Jag har ett 720 liters akvarium och pumpen sprutar från den ena kortsidan till den andra.. Är det för starkt? Kommer inte riktigt ihåg hur många liter den tar i timmen.. Men jag tror det var 1000.
Visst kan man ha en för stark pump och den normala riktlinjen brukar väl vara att man kör med en pump som levererar cirka fyra gånger akvarievolymen. Ett akvarium på 100L bör alltså ha en pump på runt 400L/h.
I ditt fall skulle jag alltså snarare oroa mig för en alltför dålig cirkulation med tanke på storleken på ditt kar.
allt är beroende av många faktorer, skall du ha malawi (och liknande sjöar i afrika) eller skall du ha nått annat.
discus vill inte gärna ha ca 3000l/h i cirkulation!
Just det, det är alldeles riktigt. Ciklider, som jag personligen inte har någon större erfarenhet av, brukar väl föredra runt 6-8 gånger volymen i cirkulation ?
[QUOTE=Gud bevare Tsaren]Just det, det är alldeles riktigt. Ciklider, som jag personligen inte har någon större erfarenhet av, brukar väl föredra runt 6-8 gånger volymen i cirkulation ?[/QUOTE]
tydligen, då discus är en ciklid! och som jag skrev den vill INTE ha 3000l/h i cirkulation (eller nu 4000-6000, som du vill ge "ciklider")
det är inte så enkelt att dina 1000l/h är focuserade i ett ända flöde, vilket får karusell effekt för fiskarna när de simmar in i det? difusor, eller strilrör kan avhjälpa det i sånna fall...
Hej. Jag har satt ett utblås i var ände så att strömmarna möts i mitten och vattnet cirkulerar nedåt mot botten och runt igen s a s. Är det ok att ha det på det viset?
Nackdelen kan nog vara att flytfoder sugs med ner.
Annelie
.....bra talat Jimk...fattade inte ett dugg faktiskt!!:D
Har alltid kört med 1000L/H, har nu kompletterat med ett pumphuvud som skjuter på ytterligare 1000L/H, så mao så kör jag i detta nu 2000L/H i mitt 310-liters och fiskarna är aktivare och lyckligare(?) än någonsin!!