för varmt!

#1 - 28 oktober 2004 19:31
Hejsan!

Jag har ett 240 l kar som jag verkligen trivs bra med. Jag har dock ett stort problem! Det är just nu 28,2 grader UTAN doppvärmare... Karet täcks av en svart platshuv som ni säkert vet hur den ser ut. De Man brukar se mindre kar med denna anordning. Det är väldigt snyggt, men jag misstänker att huven är orsaken till värmen.

Jag har två matningsluckor, men de hjälper knappast att öppna dem. Igår köpte jag reflektorer för att förbättra lyset och tempen steg! Innan hade jag ca 27. Ljuset vart väldigt mkt bättre, men värmen föjde ju som sagt med... På morgonen innan lamporna tänds är det runt 26. Så de har ju hög temp normalt...

Jag funderar på att borra små hål i huven för ventilation. Vad tror ni? Har ni ngt annat tips?

Som ni förstår trivs få växter hos mig och mina sajicor och blå ciklider kan ju inte säga på mkt. Men de växer och mår bra iaf.
#2 - 28 oktober 2004 19:35
köpa en PC fläckt lr 2 och stoppa in så du får cirkulation i utrymmet... kanske inte är snyggt och ljudlöst men det lär fungera ...
#3 - 28 oktober 2004 19:46
du har säkert fel sorts ljusrör eller lampor.
du kan testa att ha i kallt vatten när du gör rent
#4 - 28 oktober 2004 19:57
Hejsan!
Låter knepigt att det blir så varmt i ett så stort kar. Själv har jag två mindre kar och ett större med just den här "huvmodellen" som du beskriver. Hur länge har du tänt? Kan du öppna nåt topplock och strunta i att ha lyset tänt nån dag? Då lär du ju se hur stor värmeeffekt lysrören har. Pumpen alstrar oxå en del värme, den kan oxå vara en del av problemet. När du byter vatten nästa gång så använd jättekallt vatten och se hur fort det tar innan tempen seglar upp igen.

Om fiskarna lider av värmen så kan det vara så att vattnet blir lite syrefattigare och av den anledningen kan det vara bra att genomlufta vattnet med en luftpump, slang och syresten för att få högre syrehalt. Rätta mig om jag har fel!

PC-fläkt som man har till datorer, är det det du menar Labeth? Hur isolerar man dem från akvarievattnet. Verkar lite riskabelt med att köra på i ett akvarium men det kanske är nåt väl beprövat som jag aldrig sett förut.

Lycka till!
Maria
#5 - 28 oktober 2004 20:01
min akvaria afför sa att man kunde andvända pc fläktar och så får man ha en transformator antar ja de lär väll inte vara 230 volt eller va de nu är i väggen.
#6 - 28 oktober 2004 20:10
Jag kan inte säga att det är beprövat i akvariesmanhang ... men jag vet av egen erfarenhet att man (iaf den jag provade med) kan doppas i vatten och sedan köras(har ej provat köra den under vatten(inte för att man bör göra det eller vill det...) men det är ju så man kör in lågstömsmotorer för modeller så det borde inte vara någon fara) så jag tror inte det är farligt dessutom är dom lågström... men om den kommer kyla karet kan det råda delade meningar om :)
#7 - 28 oktober 2004 20:11
men de lär ju iaf leda ut luften mellan vattnet och locket
#8 - 28 oktober 2004 20:13
Jo jag tror att det kommer funka bra ... kanske så bra att du måste ha avfuktare i huset :)
#9 - 28 oktober 2004 21:06
Det är absolut ina somhelst problem med 12 volts fläktar i vatten sammanhang. enda problemet e att få det snyggt... ett tips är att istället ta en 24 volts fläkt å köra den på 12 volt då får man ner ljud nivån... eller i värstafall köra en 12 voltare på 9 volt.
#10 - 28 oktober 2004 21:46
Om man ändo ska borra hål i luckan så kan man ju göra ett tillräckligt stort hål för en pc fläkt, så sätter man den till vänster i luckan så att den blåser ut luften uppåt. Sen på höger sida av luckan längst ut så sätter man en till fläkt som blåser luften vågrätt mot den andra fläkten, då blir det både cirkulation av luften och den "dåliga" luften blåses ut. För att göra det lite snyggare så kan man sätta ett fläkt galler på den som blåser ut luften. Kan nog faktist bli snyggt
#11 - 28 oktober 2004 22:17
Tanken är ju jättebra men hur mycket skulle detta sänka vattentemperaturen? Om man har 20 grader i rummet så kanske man kan sänka lufttemperaturen under rampen någon eller ett par grader men vilken skillnad skulle det bli på vattentemperaturen? Jag är inget fysiksnille men jag har svårt att tro det skulle bli nån märkbar skillnad.
#12 - 28 oktober 2004 22:25
Det som värmer upp karet är ju lamporna och specifikt den delen som inte blir ljus och den delen stannar vid lamporna och om man ventilerar ut all denna värmen (önsketänkade troligen bara en del av den) så kommer akvariet få den temperaturen som rummet har + lite värme från pumpen och livet i akvariet... jag övertygad om att han sänker sig ner till runt 27 grader om han skulle installera 2 pc fläktar en som blåser in i ena änden och en som blåser ut i andra...
#13 - 28 oktober 2004 22:29
Överskottsvärmen i vatten och vid ramp som rimligen borde stiga uppåt (sic!) ventileras ur och vattnet tar temp från omgivande ytor (dvs glasrutor i rummet) möjligen höjer du den övriga rumstemperaturen och fuktigheten en bit totalt sett. Men det borde kyla en del... Kylskåp fungerar ju lite så att temperaturskillnaden vädras ut i den varma delen så kylmediet alltid har en kallare temperatur än omgivningen och då sänks tempen i det isolerade utrymmet. Njae jao jag vet! Ingen direkt vetenskaplig beskrivning - men ungefär.....

Edit: Jag förstår inte varför det skulle behövas en fläkt som blåser in luft och en som suger ut luft???? Två utblås hellre, om det nu är för varmt. Luft kommer in ändå via kanter och andra otätheter. Hur skulle du annars kunna köra med rampen utan någon ventilation?
#14 - 28 oktober 2004 22:59
Visst kan man ha 2 utblås men jag skulle välja 1 in och 1 ut pga att jag då vet vart luften går in och vart den går ut och jag vet att hela rampen blir intäckt och den inte bara snor luft från precis bredvid och cirkulerar den ... men det blir förståss dubbelt så mycket luft som cirkulerar om det nu är så att man har 2 utblås men man har mindre kontroll på cirkulationens omfattning...
#15 - 28 oktober 2004 23:26
Öh? Hur då menar du Labeth? Kan inte insuget bara blåsa ner på ett ställe lika gärna? (Nej riktigt så funkar det inte).
Två sugande fläktar i vardera änden av rampen suger ju ut luft enligt "minsta motståndets" lag. All luft som kan röra sig alls kommer att sugas ut, det finns ingen annan möjlighet. Och den som inte gör det blir så varm så rampen smälter. *skratt*
#16 - 28 oktober 2004 23:55
Du övertolkar mig :)

vad du vill undvika är att du får in samma luft igen(och det är förståss omöjligt att få in all luft och dess energi igen men det tror jag du fattar att jag menade) som du just puttade ut ... visst kommer det alltid finnas ett visst utbyte även utan fläktar ... du kanske har rätt jag har inte läst någon kurs i detta jag pratar bara om vad jag har haft för erfarenheter av sånnahär saker ... men det måste ju bero ganska mycket på utformningen av själva rampen ... den tar ju luft därifrån det är lättast säg att det är 2 jättehål precis bredvid varje utblås eller inblås för den delen skulle säkert funka lika bra då kommer om resten av rampen är tillräckligt tät så det bildas ett undertryck vilket troligen inte är fallet eftersom du skrattar ut mig den att ta från det stora hålet bredvid i större utsträckning än från resten av rampen och på så sätt får man en minskad ventilation i mitten (har dock ingen belägg för att det blir såhär men jag antar att du inte kan säga att det blir motsatsen med 100% säkerhet?)...och eftersom detta stora hål är så nära insuget så tar man om en del av denna luften ... sen kan man ju aldrig undvika att något skulle stå helt still det förstår jag oxå men nu försöker vi maximera detta ... det räcker för övrigt med att något blir varmt för att det ska expandera och blir lättare än resten av luften och fly därifrån så där sprack din teori om den smälta rampen ...

det kan hända att du har rätt men jag har inte helt fel i mitt utalande ... Vad jag ville säga var att om man vill vara säker på att luften når alla platser måste man se till att "minsta motståndet" blir att gå rakt igenom hela rampen och ut på andra sidan igen... medan du går på varianten att jag hoppas att "minsta motståndet" är att man går från mitten av rampen till dom 2 sidorna ... och om du har rätt i detta antagande är din variant dubbelt så bra som min men om det bara blir en liten cirkel vid kanten av tanken då är den betydligt mycket sämmre ... men det kommer säkert bli ganska lika resultat med dessa 2 varianter...
#17 - 29 oktober 2004 10:47
Nu skrattade jag inte åt dig. Utan åt påståendet jag gjorde lite på skoj om att rampen smälter...

Nej du har inte alls helt fel. Men jag tror fortfarande inte det är nödvändigt med något inblås för att få den värmeväxling man vill ha.
#18 - 29 oktober 2004 11:35
För att titta på problematiken på ett annat sätt...
Har du samma temperatur förhållanden på botten av akvariet?
Det är lätt hänt att det blir flera grader svalare där. Jag hade liknanade problem, speciellt på sommaren, innan jag förbättrade vattencirkulationen. Jag har också öppningar på baksidan av rampen.
mvh
#19 - 29 oktober 2004 13:55
Oj! Vilken diskussion de vart om pc fläktar! ;)

Jag har enbart öppnar på framsidan. Men funderar som sagt på att borra hål på den...

I mitten av akvariet är de 27,1 grader med alla luckor öppna. Har vart tänt i 5 timmar. Är tänt ca 10 timmar/dygn. Ska kolla bottentemp.

Hälla i kallvatten? Blir de inte chock för fisk och växt då?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 oktober 2004 14:07
Värme stiger ju så man kan mycket väl borra några hål im plastrampen.
Det finns också ofta ytterligare en värmekälla i akvariet - nämligen pumpen. Alla innerfilter kyls ju ner av vattnet vilket innebär att vattnet i sin tur värm upp. Ett ytterfilter kyls ofta av luften och höjs inte tempen på vatttnet lika mycket.
#21 - 29 oktober 2004 14:23
Hälla inte i kallvatten. Det är klart att om du ser att firrarna mår dåligt kan man byta en del vatten, men använd då vatten som är bara något svalare.
Ett par synpunkter till;
1) Man kan få tag i ganska dåliga akvarietermometrar, det kan vara intressant ett jämför med t ex en rumstermometer.
2) Även om 28 grader är för högt för många fiskar, och är inte heller optimal för de flesta växter, finns det många fiskar som trivs bra i detta värme - och växter som klarar sig.
mvh
ps datafläktar=krångel
#22 - 29 oktober 2004 14:37
Hej

Nej, fläktar är inte aktuellt!! Har köpt en ordentlig digital temp och kontrollerat med annan rumstemp och den verkar korrekt. Fiskarna mår ok, men i längden kanske de blir missnöjda och "svettas"? ;) Jag har ju anpassat växterna efter förutsättningarna, men de känns som att jag vill ha ned karet 1-2 grader.

Grundtempen i mitt hem är runt 23, eftersom de är väldigt dragit så måste värmen vara hög. Annars fryser vi ihjäl... =( Så de är en "dålig start" för att få ned tempen.

Jag har innerfilter, men inte råd med ett ytter just nu. De verkar så rysligt dyra! Runt 1000 kr väl? =(

Ska köpa växtlysrör snart också, men de går på 300 kr o just nu finns inte de pengarna över. De kanske inte avger värme på samma vis som orginallamporna i rampen? De är ju "dåliga" vanliga rör.
#23 - 29 oktober 2004 14:56
I en lysrörsramp det mesta värmen kommer inte från själva lysrören, utan från reaktorerna (en kopparspole på en järnkärna). En möjlighet är att flytta dessa till något ställe utanför rampen. Det blir lite extra sladdar, och någonting mer at dölja (speciellt för barn) och den som utför jobbet MÅSTE vet vad de gör.
Jag tror inte på växtlysrör men det finns moderna lysrör för inredning som är mycket bra.
Lycka till
#24 - 6 november 2004 12:58
Mitt problem är inte temperaturen (24C) utan Kondensen!! Man skulle kunan tro att man vänt akvariet upp och ner innan man tar av det här svarta plaslocket där är nämligen fullt med vatten. Plus att det droppar hela tiden från sidorna på det här plastlocket. Och det är fruktansvärt eftersom det kommer på möbler o golv. Skulle man kunna lösa det igeom fläktar? en in och en ut eller båda ut? Akvariet är 60*30*45... Detta måste lösas nu!

MvH Alex
#25 - 6 november 2004 14:11
Hej,

jag har också velat sänka temperaturerna i mina kar vid olika tillfällen, de har varit för varma av olika anledningar. Vad jag har experimenterat med förutom fläktar är:

1) i vissa kar har jag kunnnat sänka från 28 till 26 genom att ha s¨å öppet upptill som möjligt, t ex ta bort täckglas eller annat som håller luften stilla mellan vattnet och en ljuset som problemvärmekälla, men det går ju inte alltid, beroende på fiskar och akvariets läge i rummet

2) jag har försökt flytta ner akvarierna närmare golvet i de fall det varit estestiskt ok. Bäst lyckades jag med ett 54L som jag flyttade från c:a 150 cm över golvet till 20 cm. Detta funkar dock bäst på sommaren eftersom då är det möjligt för mig att ha korsdrag (lätt sådant) i rummet och detta drag lägger sig ju mest vid golvet. Då sänkte jag temperaturen från 28 till 24. Men det är ju sällan man kan flytta akvarier hursomhelst.

3) i ett kar ville jag testa en arbetshalogenlampa som gjorde akvariet (30L) väldigt varmt, uppåt 37 grader. Då satte jag en plastbalja med vatten i frysen, sänkte ner ett pumphuvud i detta och lät pumpen pumpa ut vattnet från frysen i 0,5 mm slang till en glasflaska som var nersänkt i akvariet. Jag drog en in och en utflödessalng genom uppborrade hål i flaskans kork och silikonade sedan flaskan tät så inget av akvarievattnet läcker in i frysvattensystemet, som annars skulle smutsa ner och täppa ihop allt. från flaskan gick alltså vatten tillbaka till frysen genom en 0,5 mm slang. Slangarna och sladden kunde lätt klämmas i dörren i frysens isolering utan att stoppa flödet. Dock måste du säkerligen frosta av frysen oftare och energiåtgången är säkert också högre. Detta var väldigt effektivt, jag lyckades sänka temperaturen från 37 till nånstans mellan 25-28 och då lampan var släckt var jag tvungen att stänga av kylsystemet.

Jag har också halvhjärtat försökt kombinera pumpsystemet med tanken om att flytta vattenmassan närmare ett kallare golv genom att på saamma sätt pumpa ut vattnet ur akvariet och leda ner det till en tät behållare i golvnivå och hoppas på att vattnet kan kylas där lite innan det pumpas upp igen/alternativt leda en lång slang ut genom fönstret. Detta funkade inbte eftersom temperaturskillnaden var för lite, för att kompensera för detta hade jag behövt större area på vattnet vid golvet/fönstret för effektivare avkylning, men då kan man lika gärna flytta hela akvriet (jag har inte räknat på detta, bara vad jag känner).

Finns ju också kylare att köpa, men de är ju så dyra.

mvh

hampus
#26 - 8 november 2004 14:44
Hej igen

Nu ligger karet på 26 grader! Är jättenöjd. Jag exprementerade med att borra hål längs rampens baksida, längs hela rampen med kanske 1,5 cm mellan varje hål. =) Kanon vart det! Nu är de rätt temp för firrar och växter!

Ang. kondens vid sånna här ramper: Se till att alla sladdar ligger vid "uthålet" och att rampen ligger på ordentligt. Då är min tät!
#27 - 9 december 2004 22:28
Har två fläktar i mitt 45 liters. När ja kopplade ur dessa steg temperaturen runt fyra grader. Så en liten fläkt gör ganska mycket.
#28 - 10 december 2004 09:29
För den som vill köpa fläkt finns det bra prylar på biltema.

12V fläktar i olika storlekar, från 15cm diameter - 4cm diameter.
För att driva dessa köpte jag en Motorcykel batteriladdare, en 5x5 cm vanlig transformator (typ som en mobilladdare), som kan ställas in på både 12V och 6V med en enkel knapp.

Inställd på 6V låter fläkten nästan ingenting, men en stor fläkt ger rätt bra flöde ändå...
Det räcker iaf för att hålla täckglasen i mitt 375 kar torra.
Tänk dock på kondensen som fläkten trycker ut i rummet istället!

Fläkten och transformatorn kostade inte mer än max 150kr tilsammans. Men då får man koppla ihop det själv, vilket iof är hur lätt som helst. ( 2 sladdar... :) )
#29 - 10 december 2004 10:19
lättaste sättet är att öka luftflödet vid vattnet, då kommer dels luften att kyla vattnet lite men fram för allt så kommer mer vatten dunsta till luften och det kan kyla en hel del (jämför med svettning).
och appropå två fläktar så tror jag på modellen med en in en ut eller bara en in. har man två in eller två ut kommer luftflödet att begränsas av att resten av hålen som kan föra in/ut luft e för små. skillnaden mellan att ha en in och en ut och att bara ha en som blåser in luft är nog ganska liten.
man om man har båda matningshålen öppna och sätter en bordsfläkt som blåset mot ena hålet så kommer det iaf att öka luftgenomflödet något och det kommer nog att hjälpa en del.
#30 - 10 december 2004 11:50
Hej när det gäller diskussionerna om fläktar kan jag bara tala om egna erfarenheter när det gäller datorer + guider på överklockningshemsidor och den gällande regeln är att det e bättre med mer utblås än insug och fläktarna ska sitta på samma sida så de arbetar tillsammans. bäst vore tex vänster sida 80mm insug höger sida 2*80mm el 1*120mm utblås. Har du borrat hål i nederkant på rampen vore en bra lösning med tex 1 st 120mm monterad rakt ovanpå.
#31 - 10 december 2004 12:01
fast här snackar man om vattenmättad luft och då kanske det vore bättre med en fläkt som blåser in torr luft än en som suger ut fuktig.
#32 - 20 december 2004 21:03
Ursprungligen skickat av averater
fast här snackar man om vattenmättad luft och då kanske det vore bättre med en fläkt som blåser in torr luft än en som suger ut fuktig.


Kanske (vet inte till 100%) men om man tänker på både datorer o hur ventilationen i ett badrum är uppbyggt så stämmer det att det behövs inte lika mycket insug som utsug sval torr luft tar sig lättare in genom springor o hål än vad den varma tar sig ut. Sen e ju akvariet så litet så jag tror inte det e nån fara med förhöjd luftfuktighet som kan ge mögelskador mm direkt.
Lucas_no1
#33 - 20 december 2004 21:43
Jag tycker du ska pröva andra lysrör för jag har ett sånt 230 och ett likadant på 116 och där blir det inte så varmt utan doppvärmare men i mitt fall skulle det nästan varit bra eftersom jag har diskus. :-)
#34 - 20 december 2004 22:37
Prova något så basic som att byta termometern. Du lär inte få så höga temperaturer i akvariet utan en värmare. Såvida du inta har 27 i rumstemp...men det tror jag inte. Kolla med en digital termometer.
#35 - 21 december 2004 07:58
Hej

Jag har redan digital termometer...











Annons