För varmt, vad gör man?

#1 - 20 maj 2007 19:40
Nu har vi släckt ner för ikväll och öppnat den luckan på locket lite, för nu var graderna uppe i 28 grader, är rädd för att det kommer bli drastiskt mycket mer nu under sommaren..

Vad gör man då? Vi brukar ligga på 25-26 annars..

Hur kyler man? (Vi har redan gjort 2st 20% vattenbyten idag pga nitriten och då hade vi i lite kallare vatten än det som var i akvariet..)

Tack på förhand!
#2 - 20 maj 2007 19:55
Jag brukar lägga rentvättade 0,5 liters petflaskor fyllda med vatten i frysen, sen kan man lägga i en eller två beroende på hur varmt vattnet är (och hur stort akvarie). OBS! Håll koll så att det inte kyls för mycket!

//Katina
#3 - 20 maj 2007 20:01
Ah, smart.. tack för tipset :) Bra att veta iaf..
#4 - 20 maj 2007 20:41
hur kmr det sig att det blir så varmt i huset från första början?
#5 - 20 maj 2007 21:01
Har det inte med isoleringen att göra? Bra isolerat: svalt på sommaren varmt på vintern. Dåligt isolerat: varmt på sommaren kallt på vintern. Helt ute och cyklar igen kanske.
#6 - 20 maj 2007 21:13
wicked1 skrev:
hur kmr det sig att det blir så varmt i huset från första början?

Ja, du.. ingen aning, vi bor i en lägenhet i ett gammalt trähus, vi har 2 hundar, 5 katter som väl bidrar till lite värme, det är alltid varmt iaf och även under vintern fick vi ha fönstren öppna lite lite grann för det blir ändå varmt inomhus..

Vet inte.. inte mycket att göra åt..
#7 - 20 maj 2007 21:15
eriahl skrev:
Har det inte med isoleringen att göra? Bra isolerat: svalt på sommaren varmt på vintern. Dåligt isolerat: varmt på sommaren kallt på vintern. Helt ute och cyklar igen kanske.

Vet inte, vi flyttade hit i augusti, men ja, det var väl rätt varmt då med, men inte olidligt.. men varmt var det..

Och under vintern har det varit varmt också..

Får väl hoppas att dom inte kokas under sommaren, man får väl ha några flaskor i frysen att lägga i ibland, men ja, man kanske inte är hemma jämt under dagen och kan göra det.. :(
#8 - 20 maj 2007 21:38
sånt där är alltid knepigt faktist.
Hos min polare (han bor i lägenhet) så är det alltid skit varmt, då fick dom reda på att hela byggnades varmvatten eller något sådant gick i taket eller i väggarna i hans lägenhet. Och i hans grannes lägenhet så är det "vanligt", dvs. om det är varmt ute så är det varmt inne och är de kallt ute blir de kallare inne
#9 - 20 maj 2007 21:47
wicked1 skrev:
sånt där är alltid knepigt faktist.

Hos min polare (han bor i lägenhet) så är det alltid skit varmt, då fick dom reda på att hela byggnades varmvatten eller något sådant gick i taket eller i väggarna i hans lägenhet. Och i hans grannes lägenhet så är det "vanligt", dvs. om det är varmt ute så är det varmt inne och är de kallt ute blir de kallare inne

Ja, jag vet ju inte direkt om det är så här, dom här bostäderna byggdes nån gång på 1800 talet..

Lite kallare blir det ju inomhus på vintern, men ja, vi har väl för många djur som springer runt och flåsar och har sig, dom värmer ju rejält allihopa, så det blev ju varmt även vintertid.. :)
#10 - 20 maj 2007 21:59
Vi har en 3:a om ni undrar så det är inte en trång 1:a eller så.. men ja, det blir varmt ändå..
#11 - 21 maj 2007 09:01
En oxydator kan vara en riktigt bra investering inför sommaren - kan hindra att syrehalten sjunker för mycket när temperaturen går upp.
#12 - 21 maj 2007 09:25
Andra tips är att vara extra noga med vattenbytena samt mata lite sparsammare när det är hett inne, samt släcka lysrören några timmar mitt på dagen då det är som varmast.
#13 - 21 maj 2007 15:15
Zirconia skrev:
Vet inte, vi flyttade hit i augusti, men ja, det var väl rätt varmt då med, men inte olidligt.. men varmt var det..

Och under vintern har det varit varmt också..

Får väl hoppas att dom inte kokas under sommaren, man får väl ha några flaskor i frysen att lägga i ibland, men ja, man kanske inte är hemma jämt under dagen och kan göra det.. :(
du säger att ni hade så varmt inne i vintras.... då kommer det nog inte bli så mycket varmare inne i sommar! Ifall det blir varmt så dra ner persienner, vädra inte om det är typ 30gr ute, Kör du med glödlampor eller liknande så byt till lysrör...
Bilagor:
#14 - 21 maj 2007 15:35
Har du täckglas, ta bort dem eller en del av dem om det är fler.
Har du heltäckande lock så kan du lägga distanser under det så att det kommer upp en bit, så kommer avdunstningen att sänka tempen en del.
#15 - 21 maj 2007 16:59
Sonja skrev:
Andra tips är att vara extra noga med vattenbytena samt mata lite sparsammare när det är hett inne, samt släcka lysrören några timmar mitt på dagen då det är som varmast.

Jo, mata sparsamt gör vi nu överhuvudtaget, och ja, vattenbyten håller vi på med.. okej, man får väl släcka på dagen då också, då det är som varmast..
Tack. :)
#16 - 21 maj 2007 17:01
åheim skrev:
du säger att ni hade så varmt inne i vintras.... då kommer det nog inte bli så mycket varmare inne i sommar! Ifall det blir varmt så dra ner persienner, vädra inte om det är typ 30gr ute, Kör du med glödlampor eller liknande så byt till lysrör...

Nja, lysrör och lysrör, vi har lågenergilampor överallt iaf, och jo, det andra tänker vi på också.. vi får hoppas det inte blir så hett inne..
#17 - 21 maj 2007 17:03
Karon skrev:
Har du täckglas, ta bort dem eller en del av dem om det är fler.

Har du heltäckande lock så kan du lägga distanser under det så att det kommer upp en bit, så kommer avdunstningen att sänka tempen en del.

Nä, det är heltäckande lock och det funkar inte riktigt bra att palla upp locket, då vi har katter som envisas att hoppa upp på akvariet och sitter gärna på byrån det står på och tittar och då skulle dom säkerligen (den ena ligisten iaf) få in en tass mellan och fastna och riva sönder allt och ja... kaos!

Vi har lilla luckan på locket öppen ibland, om vi sitter där i närheten iaf..
#18 - 22 maj 2007 09:06
När det ännu inte är så varmt som 30 grader så brukar jag öppna flera fönster för att vädra ut, det brukar fungera väldigt bra.

När det var varmt här för ett tag sen öppnade jag på morgonen en fem cm glipa på två fönster i varsin ände av huset så att luften cirkulerade, det hjälper :)

En liter fruset vatten i en petflaska ett 95 liters akvarium tar också väldigt fort ner värmen. Bara på en halvtimme - timme.
#19 - 22 maj 2007 14:27
Om du har matningslucka eller annat som går bra att lyfta bort så kan du göra ett enkelt lock av myggnät eller liknande och sätta över. Bara så att inte katterna kommer åt de små älsklingarna.
#20 - 22 maj 2007 15:40
kollat så att doppvärmaren funkar som den ska? kan vara så att termostaten inte fungerar som den ska
#21 - 22 maj 2007 16:29
MattiasL skrev:
Om du har matningslucka eller annat som går bra att lyfta bort så kan du göra ett enkelt lock av myggnät eller liknande och sätta över. Bara så att inte katterna kommer åt de små älsklingarna.

Ja, en idé.. vi får se.. vi brukar öppna den luckan jämt nu vid matning och vid vattenbytena osv, så vi vill ju egentligen inte täppa igen den luckan med nät heller.. men ja, vi får se.

Tack för tipset!
#22 - 22 maj 2007 16:30
plorozen skrev:
kollat så att doppvärmaren funkar som den ska? kan vara så att termostaten inte fungerar som den ska

Nä, doppvärmaren har varit avstängd hela tiden, nu tog vi bort den igår, då det inte känns som nån som helst risk att vi går under 25.. vi hade värmaren ställd på 23.. och ligger konstant på 26,5-27 utom häromdagen då vi hade över 28 då..
Bilagor:
#23 - 22 maj 2007 16:32
morrhoppa skrev:
När det ännu inte är så varmt som 30 grader så brukar jag öppna flera fönster för att vädra ut, det brukar fungera väldigt bra.

När det var varmt här för ett tag sen öppnade jag på morgonen en fem cm glipa på två fönster i varsin ände av huset så att luften cirkulerade, det hjälper :)

En liter fruset vatten i en petflaska ett 95 liters akvarium tar också väldigt fort ner värmen. Bara på en halvtimme - timme.

Jo, vi har ju haft typ 3cm glipor på fönstren i lägenheten, (ungefärligen i varsin ände av lägenheten) öppna ända sen augusti nu sen vi flyttade hit.. (inklusive under vintern)

Men jo, det med flaskorna verkar praktiskt iaf :)
#24 - 22 maj 2007 17:04
När tempen kryper för högt på mina akvarium så täcker jag av dom helt och ställer en vanlig bordsfläkt som blåser över ytan.
Det provade jag förra sommaren ( -06 ) på mitt saltvatten och tempen gick aldrig över 28 grader.
Det dunstade vatten som tusan men det gav bara tillfälle att fylla på med fräscht vatten ;)
Trist om man har växtburk men tänd då upp på natten när det är svalare för att ge växterna /korallerna ljus och låt fläkten blåsa på dagen då temperaturen stiger.
#25 - 22 maj 2007 17:13
När tempen kryper för högt på mina akvarium så täcker jag av dom helt och ställer en vanlig bordsfläkt som blåser över ytan.

Det provade jag förra sommaren ( -06 ) på mitt saltvatten och tempen gick aldrig över 28 grader.

Det dunstade vatten som tusan men det gav bara tillfälle att fylla på med fräscht vatten ;)

Trist om man har växtburk men tänd då upp på natten när det är svalare för att ge växterna /korallerna ljus och låt fläkten blåsa på dagen då temperaturen stiger.

Ja, nån form av sån lösning åtminstone under uppsikt borde ju gå att ordna..
(vi har ju galna katter som hoppar runt allting även fläktar)
Men ja, om man har koll så kan man säkert ha en som blåser på ytan, sambon stod med en liten fläkt igår, så han har varit inne på samma tanke iaf :)
#26 - 22 maj 2007 17:19
Aj då, missade det där med katter, ursäkta [:o]
Personligen har jag en goja som nog kommer att upskatta den fuktiga miljön :)
#27 - 22 maj 2007 17:42
Ja, ingen fara, :) Hehe..
Ja, men det går nog att lösa på nåt sätt.. vi får se :) Lycka till du med gojan också :)

Annons