För tidigt född?

#1 - 11 januari 2005 12:58
För 4-5 dagar sedan hittade jag ett enda guppy yngel i mitt akvarium. Honan ser däremot ut att bara bli större och större. Kan en hona föda ett yngel för tidigt och sedan vänta så länge med resten?
#2 - 11 januari 2005 13:02
Aldrig hört talas om nånting sånt, har du bara en hona i akvariet ?
#3 - 11 januari 2005 13:10
Nej två, men båda verkar snarare bli tjockare. Kan de andra fiskarna ha tagit resten kankske? Vem är mest intresserad av guppy yngel? Har i övrigt Kampfisk (en hane + 2 honor), kardinaltetra, Black molly, Ancistrusmalar
#4 - 11 januari 2005 13:19
[QUOTE=dejvid]För 4-5 dagar sedan hittade jag ett enda guppy yngel i mitt akvarium. Honan ser däremot ut att bara bli större och större. Kan en hona föda ett yngel för tidigt och sedan vänta så länge med resten?[/QUOTE]

Enligt min erfarenhet så kan guppyhonor spara yngel på nåt vis. En hona som en kompis till mej har, har pluppat ut yngel i flera omgångar. Nu går honan hos mej för att den inte ska käka upp ynglen som den fött hos honom. Efter att ha varit i mitt akvarium -- som ensam guppy, alltså inga hanar alls -- i några veckor pluppade den ut ytterligare några yngel, som nu simmar runt i en yngelkorg i mitt kar.
#5 - 11 januari 2005 13:24
Gyppys kan "spara" hannens mjölke i tre månader tror jag det är... det har nått speciellt namn som jag givetvis inte kommer ihåg... så därför kan honan vara dräktig trots att hon är ensam i ett akvarium.... de föder med ca 21 dagars mellan rum...

Sedan är det så att guppysar mer än gärna äter sin egen avkomma... så vill man ha yngel så är det väldigt viktigt att ynglen har gömställen....

Sedan så troooor jag att både kampfisken och Black mollyn gillar guppy-yngel.... men jag är inte säker...
#6 - 11 januari 2005 13:24
[QUOTE=dejvid]Nej två, men båda verkar snarare bli tjockare. Kan de andra fiskarna ha tagit resten kankske?[/QUOTE] Ja, troligen, kanske finns fler än ett yngel kvar också.

[QUOTE=dejvid]
Vem är mest intresserad av guppy yngel? Har i övrigt Kampfisk (en hane + 2 honor), kardinaltetra, Black molly, Ancistrusmalar[/QUOTE]
Kampfisk äter guppyyngel om den hinner.
Tetror kan äta små yngel.
Vuxna guppysar och mollysar kan äta sina barn.
Ancistrusmalar hinner inte ta yngel.
#7 - 11 januari 2005 13:58
[QUOTE=Maya]Sedan så troooor jag att både kampfisken och Black mollyn gillar guppy-yngel.... men jag är inte säker...[/QUOTE]

Black molly gillar guppyyngel, det kan jag intyga. Min mollyhona var efter mina små guppyyngel hela tiden, och även fast dom nu simmar runt i en yngelburk (nån sorts genomskinlig plast med småsmå hål i) så är hon där och försöker simma igenom plasten. :)

Även mina guldgurami och platy var ute efter ynglen.

Annons