För stark pump

#1 - 15 september 2004 19:51
Hej, har en pump till mitt 375 l som är alldeles för stark. Den verkar vara för gammal för att man ska kunna justera styrkan. Något tips om hur man kan göra? Fiskarna ser ut att blåsa bort ibland.

Tacksam för svar.
#2 - 15 september 2004 19:53
Innerfilter eller ytterfilter?
MVH
Magnus
#3 - 15 september 2004 20:40
En effektiv men tyvärr ganska ful lösning är att göra så här: Ta en PET-flaska och skär av översta delen (som en tratt). Sätt tratten på filterutblåset så att det blåser in i botten på tratten.

Du kan kanske komma på en liknande lösning, tricket är att få ner hastigheten på utströmmande vatten, det är det snarare än mängden vatten som skapar orkan.

Eller låt utblåset åka rakt i rutan så blir det lugnare.
#4 - 15 september 2004 22:07
Eller ta en slang som passar på utblåset, korka igen andra änden och borra en massa hål. Vill du minska farten på vattnet rejält gör du hål även bakåt, mot glasrutan.
mvh Daniel
#5 - 16 september 2004 14:51
Tropfrog//
Innerfilter. Det är väl när man inte ser själva filtret, för att det är inne i pumpen?
I och med att jag inte är hundra på att det kallas för innerfilter så vill jag kolla först.

dgglof, daniel60//
Tack för svaren. Låter ju snyggare med förslaget med att ha en slang, för det är ju ett möbelakvarium som jag ska satsa stort på.
Men jag får fundera vidare, troligtvis så blir det någon av dom två.
#6 - 16 september 2004 15:53
innerfilter sitter i akvariet och ytterfilter utanför med slangar till akvariet.

/Niklas
#7 - 16 september 2004 16:18
Är det ett ytterfilter så stryp inslangen med en klämma.
#8 - 16 september 2004 16:20
gogar kan man göra på det sättet utan att skada utrustningen?
#9 - 16 september 2004 17:49
Ytterfilter skall strypas på den slang som leder vattnet tillbaka till akvariet, då är det lugnt.
Gäst
#10 - 16 september 2004 18:37
Istället för att strypreglera flödet kan man ju sänka effekten på pumpen med hjälp av ett effektmotstånd eller ngt i den stilen. Förutsätter dock att man känner någon som vet vad han gör :)
#11 - 17 september 2004 17:51
Ok, då har jag innerfilter. Någon som vet hur jag stryper styrkan då?
#12 - 17 september 2004 17:54
Jag föreslår alltid strilrör. Samma cirkulation men större spridning :-)
#13 - 17 september 2004 18:35
Och jag vet inte skillnad på in och UT. Återföringen, alltså slangen från pumpen till akvariet ska strypas. INTE slangen till pumpen.
Stryper man slangen till pumpen är det risk att pumpen kaviterar - dvs vill kasta ut mer vatten än den får in (det låter förj**ligt och pumpen slits ner fort). Styper du utslangen så jobbar pumpen hela tiden i tillräckligt med vatten. Det blir ingen ökad belastning på pumpen eftersom en magnetkoppling bara kan jobba i två lägen: Funkar och funkar inte.
Så det går alldeles utmärkt att strypa slangen till akvariet med en metallklämma. Min 30+ års 1018 har varit strypt i säkert 15 av dessa och är fortfarande i original och helt tyst.
#14 - 17 september 2004 18:42
Ursprungligen skickat av Ranstam

Istället för att strypreglera flödet kan man ju sänka effekten på pumpen med hjälp av ett effektmotstånd eller ngt i den stilen. Förutsätter dock att man känner någon som vet vad han gör :)

Det går inte med vanlig "dimmer" till pumpar. Det skall vara varvatlsreglering och det är dyrt. Det är inte heller alla pumpar som kan köra med vartalsreglering.

Att på något sätt strypa/fördela flödet låter enklare och billigare.
MVH
Magnus
#15 - 17 september 2004 18:52
Kan man överhuvudtaget varvtalsreglera en magnetspole på det sättet? Jag vet inte alls, men det låter som en dyr historia i så fall....

Edit: Kollat. Man kan tydligen varvtalsreglera med motstånd men det är väldigt små motorer och man måste hålla sig inom vissa strömstyrkor. Dessutom är det risk för att lindningen brinner.

Alltså - Bättre att strypa utslangen från pumpen. Så länge det finns flöde kyler mediet pumphjulet tillräckligt.
#16 - 18 september 2004 05:40
Eftersom det är växelstöms motorer så ska de regleras med frekvensomformare, eftersom det är frekvensen (tillsammans med motorn)som bestämmer hastigheten.

/Niklas
#17 - 18 september 2004 06:17
Är inte frekvensomformare och varvtalsreglage det samma? Vad är skillnaden?
MVH
Magnus
#18 - 18 september 2004 07:53
Låter i alla fall som ett smidigt och billigt sätt att reglera flödet - Inte! :D Jag skulle inte bry mig om att fixa något sådant på små akvariepumpar. Verkar krångligt i onödan.
#19 - 18 september 2004 16:00
Tropfrog: jo det stämmer väl, men benämningen varvtalsreglage tror jag oftast används vid likström.

/Niklas
Gäst
#20 - 19 september 2004 15:32
På mina Aquaelpumpar(inner) sitter där ett litet reglage, där man kan ändra flödet. Verkar vara en sk "dimmer", sitter där altså en likriktare i pumpen? Någon som vet?

//Alex
#21 - 19 september 2004 16:15
På de pumpar jag sett är det en ren mekanisk justering av flödet, men man vet ju aldrig.

/Niklas
#22 - 19 september 2004 16:24
På de pumpar jag sett så är det också mekanisk reglering. Det brukar vara ett spjäll man vrider innanför vredet.

Annons