För varmt för Eldbukarna

#1 - 16 augusti 2010 08:00
Hej.
Har tillsammans med min son skaffat två söta Eldbukar...
Inrett fint akvarie, pump, allt på plats. MEN det är lite för varmt.
HUR ska vi kyla. Har lagt i frysta pet för att sänka värmen men det sjunker ett par grader och sedan stiger det igen.
Vi bar ner karet i källaren som är mkt svalare än övriga huset men det är konstant 24-25 grader.
Hur??
Kollat på såna här..
http://cgi.ebay.com/New-2-PCS-136-8W-TEC-Thermoelectric-Cooler-Peltier-12V-/280546388231?pt=LH_DefaultDomain_0

Men hur kopplar man de till ström? Ska man ha dem i akvariet eller under? Tips på kyla som är billig och snygg... Kylskåp/frys med slangar och annat är inget alternativ.

Sen en fråga till: Ang mat. Har köpt frysta röda mygglarver men det är så "kladdigt"... de är frysta i kuber...vad mer kan man ge? Dessutom har jag hört att man ska undvika att ta i larverna..men hur ska man ge dem då? Och hur stor bit ska de få?

Hur ofta gör man rent karet? Räcker det att suga rent en gång i veckan eller när man ser smuts eller krävs det större insatser oftare?

De är urgulliga och nyfikna och kommer fram till glaset när man kommer fram, den ena verkar ha blivit av med eller är född med en framfot med bara två hela tår men han/hon verkar glad ändå.

En till fråga... har köpt ett par stora rötter (i akvarieaffär..) som vi har i akvariet, såg i går att det kommit som lite mögel på dem, tog genast upp dem och skrubbade rent..måste de helt ligga under vatten för att inte mögla eller är möglet ingen fara?

Hoppas jag kan få lite svar.
Mvh Marie Elias och "Janko och Bullen"

[COLOR=navy]Lite tillägg här.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Janko är väldigt liten...igår blev vi rädda att han var sjuk, det var precis som att han inte fick luft, han gapade och gapade..till sist lyfte jag honom med håven och la honom på en rot så jag säkert visste att han skulle andas. Han /hon är mindre än Bullen..men han äter och har bytt platser i akvariet flera ggr... vad tror ni? [/COLOR]
[COLOR=#000080]Ser oxå lite vitt "slem" på fästet där termometern sitter, vad kan det vara? Ska ta ut allt i akvariet idag och tvätta rent.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Svårt så här i början innan man får rutin på allt.[/COLOR]

[COLOR=#000080]Tips på intervaller mellan grovstädning, vattenkoll, vitaminer mm mottages tacksamt. Även vilka vitaminer som man ska ge..vattenrening?[/COLOR]
[COLOR=#000080]Har en pump...med filter, vilken hastighet passar bäst? det finns sju olika hastigheter.. Hur ofta tar man ut filtret och rengör? Det verkar som att den större av sötnosarna gillar det strömmande vattnet..han simmar ofta dit och klättrar upp på pumpen, det strömmar inte i hela akvariet..[/COLOR]

[COLOR=#000080]Hjälp! :)[/COLOR]
#2 - 17 augusti 2010 06:53
Ingen som vet något?
#3 - 17 augusti 2010 07:30
Hur varmt är det i karet? 24-25 grader ska inte vara några problem för eldbukar. De ligger normalt i denna temp:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=229&SOK=1

Ett sätt att sänka tempen är att koppla ur doppvärmaren, ta bort täckglas eller täckkåpa, byta vatten med svalare vatten lite oftare.

Vad gäller mat så är fryst mat jättebra, men just röda mygglarver innehåller minimalt med näring och kan ge allergiska reaktioner hos husse/matte. Det finns massor av annan fryst mat och det kan kännas lite kladdigt att hålla på med men det är bara att tvätta händerna efteråt. Jag brukar helt enkelt ploppa ur en frusen bit mygglarver rätt ned i karet och den dagen de får denna mat inte ge annan mat eftersom det smutsar ned lite grann. Sedan är det bra att variera mat. olika frusen mat några gånger i veckan annars pellets sjunkande alternativt flytande, flingfoder. Du kan även mata med insekter, ärtor, maskar i bitar, ...

Rengörning behövs inte ofta. ett lämpligt schema kan vara:
byt 30% av vattnet 1 ggr per vecka
slamsug då botten lite försiktigt
Fyll på med svalare vatten, nästan kallast möjligt skulle jag ta då det ger färre avlagringar från ledningarna.
Rengör filter endast då det tappat kapacitet märkbart
#4 - 17 augusti 2010 07:43
Tack!
Ja karet håller precis 24-25 grader och då har vi burit ner det i källaren där det är svalast. Har inge doppvärmare..

Pratade med kvinnan i zoobutiken och hon sa att röda mygglarver är det bästa (!) vilket jag hört inte stämmer. Köpte mjälmask på burk...urk! De verkar inte vilja ha det..
Vet du vilka vitaminter man ska ge om man ska det?
Kan man ta mask från trädgården?

Ha det gott :)
#5 - 17 augusti 2010 07:52
Vanlig daggmask går bra, men de innehåller mycket protein och mata sparsamt. 1-2 per vecka. Kolla hur stora de kan äta hela om den inte äts upp så kan du ta upp den och slänga den i trädgården och prova med en mindre. Kolla i zoobutiken så kan du se om de har vita/svarta mygglarver, plankton, mysis eller annat. cyclops/artemi är väldigt litet så det kanske inte lämpar sig till eldbukar.

Vitaminer ska du inte behöva ge om du ger varierad kost. De flesta torrfoder innehåller egentligen allt fiskarna behöver men de växer bättre med varierad mat. Räkmix kan vara ett tips, sök på detta så kan du hitta en del recept som man gör själv annars säljer välsorterade butiker färdig räkmix, exempelvis akvarielagret i sthlm.
#6 - 18 augusti 2010 07:23
Tack så jättemycket, nu ska vi ut och leta idag.
Ang möglet på rötterna?? Vet du något om det? Hon i zoobutiken sa bara att man skulle skrubba bort det...

/M
#7 - 18 augusti 2010 13:30
Svårt att tro att det är mögel?? Har du någon bild?
#8 - 19 augusti 2010 07:42
Ska se om jag kan vaska fram en bild senare idag....
#9 - 19 augusti 2010 09:18
Jag antar att du pratar om Eldbukssalamandrar, med tanke på att du skriver i amfibiedelen av forumet, Dre länkar ju till en fisk som kallas eldbuk.

Om det är salamandrar, vilket art är det?
#10 - 19 augusti 2010 09:25
Aha, bra kommentar. Missade det! Ledsen!
#11 - 19 augusti 2010 11:13
Ja det är Eldbukssalamander.. Jag tror den ena är Kinesisk, den är mer svart och slät, den lilla är mer brunaktig och lite "prickig" och torde vara japansk..... Ok, Dre, jag är nybörjare, visste inte ens att det fanns en fisk som hette så, sorry!
#12 - 19 augusti 2010 11:36
#13 - 19 augusti 2010 11:47
Ska se om jag kan få in bilder senare.. de är nya och lite blyga ännu, svåra att fånga på bild ;)
Tycker det är svårt med maten..den större av dem roffar åt sig när, speciellt röda mygglarver (ja jag har hört att man inte ska ge det men det verkar vara det enda de riktigt gillar..är nog uppföddda på det..).
Har pellets och torkade insekter oxå men har inte lyckats se om de verkligen äter dem.
Den lilla har en lite "missbildad" tass (heter det så?) han saknar ett par tår..men han rör sig fritt ändå.
Men eftersom han/hon är liten så verkar han ha svårt att vara lika snabb på maten som den större... Hur göra? De är ju inte handtama direkt..vi har aldrig tagit i dem.

/Hjälp....
#14 - 19 augusti 2010 11:59
Mygglarver kan man ge ibland, basfödan bör bestå av daggmask (hela eller klippta i lagom bitar). De äter gärna flugor och andra insekter med, i lagom storlek. Hur stora är dina salamandrar?

varken pellets eller torkade insekter är nåt att ge dom så det är inte konstigt att de inte äter det egentligen.

Säkert ngn som bitit ev fingrarna på kraken tidigare eller så kan den ha skadat sig på annat vis. Om du inte ser några sår så ska den nog klara sig bra ändå.

Om det är en kinesisk och en japansk så är det ju olika storlek på dom, och det är inte bra att blanda arterna, dels pga det du märkt, att den större gärna roffar åt sig all mat. Det bästa du kan göra är att ha dom i olika akvarium. Du kan prova att lägga ut mat på flera ställen samtidigt och locka på dom så att de äter på varsin sida tex men det kan vara svårt att se så att båda får i sig det de ska.

Prova att ge dom daggmask och handmata dom (mha en pincett tex) så kan du ge den stora glupska först tills den är mätt och sen den lilla så får den kanske äta i lugn och ro.
#15 - 20 augusti 2010 20:56
#16 - 24 augusti 2010 09:51
Den på bilden ser ut att vara en variant av den asiatiska rödbukiga salamandern.
Dom med slätt skinn är mycket känsligare för sjukdomar,
är agressivare och ger sig på varandra,
samt kan bli mycket större än dom med knottrigt skinn.
Jag har själv haft bägge varianterna.

Dom äter allt dom kan få tag på, även lite större fiskar.
Pansarmalar och andra hårdare fiskar, kan fastna i strupen på dom.

Vill du ha tips på vinterdvala m.m. så skriv ett meddelande till mig. :)
#17 - 24 augusti 2010 10:11
Lite väl överdrivet när det gäller matvanorna. En pansarmal av normalstrl i affärer kan den omöjligen ge sig på. Kan hända att biter på varandra av misstag vid matdax med ev skada på någon fot om den har otur. Man ska såklart inte ha stor skillnad i strl på dem.
#18 - 24 augusti 2010 14:57
Ser ut som en kinesisk eldbukssalamander.
Lyssna inte på det korsarkoff skriver.
#19 - 24 augusti 2010 17:21
Guu... Trevlig ton du!

[SIZE=2][COLOR=#0033cc]SweetiePie[/COLOR][/SIZE] skriv pm till mig om du vill veta mer om dom som sagt.
Det blir mindre otrevliga inlägg från andra då.

Jag har som sagt haft sådana i flera år, så jag har
ganska bra erfarenhet.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 24 augusti 2010 17:36
Guu skrev:
Ser ut som en kinesisk eldbukssalamander.

Lyssna inte på det korsarkoff skriver.

1/ Vad jag vet så kan man inte LYSSNA på det någon skriver
2/ Om man anser att någon har fel i en viss fråga (vilket alla kan ha) så motivera istället den åsikt som du själv anser vara den rätta.
Nu blir det bara ett oförskämt inlägg av det hela, som du själv förlorar i trovärdighet på
#21 - 24 augusti 2010 19:24
Ja du har rätt, inte meningen att verka oförskämd.
#22 - 24 augusti 2010 19:33
KORSARKOFF skrev:
Den på bilden ser ut att vara en variant av den asiatiska rödbukiga salamandern.

Dom med slätt skinn är mycket känsligare för sjukdomar,

är agressivare och ger sig på varandra,

samt kan bli mycket större än dom med knottrigt skinn.

Jag har själv haft bägge varianterna.

Dom äter allt dom kan få tag på, även lite större fiskar.

Pansarmalar och andra hårdare fiskar, kan fastna i strupen på dom.

Vill du ha tips på vinterdvala m.m. så skriv ett meddelande till mig. :)

Det är inte olika varianter utan olika arter. Du kan läsa om dom i länkarna som jag postade tidigare. Den som trådskaparen visade bild på, kinesisk eldbukssalamander är mindre än den japanska (som har knottrig hud). Det där om att de skulle vara aggressiva och ha lättare att få sjukdomar vore det bra med en källa på. Både kinesisk och japansk eldbuk går utmärkt att hålla i grupper (artspecifika).

Eftersom det inte är bra att hålla dom ihop med fiskar, eller andra arter av amfibier uppstår inte problem med att de äter varann om man håller dom åtskiljda. Det är inte bra att hålla dom ihop med andra djur eftersom de (oftast) kräver olika miljöer och som sagt kan äta på varandra eller stressa varandra.

Kinesiska och japanska eldbukar ska hållas kallt, under 20 grader. Jag kan i stort sett inget om fiskar, men har fått uppfattningen att många sällskapsfiskar ska hållas i högre temperaturer än så.

Till trådskaparen: läs på caudatas forum och artiklar etc, där finns massor med intressant läsning gällande salamandrar, den info man kan hitta på svenska är oftast bristfällig.
#23 - 24 augusti 2010 20:12
Den jag pratade om är en variant som är helt slät i skinnet,
Den har också en mer rak och jämn kroppsform.
Dessa blir upp till 3ggr så stora som dom vanliga Japanska och Kinesiska,
men dyker då och då upp i handeln.

Dom bör inte hållas ihop med dom vanliga Japanska, eller Kinesiska,
då dom ofta ger sig på dessa mindre släktingar. Ingen av länkarna
som postades tidigare, beskriver den varianten.
Svårt att se på din bild om det verkligen är en sådan.
Deras temperament och "sämre tålighet" bygger på flera års erfarenhet.
Men även flera av varianterna som beskrivs i tidigare postade länkar,
är också väldigt aggressiva.

På sommaren kan det kanske vara lite svårt att hålla temperaturen nere.
Ha gärna ditt akvaterrarium i källare eller liknande om du har möjlighet.
Men med bra rinnande vatten genom landdelen, och icke uppvärmt vatten
i vattendelen, så klarar dom av att svalka sig bra.
Till vinterdvalan kan du ha ett mindre akvarium med mossa och lite
vatten i, som du kan få plats med i kylskåpet.
Frysta mygglarver, maggots, mjölmask, fiskbullar, levande småfisk,
maskar m.m. tycker dom om. yngel och ungar kan man även ge lite kokt
ägg-gula. Annars äter dom små mygglarver och annat smått.
#24 - 24 augusti 2010 20:35
KORSARKOFF skrev:
Den jag pratade om är en variant som är helt slät i skinnet,

Den har också en mer rak och jämn kroppsform.

Dessa blir upp till 3ggr så stora som dom vanliga Japanska och Kinesiska,

men dyker då och då upp i handeln.

Skulle du kunna ge en källa på denna "variant"?
Det finns ingen listad art av eldbuk som beskrivs så.
#25 - 24 augusti 2010 21:22
Är det någon såkallad hongkongsalamander du menar?
#26 - 24 augusti 2010 23:18
http://farm4.static.flickr.com/3018/2804898680_60fdbb6db2.jpg?v=1219888608
http://lh3.ggpht.com/_jjQMQU8bRfE/Sb7DdlQO_jI/AAAAAAAABLo/8MX6tH3wZHU/bryans+newt001.jpg
http://www.critterzone.com/animal-pictures-nature/stock-photos/WAAM062005_07.jpg

Hittade 3 bilder när jag sökte lite snabbt på nätet.
Bilderna liknar ena sorten som jag hade.
Helt blanka i skinnet, det rödspräckliga mönstret på magen, bredare huvuden.
Den största jag hade var drygt 25 cm lång

Jag hade dom i ett kar för sig, eftersom dom gav sig på dom "vanliga" Kinesiska och Japanska Fire Belly som jag hade då.

(köpte dom i en butik i Halmstad i slutet på 80-talet)
#27 - 25 augusti 2010 07:29
#28 - 25 augusti 2010 12:35
Skulle det kunna vara. Svårt att säga när det inte ligger uppe fler bilder på dom.

Jag har i.a.f. sett dessa säljas som Eldbuks-salamandrar vid flera tillfällen dom senaste åren.

Dom var både fula och elaka :-)

Dom försökte jag inte ens få ungar på...

Hoppas verkligen det är riktiga Eldbuks-salamandrar du har, dom är mycket trevliga.
#29 - 26 augusti 2010 07:54
Jag tar tacksamt emot alla tips :) Jag "Lyssnar"/läser det som verkar vettigt.

Jag tror vi börjar få grepp om parvlarna. Nu kommer de fram när man kommer ner i källaren där de står för tillfället. De har fått en ny favoritmat! DAGGMASK. Haha det är underbart att se dem brottas med den slingrande maskbiten!

De är helt klart olika varandra, ser inga tendenser till aggressivitet dem emellan, jag tror de är "födda" ihop så (kanske naivt men..) jag tror de är vana vid varandra.
De krälar runt och om den ena är ivägen, ja då kliver den andra helt enkelt på och över den andra! Ingen blir arg.

Har gjort om lite i akvariet..(ska se om jag kan få in en bild på det..) Har en landdel med en flat sten på ganska stort grus (ska inte gå att svälja..), vi köpte fint fint sand för att den ena visar tendenser till att vilja böka.. (det går säkert ner i magen men är väldigt finkornigt)
Två mangroverötter som sticker upp en bit genom någon typ av flytmossa. Där gillar den lilla brunaktiga knottriga "Janko" att vara.

Pumpen verkar inte vara något problem, har den på lite under "medelfart" och de ser inte ut att bry sig varken om att den vibrerar lite eller att vattnet strömmar. De klättrar runt ovanpå pumpen och simmar i vattnet nära den.
Eftersom vi har en landdel och en stor rot ligger för så är det inte så strömt i vattnet överallt. Lite flytväxter och andra växter att klättra på med.
Temperaturen har gått ner lite då det i locket finns en lucka som vi har lämnat öppen. De klättrar inte på glaset så de kommer inte att kunna smita!
OM de skulle klättra på glaset skulle de ändå inte ta sig ut för det är plastkander i locket och det är välvt så de har inte en chans.
Vi är fortfarande nybörjare men det går framåt. Det är kul att se att de växer. Vi var ju lite oroliga för den lite mindre av dem, men nu har vi sett till att han får äta först, vi lägger maten nära honom/henne.. Och han äter och har som sagt växt. Lilla plutt med korta tår...

Men gör jag något väldigt fel? Let me know!

Kram.
#30 - 26 augusti 2010 13:37
Jag tror det kan vara en japansk och en kinesisk....men som jag sa de verkar trivas ihop :)
Den "stora" är ca 8-9 cm lång och den mindre kanske 1 cm kortare. Båda har det vacka orangeröda fläckiga mönstret på undersidan men den ena, den större är svartare till färgen på ovansidan och slätare än den lilla som har mer brunaktigt skinn och är lite knottrig/prickig.

Vi har haft dem nu några veckor, de är födda i sverige hos samma uppfödare och är köpta i butik från samma kar.
Det blir kanon det här :)
#31 - 26 augusti 2010 13:38
eriahl skrev:

Den är det inte!
#32 - 30 augusti 2010 10:53
Och om någon missförstod så är inte någon av dem aggressiv eller så. Det var bara mitt ömma hjärta som tyckte att den ena var lite liten och ville bara se till att han fick mat.... Båda mår bra och växer :)
#33 - 30 augusti 2010 13:18
Menade till KORSARKOFF om det var såna han hade haft

Annons