För strömt för kampfisk?

#1 - 10 september 2006 16:06
[LEFT]Jag köpte en kampfisk idag, men stackarn verkar ha det tufft med vattenströmmen. Det ser verkligen ut som han tar i när han simmar mot pumpen, men han kanske bara är ovan?
Jag har en Fluval 4+ i mitt 165 L kar och kör den på typ 80% med en stril i from av en 10 cm vattenslang ihopknuten längst ut med utklippta hål på sidorna.[/LEFT]
#2 - 10 september 2006 16:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rikta strömmen åt någon av rutorna så det bildas en lugn del i akvariet. Kampfiskar trivs inte så bra i strömt vatten.[/COLOR][/FONT]
#3 - 10 september 2006 16:37
Jag kan inte tänka mig att ens en kampfisk har problem med strömmen från en stril.
#4 - 10 september 2006 17:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag kan gott tänka mig att en Fluval 4+ med "otätt" filtermaterial har BRA drag. Det, STARK ström, har nämligen min pump i mitt 200-liters akvarium.[/COLOR][/FONT]
#5 - 10 september 2006 17:21
Visst, men han har en 10cm slang påkopplad som är blockerad i spetsen, så allt vatten måste ut åt sidorna genom borrade hål. Det blir inte stark ström.
#6 - 10 september 2006 17:24
Azur skrev:
Visst, men han har en 10cm slang påkopplad som är blockerad i spetsen, så allt vatten måste ut åt sidorna genom borrade hål. Det blir inte stark ström.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tar på mig dumstruten och kniper!![:-37] [:-75] [:-101] [:-103] [:-125][/COLOR][/FONT]
#7 - 11 september 2006 07:29
Min "kampis" hade i början problem med vattenströmningen från pumpen. Hans fenor blåste sönder, och han var jätteenvis och tyckte det var jättekul att ligga & försöka simma "motströms".

Jag riktade tillslut pumputblåset så det vinklades mot bakre akvarieväggen.
Nu är det inga bekymmer alls längre :p

Men det verkar ju som om du har endast "stril - strömning"...så då borde det ju inte vara något problem..

Men jag kan ju tänka mig att det är jobbigt att simma i strömt vatten, när man har långa vackra fenor att släpa på. Det sägs väl att kampfiskar är för vackra för sitt eget bästa.
#8 - 11 september 2006 17:01
man kan se till att ha mycket växter och en del stora så kan den lägga sig i lä bakom en...
#9 - 12 september 2006 05:33
Chard skrev:
[LEFT]Det ser verkligen ut som han tar i när han simmar mot pumpen(...)[/LEFT]

Verkar det som om han har det jobbigt, så har han det nog jobbigt.
#10 - 27 september 2006 14:13
dom flesta Kampfiskar ogillar ström vatten. Jag hade en som dog av stress pga av för strömt vatten. Men jag har också en röd kampis med inte så stora fenor som storm trivs i ett kar med riktigt strömt vatten.

Mitt förslag är att flytta honom till ett eget kar där det inte är så strömt.

Anna!!

Annons