Ursprungligen skickat av bagarn
jag har ett litet problem jag också 1225 liter och 34 grader men det verkar gå bra har hört att man kan höja till 34-35 grader om man har problem med flagelater
Det beror mycket på vad du har för fisk, men vid 34 grader börjar det bli seriösa problem för ganska många fiskar. Om du kan få ner temperaturen så är det nog ingen dum idé. Jag ligger som sagt på 29-30 och är inte orolig, men vid 34 skulle jag, personligen, kallsvettas.
Grejen med fiskar (och vattendjur i allmänhet) är att gränsen mellan att må ganska bra och att rulla över på rygg död är bara 2-3 grader, och om din termometer stämmer så ligger du på den gränsen nu: du ligger inom någon enstaka grad ifrån att fiskarna dör, och när de väl börjar visa symptom kan det redan vara för sent.
Att du ligger så högt ovan yttertemperaturen tyder också på att du har någon värmekälla i ditt akvarium - antingen belysningen eller en värmare - så tills yttertemperaturen sjunker en bit kan det nog vara idé att helt släcka belysningen eller köra den på natten istället, och dra ur kontakten till värmaren. Kan du öppna nåt fönster, ta bort ev. täckglas etc kan det nog också hjälpa.