För stort filter?

#1 - 9 november 2009 11:16
Halloj. Har införskaffat mig ett 450L akvarium där jag fick med ett EHEIM innerfilter 1500L/h . Bara det att när jag sätter igång det tycker jag att det blir hela havet stormar i karet och fiskarna tvingas simma motströms.

Vad tror ni?
#2 - 9 november 2009 11:24
Hej!

För det första så tycker jag att du ska försöka komplettera med ett ytterfilter för att få lite större filterkapacitet! Innerfilter är ett bra komplement, men inte något man ska helt förlita sig på vid så stora vattenvolymer.

Och till din fråga:
Om du tycker att fiskarna får kämpa för att hålla sig på plats, så kan du testa med ett strilrör vid utblåset av filtret. Fungerar mycket bra, och sprider även ut cirkulationen lite bättre!
#3 - 9 november 2009 14:30
AndreasR skrev:
Halloj. Har införskaffat mig ett 450L akvarium där jag fick med ett EHEIM innerfilter 1500L/h . Bara det att när jag sätter igång det tycker jag att det blir hela havet stormar i karet och fiskarna tvingas simma motströms.

Vad tror ni?

gör som rossi säger du kan även göra så som jag gjorde som man ej får göra igentligen svetsade ihop enliten slang som passade med utblåset med en vanlig trädgårdsslang så att det inte blir ett så häftigt drag i pumpen!
#4 - 9 november 2009 15:00
Rossi:
Som det ser ut nu så har ju detta innerfilter tillräkligt med kraft för att storma hela vattnet, tycker du ändå ytterfilter behövs?

Travian:
Det lät inte helt rent att strypa dess kraft... Som framgår har jag inget ytterfilter.

Förövrigt har jag en doppvärmare i men vattnet håller ändå bara 23 grader, och jag känner att värmaren är varm. För liten jag har valt kanske? Den har ingen synlig switch för att höja värmen faktiskt...
#5 - 9 november 2009 15:29
AndreasR skrev:
Rossi:

Som det ser ut nu så har ju detta innerfilter tillräkligt med kraft för att storma hela vattnet, tycker du ändå ytterfilter behövs?

Travian:

Det lät inte helt rent att strypa dess kraft... Som framgår har jag inget ytterfilter.

Förövrigt har jag en doppvärmare i men vattnet håller ändå bara 23 grader, och jag känner att värmaren är varm. För liten jag har valt kanske? Den har ingen synlig switch för att höja värmen faktiskt...

den är antagligen förliten
#6 - 9 november 2009 15:32
För att klargöra filterbiten så är det inte antal L/tim som det handlar om i detta fall, det är filtervolymen som är det intressanta! Innerfilter har väldigt lite filtermaterial och är därför dåliga biologiska filter och det är det viktiga för fisken! Ytterfilter har mycket filtermaterial och klarar att biologiskt rena stora kar med mycket fisk!
#7 - 9 november 2009 17:10
AndreasR skrev:

Vad tror ni?

Som åheim säger är filtervolymen väldigt viktig och det där innefiltret funkar om du bara vill ha några få fiskar eller bara många mindre fiskar.
Att det stormar av 1500l/h i 450liters låter lite kul eftersom jag själv kör ett innefilter på 2000l/h i mitt 160liters akvarium och det passar bra för fiskar som vill ha det lite lugnare.
Det som påverkar mest hur mycket det "stormar" är hur utblåset på filtret är konstruerat och ett större utblås ger lugnare vatten, har du nån venturi på utblåset kan du börja med att skruva bort den och se om det duger.
Är personligen inte så förtjust i strilrör som stryper flödet lite utan hellre att fixa ett trattformat utblås som ger mycket lugnare vatten utan att hindra flödet.

Annons