FÖR strömt i Malawikar?

#1 - 4 mars 2009 13:02
Jag har ett 200L kar med Malawiciklider och har en Eheim 2252 sedan tidigare, samt satte i en Fluval 4+ i detta igår. Det är en riktig karusell i akvariet nu - Eheim pumpen pumpar ut längs med baksidan och Fluvalen diagonalt ut i karet, ställer jag istället pumparna mot varandra så bildas en virvel som sträcker sig långt ned i karet :).

Jag ser förvisso inga tecken på att fiskarna inte skulle gilla det, men undrar ändå om man kan få för mycket cirkulation i ett Malawikar?
#2 - 4 mars 2009 13:06
nej det är nog ingen risk MEN det är viktigt att de har stenformationer med mycket håligheter där de kan få skydd!
#3 - 4 mars 2009 13:07
2200 l/h ungefär då? Klart du kan få för mycket, men 2200 l/h är lugnt. Man kanske inte behöver vinkla utblåsen så att det blir en galen virvel så fiskarna sugs ner och inte kan komma upp XD :p

EDIT: fan att jag alltid är så seg på att skriva [:o]
#4 - 4 mars 2009 14:52
OK, tack, då är det nog lugnt, och Fluvalen lugnar nog ned sig när den börjar bli lite ingrodd...
Guest
#5 - 4 mars 2009 15:36
Jag hade satt dit en cirkulationspump. så du får 3000l/h ist. Konstant.
#6 - 5 mars 2009 20:00
Asså det ska inte vara någon fara, tänk bara på att vissa malawiciklider typ, aulonocara och vissa haplisar som går ganska djupt inte trivs lika bra i strömt vatten som ex mbunas. ;)

Annons