För tungt???

#1 - 4 november 2003 13:12
Tanken är att starta upp ytterligare ett 720 malawikar, men nu är jag lite osöker på om golvet kommer att klara den sorts bänk som jag har tänkt. Mitt nuvarande står på en aliminiumbänk med 8st ben som i sin tur vilar på en 28mm stavlimmad bokskiva för att fördela tyngden.

Den lösning som jag tänkt mig för nästa burk är någonting i stil med denna: http://w1.708.comhem.se/~u70804801/fish/7201.jpg
Nu är frågan om mitt golv kommer att klara denna tyngd eftersom vikten inte fördelas lika mycket som med en bokskiva under.. Jag bor i ett k-märkt hus i örebro på tredje våningen där golvet är parkett med vanliga träreglar under. Ytterligare ett problem är att jag blir tvungen att ställa akvariumet längs med reglarna istället för tvärs över som är att föredra.
Nu är frågan vågar man göra på detta sätt?, håller golvet utan att bågna för denna belastning?? Vad är er erfarenhet???

//Eric
#2 - 4 november 2003 14:14
Jag har för mig att folket här brukar jämnföra det med "Golvet brakar väl inte för att du har en soffa med 4:a personer i?" :) Eller nåt i den stilen. Så jag tror inte att det är någon risk. Men du ska nog lyssna mer på de som skriver efter mig. :P
#3 - 4 november 2003 15:05
Jag skulle tro att ditt kar kommer väga en bra bit över 1000 kg ta detta fördelat på typ 1.5 kvadrat och sedan placera det mellan reglarna i ett hus som är över 100 år gammalt.... Nja, jag hade inte lelat vara din granne.
#4 - 4 november 2003 15:31
Du kanske ska ta hem en arkitekt som kan säga bu eller bä?
#5 - 5 november 2003 10:51
mgrant: Nja, jag hade inte lelat vara din granne.

Det gör inget jag gillar ändå inte grannarna som bor under oss. :)

Skämt åsido, jag funderar på om man kanske skulle införskaffa TVÅ st. limmade bokskivor och placera en på golvet som fördelar vikten från bänkarna och en som placeras ovanpå dem som akvariumet vilar på. Det borde ju fungera!!??.
En tankegång som jag haft är att vi har ju ett badkar som rymmer ca 500l vatten plus mig och min flickvän och det vilar på endast fyra fötter samt att det står längs med reglarna och ännu har vi inte lyckats ge grannarna "oväntat besök".

//Eric
#6 - 5 november 2003 11:47
Dom kanske inte har köpt hem Gevalia.....ännu [;)]
#7 - 5 november 2003 12:26
Det måste vara ett jättebadkar, ett vanligt "lägenhetsbadkar" rymmer inte mer än drygt hundra liter...
#8 - 5 november 2003 19:48
Tommy. Vad använder du för bebisbalja? Ett badkar rymmer bra mycket mer än 100L. Närmare 300 liter skulle jag gissa.
Vi har ett rätt litet badkar i vårt minimala badrum. "Bassänglängden" är ungefär 140cm. Bredden är väl typ 50 eller nåt skulle jag tro. Djupet är väl som mest runt 35cm skulle jag tro.
35x50x140 = 245L.. Och som jag sa tidigare. Vårt badkar är inte speciellt stort. Har ett större på landstället.
Så 500L är nog inte omöjligt, fast det verkar lite väl stort, men lyxigt. Skulle inte säga nej till det. :)
Vem vet, han kanske har en jacuzzi (eller hur nu det stavas) och dom lär väl väga mer.
Förlåt för mitt babblande. :P
(Känns som det här va lite offtopic)
#9 - 5 november 2003 20:42
Man kan inte jämföra badkar med akvarium. Byggnormen för badrum med badkar är tuffare än övriga rum. Men då står iof ett badkar på fyra ben och golvbelastningen blir således högre per kvm. Å andra sidan om vikten och ytan som mgrant anger stämmer så blir det "bara" 666 g/cm2.

[:-34]
#10 - 6 november 2003 11:44
För att få slut på badkars-diskussionen så kan jag upplysa er att det är ett gammaldags tassbadkar modell större om det nu är nån som undrar. :)

Jag har själv också räknat på belastningen på golvet och jag tycker att det borde klara påfrestningen. Eftersom jag kommer att införskaffa fisk senare så är det ju bara att prova med tre st. bänkar och en bokskiva ovanpå som akvariet vilar på först och fylla på det lite för undan. Skulle det se riskabelt är det ju bara att tömma det och lägga bokskivan på golvet och ställa benställningen på den precis som med det kar som jag redan har. Tack för alla råd!!.

//Eric

#11 - 6 november 2003 11:50
Glöm inte vattenpasset bara. :)
#12 - 6 november 2003 12:15
Izak...

IFÖ Caribia, det vanligaste standardbadkaret som används i hyreshus och villor rymmer från 110 liter (minsta modellen) till 180 liter (största). Ditt badkar motsvaras av IFÖ Caribia BK 14 som rymmer 130 liter enl IFÖ. Så ligger det till. IFÖ:s båda "tassbadkars"-modeller rymmer 165 liter. IFÖ "Panama", jättestort bubbelkar avsett för 2 personer rymmer 320 liter. Se själv www.ifo.se .
(En anledning till, förutom vikten, att badkaren inte rymmer mer vatten än så här är att en vanlig villapanna inte klarar av att förse dem med varmvatten. Det räcker helt enkelt inte till).

Tommy K / Tf badkarsexpert

#13 - 6 november 2003 12:34
Tommy, om du tar fram linjalen & mäter upp badkaret så kan du se att det lätt rymmer mer än 180 liter.. mitt rymmer lite avrundat 300 liter.
Du kan inte bara utgå från siffror på en websida & säga att "alla" har såna badkar. tyvärr, det funkar inte så =)
jag skulle INTE vilja ha ett 110 liters badkar. jag har ett akvarium som rymmer 120 liter här, har jag TUR kan jag doppa benen...

och enligt ifö så är bk-14 140 cm lång(yttermått)
hur f*n kan man komma i det?
med andra ord..ett bebiskar..
#14 - 6 november 2003 12:51
Vi får dessutom tänka på "Arkimedes-principen" dvs det lär ju knappast gå i mer än typ 40-50 liter i ett 150 liters badkar med två personer i. Så vikten på ditt badkar kommer inte i närheten av Akvariets.
#15 - 6 november 2003 12:55
Välkommen till Zoopet´s byggforum [:-68]
#16 - 6 november 2003 13:45
JR - vilket badkar ska jag mäta upp menar du? Ska jag komma hem till dig om det är ditt badkar du menar? Tumstock skulle dessutom funka bättre än linjal...
Om du läser tråden så upptäcker du att vi diskuterar ett badkar med just längden 1.40. Ditt badkars mått, lika lite som kungens, känner jag till!
Citat:"Du kan inte bara utgå från siffror på en websida & säga att "alla" har såna badkar. tyvärr, det funkar inte så =)".
Jo det är just det jag kan! Givetvis har inte alla lika stora badkar i Sverige (detta börjar bli löjligt) men DE VANLIGASTE badkaren i Sverige har dessa mått (hört talas om MILJONPROGRAMMET? Under tio år bygdes i det närmaste en miljon lägenheter för att få slut på bostadsbrist och höjda boendestandarden i Sverige. Där var i stort sett allt standardiserat, även badkaren. I denna 1 miljon lägenheter finns garanterat inga 300-litersbadkar). Vill du kalla alla dessa människor som bodde i dessa lägenheter för "bebisar" så får du gärna göra det för mig. Faktum kvarstår - oavsett hur stort badkar just DU har - så rymmer ett standardbadkar mellan 100 och 200 liter vatten.
#17 - 6 november 2003 13:49
Den vanligaste längden på ett badkar är väl 160cm?
#18 - 6 november 2003 13:53
Hmm.."vi" diskuterade ju standard badkar. Sen att jag missade att det var just izac du refererade till där får jag väl be om ursäkt för. jag vägrar ändå tro att alla har små baljor hemma.
I alla de ungefär 10 olika lägenheterna jag bott ihär i GBG, som haft badkar, har haft samma mått. Jag har mätt upp det och det rymmer drygt 300 liter.
och JA jag tycker en "balja" på 110 liter är ett bebisbadkar, för man kan ju knappt sitta i ett sånt. Jag har sett ett sånt nån gång, men då det är endast en gång och i en myycket gammal lägenhet så kan jag inte hålla med om att det är det vanligaste karet.
#19 - 6 november 2003 14:29
Är det inte så att ni mäter yttermåtten på badkaren istället för måtten på själva den fördjupning som ska inrymma vattnet? Om ni tänker efter så är den rejält rundad och ofta har den inte samma djup i huvuddelen som i fotdelen. Svårt att mäta således...
Samma problem har vi med våra akvarier:
Många tror att angiven vattenvolym är den faktiska volymen på akvariet. Ofta är måttet taget på utsidan av alu-ramen. Ditt kar rymmer således även det mindre vatten än du tror.

Överkurs:
Uppgifter från NIBE (Sveriges största tillverkare av värmeprodukter): Varmvattenåtgång till några vanliga aktiviteter i hemmet: BAD (STANDARDBADKAR) 140 liter. Handdiskning 15 liter. Normal dusch på 3 - 4 minuter. 40liter.

Hälsningar Tommy K - Badkarens Talesman i Cybersoppan
#20 - 6 november 2003 16:54
Standardbadkar och varmvattenåtgång. Jag tippar att vi hamnar runt 300 liter om man inte badar i kokhett vatten. Men nu handlade inte denna tråden om badkar eller????
MVH
magnus
#21 - 6 november 2003 18:48
Ett akvarium på 720 l har aldrig 720 l vatten i sig, om du inte har ett tomt kar då. all sand och sten tar upp viss volym så ni kan inte plusa akvariets vikt med vatten med vikten på sand och sten. 1 KG sten/sand motsvarar 1 l vatten´. har du då 100 kg sand i har du 620 l vatten i karet= 720 kg totalt.
#22 - 6 november 2003 18:54
1kg sand är mindre än 1 liter.
#23 - 6 november 2003 20:17
TommyK.. som jag skrev så var det avrundat..jag har tagit hänsyn till avrundningarna i karet. och givetvis mäter jag inuti.. skärp dig..hehe
mitt badkar rymmer 340-350 liter om jag bortser från att det finns avrundningar i det.
har du ett 110 liters badkar tycker jag verkligen synd om dig!
du får sluta titta på siffror och se på hur det verkligen är.
som tropfrog skriver..man har inte bara varmvatten i karet..hehe

#24 - 6 november 2003 20:33
<font color="red">Undrar en sak bara... är det någon här som känner eller själv råkat ut för att akvariumet åkt genom golvet? [;)]</font id="red">
#25 - 6 november 2003 21:11
kolla in den här länken får ni lite mått + volym på badkar
http://www.trahus.nu/svedberg10.htm
#26 - 6 november 2003 22:36
Ursprungligen skickat av Tommy K

Är det inte så att ni mäter yttermåtten på badkaren istället för måtten på själva den fördjupning som ska inrymma vattnet? Om ni tänker efter så är den rejält rundad och ofta har den inte samma djup i huvuddelen som i fotdelen. Svårt att mäta således...

Samma problem har vi med våra akvarier:

Många tror att angiven vattenvolym är den faktiska volymen på akvariet. Ofta är måttet taget på utsidan av alu-ramen. Ditt kar rymmer således även det mindre vatten än du tror.

Överkurs:

Uppgifter från NIBE (Sveriges största tillverkare av värmeprodukter): Varmvattenåtgång till några vanliga aktiviteter i hemmet: BAD (STANDARDBADKAR) 140 liter. Handdiskning 15 liter. Normal dusch på 3 - 4 minuter. 40liter.

Hälsningar Tommy K - Badkarens Talesman i Cybersoppan

Först, det där med 140 liter vid ett bad. Det säger ju säg självt. Om du fyller det där lilla karet som endast rymde 140 med 140 så är det ju fullt. Men hur ska du själv då få plats i karet om det redan är till kanten med vatten? Jag tror knappast att ens en tetra skulle kunna plumsa i utan att det spildes över lite. :P SOm nån nämnde, Arkimedes-princip.

Och sen.. känns lite dumförklarande att tro att vi använder oss utav yttermåtten när vi snackar mått. Måtten på vårt badkar här hemma var 35x50x140 = 245L.. Och då förenklade jag neråt. Om jag skulle sätta mig i karet och sen fylla det till hög nivå så är det nog knappast 240 liter i det. Snarare 140. Och var känner vi igen det? ;)

Tommy. Har du inte eller har du aldrig haft ett 100L akvarie hemma? Isåfall kan det inte vara svårt att se att man knappt får ner bena i det. Tror inte ens att man kan sitta ner med benen och kroppen utanför.. = Bebisbalja, om ens det. :P

Aja.. vet inte vart det här leder.. Bara massa tjaffs. Tycker vi diskuterar Erics golv istället. :)
#27 - 7 november 2003 07:01
Alla de i tråden som tror att akvarier är konstruerade för att man ska bada i dem behöver nog tänka till lite extra. För de som är intresserade av mitt badkar (vilket börjar bli fler o fler) så kan jag berätta att det är ett Royal Scandinavian/Bang Olufsen massagekar avsett för 2-3 personer med inbyggd 9 kW elpatron. Det rymmer runt 300 liter och är definitivt inget standardbadkar (pris c:a 55 000:-) Sen vill jag berätta för Izac att man skiljer på badvolym och totalvolym. Alla volymer jag skrivit är totalvolymer, badvolymen är mycket mindre! Uppmanar de som fortfarande tror att ett standardbadkar rymmer 300 liter att titta på Sundelins länk!
http://www.trahus.nu/svedberg10.htm
Apropå dumförklaringar så verkar de behövas ibland: Tropfrog och JR! Tror ni att det kommer kokhett (100 grader) vatten ur kranen? Tror ni att man handdiskar i 15 liter kokhett vatten och att man duschar 3-4 min i kokhett vatten också? Vattnet man får från kranen är runt 55 grader för att minimera skållningsrisk men samtidigt undvika Legionella. Detta blandar man med kallvatten när man badar, diskar och duschar.Då behövs inte mycket kallvatten för att få tempen runt 40 grader. Borde vara självklart... Då jag själv jobbar inom VVS-branschen kan jag berätta att villaägare som skaffar sig bubbelbad med volymer runt 200-300 liter ofta har problem att få tillräckligt med varmvatten från sin villapanna om den är av lite äldre modell. Detta för att den är avsedd att producera varmvatten till - just det - ett standardbadkar.
Nu tycker jag inte det finns mycket mer att tillägga. De som tror att man har 300-liters badkar som standardbadkar i Sverige får tro det. Var och en blir salig på sin egen tro, som det heter. Håller med izac att vi ska diskutera Erics golv istället.

MVH Tommy K - Badkarsinformatör i Cybersoppan
#28 - 7 november 2003 07:24
NU blev jag intresserad av ditt badkar får man komma på ett bad och ta en öl? :)
#29 - 7 november 2003 07:30
Givetvis BULL! Kul med folk som fattar att man ska bada i badkaret och inte i akvariet hehe...
#30 - 7 november 2003 07:53
Nu när ni badat färdigt kan jag slänga in en kommentar angående huvudfrågan.
Jag har ett akvarium på 240l längs med bjälkarna mitt på ett golv och jag satte en stamp i torpargrunden för att slippa svikt och, framförallt, gungningar när man går förbi karet.
Har man ett akvarium vars totalvikt blir nästan ett ton och sätter det i ett trähus, så tror jag inte att det brakar igenom golvet precis, men golvet kommer helt säkert att svikta. Frågan är hur mycket och vad det innebär. Eftersom tyngden är så stor så kan det bli väl synlig svikt. Golvet kan spricka om det är parkett eller liknande, eventuellt kan lister släppa och glipa om akvariet står mot en vägg. Förmodligen kommer golvet och karet att gunga en del när man går förbi.
Sen får man inte glömma att det kanske tillkommer en vikt av X antal personer som står och glor in i baljan.
Att man murar en sockel åt en kakelugn är inte främst för att golvet ger sig utan för att den måste stå stumt mot underlaget för annars spricker den. Naturligtvis!
Det är samma sak med ett akvarium (men inte ett badkar). Har stativet åtta ben så fördelas inte tyngden jämnt om golvet sviktar, vilket betyder att belastningen på stativet gör att det kanske också sviktar, vilket i sin tur betyder att det blir spänningar i karet.
Med andra ord. Det brakar inte igenom golvet, det är klart större risk att glaset spricker, men det kanske tar ett tag.
Tjock frigolit lindrar naturligtvis om svikten inte blir för stor.

Det blir svikt, kanske gung, men inte brak.

Finns bara ett sätt att riktigt, riktigt säkert få svar...
#31 - 7 november 2003 10:03
Framerate:

Hur tror du att golvet skulle påverkas av den här lösningen?
http://w1.708.comhem.se/~u70804801/fish/7201.jpg
Bottenytan på 1 stycken bänk är 50x50cm. Det blir ju en sammanlagd yta av 1,5m2. Det borde ju golvet klara utan att svikta!?.

Annars blir det väl att lägga en bokskiva under originalakvarieställningen som fördelar tyngden precis som på det karet jag redan har.

//Eric
#32 - 7 november 2003 11:08
Det viktigaste är att det blir vridstyvt så en tjock spånskiva som står på högkant som håller ihop de tre bänkarna på baksidan är nog inte så dumt. Det borde förhindra svikt. För en spånskiva böjer man inte så lätt på det hållet!

Finns det ingen byggnadsingenjör som är intresserad av fiskar?
#33 - 7 november 2003 12:29
Det viktigaste måste väl vara att fördela vikten jämt över golvet??
Detta görs väl bäst med en skiva som fördelar vikten från akvariet över de tre bänkarna.

//Eric
#34 - 7 november 2003 14:42
Jag släpade upp ett 540-kar till 3 våningen nå´n gång i början på 80-talet. Kåken var gammal så det var med tvekan jag fyllde det. Det stod då tvärs över 2 reglar. Golvet sjönk en halv cm. Syntes på att det blev en springa under golvlisten. Inget annat hände dock. Ett 720-kar längs med bara en regel låter riskabelt. Jag skulle inte gjort det. Om du ändå gör det - kolla med försäkringsbolaget så du själv slipper betala skadorna om nåt händer!
Gör de inte det så får du själv betala i många, många år...

MVH Tommy K
#35 - 7 november 2003 16:22

För att tillägga ytterligare en sak så brukar badrumsgolv vara gjutna i betong eller väldigt tätt reglat med grova skivor ovanpå för att det skall hålla.

Ett parkettgolv är kanske glesare reglat och kanske är golvet lagt direkt på reglarna utan någon skiva under så nog kan ett parkett golv braka även om det skall mycket till.

I min lägenhet så har en parkettskiva delat sig i skarven och kasat snett pågrund av tyngden av mitt 375L.
#36 - 7 november 2003 23:00
Detta var en kul tråd. Man kanske borde titta in på zoopet lite oftare. ZeroZ nämnde något intressant som jag vill anknyta till.

Jag frekventerar ungefär 4-8 ciklid/akvarieforum dagligen sedan ett antal år tillbaka. Nästan alla aktörer på dessa forum oroar sig för att akvarierna ska gå igenom golven och ändå har jag aldrig ens läst ett enda inlägg om en enda golvplanka som brister. Det ska då tilläggas att jag hört talas om alla möjliga egendomligheter om exploderande härdglaskar och fogar som brister under middagsbjudningar och även själv varit med om en del dylika strapatser.

Jag tycker att man ska fylla sitt hem med akvarier. Vem vet, kanske brister golvet och du blir historisk. Att vara med om att ett 720 faller ner till grannen tycker jag låter betydligt roligare än att få lek på sina Troffar, förutsatt att ingen person kommer till skada vill säga.

mvh,
#37 - 8 november 2003 00:07
o inga fiskar heller för den delen...
#38 - 8 november 2003 00:40
jo..jag vill se ett 720 som landar hos grannen, helt.. gå ner, klinga på, och fråga om man får mata sina fiskar..hehe
#39 - 8 november 2003 02:33
Om golvet sviktar, så beror det på mer utbredningen av tyngden än punktbelastningen. Dvs hela akvariumets tyngd får golvet att bukta, och då kommer den mittersta bänken att sjunka mer än de två yttre. Hur mycket peror på hur mycket som golvet sviktar. Tänk dig att det bildas en vågdal av golvet under akvariumet. Och där dalen är djupast är i mitten av vikten, dvs där mittenbänken står. Jag tror att det är det som Framerate menar.
#40 - 10 november 2003 11:14
Japp, Jackson, det är vad jag menar. Vridstyvt så in i bomben!
#41 - 10 november 2003 11:32
vet inte om detta hjälper, men jag har funderat i samma banor om mitt golv håller ... det har nog alla akvarister med större akvarium gjort :-)

då brukar jag tänka tillbaka på inflyttningsfesten när vi var 15 pers samtidigt på balkongen. Det blir ganska mycket vikt på en yta som sticker ut utanför huskroppen.
#42 - 10 november 2003 12:35
15 pers på balkongen! Det låter farligt. [:)] Jag tänker tillbaka på en lägenhet som min syrra bodde i förut där det var förbjudet att använda balkonger för rasrisken.

Jag är glad att jag bor i betonghus, här är det bara att ösa på med akvarier. [:)] Mitt golv har inte rört sig en millimeter av mitt 540 som står rakt ut från en bärande vägg. Däremot så lutade golvet redan innan.
#43 - 10 november 2003 13:40
Från badkar till balkonger... vad kommer härnäst? Detta är - som Fredrik säger - en kul tråd!
#44 - 10 november 2003 14:14
För något år sedan var det ett reportage på nyheterna i SVT om ett bröllop i, hmmm var det Israel eller? I alla fall, man såg ett helt gäng som dansade på ett golv i ett hus, och helt plötsligt bara försvinner nästan alla rakt ner, bara ett gigantiskt hål kvar samt ett antal förvånade människor som dansat nära väggarna. Såg helt otroligt ut.
#45 - 10 november 2003 22:31
Ja det kommer jag ihåg. Men det var väl fuskbygge?
#46 - 11 november 2003 09:28
Då lär det ha varit ett riktigt fuskbygge om golvet rasade!! : )
#47 - 11 november 2003 09:45
Från badkar till balkonger till golv till broar: Det påstås att soldater inte får marschera i takt när de går över broar pga av rasrisk. Risk för att bron kommer i självsvängning, börjar gunga och sedan rasar. Står folk och hoppar i takt kanske samma sak kan hända i ett dåligt byggt hus också. Bäst att inte köpa stimfisk som simmar i takt i akvariet alltså... det är mycket att tänka på för oss akvarieägare!
#48 - 11 november 2003 10:08
Man får köpa några lättlärda fiskar så att man kan dressera dem att inte slå itakt med fenorna.....
#49 - 11 november 2003 10:18
Balkonger nuförtiden byggs efter det maximala antalet personer man kan klämma ihop på den och sen dubblar de vikten.. så att fylla en balkong på ett lite nyare hus är nog inga som helst problem! :) gammla däremot.... själv bor man i ett betonghus från 1933... man kan inte få så mycket info om hur det är byggt... annars hade jag nog varit sugen på att bara bära in kar efter kar :)
#50 - 11 november 2003 10:56
Det var kanske 50 personer som hoppade, ca 3,5 ton.
Motsvarar två rejäla personbilar som hoppar (!) på ett vanligt golv på kanske 50 kvm. Fuskbygge? Tja, kanske.
#51 - 11 november 2003 11:00
Det där med soldaterna har jag också hört. Var det inte på Vetenskapens värld som dom berättade om en bro som kom i självsvängning under invigningen då en massa människor sprang över... hmmmm... minns inte riktigt, men jag känner igen det.
#52 - 11 november 2003 11:57
Det stämmer att man ska gå i otakt över broar. Till och med de gamla Romarna kände till att man skulle gå i otakt över broar/viadukter när man transporterar större trupper till fots.

//Eric
#53 - 11 november 2003 13:54
Det är den nya bron över Themsen i London som gungade när folk gick på den vid invigningen.

Golvet som rasade var en festvåning som var byggd just för att vara en festvåning. Det var inga 50 personer utan närmare 500 personer. Jag minns inte om det var i Israel, Egypten eller nått annat land i regionen.
#54 - 11 november 2003 14:27
Så här ligger det till (påstår jag):

Om man har ett akvarium med en aluminiumställning som har 6 ben och ett akvarium på ~250 liter får man 6 stycken lika stora punktlaster som är lika med akvariets totala vikt genom 6. Sten brukar räknas ungefär med vattens volymvikt*2 (1 liter grus / sten etc. väger 2 kg.). Om man då antar att ett akvarium väger 500 kg blir punktlasten som verkar på golvet vid vardera benet 500/6= 83 kg, ungefär som man skulle stå på ett ben och det är alla hus dimensionerade för att klara av. Om ett akvariums vikt ligger på 1000 kg blir det i detta fallet dubbelt så mycket, 170 kg, vilket kanske motsvarar en tjockis som hoppar, inte heller några problem alltså.

Jag kan tänka mig att man skall vara mer orolig för att placera akvariet snett i så fall med tanke på att ett hus är dimensionerat med bra mycket mer marginal än ett akvarium.
#55 - 11 november 2003 22:58
Sen hoppar ju inte akvariet värst mycket!!

Fast å andra sidan så ger en soldat med 20 kg packning samma marktryck som en 20 tons stridvagn,(kg/m2). Jag kan tänka mig att släppa in en soldat på mitt vardagsrumsgolv men en stridvagn....tror inte det.

#56 - 12 november 2003 07:58
Gimp:
Fullt så enkelt är det inte. Man måste se på hur bjälklaget ser ut också. Att placera ett akvarium längs med en bjälke mitt på golvet ger mer svikt än att placera det mot en vägg tvärs över flera reglar. STOR skillnad.
I fallet med sex ben längs med en bjälke kan följande hända om tyngden är för stor och golvet sviktar:
1. Aluminiumställningen är vridstyvare än golvet vilket gör att de mittersta benen svävar och inte rör golvet. Faktiskt ganska bra om ställningen i övrigt håller eftersom det inte blir spänningar i karet.
2. Aluminiumställningen sviktar med golvet och böjer sig en aning. Eftersom glas på högkant knappast sviktar så gäller det att kompensera för det med en frigolitskiva mellan bänk och akvarium. Beroende på hur mycket det sviktar så blir det bli mer eller mindre spänningar i karet.

Sen beror det på vad man har för golvmaterial också. Ett 22 mm parkett på tvären jämnar ut tyngden över fler bjälkar än ett plastgolv.

I de fall där akvarium spricker oförklarligt så tror jag att dom i 99% av fallen har stått ojämnt.
#57 - 12 november 2003 08:03
Ursprungligen skickat av AndreasN

Det är den nya bron över Themsen i London som gungade när folk gick på den vid invigningen.

Golvet som rasade var en festvåning som var byggd just för att vara en festvåning. Det var inga 50 personer utan närmare 500 personer. Jag minns inte om det var i Israel, Egypten eller nått annat land i regionen.

Ja just det ja, det var i London!

Oups... 500 pers. Jag minns inte så noga. Konstigt att man alls minns små nyheter som blixtrat förbi för flera år sedan. [:-100]
#58 - 12 november 2003 10:21
Det var en sån annorlunda nyhet så det är en sån sakt jag lägger på minnet. [:)] Men jag lyckas inte söka upp den på varken dn eller aftonbladet.
#59 - 12 november 2003 14:10
Framerate:

Det klart att det blir en viss skillnad, men knappast speciellt stor. Är man osäker är det ju bara att mäta upp reglarna och räkna ut nedböjningen med givna förutsättningar. Alla värden och dylikt hittar man i Boverkets konstruktionsregler för byggnader (BKR). Jag menar bara att ett hus normalt är dimensionerat för betydligt större laster än ett akvarium. Då tror jag som sagt att det är betydligt större risk att skjuvkrafterna som verkar på ett snett akvarium knäcker akvariet. Är man fortfarande osäker på om akvariet går igenom golvet kan man ju titta runt i övriga delar av huset och se om man har något som är ungefär lika tungt, ett fyllt kylskåp är ju inte så lätt det heller...

Sedan angående Millenium Bridge i London, det är den slimmade konstruktionen som gör att den rör sig, jag var där på studiebesök i våras och den gungar av vindlasten (j-igt fräckt faktiskt). Det är ju ofta den typen av belastningar som knäcker byggnadskonstruktioner, om man söker på Tacoma Bridge eller nåt sånt tror jag att man kan ladda ner en ruskigt cool film om en bro som kommer i självsvängning och rasar. Samma sak hände ju med ullevi när Bruce var här, pelarna i garaget sprack på grund av att publiken hoppade i takt.

Nog om det, kontentan är att jag är rätt så säker på att ett akvarium inte utgör några vansinniga laster hur det än är placerat och skapar inte heller några större nedböjningar på bärande delar i ett hus (typ golv).
#60 - 12 november 2003 15:19
Gimp:

Vi snackar runt ett ton på tredje våningen i ett trähus.
Dessutom ska helst några tjocksmockar våga kika in i karet också.
Klart att det blir skillnad i hur mycket det sätter sig beroende på hur reglarna går!
Och ett fullt kylskåp kommer inte i närheten i vikt om du inte fyller det med sten.

Ursprungsfrågan var om golvet håller utan att bågna.

Svaret är egentligen enkelt:

Ja det håller, men det kommer att bågna.

Hur mycket och vad det innebär kräver praktisk test eller teoretisk beräkning.

Ett ton är faktiskt ganska mycket.
#61 - 12 november 2003 16:22
Har som sagt provat med ett 540 på 3:dje våningen och Framerate:s teori stämmer. Parkettgolvet sjönk. Golvlisten som var spikad i väggen satt kvar.
Stor glipa ~ 5 mm uppstod mellan golvet och väggen. Inget annat hände. Vid ett tillfälle uppstod improviserad "flamenco-dans" i lägenheten, komplett med gitarrist och ett tiotal fotstampande fyllesvin. Granntanten under klagade på att kristallkronan gungade och stuckaturen gav ett tunnt lager av stenbitar/mjöl på hennes golv. Jag fick städa dagen efter, fick en kaktus av henne. Akvariet höll. Motsäger bro-teorin. De byggde kanske bättre hus/akvarier förr?
Det var förövrigt ett bra akvarium. Det överlevde t o m när mina "kompisar" släpade upp ett cykelställ med 3 låsta cyklar i vardagsrummet när jag var bortrest en helgnatt (fyllde 25).
Försäkringsbolagen får nog höra många konstiga historier...
#62 - 12 november 2003 21:06
Ta en titt på bilden jag postade ibörjan av den här tråden, sen så tänker ni er att man placerar skåpen lite mer isär fast än¨då så att man får "överhäng" i kanterna. Under den, på golvet, så lägger man en stavlimmad bokskiva som är sågad så att den passar precis under de tre skåpen. Akvariet vilar, som på bilden, på ännu en stavlimmad bokskiva. Vad tror ni om det?, hur blir det belastningsmässigt sett?, vridstyvheten?.
Problemet är ju att jag iallafall blir tvungen att placera karet längs med bjälkarna.

Tror ni att golvet går med på det här??.

//Eric

#63 - 12 november 2003 21:38
Eric, jag skulle nog skruva ihop bokskivorna med en spånskiva på baksidan för att undvika svikt, den kommer att göra en stor skillnad, framför allt om du tar en golvspånskiva som är 22mm.
#64 - 12 november 2003 23:19
Helt off topic: Ett av mina starkaste (dvs. få) minnen från fysiken i gymnasiet är en grumsig Super-8-film av en hängbro som kommer i självsvängning. Tror att den hette Tacoma Bridge. Min pappa minns också filmen (han gick i gymnasiet i början av 60-talet). "On topic" så har jag ett 375-liters akvarium som är fyllt till en tredjedel längs med reglarna i ett hundraårigt hus - det ÄR nervöst när det klirrar i täckglasen då någon går förbi, trots "fördelningsskiva". /Cecilia
#65 - 13 november 2003 10:54
Ursprungligen skickat av Framerate

....2. Aluminiumställningen sviktar med golvet och böjer sig en aning. Eftersom glas på högkant knappast sviktar så gäller det att kompensera för det med en frigolitskiva mellan bänk och akvarium. Beroende på hur mycket det sviktar så blir det bli mer eller mindre spänningar i karet.....

Hur kan en aluställning svikta på mitten när akvariet inte sviktar? Det finns ju inget som trycker på på mitten om akvariet är såpas vridstyvt så att det är rakt...

#66 - 13 november 2003 12:38
Ha, ha, rätt "Fa lco". :) Den kan inte svikta och därför blir det spänningar i karet. Den dagen ställningen sviktar är den dagen karet spricker. Mysigt!

Angående att lägga fler skivor så blir, som sagt, vridstyvheten inte mycket bättre av det. Det blir bara ännu tyngre för de stackars bjälkarna.

Snickra ihop bänkarna, som sagt, med en fet skiva bak på högkant istället.

Var tyst och lyssna när du fyller karet...

Lycka till!
#67 - 3 april 2007 23:53
Fredrik H. skrev:
Detta var en kul tråd. Man kanske borde titta in på zoopet lite oftare. ZeroZ nämnde något intressant som jag vill anknyta till.

Jag frekventerar ungefär 4-8 ciklid/akvarieforum dagligen sedan ett antal år tillbaka. Nästan alla aktörer på dessa forum oroar sig för att akvarierna ska gå igenom golven och ändå har jag aldrig ens läst ett enda inlägg om en enda golvplanka som brister. Det ska då tilläggas att jag hört talas om alla möjliga egendomligheter om exploderande härdglaskar och fogar som brister under middagsbjudningar och även själv varit med om en del dylika strapatser.

Jag tycker att man ska fylla sitt hem med akvarier. Vem vet, kanske brister golvet och du blir historisk. Att vara med om att ett 720 faller ner till grannen tycker jag låter betydligt roligare än att få lek på sina Troffar, förutsatt att ingen person kommer till skada vill säga.

mvh,

Hahahaaa, vad kul sagt. Mycket bra, mycket bra! Precis vad jag har suttit och tänkt på. Har läst tråden från början nu i efterhand, eftersom jag ska skaffa 720 till min lägenhet. Jag har heller aldrig hört talas om att ett golv har brakat samman. Har knappt hört talas om att ett akvarium brakar ihop. Sprickor och läckage är en sak, men att allt brakar ihop har jag aldrig hört talas om.

Med detta vill jag inte säga att man inte ska vara försiktig. Det är ju ingen slump att jag sökte upp denna tråden :)

/Anders

Annons