För varmt... kanske?

#1 - 21 mars 2003 05:39
Varför är vattnet för varmt? Hade från början doppvärmare men fick stänga av den eftersom vattnet hamnade på över 30 grader. Så nu värms akvariet bara upp utav ljusrampen, men ligger ändå runt 27 grader... vilket känns som om det är lite för varmt.

Är det någon som har tips på vad man ska göra?

S
#2 - 21 mars 2003 07:04
kan du inte ställa in på doppvärmaren vilken temp du ska ha?
hur stort är akvariumet?

-I'm a Festis
#3 - 21 mars 2003 07:25
27 grader behöver inte vara för varmt. Det beror på vad du har för fiskar.

MVH DAVID
#4 - 21 mars 2003 07:43
Håller me frizze.....högst upp på doppvärmaren finns en liten ratt, vrid på den enligt pil-anvisningen mot - eller köp en ny med inställbar temp!.
GL

nico
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204
#5 - 21 mars 2003 08:40
Om det är lampan som värmer så gör ett vatten byte med kallt vatten så får du ner tempen.

Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk
#6 - 21 mars 2003 09:16
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>men ligger ändå runt 27 grader... vilket känns som om det är lite för varmt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

27 grader är lugnt. Don't worry, be happy.

Att du inte behöver värmare i boningsrum är också ganska normalt, eftersom både pumpar och lyse värmer, och akvariet aldrig blir kallare än rumstemp.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 mars 2003 09:39
Om det är för varmt beror väl lite på vilka fiskar man har i akvariet. En värmekälla är ju också att man har pumpen i akvariet - ytterfilter är på så sätt bättre, eftersom värmen från pumpen här i huvudsak leds ut i rummet och inte till vattnet.
Det lär dock knappast hjälpa att skaffa en ny termostatreglerad doppvärmare som nico och frizze nämner eftersom ingen doppvärmare kan sänka tempen i akvariet (din nuvarande är ju avstängd och höjer inte alls tempen i akvariet) för detta behövs det kylaggregat och dessa är rejält dyra.
Ett annat knep kan vara att plocka bort täckglasen då luftas ju en del av värmen av akvariet ut i rummet.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#8 - 21 mars 2003 09:40
Vad har du för lyskälla i rampen?
#9 - 21 mars 2003 09:51
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Om det är för varmt beror väl lite på vilka fiskar man har i akvariet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag känner inte till någon kommersiell akvariefisk som mår dåligt av 27 celsius, inte ens guldfisk och kardinalfisk.
Däremot kan det möjligen bli problem i sommar.

Att ta av täckglasen och/eller skjuta rampen så att en luftspalt bildas är ett bra sätt att sänka tempen, som du säger.
#10 - 21 mars 2003 10:22
Tack för alla tips. Jag är lite lugnare nu. Fiskarna som finns i akvaret är Guppys, purpurhuvudsbarb, flying fox. Hade två Platy och två scalarer men alla fyra har gått bort under veckan, vilket jag trott kan berodde på värmen. Men jag upptäckte idag att barberna har drabbats av vita pricksjukan och ska skaffa medecin senare idag. Har sjukdomen att göra med att det är dålig vattenkvalitet? Har inte kollat med det lokala Zooet vad mitt ph värde ligger på.

S

Annons