För varmt till kardinalfisk?

#1 - 24 juni 2003 13:18
Jag blir tvungen att flytta mina kardinalfiskar som nu har 24° till ett större akvarium där det är 26°.

Jag vet att det är för varmt för dem. Kommer de att klara det? Mår de inte bra eller kommer deras livslängd att förkortas?

Ska jag försöka omplacera dem istället?

#2 - 24 juni 2003 14:02
Ursprungligen skickat av maliin

Jag blir tvungen att flytta mina kardinalfiskar som nu har 24° till ett större akvarium där det är 26°.

Jag vet att det är för varmt för dem. Kommer de att klara det? Mår de inte bra eller kommer deras livslängd att förkortas?

De kommer att trivas som fisken i vattnet. 26 grader bekymrar dem inte det minsta.
#3 - 24 juni 2003 14:10
Tack, för svaret Mike. Då ska de få det riktigt bra och kul nu. :-)
#4 - 24 juni 2003 16:54
Annars har jag ett tips: Blev lite inspirerad av en dansk hemsida, har tyvärr inte adressen, om "akvariefiskar utomhus" så mina kardinaler fick flytta ut tillsammans med makropoderna i en 90L murarbalja (< 100:-)för en månad sedan. Jag tycker att de är väldigt mycket klarare i färgerna och mer aktiva nu trots att tempen legat ner mot 12-13 grader vissa mornar. /Cecilia
#5 - 24 juni 2003 17:05
Hmmm...Hur har du inrett murarbaljan? :-)
#6 - 24 juni 2003 19:00
Med ett gammaldags boxfilter (luftpumpen inomhus), en del krukväxter som jag misstänkte skulle klara sig ute med blöta fötter (dracaena, ampellilja "på kanten"), lite grus på bottnen och massor av gottiga alger...Extremt "lowtech"! Har byggt en liten mur av gatsten runt om för att piffa till det lite. När man tänker efter finns det en massa fisk som man skulle kunna ha ute, dansken hade diverse killies och ungfödare och det finns väl en del barber som tål låga temperaturer?-)
#7 - 24 juni 2003 19:22
Kul idé för sommaren. Ut på sommarbete bland algerna (precis som hästarna.) Du tror inte de hoppar ur?

Både mina killis och kardinaler hoppar högt. Tre kardinaler har hoppat ur när jag rumstrerade om i nuvarande karet och blev fångade i luften av mina katter. En av mina killis har också försvunnit, förmodligen med ett imponerande språng. Hur hög är baljan och var hittar man en sådan?
#8 - 25 juni 2003 13:36
Baljan är ca 40 cm hög och fanns på Bauhaus. Ingen har hoppat ur (ännu?)./Cecilia
#9 - 27 juni 2003 14:06
Varför inte göra en ram, spänn upp ett myggnät på den och lägg det över baljan ?

Annons