för varmt vatten

#1 - 1 augusti 2007 17:05
morsning!

har precis införskaffat 5 st golden till mitt nystartade kar. enligt artbeskrivningarna här på sidan så vill dom ha mellan 23 - 27 grader, vilket jag tycker är lite luddigt iofs, men jag antar att en temp på 25 grader vore passande då?

problemet är att vattnet i karet (180 lit), pendlar mellan 28 och 29 grader trots att värmaren är inställd på 24-25. vet inte riktigt vad jag ska göra? någon som haft samma problem?

tacksam för svar!
/nybörjarn
#2 - 1 augusti 2007 17:12
dra ur doppvärmaren och se vad tempen hamnar! gradantalet på doppvärmare stämmer aldrig utan man får prova sig fram genom att kolla med termometern...
#3 - 1 augusti 2007 17:13
Värmaren kan vara felkalibrerad, de har hänt mig. Annars så är värme ett relativt vanligt problem under sommaren.

Är det ett möbel akvarium, om akvariet är väl slutet så stiger tempen lättare. Om man ökar luftcirkulationen på ytan så ökar avdunstningen och tempen sjunker dvs har en fläkt riktad mot vattnet.
Har du täckglas så kan det räcka med att ta bort dom.

Det går även att köpa kylare till akvarium men dessa är riktigt dyra.
#4 - 1 augusti 2007 17:49
enligt artbeskrivningarna här på sidan så vill dom ha mellan 23 - 27 grader, vilket jag tycker är lite luddigt iofs, men jag antar att en temp på 25 grader vore passande då?

Varför tycker du att det är luddigt? Givetvis klarar fiskar lite olika temperaturer inom en viss ram. Annars hade de aldrig kunnat överleva i naturen där temperaturen inte är konstant.

Men du antar rätt att en temperatur runt 25 grader (tempen varierar lite även i ett akvarium) skulle funka fint för dem.

Något som jag reagerar på är att du har 5 fiskar i ett nystartat 180 liters akvarium, vilket jag befarar kommer att leda till problem med ammoniak och nitrit (helst ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden). Så se till att mata väldigt sparsamt under de första veckorna, överdosera gärna bakteriekulturen och håll koll på nitriten under de första 4-5 veckorna.
#5 - 1 augusti 2007 18:29
vore mer logiskt att skriva den optimala tempen direkt, och kanske tillägga att temperaturskillnader på 2-3 grader upp eller ner inte orsakar några större problem. men vad vet jag.

karet har varit "nystartat" i två veckor, med en mal i. först idag kom ytterligare fem fiskar i (ciklidhusets rekomendation).

tack för tipsen!
#6 - 1 augusti 2007 18:59
vore mer logiskt att skriva den optimala tempen direkt, och kanske tillägga att temperaturskillnader på 2-3 grader upp eller ner inte orsakar några större problem. men vad vet jag.

Men grejen är att vissa arter tål större temperatursskillnader än andra.
#7 - 1 augusti 2007 19:18
ah okej. tack. nybörjare som sagt :p
#8 - 1 augusti 2007 21:03
:)
#9 - 2 augusti 2007 18:59
morsning!

har precis införskaffat 5 st golden till mitt nystartade kar. enligt artbeskrivningarna här på sidan så vill dom ha mellan 23 - 27 grader, vilket jag tycker är lite luddigt iofs, men jag antar att en temp på 25 grader vore passande då?

problemet är att vattnet i karet (180 lit), pendlar mellan 28 och 29 grader trots att värmaren är inställd på 24-25. vet inte riktigt vad jag ska göra? någon som haft samma problem?

tacksam för svar!

/nybörjarn

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag fick tipset att frysa vatten i 0,5 liters flaskor och lägga ner dom som kylklampar om du har svårt att få ner tempen. Min värmare är urdragen men tempen går upp lätt ändå eftersom lägenheten är som en bastu =P[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annons