För snabb pH-sänkning?

#1 - 28 mars 2008 09:50
Jag har ett 100L asien-kar där det går honungs-, läpp-, chokladguramis och galaxys.
pH låg på 7,5 och jag tyckte att det var litet för högt för mina chokladisar, så
Planen är att få ner det till ungefär 5, flytta övriga guramis och bara ha choklad + galaxys, och senare även vaillantis chokladisar.

Jag satte i ett litet filter fyllt med torvgranulat igårkväll och nu är det nere på 6.
Alltså 1,5 grad på ungefär 12 timmar, är detta en för snabb sänkning och vad kan det medföra för komplikationer i sådana fall?
#2 - 28 mars 2008 10:03
Varför ska du ha ner pH:t till 5?
Kanske en dum fråga;), men har du testat pH:t med sticka eller vätska?
#3 - 28 mars 2008 10:21
ansjo skrev:

Sphaerichthys osphromenoides (Chokladgurami) ställer ganska höga krav på vattnet, och trivs som bäst om vattnet har ett väldigt lågt pH.

Tror i alla fall inte att du kommer få några problem, Öronräv. Osäker på vad Danio margaritatus ("Galaxy") tycker om ett så lågt pH dock?
#4 - 28 mars 2008 10:46
tänk bara på att om du skulle ha i för mycket av ämnet för att få ner Pht.. så ligger Ättika på Ph 3-3,5 och jag tror inte att fiskarna skulle överleva i så surt vatten, så ta det lugnt.
#5 - 28 mars 2008 11:31
oaken skrev:
Sphaerichthys osphromenoides (Chokladgurami) ställer ganska höga krav på vattnet, och trivs som bäst om vattnet har ett väldigt lågt pH.

OK, jag hade mina misstankar om detta, och denna gurami är en bekantskap som jag aldrig fått äran att ha i mina kar:).
#6 - 28 mars 2008 14:37
ansjo skrev:

Jag har testat med jbl dropptest, och sedan jbl-stickor bara av nyfikenhet för att kolla hur bra de stämmer

Som någon redan nämnde, chokladisarna vill ha väldigt lågt ph, de blir mycket känsliga för infektioner och svårbotade i högre ph

oaken skrev:

Tror i alla fall inte att du kommer få några problem, Öronräv. Osäker på vad Danio margaritatus ("Galaxy") tycker om ett så lågt pH dock?

D. margaritatus ska vara väldigt anpassningsbara och leker och mår bra i pH ända ner till 4,3, men om det mot förmodan skulle bli några problem med dem så har jag andra kar jag kan flytta dem till :)
#7 - 28 mars 2008 15:19
D. margaritatus håller i naturen till i svagt basiskt vatten, dvs pH lite över 7, men som alla fiskar är den säkert väldigt anpassningsbar vad gäller pH.

pH 5 är dödligt lågt för rätt många fiskar, och ännu fler misslyckas med fortplantningen, så försiktighet anbefalls.
#8 - 28 mars 2008 22:47
Det verkar ligga ganska stadigt på strax under 6 nu, och så får de vara tills vidare.
Har noterat att samtliga fiskar i karet verkar mycket gladare, de har färgat ut mer (i synnerhet c. chuna-hanen, han lyser), visar intensivare lekbeteenden och är i allmänhet mycket aktivare än igår - och då var de inte direkt ledsna heller :)
#9 - 30 mars 2008 09:20
Öronräv

När du kör på så här lågt pH med de metoder du använder så har du KH i närheten av noll. Detta innebär att din nitrifikation är lika med 0. Dina filter fungerar alltså inte utan du kommer att få en ansamling av ammonium i ditt kar. Detta är iofs ingen fara när du ligger i dessa låga pH eftersom allt just kommer att liga i ammoniumform. Däremot om ditt pH skulle stiga uppåt (över 7) så kommer en viss procent av ditt ackumulerade ammonium gå över och bilda giftigt ammoniak och det kan slå ut fisken totalt. Jag skulle i detta fall rekommendera dig att när du byter vatten (vilket du bör göra ofta) att du först pH justerar detta på något sätt (med syra, pH sänkande medel eller med att ha ett fisktomt akvarium med torv där vattnet får gå några dagar innan bytet). Det finns ytterligare ett problem och det är att vid så låga KH så är vattnet väldigt instabilt. Har du bra belysning och gott om växter så kan du få kraftiga dygnsvariationer på pH:t och på det sättet få snabba ammoniaktoppar.

Går det att sänka pH på ett stabilt och säkert sätt och med bibehållen nitrifikation? Den enda metod som jag kan tänka mig (i alla fall teoretiskt - vilket innebär att jag själv inte testat och mät med den metoden) att använda koldioxid och starta från ett kh på 4.

MVH Lasse
#10 - 30 mars 2008 09:34
Lasse skrev:

Går det att sänka pH på ett stabilt och säkert sätt och med bibehållen nitrifikation? Den enda metod som jag kan tänka mig (i alla fall teoretiskt - vilket innebär att jag själv inte testat och mät med den metoden) att använda koldioxid och starta från ett kh på 4. MVH Lasse

Åhh... Vad det är bra med dig, Lasse, som delar med dig av din kunskap... En stjärna till dig! [:-102]
Hur sänker man ph och bibehåller kh4 på ett bra och för djuren (räkor) skonsamt sätt? Optimalt värde för räkor är ph 7 och kh 4 enligt artbeskrivninarna men jag får då kh 2 eller t om lägre i ingått kar[:-174]
#11 - 30 mars 2008 10:51
Det är just det. KH och pH hänger ihop. Enligt min mening är Kh den absolut viktigaste parametern och ett KH på 4 är perfekt både utifrån pH stabilitet under dygnet och möjlighet för nitrifierarna att få tag på oorganiskt kol. tyvärr innebär det att pH kommer att bli ca 7,5. Enligt min mening är detta av mindre betydelse i de allra flesta fall (Chokladgurami är ett av undantagen, lek av schakbrädesciklid ett annat). Det enda sätt som jag känner till att med bibehållet KH sänka pH till exempelvis 7 är att ha en pH styrd tillsättning av koldioxid. Detta är en dyr metod (2-4.000 kronor) och i de allra flesta fall onödig eftersom de allra flesta fiskar och lägre djur fungerar bra i högre pH om övrigt i vattnet är stabilt.

Vill man ändå göra som Öronräv så är fallgroparna just det som jag skrev om och är man medveten om dessa och kompenserar dessa så funkar det ju på hennes sätt också.

Tack för stjärnan :)

MVH Lasse

Annons