För stora sjöstenar för mal?

#1 - 7 januari 2004 21:06
Hej!

När jag inredde mitt akvarium blev jag rekommenderad grov sjösten 5mm stora utav min zoolog. Det ligger nu på botten av mitt akvarium.

När jag nu kommit till det skede att fiskar börjar bli aktuellt att stoppa i så ser jag att de vackra pansarmalarna inte bör ha större än 2mm stenar. Lite trist...

Kan man ha de ändå, eller är det bara dumt!? Zoo affären har dem ändå så det kanske inte är så kinkigt?

Någon annan bra mal att rekommendera? Vad kostar ungefär en liten skäggmunsmal?

Tack på förhand /Micke!
#2 - 7 januari 2004 23:38
Det är inga som helst problem med att ha lite större grus i akvariet, inte med pansar malar i vilket fall som i regel inte blir så stora och får så stora skäggtömar.

Skulle tro att en skäggmunsmal (L144A) skulle kosta runt 70 kr, priset varierar dock på yngel och vuxna fiskar.
#3 - 8 januari 2004 11:42
Tack för svaret... då borde det inte bli några problem! =)
#4 - 8 januari 2004 20:32
Inte alls bra med så grovt grus till Corydoras, det tar ett tag men till slut har de nött ner sina skäggtömmar och kan få ordentliga problem. Nu kanske inte alla nöter bort dem men tillräckligt många kommer göra det, fin sand är bäst men inte grövre än 2 mm så trivs de mycket bättre.
Om din zoo handlare har dem i sådant grus så titta ordentligt så kommer du se flera Corydoras utan skäggtömmar, köp dem inte för han har nog inte gått kursen för akvariefisk.

Mvh Janne
#5 - 8 januari 2004 23:48
Jag köpte 2st malar, ingen pansar mal!

Jag vet inte alls vad den heter... börjar på P någonting.
Jag ville ha en skäggmunsmal, men de var slut så jag fick dessa 2malar. De är sugmalar och hänger på akvariesidorna.

De ska vara bra iallafall... hoppas att de är det! =)

De är lite prickiga tycker jag och påmminner om skäggmunmalen.

Jag ska ta reda på vad de heter...

Hoppas att de pallar med så grovt grus som jag har.
#6 - 9 januari 2004 18:19
Hypostomus plecostomus heter malarna... hittat det nu!

De borde väl klara sjösten på 5mm!?

mvh Micke
#7 - 9 januari 2004 18:22
Jodå, ingen fara men de blir hyfsat stora.

Mvh Janne
#8 - 9 januari 2004 21:00
En ancistrus/skäggmunsmal borde inte kosta mycket mer än 30kr.

Det viktigaste för pansarmalar är att de inte går med vassa/slipande underlag. 2mm är egentligen också för grovt för pansarmalarna för de vill sila sanden genom munen (och ut genom gälarna). Då ska den inte vara mycket grövre än 0,1mm och inte krossad/vass. När jag flyttade mina pansarmalar från 2mm engelsk sjösten till 0,01mm sandstrandsand så har deras skäggtömmar/mustash blivit mycket längre.
#9 - 23 januari 2004 22:41
Är det någon som har Hypostomus plecostomus?
Vore kul och veta om det är en "skötsam" fisk...

Jag har 2st i 93L. Hoppas att de anpassar sig till akvariumet! Eller?
#10 - 24 januari 2004 00:06
Jag har 2st i 93L. Hoppas att de anpassar sig till akvariumet! Eller?

Hur då menar du? om de är runt 8 cm nu så är de minst det dubbla om 1 år om de får mat och du sköter dina vattenbyten, om 2 år är de ännu större kan bli lite trångt eller vad tycker du?
Tänk på att de är ena riktiga avföringsmaskiner när de börjar växa så bottensug ofta.

Mvh Janne
#11 - 24 januari 2004 08:57
Dom är nog ca 13cm nu. Så de växer så snabbt!? Ajdå...
Jag är själv liksom du lite skeptisk, men jag blev övertalade på zoo affären för andra gången att dessa malar är "bra för mitt akvarium".

Jag vill ju ha en mindre mal! Tex skäggmunsmal.

Någon som vet något om Hong Kong Pleco? Liten snygg mal...
men är den bra?
#12 - 24 januari 2004 10:23
Påminner den om denna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=267 ?
Har för mig att jag såg något i den vägen som kallades Hong Kong pleco men i så fall är det en botiaart.
#13 - 24 januari 2004 15:43
De jag såg var mörkare! Men visst måste det vara den!

Minns de coola "vingarna"! =)
#14 - 24 januari 2004 19:27
9 av 10 Zooaffärer säljer för säljandets skull och jag förundras varje gång att de inte fattar att det slår tillbaka i framtiden genom missnöjda kunder och tappad försäljning på grund av att nyblivna akvarister tappar intresset när saker och ting inte fungerar som det är tänkt.
Den zooaffär som hjälper sin kund på rätt sätt har en kund för evigt och lär få fler...ska det vara så svårt för dom att förstå??

Mvh Janne
#15 - 24 januari 2004 20:19
Håller helt och hållet med JE.

50% av alla som köper akvarium slutar första året.

Affärerna tänker fruktanvärt kortsiktigt. De flesta köper ett litet akvarium som de fyller med fiskar som är för stora eller inte går ihop.

På så sätt blir folk besvikna och slutar och affären har gjort en kort vinst men har på sikt förlorat.
#16 - 25 januari 2004 16:18
Jag måste medge att ni verkar ha rätt angående djuraffärer.

Men vi ska inte dra alla djuraffärer över en kant, det finns förmodligen en massa bra med! =)

Tipset om nitrivec fick jag via denna sida... vilket jag är glad över. Fungerar hur bra som helst! Särskilt bra nu när mitt akvarium är nystartat. Jag fick en nitrit topp som snabbt blev noll med hjälp av medlet.

#17 - 25 januari 2004 17:03
Plecostomus kostar bara 40kr. Blir dock runt 30 cm.

Annons