[QUOTE=SöoS]Som synes i annan tråd körde jag igång mäskbaserad Co2 i mitt akviarum igår. Det bubblar ganska ordentligt, men jag blåser ut Co2 i insuget till en lite pump, så det är svårt att räkna bubblor.[/quote]
Jag såg att du inte hade nån "reningsflaska" mellan mäskdunken och akvariet. Det borde du skaffa så du inte riskerar att få ner mäsk i akvariet. Dessutom är det lätt att räkna bubblor med en reningsflaska emellan.
Enligt mitt pH test har pH minskat från 7,5 klockan 0900, till 6,0 nu klockan 11.
- Låter det som mycket på för kort tid?
Det låter rätt mycket. Har du ett test som bara visar 0,5-intervaller så kanske din avläsning är lite sned. Sen kan det bero på ett väldigt lågt KH. Det kan ju också bero på att du har nån sorts power-mäsk som spottar ut 10 bubblor per sekund i ett rätt litet kar och att växtmassan är så liten att växterna inte hinner dra i sig så mycket CO2.
- Hur stora och hur snabba svängningar klarar fiskarna?
Mycket mer än man tror, men jag törs inte uttala mej mer specifikt. Dessutom är ju fiskarna av sekundärt intresse i ett växtkar, eller hur? ;-)
- Törs jag lämna detta en vecka för semester, eller skall jag stänga av co2 pumpen helt när jag åker?
Har du en timer till pumpen som slår av CO2:n på natten så bör det inte vara nån fara. Det har jag själv gjort. Det enda som händer är att det blir ett härke att rensa växter när man kommer tillbaka.
Jag ser inga tendenser till syresvettningar på växterna. Har 100 liter akvarium, kör en femlitersdunk med 2 liter vatten, 500g socker, 2 tsk torrjäst, 1 krm bikarbonat.
Varför bara 2 liter vatten, men 500 gram socker? Eller är det skrivfel? Har du en 5-litersdunk så borde du ju utnyttja den till max.
Syresvettningar borde du få. Om du är HELT säker på att CO2-halten är bra så är det nog nåt annat ämne som saknas. Har du bra med nitrat, fosfat, kalium och mikroämnen i karet?