För varmt i karet...

#1 - 10 mars 2009 19:56
Jag har av någon anledning lyckats få upp tempen till 28 grader i mitt 1125 (malawi) utan doppvärmare!!
Finns det något smidigt sätt att sänka tempen förutom att tappa ur vatten och fylla på med kallvatten??
#2 - 10 mars 2009 21:01
Jag har av någon anledning lyckats få upp tempen till 28 grader i mitt 1125 (malawi) utan doppvärmare!!

Finns det något smidigt sätt att sänka tempen förutom att tappa ur vatten och fylla på med kallvatten??

Absolut enklaste sättet är att du tar bort dina täckglas och låter en fläkt blåsa över ytan - på detta sätt kan du få ner tempen till under rumstemperatur - hur det går till kan man undra men det är en följd av att avdunstningen ökar och den tar en massa energi (läs värme) från vattnet.

Kontrollera dina pumpar så inte någon har hängt sig eller kärvar och på så sätt fungerar som en doppvärmare.

MVH Lasse
#3 - 10 mars 2009 21:02
Bytte ut ca 150 liter mot kallvatten nu och sänkte tempen med 2 grader, men det blir jobbigt att göra så varje dag... Men fiskarna blir iaf glada när det kommer kallvatten;)
#4 - 10 mars 2009 21:04
Lasse skrev:
Absolut enklaste sättet är att du tar bort dina täckglas och låter en fläkt blåsa över ytan - på detta sätt kan du få ner tempen till under rumstemperatur - hur det går till kan man undra men det är en följd av att avdunstningen ökar och den tar en massa energi (läs värme) från vattnet.

Kontrollera dina pumpar så inte någon har hängt sig eller kärvar och på så sätt fungerar som en doppvärmare.

MVH Lasse

Låter som en plan. Ska kolla pumparna först, är det inte dom så blir det en fläkt. Fasar för hur det ska bli till sommaren.......
#5 - 10 mars 2009 21:22
Fläktmetoden är den mest använda kylmetoden inom saltvattensakvaristiken. Tänk dig en sjhuhelsikes massa cirkulationspumpar och belysning 1 watt per liter (metallhalogen) - där talar vi om värme :)

MVH Lasse

Annons