För varmt vatten

#1 - 26 oktober 2010 16:52
I somras hade jag uppemot 34 grader i akvariet (240 l), och hade tänt färre timmar samt öppnade locket för att sänka tempen. Nu är det inte samma solljus eller inomhusvärme, men jag har ändå en temp runt 30 grader i vattnet trots vattenbyte i helgen som sänkte. Ingen doppvärmare alls inkopplad. Är det någon som har bra tips på hur jag ska få ner tempen till 24-27 grader som väl vore bra med tanke på att jag har fiskar som skalare, ancistrus, dvärghajmalar. Skulle vilja ha en bra jämn temp dygnet runt för att de ska må bra, det var en del skalarer som dog i somras och jag gissar att det var pga av både den extrema värmen, och att tempen växlade.

Tacksam för alla tips (och kommentarer kring hur tempen kan påverka fiskarna)!
#2 - 26 oktober 2010 17:20
Vad har du för termometer? Jag skulle dubbelkolla så den stämmer.
#3 - 26 oktober 2010 17:44
Hög temp ger sämre syresättning av vattnet och det var troligen det som dödade dina fiskar.
Stämmer nu termometern bör du kolla din pump så det inte är den som går varm och värmer upp vattnet.
#4 - 26 oktober 2010 19:32
Tack!

Jag satte ner en annan termometer (dock ej avsedd för akvariet egentligen) och den visade 26 grader, både långt orta ifrån och nära pumpen. Ska köpa en nya akvarietérmometer!

Då bör jag använda doppvärmare igen för att få en jämn temp, eller? Kan det vara OK att värmen går ner under natten, eller det kanske inte skiftar så mycket? Vad tror ni är vettigast?
#5 - 27 oktober 2010 05:06
Känns ju som tempen inte kan växla speciellt många tiondels grader på natten om inte rummet är typ 10 grader kallare än på dagen ;)
#6 - 27 oktober 2010 05:25
Lysrören värmer oxå... helst om de är gamla.
#7 - 28 oktober 2010 17:04
Lysrören känns som en rejäl värmekälla, men har helt nytt med T5, så jag hoppas att dte inte ska vara något problem. Ska skaffa ny termometer och hoppas att det visar sig vara helt OK, annars kopplar jag in doppvärmaren också. Tack för era synpunkter!

Annons