Du får skaffa discusar :)
Jag har samma problem med båda mina inbyggda kar, ett juwel rio 240 och ett alu 360l m täckglas.
På 240 har jag discusar så där är det ju bara bra, men mitt 360 har jag tagit bort en del av täckglaset och höjt lysamaturen. sjönk med 1-2 grader då. har nu 27g.
Risken finns ju att katterna tar fisken om du har öppet. ( du får lägga nät över. ) Dock inte så snyggt...
Om ditt juwel ser ut som mitt med 2 löstagbara plast lock o ljuset i mitten så kan du ju alltid bygga en ram av tex trä o klä den med något tunt nät. räcker kanske med att ta av ett av locken..
Det är ju billigt att testa..
Haft discus....Nej tack igen..! Och då strulade doppvärmaren som jag hade i DÅ, den ville inte visa rätt grader...men det var inte så konstigt...så varmt som det var här hemma...och neonerna mådde inte så bra dom heller i dom graderna...och sen dog en diskus...men dom var bara 2, så det var nog därför, han blev totalt utmobbad...och zoo sa inte att dom skulle var flera st...och när jag då sen såg att den lilla började må dåligt, så ville jag inte köpa fler, men zoo sa bara att köp fler, men inte varför....har för mig att diskusar ska vara fler, precis som scalarer, och sen bildar som par...
Japp, vi har ett likadant kar du och jag...fint, och tydligen VÄLDIGT krävande kar......så säger man att fiskarna behöver skötsel...när det är hela karet som behöver det...haha.
Nu har jag iallafall ställt upp täckskivans baksida....och tror ni inte....nu har jag 27 grader, med kvicksilver termometern....
Ja, det var ju bra...frågan är om man ska ha det öppet och sova med ett öga öppet inatt....katter...varför skaffar man katter...(nä, dom är väldens bästa) Dom har inte gjort något innan, men visst ett öppet kar med fisk i...vilket katt kan motstå det...så det blir att ha det stängt ändå...grrrr...hur man än vrider och vänder på det...
Men visst, måste ju säga att fiskarna blev piggare..det var väl därför jag började spåna på detta, tyckte att det var lite slött i karet...