För vita pricksjukan rekomenderar jag....

#1 - 9 april 2009 13:25
Mitt 150L akvarium med bla 21 neontetror vart drabbade av vita pricksjukan.
Redan efter dag 2 såg jag att vissa neontetror hade mindre prickar på sig :)
Dag 3 var alla fläckar borta! Nu ska man avvakta i ett par dagar.
Nu är det dag 5 och inga vita pickar finns på någon av fiskarna. Jag behandlade hela karet (med alla invånare) för att vara på den säkra sidan :) Medlet heter EXTIT och Jag rekomenderar det varmt!

det hjälpte mina fiskar!
Molly, neontetror,Gaffelstjärtad regnbågsfiskar, siamesisk algätare, Endlers
#2 - 9 april 2009 13:57
Var beredd på att få behandla flera gånger på raken - medicinerna tar inte på parasitens alla livsstadier och det är inte ovanligt att man blir tvungen att göra om behandlingen 3-4 gånger.
#3 - 11 april 2009 11:34
Tack!!
Än så länge verkar det inte ha kommit tillbaka :) *glad*

Jens A. skrev:
Var beredd på att få behandla flera gånger på raken - medicinerna tar inte på parasitens alla livsstadier och det är inte ovanligt att man blir tvungen att göra om behandlingen 3-4 gånger.
#4 - 12 april 2009 08:22
Nubi skrev:
Mitt 150L akvarium med bla 21 neontetror vart drabbade av vita pricksjukan.

Redan efter dag 2 såg jag att vissa neontetror hade mindre prickar på sig :)

Dag 3 var alla fläckar borta! Nu ska man avvakta i ett par dagar.

Nu är det dag 5 och inga vita pickar finns på någon av fiskarna. Jag behandlade hela karet (med alla invånare) för att vara på den säkra sidan :) Medlet heter EXTIT och Jag rekomenderar det varmt!

det hjälpte mina fiskar!

Molly, neontetror,Gaffelstjärtad regnbågsfiskar, siamesisk algätare, Endlers

Du menar nog EXIT..?
#5 - 12 april 2009 11:35
EXIT EXIT :D Yes Yes!
NIC skrev:
Du menar nog EXIT..?
Bilagor:
#6 - 12 april 2009 11:53
Är detta något som finns i de flesta butiker? Upptäckte precis att mina mollys är prickiga...:( Skiiiit. Som tur är är det ett helt nystartat akvarium med bara 6 mollys i, finns inga andra att smitta och inte mycket filterflora och växter att medicinera ihjäl än.

Tänkte hälla i lite salt till att börja med, är det vettigt att börja med en halv dl /100 l och sedan lika mycket till om 12 timmar? Har bara vanligt bordssalt men det ska ju funka bra det med har jag läst.
#7 - 12 april 2009 11:57
Jag fick tips att hälla 1dl till 100l akvarium. lite i taget dock! för att fiskarna skulle må lite bättre. så jag gjorde det och fiskarna verkade må bättre av det.

Jag vet inte om alla affärer har EXIT, jag köpte medlet på Hundman i Västerås. Det finns flera olika medeciner till vitapricksjukan.
Lycka till och hoppas du får ordning på pricksjukan :)

Är detta något som finns i de flesta butiker? Upptäckte precis att mina mollys är prickiga...:( Skiiiit. Som tur är är det ett helt nystartat akvarium med bara 6 mollys i, finns inga andra att smitta och inte mycket filterflora och växter att medicinera ihjäl än.

Tänkte hälla i lite salt till att börja med, är det vettigt att börja med en halv dl /100 l och sedan lika mycket till om 12 timmar? Har bara vanligt bordssalt men det ska ju funka bra det med har jag läst.
#8 - 12 april 2009 12:35
Nubi skrev:
Jag fick tips att hälla 1dl till 100l akvarium. lite i taget dock! för att fiskarna skulle må lite bättre. så jag gjorde det och fiskarna verkade må bättre av det.

Jag vet inte om alla affärer har EXIT, jag köpte medlet på Hundman i Västerås. Det finns flera olika medeciner till vitapricksjukan.

Lycka till och hoppas du får ordning på pricksjukan :)

Tack!

Nu har de fått en halv dl/100l, och de verkar pigga och glada. Det gjorde de iofs innan också.:) Fyller på till 1dl/100 i kväll när jag kommer hem från släkten i kväll. Förhoppningsvis har jag hittat lite medicin då också, om inte affärerna är stängda. Är det öppet andra söndagar borde det väl vara öppet idag också.
#9 - 12 april 2009 16:35
Hej!
Här hemma är allting stängt på söndagar, vet inte om någon djuraffär har öppet på söndagar, inga jag vet ialf.

Tack!

Nu har de fått en halv dl/100l, och de verkar pigga och glada. Det gjorde de iofs innan också.:) Fyller på till 1dl/100 i kväll när jag kommer hem från släkten i kväll. Förhoppningsvis har jag hittat lite medicin då också, om inte affärerna är stängda. Är det öppet andra söndagar borde det väl vara öppet idag också.
#10 - 13 april 2009 06:53
Nubi skrev:
Hej!

Här hemma är allting stängt på söndagar, vet inte om någon djuraffär har öppet på söndagar, inga jag vet ialf.

bromma zoo och akvarielagrtet i stockholm:d
#11 - 13 april 2009 08:44
Här hemma dvs Strängnäs =) Liite för långt att åka 17 mil t.or. för en flaska medicin, fiskarna klarar sig en dag till.
Änn har inte några prickar kommit tillbaka :) Jippy!!!!

ankan94 skrev:
bromma zoo och akvarielagrtet i stockholm:d
#12 - 14 april 2009 13:29
Black Molly

Jag hade samma problem med mina molly's, satte dem i karantänbad å saltade på duktigt med EKTOZON®n i omgångar.
Funkade bra tills för cirka en vecka sedan då den största av mina honor visade en vit fläck under höger framfena. Hon ställer sig med nosen mot ytan och låter de mindra fiskarna "putsa" fläcken...:confused:

Nu har hon flera utstående små vita prickar på andra sidan, förutom den större på högra, samt avföring som en vit "tråd"?

Har satt hennne i karantän men har slut på hobby saltet, bara vanligt salt hemma (med jod!).

Några idéer?

Annons