 - 17 februari 2006 08:36
Kör du med CO2 är det helt rätt. Då brukar man behöva pytsa i flera fulldospulser i veckan och ett 50% vattenbyte "resettar" då eventuell uppbyggnad.

Kör du utan CO2 och har lite CO2 i kranvattnet brukar 50% vb varje vecka innebära toffsalgsodling. Då är det betydligt smartare att gå över till low-tech-metoden och sluta göra vattenbyten, eller lufta ut CO2:n ur kranvattnet innan vattenbytet.
#23 - 17 februari 2006 09:14
Jag förstår inte varför inte alla har snäckor i sina akvarier? De hjälper ju mot påväxt. Kan det bero på att snäckorna klarar sig dåligt om kalciumhalten är låg? Men det finns snäckarter som klarar sig med lite kalk.
#24 - 17 februari 2006 09:16
Det är väl mest för att dom är äckliga och fula och ointressanta och de flesta ser dom som en pest i akvariet 8)

Nej skämtåsido. Jag skulle gärna testa lite snygga Nerite-snails vad dom nu heter på svenska:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Nerite-snail
#25 - 17 februari 2006 09:25
:D! Och jag som tycker att de är söta, trevliga, nyttiga och bra på alla sätt. Om du kollar deras radula (tandtunga) med lupp kommer du nog inte att tycka att de är så ointessanta. Snacka om effektiv maskin!

Och Nerite var ju spektakulär! Inte riktigt lika grå som mina Bithynia och Gyraulus.

http://images.google.se/images?hl=sv&rls=GGLD,GGLD:2005-01,GGLD:en&q=bithynia%20tentaculata&sa=N&tab=wi

http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&rls=GGLD%2CGGLD%3A2005-01%2CGGLD%3Aen&q=Gyraulus+acronicus
#26 - 17 februari 2006 09:30
finns en del inte så fula med...kolla på http://www.thesnailstore.com/
#27 - 17 februari 2006 09:33
dom har en variant som jag inte vet vad den heter på zoomässan i kungsbacka, den e 1cm diameter, svart och har en massa långa taggar på skalet...ska tydligen vara kanon på alger i allmänhet.
#28 - 17 februari 2006 09:46
Nu har jag och j0han snackat lite på ICQ:n. Det vankas Discus och trådalgerna är toffsalger (duktiga vattenbyten varje vecka = CO2 åt toffsarna och kvävebrist åt Cyanon). Discusarna innebär att det inte är aktuellt att sluta göra vattenbyten 8)

Jag rekommenderade därför ett 10% vb varje dag vilket skulle göra att toffsalgerna visserligen får lite CO2 varje dag men dom blri förmodligen inte så CO2-begränsade att dom slänger ut vilosporer. j0han hade även PMDD hemma så jag föreslog att han skulle dosera 2 tsk KNO3-lösning efter varje 10% vb vilket kommer göra att hela akvariet kommer svänga in på en latent lägsta nitratnivå på 10 ppm, vilket förmodligen inte Cyanon kommer digga i långa loppet - eller rättare sagt: behagligare alger än Cyano kommer ta dess plats.
#29 - 17 februari 2006 14:47
Jag kan återkomma senare i denna tråd om hur jag fått bukt på skiten.. Stort tack till defdac!
#30 - 17 februari 2006 18:27
Öka KNO3, minska KH2PO4???

[QUOTE=defdac]HQI, Cyano kommer när kvävenivåerna blir för låga - t ex om du är duktig med vattenbyten, har en del växter och bara göder med TMG. Växterna käkar en ohygglig mängd nitrat per dag om dom trivs i övrigt. Kolla t ex hur mycket nitrat (KNO3) M.W. får dosera för att hålla sig undan Cyanon:
http://253liter.blogspot.com/

Att minska fosfatet och öka nitratet kan vara effektivt till en början. När hårda prickalger börjar dyka upp på framrutan har man tagit fosfatbegränsningen för långt.

Cyano diggar även all brun mulm så om man ökar nitrathalterna och suger upp så mycket mulm man kan inför varje vattenbyte brukar dom bli väldigt slöa.[/QUOTE]

Jag har kört helt enligt anvisningarna på PMDD, utan TMG och pH ligger på 6,5-6,8 som Co2:n får reglera. Har 3x18w aquastar m. reflektorer 11 tim/dygn i 110 liters burk. Vattenbyten på minst 50% per vecka. Då får man öka KNO3 och minska på KH2PO4, för att höja nitratnivåerna, menar du väl?
#31 - 17 februari 2006 19:04
Jupp! T ex dubbla dosen KNO3 och halvera KH2PO4.











Annons