För varmt...utan doppvärmare..!

#1 - 22 februari 2011 08:00
Hej!

Har det för vamt i akvariet. Jag har tittat då och då...och tittade nu i morse, 30 minuter efter att jag tänt......29 grader och jag har ingen doppvärmare...grattis Candra!! :mad: .

Men jag tycker samtidigt att temperaturen varierar lite ibland 27, 28 och ibland 29..men det är ju inte konstigt kanske..om man rättar sig efter elementen.

Men vad är det för fläkt jag skulle behöva..för att sänka tempen?
#2 - 22 februari 2011 08:41
En sån liten fläkt man brukar ha i dator lådor brukar funka bra. Fläktar den ytan lite så brukar tempen sjunka. Kör själv med sånna när det är som varmast på sommren. Har du täckglas så är även det en bov, händer mycket med tempen om man tar bort glaset.
Bilagor:
#3 - 22 februari 2011 08:41
Om du får så pass varmt så lär du flytta akvariet bort från elementet!! Du kan väl inte ha mer än 20-23gr i rummet och vattnet kan inte bli mer än max 0,5gr varmare än luften, innan belysningen tänts (om du inte har en pump som håller på att skära ihop vill säga)!
#4 - 22 februari 2011 09:56
J.Milton skrev:
En sån liten fläkt man brukar ha i dator lådor brukar funka bra. Fläktar den ytan lite så brukar tempen sjunka. Kör själv med sånna när det är som varmast på sommren. Har du täckglas så är även det en bov, händer mycket med tempen om man tar bort glaset.

Frågan är hur jag skulle sätta den fläkten...har juwel ramp...

Ja, jag har gjort så att jag har dragit tillbaka täckrampen lite bakåt ....så det är en springa framtill...men så har jag haft det länge. Men om jag tar bort dom svarta skivorna som är löstagbara på ett juwel akvarium så syns lysrören...

Vill inte ha det för kallt i lgh..men inte heller för varmt i akvariet...sicket dilemma... :):D
#5 - 22 februari 2011 10:08
åheim skrev:
Om du får så pass varmt så lär du flytta akvariet bort från elementet!! Du kan väl inte ha mer än 20-23gr i rummet och vattnet kan inte bli mer än max 0,5gr varmare än luften, innan belysningen tänts (om du inte har en pump som håller på att skära ihop vill säga)!

Har inget element där....Nä, pumpen är det nog inget fel på...

Men jag får väl ta bort den bakre täckskivan helt..men jag har heller inga reflektorer..så skenet/ljuset kommer ju stråla ut och upp..

Men det som retar mig är att det varierar, köpte en ny termometer..en sån där gul smal sak...och då var tempen på 27 grader...perfekt tänkte jag...

Får se hur jag ska lösa detta.... börja med att ta bort den bakre täckskivan..några dagar och ser om det håller sig på stabil temp...hoppas inga fiskar får för sig att hoppa ut... =)
#6 - 22 februari 2011 10:13
Täckskivan du pratar om, borra massor med små hål i den i en ca 5*5 cm fyrkant, och sen fläkten på undersidan så en drar ner luft genom hålen.
Blir rätt diskret lösning och du kommer kunna ha täckskivan på plats och inte släppa ut ljus.

Men med täckglas menade jag igentligen om du har nån glasskiva mellan rampen och ytan , är vanligt att man har det.

Sen hur du lyckas få det så varmt är en annan fråga, nått verkar ju konstigt.
#7 - 22 februari 2011 10:42
J.Milton skrev:
Täckskivan du pratar om, borra massor med små hål i den i en ca 5*5 cm fyrkant, och sen fläkten på undersidan så en drar ner luft genom hålen.

Blir rätt diskret lösning och du kommer kunna ha täckskivan på plats och inte släppa ut ljus.

Men med täckglas menade jag igentligen om du har nån glasskiva mellan rampen och ytan , är vanligt att man har det.

Sen hur du lyckas få det så varmt är en annan fråga, nått verkar ju konstigt.

Ja, det var ju en smart ide...borra hål....

Nä, jag har ingen glasskiva undertill . Täckskivan jag har är i hårdplast. Och ett mellanstag som lysrampen lutar på, lysrampen kan jag då dra fram och tillbaka...
Bilagor:
#8 - 22 februari 2011 10:49
Vad mäter du tempen med? Har du provat en annan termometer?
#9 - 22 februari 2011 11:07
ansjo skrev:
Vad mäter du tempen med? Har du provat en annan termometer?

Termometern är inköpt för ca 1 månad sen...Bromma Zoo, vet inte om du vet vilken jag menar om jag säger att den är väldigt smal och gul.

Tänkte den tanken imorse...att jag skulle testa med en annan termometer också... får nog göra det ikväll....

Men jag tycker det verkar helt otroligt att det ska kunna bli 29 grader....och ändå har jag ena täckskivan öppen va 1 cm...på framsidan av akvariet...
#10 - 22 februari 2011 11:09
Jag skulle nog kolla med en annan termometer, det är inte den första som visar fel;).
#11 - 22 februari 2011 11:51
ansjo skrev:
Jag skulle nog kolla med en annan termometer, det är inte den första som visar fel;).

Jag gör det..annars så får jag väl hitta på nåt annat...

Eller lägga nån sorts lätt kloss på staget..så kan jag dra in täckskivan lite till...för som det är nu, så har jag bara en liten pyttekant som skivan vilar på.... så det blir mellanrum...

Vill helst undvika att borra i det, om jag ska sälja det nån gång...
Bilagor:
#12 - 22 februari 2011 12:01
Jag fick precis samma problem när jag nyligen startade upp mitt 300 L. Där har jag täckglas och en hängande lysramp. Hamnade direkt på 29 grader och fick lite smått panik! Jag har två termometrar, en som flyter omkring och en på glaset o dom visar samma som tur är.
Lösningen blev att höja lysrampen en bit. Voilá, 26-27 grader dygnet runt. Phu! Med 108 W i lysrampen lär inte min doppvärmare få jobba särskilt hårt ;)

Hoppas det löser sig, Candra :)
#13 - 22 februari 2011 12:31
Hade det problemet hos mina räkor, och eftersom jag har katter måste liksom kåpan sitta där den sitter. Köpte ledlampa och så var problemet löst.
#14 - 22 februari 2011 15:19
Som ansjo säger: Kolla först med en ny termometer. Hade samma problem att det var för varmt (trodde jag) då min digitala termometer visade 31 grader. Tog upp termometern och la själva sensorn bredvid hållaren (inne- ute termometer med silikonad sensor) och då diffa det på 6 grader när de låg bredvid varandra... Mja där var nog något fel på den haha. Skaffade en nya termometer, den gula långa med sugpropp som du förmodligen också har och då visade den mer realistiskt. Ligger på 28-29 grader.

Men att akvariet ska hålla max +0,5 grader mer än rumstempen när ljuset är av vill jag inte hålla med om. Har inte mer än 23-24 grader i rummet och det skiljer ändå en 3-4 grader. En cirkulationspump alstrar bra mycket mer värme än vad man tror och har man då ett par stycken som jag har stiger tempen. Kan tänka mig att ditt juwelfilter och ger en del värme.

Placeringen tror jag också kan ha en stor betydelse. Står karet mot en yttervägg blir det kallar än om det står mot en vägg mitt i huset.
#15 - 22 februari 2011 16:38
Nu antar jag att du har ett Juwel akvarium eftersom du säger att du har en Juwel ramp.. Jag har själv haft 3 Juwel kar (2 just nu) alla kar har T5 lysrör. I samtliga 3 kar har jag haft problem med hög temperatur. Det senaste karet(Juwel Vision 450liters) när jag använder täcklocken är 30 grader inte svårt att uppnå. Det enda tipset jag kan ge dig, eftersom jag själv gör så. Är att skippa täcklocken! Då ligger jag på 26,5 -27 grader i mitt stora och runt 25 i mitt 120 liters...

Hur det är med T8 rören ska jag inte uttala mig om, tror inte T8 ger ifrån sig så mycket värme som T5 gör med tanke på uteffekten
#16 - 22 februari 2011 17:18
Hur varmt har du i rummet?
Det står inte vid ett element?

Oavsett så är jag övertygad om att man inte ska strypa akvariet, med andra ord, det behöver ventileras som allt annant levande.

T8 ger mer spillvärme från ballasten(nästan lika mycket som rören drar) än T5 (som har ca 98% verkningsgrad= nästan ingen spillvärme) såvida den inte är elektronisk som den är till T5.

Belysningen ger vanligen 0,3 till 0,5 watt/liter, så ger pumpar ca 0,1 watt per liter.

Fläkt är mycket bra att ha i karet, då behöver man inte oroa sig på samma sätt när det blir sommarvarmt..
Jag tycker det fungera bättre att suga ut luft om man sätter till fläkt eftersom den varma luften samlas närmst locket och att blåsa ner den gör att man värmer vattnet.
Bilagor:
#17 - 22 februari 2011 23:58
Mr J.E skrev:
Nu antar jag att du har ett Juwel akvarium eftersom du säger att du har en Juwel ramp.. Jag har själv haft 3 Juwel kar (2 just nu) alla kar har T5 lysrör. I samtliga 3 kar har jag haft problem med hög temperatur. Det senaste karet(Juwel Vision 450liters) när jag använder täcklocken är 30 grader inte svårt att uppnå. Det enda tipset jag kan ge dig, eftersom jag själv gör så. Är att skippa täcklocken! Då ligger jag på 26,5 -27 grader i mitt stora och runt 25 i mitt 120 liters...

Hur det är med T8 rören ska jag inte uttala mig om, tror inte T8 ger ifrån sig så mycket värme som T5 gör med tanke på uteffekten

Jag har bakre locket lite på glänt på ett Juwel Rio 180l pga av slangar till ytterfilter och ligger kanske på 23-25*C om jag kör utan doppis, beroende på rumstemperatur (eldning i kaminen). 28-29 låg jag på utan lock endast under värmeböljan i somras!

Hur varmt har ni hemma egentligen? Inte ens ett element borde stå så varmt att det grillar karet, mitt är t o m urdraget. 19-21 grader räknas ju som okej innetemp på vintern både trivsel och energimässigt. :p
#18 - 23 februari 2011 07:54
Hej Allihop!

Tack för alla svar... =)

Jag la ner en annan(den gamla) termometer igårkväll...och den visade 28 grader...och den nya visade lite under 29 grader fortfarande.
Imorse innan jag tände akvariet..så visade den gamla termometern 27 grader och den nya stod forfarade på samma lite under 29 gr! sicka skitsaker dom gör nu för tiden...tacka vet jag kvicksilver =)

Och tar jag bort täcklocket, så skiner hela rummet upp, en granne som stod utanför huset en gång..undrade vad det var som lyste upp hela rummet och undrade vad det var för nåt...och det var ju bara jag som skulle mata fiskarna och lyfte ETT av täcklocken... =)

Jag har inte mätt temperaturen inne hos oss...men det är varmt och gott iallfall =)

Akvariet står inte vid något element...men vi har ett kanske 4 meter därifrån och det har jag stängt av ibland...

Eller skippa täcklocket och sätta dig reflektorer som gör att skenet går ner istället för upp....??? vet inte hur man fäster sånna...

Men då jag har funderat på att skaffa ett större kar...så vet jag inte om det blir ett juwel igen....

Åhhh det här var ju moment 22...

Ps. Jag har också katter... =) Det gör ju saken ännu roligare =) Men dom har aldrig hoppas upp på karet...men det har ju heller aldrig varit helt öppet... =)

Jag hittade en kloss av hårdplast igårkväll som jag la på mellanskivan och lutade täckskivan på den, och kunde då dra in täckskivan en bit...så det glipade kanske 2,5 cm istället för kanske en halv cm. Men den vågar jag ju inte ha där hela dagen..då den var av hårdplast...för den var lite varm igår kväll när jag skulle släcka akvariet...vad kan jag har för material i sånna fall där??

Och detta kommer ju säkerligen gå över när elementen sen slås av i vår...
#19 - 23 februari 2011 16:53
Det kan ju faktiskt även ha med pumpskallen att göra. Går den lite tjurigt blir det en del värme från den som går ut i karet.
Nu vet jag inte heller om du testat att dra ur sladden till doppvärmaren, för att se om det är den som är problemet och inte stämmer med gradskalan. Mer regel än undantag att siffrorna på doppisar inte stämmer med verkligheten.
#20 - 23 februari 2011 17:55
Du får skaffa discusar :)

Jag har samma problem med båda mina inbyggda kar, ett juwel rio 240 och ett alu 360l m täckglas.
På 240 har jag discusar så där är det ju bara bra, men mitt 360 har jag tagit bort en del av täckglaset och höjt lysamaturen. sjönk med 1-2 grader då. har nu 27g.

Risken finns ju att katterna tar fisken om du har öppet. ( du får lägga nät över. ) Dock inte så snyggt...
Om ditt juwel ser ut som mitt med 2 löstagbara plast lock o ljuset i mitten så kan du ju alltid bygga en ram av tex trä o klä den med något tunt nät. räcker kanske med att ta av ett av locken..
Det är ju billigt att testa..
#21 - 23 februari 2011 21:06
ansjo skrev:
Det kan ju faktiskt även ha med pumpskallen att göra. Går den lite tjurigt blir det en del värme från den som går ut i karet.

Nu vet jag inte heller om du testat att dra ur sladden till doppvärmaren, för att se om det är den som är problemet och inte stämmer med gradskalan. Mer regel än undantag att siffrorna på doppisar inte stämmer med verkligheten.

Hej Ansjo....men jag har ju ingen doppvärmare i karet ju...det är ju det som är lite kruxet... =) *ler stort*
#22 - 23 februari 2011 21:18
Du får skaffa discusar :)

Jag har samma problem med båda mina inbyggda kar, ett juwel rio 240 och ett alu 360l m täckglas.

På 240 har jag discusar så där är det ju bara bra, men mitt 360 har jag tagit bort en del av täckglaset och höjt lysamaturen. sjönk med 1-2 grader då. har nu 27g.

Risken finns ju att katterna tar fisken om du har öppet. ( du får lägga nät över. ) Dock inte så snyggt...

Om ditt juwel ser ut som mitt med 2 löstagbara plast lock o ljuset i mitten så kan du ju alltid bygga en ram av tex trä o klä den med något tunt nät. räcker kanske med att ta av ett av locken..

Det är ju billigt att testa..

Haft discus....Nej tack igen..! Och då strulade doppvärmaren som jag hade i DÅ, den ville inte visa rätt grader...men det var inte så konstigt...så varmt som det var här hemma...och neonerna mådde inte så bra dom heller i dom graderna...och sen dog en diskus...men dom var bara 2, så det var nog därför, han blev totalt utmobbad...och zoo sa inte att dom skulle var flera st...och när jag då sen såg att den lilla började må dåligt, så ville jag inte köpa fler, men zoo sa bara att köp fler, men inte varför....har för mig att diskusar ska vara fler, precis som scalarer, och sen bildar som par...

Japp, vi har ett likadant kar du och jag...fint, och tydligen VÄLDIGT krävande kar......så säger man att fiskarna behöver skötsel...när det är hela karet som behöver det...haha.

Nu har jag iallafall ställt upp täckskivans baksida....och tror ni inte....nu har jag 27 grader, med kvicksilver termometern....

Ja, det var ju bra...frågan är om man ska ha det öppet och sova med ett öga öppet inatt....katter...varför skaffar man katter...(nä, dom är väldens bästa) Dom har inte gjort något innan, men visst ett öppet kar med fisk i...vilket katt kan motstå det...så det blir att ha det stängt ändå...grrrr...hur man än vrider och vänder på det...

Men visst, måste ju säga att fiskarna blev piggare..det var väl därför jag började spåna på detta, tyckte att det var lite slött i karet...
#23 - 23 februari 2011 22:18
candra skrev:
Hej Ansjo....men jag har ju ingen doppvärmare i karet ju...det är ju det som är lite kruxet... =) *ler stort*

Hmm, missade nog det i brådskan:p...
Problemet kan annars bli större till sommaren om det blir varmt ute en längre tid. Du vet ingen som har ett juwelkar och som du kan byta pumpskallen med? Skiftar ni några dagar så lär du se om tempen sjunker i ditt kar och stiger i polarens. Skulle nu det vara något fel på pumpen så alstrar den en hel del värme som går ut i karet...
Bara lite spåningar, det ska normalt inte bli så varmt i ett kar utan värmare.
#24 - 24 februari 2011 10:36
candra skrev:

katter...varför skaffar man katter...(nä, dom är väldens bästa) Dom har inte gjort något innan, men visst ett öppet kar med fisk i...vilket katt kan motstå det...så det blir att ha det stängt ändå...grrrr...hur man än vrider och vänder på det...

Sätt nät över. Öppet, luft och katterna kan inte fiska upp egen middag.
#25 - 24 februari 2011 12:00
ansjo skrev:
Hmm, missade nog det i brådskan:p...

Problemet kan annars bli större till sommaren om det blir varmt ute en längre tid. Du vet ingen som har ett juwelkar och som du kan byta pumpskallen med? Skiftar ni några dagar så lär du se om tempen sjunker i ditt kar och stiger i polarens. Skulle nu det vara något fel på pumpen så alstrar den en hel del värme som går ut i karet...

Bara lite spåningar, det ska normalt inte bli så varmt i ett kar utan värmare.

Om man inte har en 27+ grader i rummet. :p
#26 - 24 februari 2011 21:01
har också ett juwel kar och har också haft problem med värme .jag har löst det med att inte ha rampen fullt på och kortare tid .den är bara fullt på när vi är hemma . på sommarn drar jag ner tiden mycket när det är varmt .så prova att inte ha på ljuset så länge per dag .
#27 - 25 februari 2011 07:26
Ja, tempen har gått ner iallafall...och håller koll på den nu och använder även den gamla termometern nu...varför ska man gå och köpa nymoderniheter för, som ny termometer...som tydligen inte fungerar...

Tack alla, för alla tips och hjälp...! =)=)=)
#28 - 25 februari 2011 07:52
Att klippa ut nya lock från en plastskiva (lämpligen svart plast?) borde inte vara så svårt, sen kan du borra massa hål i dom och spara orginallocken, sen är en liten datorfläkt ihop med en gammal mobilladdare eller liknande är optimalt att sätta i ett av dom nya locken, att cirkulera luften ger mycket större effekt än att bara ta bort locken, och det låter som det kan va en bra ide till sommaren ;)
Men som redan påpekats är det inte normalt att pumpen värmer upp karet så mycket, kanske kan testa den med en energimätare?
Annars överväg att skaffa ett ytterfilter istället så slipper du pumpens uppvärmning helt och får snyggare i karet ;)
#29 - 25 februari 2011 16:11
Rekommenderar att du köper reflektorer, inte för växternas skull utan för din skull. Personligen så känns det som att få en flashbang avfyrad framför sig varje gång man ska mata i ett juwelakvarium.

Annons