För surt vatten?

#1 - 1 september 2004 16:40
Jag undar om vattnet i burken kan bli för surt?
Jag har 8 stycken altum scalarer och dom vill ju ha surt men kan det bli för surt för dom?
Hur surt vill dom ha för att trivas som mest?

/Åhsa
#2 - 1 september 2004 17:14
Ren saltsyra är väldigt surt. Skulle du vilja att dina fiskar simmade i ren saltsyra?

Altum trivs nog bäst i ph runt 6, men klarar sig mycket bra i högre.
MVH
Magnus
PatrikMalmo
#3 - 1 september 2004 18:36
Beror på. Vill du försöka (något svårt) att få lek på dem eller de är vildfångade, så rekommenderar jag att du sänker till ca 6, som Tropfrog nämner. Annars funkar de bra i lite högre ph också.

ph är lite överreklamerat enligt min mening, det är betydligt viktigare vad vattnet innehåller för övrigt. ph-värdet i öl, hårschampo och akvarievatten kan mycket väl vara exakt samma, men innehållet skiljer en hel del. Jag reserverar mig för när man vill ha lek/yngel av vissa fiskar, eller om de är vildfångade alternativt F1/F2 generationen på vildfångade.

Kan vara roligt att trixa lite med vattnet för att få det som man vill, så du kan ju se det som en utmaning också. Altumen kommer att trivas utmärkt vid ph 7 också, det är jag övertygad om (om du sköter dem som du ska för övrigt vill säga, annars hjälper inte perfekt ph).

Hilsen!!
#4 - 1 september 2004 20:40
Gjorde precis ett ph test och det låg på 7, jag har lagt i 3 stora nya rötter i helgen och blev lite orolig att kanske mitt ph blev för surt, därav min fråga.
Jag tycker att jag sköter mina små älsklingar så bra som jag bara kan, gör vattenbyten varje vecka och ger dom varierande foder. Gjorde vattentest på akvarielagret i helgen och enligt dom var vattnet perfekt.
Ändå så känns det som det är något fel någonstans suck..
2 av mina altum är magra (fast dom äter bra), lek och kamplusten mellan dem har stannat av, hela gruppen är lite deppig. Inga nya fiskar har kommit in i akvariumet på flera månader och det är bara mina 8 altum, 1 par bolivianska fjärilsciklider och 2 malar som går i ett 720. Jag har både inner och ytterfilter + 2 termostater. Vatten tempen ligger på 29 grader.
Usch vad jobbigt det är när man inte vet vad som är fel...
Dom äter bra allihopa men ändå är det något som inte stämmer...
Någon som varit med om liknande?

Mvh
åhsa
PatrikMalmo
#5 - 1 september 2004 20:46
Ibland är det lurigt med fisk. Karet är tillräckligt stort för att ingen ska behöva vara direkt mobbad, och du verkar ha koll på att alla äter. Ge det mer tid, och se vad som händer. Rötterna kom i karet i helgen skriver du, och det är lite kort tid att spana på när det gäller förändringar.

Alla förhållanden verkar bra på din beskrivning, men kanske kan det vara någon sjukdom ändå - är fiskarna vildfångade eller odlade? En del vildfångad fisk har trots karantän mask i olika former i magen. Kolla analöppningen - det sitter inga fasthängande saker där? Är avföringen som den ska vara? Vit och trådliknande avföring kan vara sjukdom/fel utfodring.

Svårt att säga när jag inte sett fisken själv. En luring.

Hilsen!!
#6 - 2 september 2004 17:40
Jo 6 av mina altum är köpta för nästan ett år från en privatperson, 3 stycken köpte jag för cirka 5 månader sedan från butik, alla är vildfångade.
1 från butiken jag köpte dog för cirka 2 månader sedan av okänd anledning, så nu har jag 8 stycken cirka 25 cm stora och så vackra!! jag vill verkligen att dom skall trivas och må bra, så om någon har tips för att pigga upp dem så tar jag emot det med glädje! Har försökt hitta bland sjukdomar om dom kan ha något men inget som jag har läst om passar in på dem.
Jag är väldigt orolig för de 2 jag köpte i butiken, dom är magra och mörka och kommer nog inte klara sig så länge till.
Inte nog med det så dog en discus i mitt discus kar i dag, det var visserligen den minsta cirka 8 cm men ändå, jag verkligen sköter om dom som man ska ändå händer det...men där gick det fort, upptäckte igår att den inte ville äta och idag dog den, försökte med både salt och discussept utan att lyckas.
SUCK...
Åhsa
#7 - 2 september 2004 18:23
Du skriver att du precis lagt i 3 stora rötter, var det efter det som fiskarna blev "deppiga"?
Rötter avsedda för akvarium skall ju inte vara några probelm, men det finns ju en del andra rötter i att köpa som inte lämpar sig lika bra just för akvarium.
#8 - 2 september 2004 19:50
Det är jätte svårt att förklara för dom äter ju som dom skall, simmar runt och pysslar lite här och där men mot hur dom var förrut då dom hade egna revir, tjafsade om maten på ett annat sätt och till och med putsade blad tillsammans parvis, så har det skett förändring sen ungefär 4 månader sedan, dom är väldigt lugna, står ofta stilla och gör inte så mycket typ "deppar"
Funderade på vid nästa byte att hälla i kallare vatten och försöka improvisera en regnperiod, vad tror ni om det? skall man vid det vattenbytet iså fall också sänka termostaten så det håller ett kallare vatten en viss tid eller bara låta det kalla vattnet värmas upp igen till 29 grader?
Funderade på när det regnar nästa gång ute att hälla kallt vatten med en stor vattenkanna i karet så dom tror det regnar?
Låter det som en helt sjukt dålig idé?
Åhsa
PatrikMalmo
#9 - 2 september 2004 22:23
Idéerna om regnperiodssimulering är inte alls dåliga, tvärtom. Har använts i flera sammanhang när man vill få fiskarna att leka. Har ingen länk till den, men en polare har skrivit en lång artikel kring det.

Om de är vildfångade kan årstiden faktiskts pela in lite på beteendet. De påverkas av de naturliga årstidsrytmerna, samt av högtryck/lågtryck. Jag har inte pejl på det men kolla upp årstidsvariationerna och när regnperioden infaller i Amazonas, sås kanske du har en förklaring till deras nuvarande lugna beteende. Annars är min erfarenhet av vildfångad fisk att de är verkligt luriga. Ibland funkar de och ibland inte, och man hittar inte orsaken.

Personligen avråder jag från en regnperiodssimulering för att få dem att trivas bättre - är det inte rätt årstid för dem utifrån naturliga variationer kommer det bara att stressa dem. Du har inte haft någon av fiskarna ett år ens, och med vildfångad fisk så skiljer det sig alltså rätt mycket mellan årstiderna. Tålamod!! De som klarar sig, de klarar sig, och de andra är nog tyvärr inte mycket att göra åt. Varierad utfodring och bra vattenkvalitet är det som avgör - men ibland räcker inte ens det.

Hilsen!!
#10 - 6 september 2004 15:53
ja du har rätt, så kan det ju förståss vara, dom följer säkert sin "klocka" fast dom är i fångenskap...
Har fått en fantastisk sida där en man reser just till amazonas för att fånga discus och det är ju samma biotop, skall lusläsa där vad han skriver, är någon annan intresserad att läsa om hans äventyr så är sidan denna:
www.discusfish.nu/blogger/articles/diskusfiske_Rio_Purus.aspx

Annons