hej!!
har 6 sorgmanteltetror i ett 300l. släppte precis i dom. upptäckte att dom har svårt att simma åt ena hållet. utblåset e inte för starkt men dom liksom sugs mot filtret och har svårt att simma ifrån de. va ska jag göra??
nu va de väl inte riktigt så att de sögs fast i filtret utan mer att de kämpade mot strömmen... sen vill jag opponera mig emot att de är duktiga simmare, visst de kan göra otroligt snabba korta utfall men de är absolut inga långfärdssimmare som gillar att sträcka ut som te.x zebrafisk eller saxfisk och det skvallrar kroppsformen om en hel del och starka strömmar är inget som lämpar sig för denna fisk;) Att åstadkomma för stark ström är det enklaste som finns, Det svåra är att få en svag ström men samtidigt en god genomströmmning i karet! (det löser man enklast genom att använda flera mindre pumpar och överdimensionerade utblås:))Azur skrev:Strömmen har ingenting med saken att göra. Tetrorna är sjuka/döende och det är därför de sugs fast mot filtret - döda och döende fiskar driver med strömmen, som talesättet säger.
Sorgmanteltetror är mycket duktiga simmare, vore de friska är det knappast möjligt att ha för stark ström för dem förutom om du sätter i en utombordsmotor.
Nystartat kar, antar jag? Gör ett stort vattenbyte per snarast, lös upp en-två matskedar salt i nån deciliter vatten och häll i (det avgiftar nitrit, som är den troligaste anledningen till att dina tetror mår dåligt).
EDIT: Om det däremot bara är så att dina nyisläppta tetror står i en viss del av akvariet och inte stimmar runt, så är det antagligen bara att de är rädda. Det går över.