för strömt

#1 - 19 februari 2008 18:43
hej!!

har 6 sorgmanteltetror i ett 300l. släppte precis i dom. upptäckte att dom har svårt att simma åt ena hållet. utblåset e inte för starkt men dom liksom sugs mot filtret och har svårt att simma ifrån de. va ska jag göra??
#2 - 19 februari 2008 20:06
fast det är bara utblåset som kan vara starkt! insuget har aldrig den styrkan... kanske så att utblåset är riktat mot andra sidan akvariet och när vattnet vänder så får fisken den strömmen emot sig och är då tvungen att simma mot den, alltså åt samma håll som utblåset är riktat. öööh fattar knappt själv va jag skriver:D
#3 - 19 februari 2008 20:21
Vattenstrålen vänder och det bildas ett undre turbulent strömskikt, lär väl påminna om att stå i orkanvindar på en flygplats och från sidan bli träffad av jetstrålen från en 747'a, akta så inte dina tetror får trasiga kappor.. :D
#4 - 19 februari 2008 21:04
Strömmen har ingenting med saken att göra. Tetrorna är sjuka/döende och det är därför de sugs fast mot filtret - döda och döende fiskar driver med strömmen, som talesättet säger.

Sorgmanteltetror är mycket duktiga simmare, vore de friska är det knappast möjligt att ha för stark ström för dem förutom om du sätter i en utombordsmotor.

Nystartat kar, antar jag? Gör ett stort vattenbyte per snarast, lös upp en-två matskedar salt i nån deciliter vatten och häll i (det avgiftar nitrit, som är den troligaste anledningen till att dina tetror mår dåligt).

EDIT: Om det däremot bara är så att dina nyisläppta tetror står i en viss del av akvariet och inte stimmar runt, så är det antagligen bara att de är rädda. Det går över.
#5 - 19 februari 2008 22:46
Azur skrev:
Strömmen har ingenting med saken att göra. Tetrorna är sjuka/döende och det är därför de sugs fast mot filtret - döda och döende fiskar driver med strömmen, som talesättet säger.

Sorgmanteltetror är mycket duktiga simmare, vore de friska är det knappast möjligt att ha för stark ström för dem förutom om du sätter i en utombordsmotor.

Nystartat kar, antar jag? Gör ett stort vattenbyte per snarast, lös upp en-två matskedar salt i nån deciliter vatten och häll i (det avgiftar nitrit, som är den troligaste anledningen till att dina tetror mår dåligt).

EDIT: Om det däremot bara är så att dina nyisläppta tetror står i en viss del av akvariet och inte stimmar runt, så är det antagligen bara att de är rädda. Det går över.
nu va de väl inte riktigt så att de sögs fast i filtret utan mer att de kämpade mot strömmen... sen vill jag opponera mig emot att de är duktiga simmare, visst de kan göra otroligt snabba korta utfall men de är absolut inga långfärdssimmare som gillar att sträcka ut som te.x zebrafisk eller saxfisk och det skvallrar kroppsformen om en hel del och starka strömmar är inget som lämpar sig för denna fisk;) Att åstadkomma för stark ström är det enklaste som finns, Det svåra är att få en svag ström men samtidigt en god genomströmmning i karet! (det löser man enklast genom att använda flera mindre pumpar och överdimensionerade utblås:))
#6 - 20 februari 2008 12:01
Alternativet är, som jag tidigare gjort, att ansluta en slang på utblåset och förgrena den till flera kraftiga (läs grova) utblås.
Då rinner vattnet fint och långsamt och ger flera lugnare strömmar.
#7 - 20 februari 2008 12:03
Fast strömstyrkan har alltså 100% garanerat ingenting att göra med hur sorgmantlarna uppför sig. Om de inte är döende och sugs fast mot utsuget av den anledningen, står de helt enkelt och trycker för att de är rädda.
#8 - 20 februari 2008 12:11
... om fisken står och kämpar åt ett och samma håll för att inte driva med strömmen så är väl ändå beteendet i detta fall grundat på för stark strömm! (iallafall när det gäller denna art)
#9 - 20 februari 2008 12:54
sänkte utblåset. nu fixar dom sig. dom kunde simma förut men hade lite svårt bara. va så att strömmen vände i andra sidan av karet och åkte tillbaka jättesnabbt så vattnet gick runt runt som en orkan. fiskarna mår bra en så länge. lite bleka men dom blir mörkare hela tiden. va genomskinliga efter transporten hem från zooaffärn första gången. sen efter 2 dar i mitt 120l va dom svarta
#10 - 20 februari 2008 12:55
Bra att det löste sig.
#11 - 20 februari 2008 12:57
azur: dom fasnade inte där. dom bara hade lite svårt att simma åt ena hållet när hela karet var som en strömmvirvel. och de sista dom gör nu e att stå still.
#12 - 20 februari 2008 13:08
Sorry, jag tror inte ett ögonblick att de "hade svårt" att simma åt ena hållet.
Det är självklart att fisk måste simma för att stå still om vattnet rör sig - det betyder ingenting annat än att vattnet rör sig och att fisken vill stå still.

Vad har du för pump?
#13 - 20 februari 2008 18:22
"När vattnet rör sig står fisken stilla" (Ett nytt jungelordspråk)
#14 - 20 februari 2008 18:23
"När fisken rör sig står vattnet stilla" (Ett nytt jungelordspråk)
#15 - 20 februari 2008 18:25
bra va liksom bara de att dom kunde stå still men va tvungna att simma lite då. ville dom vila lite och inte simma all flög dom all världens väg. men de e fixat nu
#16 - 20 februari 2008 18:26
Hade vi pratat om lax och inte Sorgmanteltetror så hade jag lyssnat på dig azur..

"När fisken rör sig står vattnet stilla" (Ett nytt jungelordspråk)
#17 - 20 februari 2008 19:15
ok då har vi en eremit i karet nu då hehe :D en av dom simmar för sig själv och inte med dom andra 5. ser kul ut. 5 st stimmar som om man släppt ner en rovmal i karet medan en simmar lite nonchalant för sig själv. han e jätteblek så jag va orolig för honom ett tag, men inte längre då han e den mest livliga i hela karet. varför e han blek tro? efter 25 och en halv timme i karet har alla fått sin svarta förg utom han. nån som vet varför?? men han e inte dålig precis
#18 - 20 februari 2008 19:41
haha nu har tetrona uppfunnigt en ny lek, den går till så här: först simmar dom mot utblåset och kommer så nära dom kan. sen släpper dom alla kraft och flyger rakt in i gälörten framför filtrett. skitkul att kolla på :D

Annons