Ursprungligen skickat av Tommy K
Är det inte så att ni mäter yttermåtten på badkaren istället för måtten på själva den fördjupning som ska inrymma vattnet? Om ni tänker efter så är den rejält rundad och ofta har den inte samma djup i huvuddelen som i fotdelen. Svårt att mäta således...
Samma problem har vi med våra akvarier:
Många tror att angiven vattenvolym är den faktiska volymen på akvariet. Ofta är måttet taget på utsidan av alu-ramen. Ditt kar rymmer således även det mindre vatten än du tror.
Överkurs:
Uppgifter från NIBE (Sveriges största tillverkare av värmeprodukter): Varmvattenåtgång till några vanliga aktiviteter i hemmet: BAD (STANDARDBADKAR) 140 liter. Handdiskning 15 liter. Normal dusch på 3 - 4 minuter. 40liter.
Hälsningar Tommy K - Badkarens Talesman i Cybersoppan
Först, det där med 140 liter vid ett bad. Det säger ju säg självt. Om du fyller det där lilla karet som endast rymde 140 med 140 så är det ju fullt. Men hur ska du själv då få plats i karet om det redan är till kanten med vatten? Jag tror knappast att ens en tetra skulle kunna plumsa i utan att det spildes över lite. :P SOm nån nämnde, Arkimedes-princip.
Och sen.. känns lite dumförklarande att tro att vi använder oss utav yttermåtten när vi snackar mått. Måtten på vårt badkar här hemma var 35x50x140 = 245L.. Och då förenklade jag neråt. Om jag skulle sätta mig i karet och sen fylla det till hög nivå så är det nog knappast 240 liter i det. Snarare 140. Och var känner vi igen det? ;)
Tommy. Har du inte eller har du aldrig haft ett 100L akvarie hemma? Isåfall kan det inte vara svårt att se att man knappt får ner bena i det. Tror inte ens att man kan sitta ner med benen och kroppen utanför.. = Bebisbalja, om ens det. :P
Aja.. vet inte vart det här leder.. Bara massa tjaffs. Tycker vi diskuterar Erics golv istället. :)