Hej,
jag har också velat sänka temperaturerna i mina kar vid olika tillfällen, de har varit för varma av olika anledningar. Vad jag har experimenterat med förutom fläktar är:
1) i vissa kar har jag kunnnat sänka från 28 till 26 genom att ha s¨å öppet upptill som möjligt, t ex ta bort täckglas eller annat som håller luften stilla mellan vattnet och en ljuset som problemvärmekälla, men det går ju inte alltid, beroende på fiskar och akvariets läge i rummet
2) jag har försökt flytta ner akvarierna närmare golvet i de fall det varit estestiskt ok. Bäst lyckades jag med ett 54L som jag flyttade från c:a 150 cm över golvet till 20 cm. Detta funkar dock bäst på sommaren eftersom då är det möjligt för mig att ha korsdrag (lätt sådant) i rummet och detta drag lägger sig ju mest vid golvet. Då sänkte jag temperaturen från 28 till 24. Men det är ju sällan man kan flytta akvarier hursomhelst.
3) i ett kar ville jag testa en arbetshalogenlampa som gjorde akvariet (30L) väldigt varmt, uppåt 37 grader. Då satte jag en plastbalja med vatten i frysen, sänkte ner ett pumphuvud i detta och lät pumpen pumpa ut vattnet från frysen i 0,5 mm slang till en glasflaska som var nersänkt i akvariet. Jag drog en in och en utflödessalng genom uppborrade hål i flaskans kork och silikonade sedan flaskan tät så inget av akvarievattnet läcker in i frysvattensystemet, som annars skulle smutsa ner och täppa ihop allt. från flaskan gick alltså vatten tillbaka till frysen genom en 0,5 mm slang. Slangarna och sladden kunde lätt klämmas i dörren i frysens isolering utan att stoppa flödet. Dock måste du säkerligen frosta av frysen oftare och energiåtgången är säkert också högre. Detta var väldigt effektivt, jag lyckades sänka temperaturen från 37 till nånstans mellan 25-28 och då lampan var släckt var jag tvungen att stänga av kylsystemet.
Jag har också halvhjärtat försökt kombinera pumpsystemet med tanken om att flytta vattenmassan närmare ett kallare golv genom att på saamma sätt pumpa ut vattnet ur akvariet och leda ner det till en tät behållare i golvnivå och hoppas på att vattnet kan kylas där lite innan det pumpas upp igen/alternativt leda en lång slang ut genom fönstret. Detta funkade inbte eftersom temperaturskillnaden var för lite, för att kompensera för detta hade jag behövt större area på vattnet vid golvet/fönstret för effektivare avkylning, men då kan man lika gärna flytta hela akvriet (jag har inte räknat på detta, bara vad jag känner).
Finns ju också kylare att köpa, men de är ju så dyra.
mvh
hampus